Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Skinneunderlag

Hvad bruger I andre som underlag/ballast under skinnerne?

I begyndelsen, da jeg kun kørte med Peco code 80, brugte jeg Pecos egen ballast af skumgummi.

Jeg blev godt nok frarådet at bruge det, fordi det med tiden smuldrer, men jeg lavede et prøvespor for efterhånden 12 år siden, og det holder endnu.

Jeg fandt nemlig ud af, at det er sollys, skumgummiet ikke kan tåle, så jeg malede simpelthen alle ballaststykkerne med plakatfarve.

Skinnerne blev skruet fast direkte ned gennem underlaget. Underlaget blev i starten limet fast, men det gav for megen resonans fordi skumgummiet suger limen til sig, så de sidste blev holdt på plads af skinneskruerne.

Ulempe: Bortset fra at de skal males, så har de en tendens til at synke lidt sammen, når et tungt lokomotiv kører på sporet, hvorefter det hæver sig igen når lokomotivet er passeret. Det giver desværre en del utilsigtede afkoblinger, så jeg skulle nok have limet det fast alligevel.

Billede

Det nu 12 år gamle skinnestykke, som jeg jævnligt bruger, når jeg skal fotografere enkelte modeller. Som det ses er ballasten af skumgummi stadig fuldt intakt.

Jeg brugte en kort overgang også kork, men gik væk fra det igen. Jeg kan på stående fod ikke huske hvorfor.

Da jeg skiftede over til code 55, fik jeg af en ven foræret nogle underlag til sporskifter samt til ca. 10 m spor. Underlaget er lavet af flamingo.

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvilket fabrikat det er, kun at Peco er lidt utilfreds med at man anvender deres nummersystem. Underlaget har nemlig samme nummer som de tilhørende Peco sporskifter, men Peco kender ikke til fabrikatet, eller ville i hvert fald ikke fortælle mig det. Jeg troede nemlig at det var Peco, der lavede det, så jeg bestilte underlag hos dem i god tro.

Bortset fra katalognummeret, står der intet om noget sted, hvem der har lavet det eller hvor man kan købe det.

Disse underlag skal limes fast med alm. hvid hobbylim, men sporet skal lægges ned i de tilsvarende huller først, da det ellers kan være vanskeligt at få sporet og især svellerne på flex-skinnerne til at passe i hullerne.

Skinnerne behøver ikke blive limet/skruet fast, står der i brugsanvisningen, men det er en påstand, der skal tages med et gran salt.

De holder godt nok første gang, men hvis skinnen af en eller anden grund smutter eller bliver taget op igen, er kanterne jævnet så meget ud, så det ikke længere holder fast på skinnen.

Derfor skruer jeg skinnerne fast, med 10 - 30 cm mellemrum, alt efter om det er en buet eller lige strækning.

Sporskifter og kryds bliver ikke limet fast. Så klemmer de ingen steder, og de virker hver gang.

Ulempe: De fra fabrikken fastlimede skærver har tendens til at falde af. Når man har lagt sporet, skal man gå sporet efter med lidt lim og løse skærver. Se foto længere nede i teksten.

Ved et rent tilfælde fik jeg fat i noget 3 mm naturgummi, og jeg prøvede om det kunne bruges som ballast.

Jeg lavede en lille testbane, og det virkede upåklageligt.

Det er nemt at skære eller klippe i (brug en kraftig saks), og det virker støjdæmpende.

Jeg købte et par meter af dette naturgummi fra Aalborg Gummivarerfabrik, og skar det i strimler med forskellig bredde:

15 mm til buede spor. Der skal anvendes 2 stk. ved siden af hinanden, ligesom med korkstrimler.

30 mm til lige, enkeltsporede strækninger. De kan også bruges til buet spor med stor radius.

60 mm til lige, dobbeltsporede strækninger.

Ved sporskifter, kryds m.v. anvender jeg 60 mm, der så blot skæres til, så de passer.

Jeg vil udskifte ballasten af skumgummi med ballast af naturgummi, således at jeg har naturgummi under skinnerne på skjulte spor. Man kan sagtens lime skærver m.v. fast på gummiet, så det også kan bruges på synlige spor. Der skal anvendes alm. hvid hobbylim.

Jeg er først lige begyndt med dette naturgummi, så indtil videre har jeg kun fået limet en enkelt strimmel fast i den ene ende af anlægget, hvor paradesporet går ind i en tunnel og derefter i en bue rundt.

Billede

Kun den højre del er limet fast, og den venstre holdes på plads for at man kan se formålet. Sporet går ind i en bue lige efter min hånd, så derfor bruger jeg strimler á 15 mm.

Når jeg har lagt et prøvestykke på et par meter, og hvis det viser sig at det stadig er godt at arbejede med/køre på, vil jeg som næste projekt udskifte ballasten på den skjulte station.

Der er i øjeblikket ballast af skumgummi, men som nævnt før, sker der desværre lidt for mange utilsigtede afkoblinger på et svært tilgængeligt sted.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Spændende!

Jeg har indtil altid brugt de kork stykker man kan købe i togforretningerne.

Hvad koster det naturgummi?

Og i en anden sammenhæng, kan du ikke tage et billede tæt på hvor man kan se skinne skruet fast med de Minitrix skruer du bruger.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Producent-navnet du soeger er vel "Merkur Styroplast Gleisbettung". Mener at det idag forhandles/distribueres af Noch.

Jeg har nu aldrig haft problemer med at ballasten falder af styroplasten. (Man skal naturligvis ikke roere ved det med haenderne!)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Naturgummiet koster omkring 120,- kr. pr. kvadratmeter (2007), plus afskæring, emballering, forsendelse og moms.

Alt ialt betalte jeg 347,- kr. for 1,4 kvadratmeter.

Det gummi, jeg fik leveret, har katalog nr. Natur A605 S

Det leveres i ruller med en bredde på 140 cm, og derfor er mine strimler 140 cm lange.

Billedet af en Minitrix skrue i en skinne er her (Pilen viser den svelle, hvori skruen sidder):

Billede

Billedet er fra vendesløjfen ved den skjulte banegård på anlægget, og det er Peco skinner og Peco underlag, der er anvendt.

Længere oppe kan ses et ubenyttet hul i skinnen. Som nævnt borer jeg alle huller først, og sætter så skruer i de huller, hvor det er nødvendigt.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

kan du ogsaa proeve at tage et billede af en lige straekning fra en lav vinkel.

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Joh, men det ville hjælpe mig gevaldigt hvis jeg vidste, hvad du er ude efter.

Du skriver "med lav vinkel", er det fordi du vil se hvor meget, den rager op, eller hvor bred den er i forhold til svellen? Eller er det noget helt andet?

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

>>er det fordi du vil se hvor meget, den rager op,

Lige praecis, jeg kunne forestille mig at en skruehoved hver 10cm ser utrolig unaturligt naar du kikker fra en lav vinkel (taet paa skinnerne) hvilket er den foretrukne synsvinkle naar du skal lege 'railfan'

Personligt vill jeg aldrig bruge soem eller skruer da jeg fortraekker at skinnerne skal se saa naturtro ud som muligt, ogsaa naar du ser dem taet paa.

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Jeg gik min bane igennem, og det ser da ud til at limen holder. Jeg har nemlig prøvet at lægge en lille klat lim mellem styropor og sveller der, hvor jeg før havde skruer, og indtil videre bliver sporet, hvor det skal være. Jeg afmonterede skruen, kom en lille klat lim ned ved hjælp af en kanyle, skruede skruen i, ventede et par dage, og fjernede så skruen igen.

Det er nu 8 dage siden, jeg begyndte på forsøget, og det ser ud til at virke.

Men på de skjulte spor har jeg stadig skruer af sikkerhesmæssige årsager, og de ser således ud, idet jeg simpelthen satte kameraet ned på skinnen:

Billede

Jeg har derfor besluttet mig for, at jeg vil anvende naturgummi og skruer på de skjulte spor, og styropor med en lille klat lim på de synlige spor. Der kommer ingen lim under sporskifter, kryds m.v.

Hvilket underlag bruger du i øvrigt selv?

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Til mine gamle moduler med picollo spor brugte jeg noget 3mm naturgummikork fra Biltema og sømmede igennem det og der var ingen støj fra skinnerne overhovedet , og jeg gjorde det at dække hele modulet på en gang og så lægge spor .

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

jeg har pt ikke noget anlaeg, men jeg brugte kork underlag.

Jeg preovede ogsaa det skum underlag fra Woodland Scenics, men gik tilbage til det almindelig kork underlag.

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.