Hej alle.
Jeg var til udstilling i Valby i går søndag, og der så jeg Epokemodellers scandia skinnebusser. Mit umiddelbare indtryk var godt, men ikke i top. Der var tydelige ledninger i vinduerne, hvilket kan ses her. Det er småting, og ledningerne kan sikkert gemmes af vejen, eller man kan vente og se konkurenternes udgaver af skinnebussen og vælge den man synes bedst om. Nu kommer så spørgsmålet om der overhovedet kommer skinnebusser fra Hobbytrade og Heljan :?: På Hobbytrades stand var der ganske vist et opslag med tegninger af skinne bussen og informationer om teknik osv., men jeg kan intet finde på Hobbytrades hjemmeside om skinnebussen :!: Og Heljan, ja deres hjemmeside er ligeså uopdateret som altid = intet om skinnebusser.
PS. Jeg har endnu ikke læst diverse reportager fra udstillingen, så bær over med mig hvis svaret på mine forundringer findes her.....
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Heljan proklamerer deres skinnebusser på et "ikke nærmere angivet tidspunkt i 2009"
Hvis de så holder vanlig leverings forecast så bliver det nok "først på året 2010 dvs. nov - dec."
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
syntes det er dumt at tre firmaer laver skinnebuserne så mange kunder er der da ikke for alle tre? eller? :?
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Næh, hvis man er lidt smart, så venter man med at købe en skinnebus til markedet er oversvømmet af dem, så man bliver nødt til at sælge dem til dumpingpriser, det er set før :oops:
Nej, det havde være bedre hvis en af producenterne i stedet for havde valgt fx. en Triangelmotorvogn eller en Frichs firkanter, eller et marcipanbrød, der er muligheder nok.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
ja du har ret man skal vente med at købe dem
men nu køre jeg ikke men skinnebuser og den slags hehe 
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
I dag er der pudsigt nok nyt omkring hobby trades skinnebusser på deres nyhedsside.
Bjarne
Bo S.
Indlæg: 202
Som det er nu ser det ud til at Heljans og Epokemodellers skinnebusser ikke er ens men næsten. Du kan evt. se tegninger af dem begge på http://www.danskmodeltog.dk/Nyhedsarkiv.htm og finde indlægget fra d. 1.1.2008 og 27.12.2007.
Hobbytrade har lagt op til en absolut supermodel - og deres kvalitet plejer jo også være i top.
Når det så er sagt er det lidt mystisk med 3 producenter om den samme model. Det er sket før med PB vognen men ikke i dette omfang her. Prisen for udviklingen af en model taget i betragtning må det vel udhule alles fortjeneste. Også selvom nogen laver en bedre model end andre. Man må så bare håber at varienter og bemaling heller ikke bliver helt ens. Så bliver der da trods alt noget at vælge i mellem. Og det kan vi jo ikke klager over
http://danskmodeltog.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeps, det har jeg også lige bemærket
Tror jeg vil vente og bedømme de to producenters udgaver når begge er på markedet, især fordi jeg bemærkede at på Epokemodellers udgave, kunne man se lyset til frontlanternen ud igennem fronten af chassiset :roll:
Ser frem til at Hobbytrade offentliggør farve og nummervarianter. Se iøvrigt Hobbytrades nyhedsside
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja man kan jo godt sige at Scandiaskinnebussen var privatbanernes svar på MO´eren. Og der har jo været et hav af privatbaner, så mon ikke om det bliver sådan at man kan få skinnebusser til stort set alle de privatbaner der har haft den? Endelig skal man også huske på at det er både serie 1 og serie 2 skinnebusser der bliver lavet.
Men der er nok ingen tvivl om at nogen af dem vil blive solgt billigt. Strengt taget så kan fx. Heljan vel stadig også nå at trække den ud af programmet igen? Sådan som jeg husker det, så stod MT´eren faktisk på listen over kommende produktioner, indtil den blev trukket tilbage igen. Men der har så været gjort større reklame for skinnebussen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bo S.
Indlæg: 202
Men der er nok ingen tvivl om at nogen af dem vil blive solgt billigt. Strengt taget så kan fx. Heljan vel stadig også nå at trække den ud af programmet igen? [/quote]
Det kommer jo nok an på om der er lavet forme osv. Når først alt er udviklet koster det jo ikke alverden at producere. Men jeg ville da foretrække de lavede noget andet brugbart - som f.eks. en Triangel
http://danskmodeltog.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Så er der oversigt over hvilke udgaver af skinnebussen Hobbytrade kommer med:
http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#sep17a
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er rart at se at Hobbytrade har valgt ikke at sende samme numre ud som Epokemoddeller, lige pånær OHJ SM16. Til gengæld kan OHJ SM16 fås som togsæt sammen med OHJ SP226, fra Epokemoddeller men kun som motorvogn fra Hobbytrade.
Det bliver spændende at se modellerne ved siden af hinanden til sammenligning, og mon ikke priserne kommer til at ligge omkring Epokemodellers.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Så er der lidt liv omkring Heljans udgave på deres hjemmeside. Langt om længe kan man sige.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer
jeg har også set Epoke`s skinnebus.
SAelvom det er en prototype, vil jeg sige, at der er alt for meget "plastic" look over den. Det er ikke min kop the...
Med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Var lige i København, og hos en af de førende forhandlere fik jeg en brochure med Epokes skinnebusser. Der er en kort og fyldig beskrivelse dels af typen og dels som de kørte hos privatbanerne der er valgt. På billederne ser de for mig at se virkelig flotte ud med mange fine detaljer. Og kunne faktisk godt blive fristet, selv om jeg ikke udmiddelbart har planer om en privatbane
Der bliver jo også skinnebusser for enhver smag og interesse. Det kunne fx. være sjovt hvis der kom en fra en af de fynske privatbaner på et tidspunkt. Så bliver jeg nok "solgt".
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tog-tosse
Indlæg: 86
Hej Claus.
Hvad er det der "rør sig" ?
Leif
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fortæl, fortæl...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Helt enig i nedenstående indlæg, derfor har jeg slettet mit igen. Beklager. Rygter er bestemt ikke min stærke side. Og så skal man holde sig fra det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Voller
Indlæg: 169
Øv, jeg er ikke så meget for det der hemmelighedskræmmeri. Det giver, inde i mit hoved, lidt bismag af rygtedannelse i stedet for kendsgerninger. Lad os da hellere snakke åbent om tingene. Hvilken forretning har manglende omsætning? Er det noget vi ved eller tror vi nok.
Hvis det er en af de forretninger jeg er glad for at handle i, vil jeg da gerne vide det, så jeg kan planlægge min indkøb derefter. Ikke at jeg ene mand kan vende en økonomisk trængt situation, men mange bække små osv.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ja; kan vi ikke holde alt det der hemmelighedshalløj væk?
Skriv det som det er eller lad være med at skrive noget overhovedet.
Hvis du ikke har konkrete beviser, så bør du heller ikke skrive noget. Jeg vil egentlig helst være fri for, at folks gisninger fra klubberne bliver til fakta på sporskiftet. Det vil som alle andre rygter, blot gøre mere skade end gavn.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvis der er tale om en af de store butikker, så er det jo aktieselskaber eller anpartsselskaber. Dem kan man bestille årsregnskaberne for på http://www.cvr.dk (det koster kr. 37,- for e-mail og kr. 100,- for brev).
Så hvis der er en regnskabskyndig iblandt os, kan vi jo forvandle rygter til facts.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Man skal bare huske på at bestille regnskaber for alle selskaber, som en evt. virksomhedsejer måtte eje. Ved Perron 4 kan det være farligt at drage konklusioner, da der er mindst seks andre selskaber med samme ejer fordelt på et par brancher og en enkelt uoplyst branche. F.eks. har både Trinbrættet, Blokpost 4 og Perron 4 hver sit CVR nummer.
Det skal man være opmærksom på, hvis man f.eks. vil have et fyldestgørende billede af den butikskæde.
Så pas på med at downloade et enkelt regnskab og drage konklusioner ud fra det.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Et regnskab fra IT Factory fra sidste vil nok heller ikke vise, at der nu mangler 500 mill.
Næh, som almindelig forbruger må vi bare holde os til om der er en butik eller ikke. Hvis der er en butik, så har vi kun ejerens ord for, at den også er der imorgen.
Rygter og småsnak kan være hyggeligt, men det kan aldrig danne grundlag for om jeg vil handle et sted eller ikke.
Og hvad har det forøvrigt med skinnebusser at gøre?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Var der mon tale om billeder af de færdige produkter?
Jeg har nemlig set nogle fotografier af foreløbige modeller taget på en eller anden messe, og der var frit udsyn til ledninger i alle mulige farver, og det var bestemt ikke noget kønt syn. Forhåbentlig bliver alt det tekniske gemt under indmaden.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ikke en pind..... :oops:
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det var et godt spørgsmål. Men de ser nu meget pæne ud på den farvede kopifolder. De modelbaneforhandlere der har Epoke, har nok fået folderen nu.
Men det må da også være lige op over at Epokes skinnebusser som de første, er på vej ud i forretningerne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej.
Kan meddele at de er kommet til felderbanen i kolding, og de ser sørme fine ud, desværre er den fra Troldhede banen ikke kommet endnu
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
Søndenfjords
Indlæg: 284
Kystbanen skriver på hjemmesiden, at de nu har fået Epokemodellers skinnebus, og brochuren kan i øvrigt hentes her: http://www.epokemodeller.dk/togmodeller/brochureJPK.pdf
Søndenfjords
Søndenfjords
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej med jer.
Så har jeg set skinnebusserene fra Epoke. Det var sættet fra SVJ, og jeg var ikke synderlig imponeret. Den første test; var at stille lys op bag modelen, for at se hvor meget lys der kom igemmen. Hold da op der kom meget igemmen. Modellen ser meget plastiarktig ud, og begaebegerene ser ennu være ud, de er grove og fraven passer ikke på den frave bussen har. Lyset er det sevanlige blå lys... og ingen lys i toplanteren, læste at det var valgt fra da dette var for svært at lave. Men HELJAN har da lavet elgprosektøre på Di3 modellerene fra NSB, så det kan godt lade sig gøre.
Koblingerene mellem de tog vogne er ikke de beste der er set, de er svære at få til at koble, og de kobler let af i sporskifter da de kommer ned og røre tungerene i sporskiftet. Bivogner er meget let, den kunne godt tåle en del mere, mener der er en NEM norm for hvad en vogn skal veje per cm. Men nu ikke mere brok fra min side. Jeg venter og ser HELJAN og Hobby Trade skinnebusser og tager så et valg.
Med venlig hilsen
Bjarke T
PS: Min E-maskine køre som en drøm.
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorfor ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
For og se om det var i fravet plast eller om de også var malet. En model der kun er lavet i fravet plast og ikke malet, kan nogle gange se lidt mystisk ud når den får baggunds lys. Tag en vogn fra HELJAN eller Hobby Trade, de er i farvet plast og malet. Det gør meget....
Bjarke T
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Er der nogle, der har anskaffet Epokes skinnebus, og som har erfaringer med, hvordan den kører? Det kunne også være spændende at høre mere om, hvordan den tager sig ud.
Søndenfjords
Søndenfjords
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Jeg har også set den køre. Det gør den fint. Men de kobligner der er med er ikke for gode, de hænger lidt lavt og har det med at kobleaf i sporskifter.(de bør skiftes ud med N koblinger) Der er også meget langet mellem motor- og bivogn. Lyden er lidt høj, men det kan der jo laves om på.(Der mangler nogle data på hviken decoder der er lagt i) Men den køre fint
MVH
Bjarke T
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hvad er N koblinger for nogen?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Koblinger til skala n.
http://www.morop.org/de/normes/nem356_d.pdf
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Nåååh, koblinger i skala N. Er det lige til at skifte dem ud? Hvilke fordele er der i at sætte dem på? Størrelsen? Kommer de ikke til at koble for tæt?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Du kan ikke umiddelbart sætte dem på. Jeg tolkede det som et forslag til forbedring.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej gruppe
Jeg har desværre ikke haft skinnebusserne i hænderne endnu, men hvis der er en nem-skakt monteret; hvad så med Fleischmann kobling nummer 6514.?
Før I alle "drøner" hen til katalogerne, kan jeg fortælle at koblingen såmænd er en profi-kobling.
Denne udgave er dog konstrueret så man kan befare tandstangsbaner (bjergbaner), og således ikke fylder så meget nedenunder.
Koblingen kan let genkendes, da den bevægelige del ikke er sort, men derimod brun.
Var det en ide?
Hvis jeg lige måtte komme med en sidebemærkning, så gør det vel ikke noget at der ikke kan kobles med normalt materiel,
da der her er tale om letbanemateriel, som ikke var "tænkt" som kørsel med almindelige jernbanekøretøjer, da de blev konstrueret.
At nogle selskaber så kunne finde på at gøre dette, må være en anden sag.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej igen.
Jeg burde nok have skrevet 1:160 bagved
Nej det er ikke med NEM-skagt. Men det der sider der er lige til at fjerne. og så montere N-kobligner, de kommer ikke til at koble for tæt. Har flere hjemmebygget sikkenbusser i klubben der køre med dem.
Med venlig hilsen
Bjarke T.
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Så er det jo heldigt at Fleischmann også laver en profi kopling i størrelse N.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej igen.
Så har jeg fra hesten mule, eller grisens tryne om man vil
at jeg har taget fejl i nogle ting, og det må jeg jo rette op på. De er med NEM-skakt, så der er muligt med valgfri kobling. Sådan kan vi alle jo tage fejl
Bjarke T.
PS det er en Loksaund 3.5 lyddecoder der er i.
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.