Så har jeg lige fået mine nye skinner hjem fra England.
Nu er jeg vant til Minitrix, hvor der er små huller i skinnesvællerne, så man kan sømme dem fast - dette er så ikke tilfældet med Peco´s skinner.
Skal jeg så lime dem fast, eller hvad??
__________________
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
jkristia
Indlæg: 145
ja det tror jeg. Det er hvad jeg gjorde da jeg brugte Atlass C55 skinner. Smoere et tyndt lage hvid lim paa dit underlag, spred det med en finger til et endnu tyndere lag, laeg skinnen, vej den ned med noget tungt, og fortsaet med den naeste skinne. Efter bare nogle faa minuter er limen sat nok saa du kan fjerne vaegten fra den foerste skinne hvis det er en lige straekning. Hvis det er en bue skal du nok vente lidt laengere. Det er ganske nemt og kraever naesten ingen oevelse.
Kun lige et raad ang hvid lim. Hvid lim er vand oploeseligt, saa naar du laegger ballest paa en bue kan du godt komme ud for at limen slipper og skinne begynder at flytte sig. I det tilfaelde skal du bare have lidt vargt paa skinnen igen indtil limen er toer.
Jesper
a62213
Indlæg: 382
Ok, kan man evt. bruge en spartalmasse som ikke hærder alt for hårdt?
Det synes jeg, at jeg har set på en eller anden hjemmeside
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Mørk silliconefugemasse.
Det har den fordel at det forbliver "blødt", så støj ikke overføres fra skinner ned i pladen, og så kan du strø sand hen over der binder i fugemassen - dog skal du ikke gøre det for sent, for aå er overfladen af fugemassen hærdet og sandt vil ikke hænge ved....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jkristia
Indlæg: 145
Jeg har ogsaa set flere steder hvor der er brugt fugemasse (men har ikke selv proevet det). Jeg tror dog naeppe at det har nogen stoejdaempende virkning da det skal spredes ud i et meget meget tyndt lag, og eftersom skinnerne skal holdes paa plads med noget tungt et stykke tid (gaar jeg ud fra) saa tror jeg ikke det giver nogen saerlig stoejdaempning.
Jesper
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Man laver "overbygningen" (det skinerne er hævet op fra underlaget) med fugemassen, derefter hæfter man skinner og sveller fast med søm eller lignende indtil underlaget er nogenlude tørt og så fjerner man søm.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jkristia
Indlæg: 145
ok, saa du foreslaar at erstatte kork underlaget (cork roadbed) med fugemasse?, det synes jeg nu lyder lidt overkompliceret, men du har sikkert ret i at hvis du goer det paa den maade saa er det lidt lyddaempende. Men det ville nok vaere noget lettere at bruge instant roadbed, en gummi agtig roadbed med klister, tror det giver det samme resultat som og er sikkert lettere at have med at goere.
Det som jeg hentydede til var at stadig bruge normalt kork roadbed, men istedet for at bruge hvid lim, bruge fuge masse - det er det jeg har set naevnt flere gang, og sikkert en lettere loesning naar du bruger flex skinner
Jesper
S123
Indlæg: 174
Jeg bruger selv Peco code 55 (og code 80 på skjulte spor, men det skyldes kun at jeg havde en del code 80 skinner liggende, inden jeg skiftede over).
Jeg vender skinnerne om, så de ligger med svellerne opad, og borer først et 0,5 mm hul, som derefter bores op til 1,0 og til sidst 1,2 mm.
Skinnerne skruer jeg fast med Minitrix skruer.
Jeg borer et hul for hver ca. 10 cm, men på f.eks. lange lige strækninger er det ikke nødvendigt med en skrue for hver 10 cm. Her kan man sagtens nøjes med hver 30 cm. Jeg borer hullerne i alle skinner i en pakke, så jeg ikke senere skal til at bore hullerne, når jeg lægger skinnerne på anlægget.
I starten og slutningen af en skinne borer jeg et hul i hver anden svelle, så der er 3 - 4 huller lige før og lige efter en samling.
Hvis jeg skal afkorte en skinne, borer jeg de ekstra huller i den "nye" ende, men ellers er alle huller boret på forhånd.
Nu ville det nemmeste jo være at bore det store hul med det samme, men erfaringen har vist, at boret har for let ved at forskyde sig en anelse, så huller kommer til at sidde i den ene side, eller boret simpelthen smutter af.
Derfor først et hul på 0,5 mm (eller mindre, hvis du har).
Skruerne skrues helt i, til man mærker den naturlige modstand, og derefter en halv omgang tilbage. Så forplanter lyden sig ikke ned i underlaget når toget kører.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
jpg
Indlæg: 50
At lime dem fast vil helt klart se bedst ud, men kan være ret besværligt. Jeg borer 0,5 mm huller og sømmer med skinnesøm af variende fabrikat. Nå jeg så har lagt ballast, som limes med trælim/vand, fjernes sømmene igen og hullerne i svellerne dækkes.
Det er nemt, enkelt og ser pænt ud.
Det løser også det problem der kan opstå hvis man først limer skinnerne og derefter ballasten da ballastlimningen opløser den første limning (med mindre man bruger en vandafvisende lim til første limning.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
jkristia
Indlæg: 145
Jeg har nu aldrig fundet det saerligt besvaerligt. Jeg tror det bedste vill vaere at proeve de forskellige metoder og se hvilken du synes bedst om. Maaske finder du ud af at det slet ikke er saa besvaerligt som det lyder, det skal bare proeves.
Jesper
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
I Bauhaus (SVJH) kan man købe en H-profil i aluminium, der lige passer til at lægge ned mellem de to skinner, så man kan lægge - og lime - sine spor, så de bliver helt lige.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
I min N-tid brugte jeg dobbeltklæbende tape i et par mm-tykkelse. Bredden passer! Det hævede skinnerne så meget, at det sammen med svellerne gav en rimelig højde til overbygningen. Derefter jævnt fordelt ballast, der blev holdt på plads med tynd tapetklister. På den måde var det enkelt at fiksere skinnerne, og når de kun er limet med tapetklister (der tørrer mat ind), var de lette at få op igen med vand, hvis de af en eller anden grund skulle fjernes eller lægges om. Og bagefter var der ingen synlige spor efter søm eller skruer!
Fugemasse lyder i mine øren en anelse permanent.
Bjarne