Som det fremgår af min signatur kører jeg analogt.
Hvis jeg nu køber et brugt lokomotiv, der var "født" analogt, men senere gjort digitalt, og jeg så kører med det analogt, men stadig med dekoderen isat, hvilke køreegenskaber ændres så på lokomotivet i forhold til et rent analogt lokomotiv?
Er det de samme ændringer, hvis der er nogen, for de lokomotiver der er "født" digitale, men som ved levering er indstillet til analog drift?
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
gerhard
Indlæg: 90
De trix-decodere jeg har, stilles til adresse 0, hvorefter de kører analogt. De eneste ændringer jeg ikke kan gennemskue, er evt. kørelysretningsskift. Iøvrigt får jeg en trix mobilstation til overs, hvis du er interesseret i at begynde at bevæge dig over i den digitale verden. Jeg går ud fra, at du kender forskellen mellem "forberet til digital"(eks. NEM stik), og isat digital decoder. I første tilfælde sidder et lille print i stedet for decoderen, som bare fører strømmen igennem mellem strømoptag og motor.
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)
S123
Indlæg: 174
Spørgsmålet kom sig af, at en af vores klubmedlemmer købte en digital D-maskine i H0, og han prøvekørte den på et lille stykke spor i klubben.
Prøvekørslen skete analogt.
Den startede langsomt, og han mente at det skyldtes den indbyggede dekoder.
Så derfor: Er det den indbyggede dekoder, der har (haft) indvirkning på lokomotivets kørsel, eller starter en tilsvarende D-maskine i analog udførelse også langsomt?
Og så er det jeg tænkte på, om der muligvis vil være ændrede køreegenskaber for digitale lokomotiver på et analogt anlæg.
Jeg har p.t. ikke planer om at gå over til digital.
Mit anlæg, der er under opbygning, vil bestå af 3 baner i én, forstået på den måde at der er 3 strækninger, der kun har hovedbanegården som fælles punkt. Derudover har de ikke forbindelse med hinanden.
De tre baner fordeler sig med en dobbeltsporet strækning efter knogleprincippet, en enkeltsporet strækning som ringbane og en enkeltsporet punkt-til-punkt-bane. Kun de to første er med overledning, mens den sidste kun kan befares med damp- eller diesellokomoitver.
Mit togrum måler 3,6 x 7 meter, så der er god plads til alle tre baner. En tilsvarende bane i H0 ville fylde 6,6 x 12,9 meter.
Det er min mening, at når jeg kører manuelt på den ene strækning, skal de to andre køre automatisk for at give lidt liv på anlægget.
Skift mellem automatisk og manuel drift sker ved en omskifter på styrepulten, og jeg kan køre dem alle automatisk eller manuelt, eller jeg kan køre en eller to baner manuelt, mens den sidste kører automatisk.
Jeg vil hellere stå ved toget, når jeg leger med det, i stedet for sidde ved en computer og styre togene digitalt, så derfor bibeholder jeg banen analogt.
Det vil også koste en mindre formue at ombygge 95 lokomotiver og togsæt til digital.......
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
gerhard
Indlæg: 90
Ja- og her sad jeg og kiggede på din signatur i et N-forum, og drømte ikke om, at spørgsmålet drejede sig om 3 skinnedrift. Men logikken i decoderen sættes jo ud af drift, når den stilles til analog - jeg kan ikke forestille mig, at start og stop styres af de parametre, som ligger i den når den "omstilles". Og ja - det vil vel koste dig ca. 40.000 i decodere at gå over til digital, så det er vel et valg man træffer - specielt hvis du har den form for automatik, du ønsker dig - det er vel heller ikke målet, at man bare tænder for banen, så kører togene sig en tur - selv.
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, en D-maskine under analog drift kan også sættes op til at have lyd på.
Lige nu kører vi med en Mo og en D-maskine med lyd i. Herudover er der en P-maskine med dekoder der har fået reguleret hastigheden ned og My, Ma, samt N maskine får lyd. Alt sammen under analog drift.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi man digitaliserer behøves man ikke en computer - tvært imod. Du får derimod lov til at styre lokomotivet og ikke strækningen når du skifter over til digitalt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo, opstart gør. Stop er lidt mere vanskeligt, da man jo fjerner spændingen den "lever af".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
S123
Indlæg: 174
Det drejer sig faktisk om spor N, og den afprøvede D-maskine var en H0 2-skinne.
Men jeg tænker da at strømmen er den samme, uanset om det er H0 eller N, så derfor sammenligningen.
Jeg beklager hvis mine kommentarer har givet anledning til tvivl om, hvad jeg egentlig mente.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
S123
Indlæg: 174
Beklager, men lige den betegnelse er sort snak for mig.
Er det noget, jeg kan indbygge i mit anlæg/mine lokomotiver, uden at skulle lave det hele om?
Det er nemlig især hastigheden, der volder mig problemer, når togene kører automatisk. Jeg klarer en del af problemet ved at de hurtigste lokomotiver får flest vogne på krogen, hvorved de sætter hastigheden lidt ned.
Jeg forestiller mig at en ESU er en dekoder, der monteres i lokomotivet.
Er det korrekt opfattet?
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
ESU er Electronic Solutions Ulm, altså en fabrikant der (blandt andet) laver lokomotivdekodere. Nej, de er ikke blandt de billigste - ja, de er blandt de bedste.
Eksempelvis deres dekoder "Lokpilot Micro" er beregnet til lokomotiver i n størrelse.
Denne dekoder kan fungere under analog drift. Den kan endda med fordel indbygges i analoge lokomotiver, for at give dem bedre trækkraft og lavere tophastigheder.
Vi har i et par lokomotiver (og motorvogne) indbygget lokpiloter eller loksound (der er der også lyd i), til vores danske anlæg, da der altid køres med 12 volt i skinnerne. Så sent som i går aftes havde jeg fornøjelsen af at sætte en P maskine foran et kort tog. Men da den kørte en del for hurtigt til de pågældende vogne, omprogrammerede jeg dekoderen til en lavere hastighed og vupti, så passede farten igen.
ESU's dekodere er blandt de få dekodere på det danske marked der kan lave tricket med hastighedsregulrin under analog drift.......
Lokomotivdekodere kan bygges ind i næsten alle lokomotiver - hvor let man finder det, afhænger selvfølgelig af, hvordan man har det med en loddekolbe.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gerhard
Indlæg: 90
Tag det med lidt humor - skulle bare finde en undskyldning for at mit svar ikke var helt korrekt - og noterer med tilfredhed, at jeg kun beskrev den dekoder jeg kendte. Kan jo se, at verdenen ikke altid er enøjet - og gudskelov for det. :oops:
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)
S123
Indlæg: 174
Tak for hjælpen.
Jeg vil prøve en sådan ESU engang ved lejlighed.
Jeg kan jo starte med at sætte en sådan dims i det hurtigste lokomotiv, et godstogslokomotiv, der ved 12 volt kører 290 km/t.
Selv ilgods bliver sjældent fragtet i den hastighed
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den vil kunne gøre det godt. Du skal nok bare have lidt hjælp til at omprogrammere den....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
S123
Indlæg: 174
Jeg har sendt en mail til min sædvanlige forhandler, Felderbanen ved Kolding, og spurgt om han dels kan skaffe den, dels kan hjælpe mig med at programmere den.
De har ikke svaret endnu, men jeg skrev også at det ikke var lige op over, så han sidder nok ikke midt i lørdags-travlheden og svarer.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog