Det var en glædelig nyhed (for undertegnede, i hvertfald) da jeg længe har manglet denne til et ombygningsprojekt.
T21 er, som nogle her måske ved, en Mak 800 D (er ikke sikker på navnet, men noget i den stil), også kendt som DB Br. 265. Og netop dette lok fra Mak har kørt i min. 2 eksemplarer på danske privatbaner; hos LJ som M33 "Jumbo", hos , vistnok, HFHJ men er ikke sikker litra her.
Er dog godt klar over at maskinen udover en omlakering også kræver andre småjusteringer, fjernelse af "skorstenen" ved det ene vindue, ændring af toplygten, "solskærme" på førerrum og lign. Men i forhold til færdige modeller, som oftest er specialfremstillede og dyre, er dette fuldt ud acceptabelt.
Nu venter jeg spændt på at høre/se hvordan den kører, visse af Heljan's lokmodeller har det med at "lide" af visse børnesygdomme.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Det var en glædelig nyhed (for undertegnede, i hvertfald) da jeg længe har manglet denne til et ombygningsprojekt. T21 er, som nogle her måske ved, en Mak 800 D (er ikke sikker på navnet, men noget i den stil), også kendt som DB Br. 265. Og netop dette lok fra Mak har kørt i min. 2 eksemplarer på danske privatbaner; hos LJ som M33 "Jumbo", hos , vistnok, HFHJ men er ikke sikker litra her.Er dog godt klar over at maskinen udover en omlakering også kræver andre småjusteringer, fjernelse af "skorstenen" ved det ene vindue, ændring af toplygten, "solskærme" på førerrum og lign. Men i forhold til færdige modeller, som oftest er specialfremstillede og dyre, er dette fuldt ud acceptabelt.Nu venter jeg spændt på at høre/se hvordan den kører, visse af Heljan's lokmodeller har det med at "lide" af visse børnesygdomme.
T21 har et højere førehus end HFHJ's Mak.
Læs mere om forskellene på T21 og GDS L2 her på sporskiftet (samme problemstilling - se mit indlæg lidt nede af siden...). Indlægget er over et år gammelt.
Dette citat er måske specielt værd at fremhæve: "Hvis vi er heldige er Heljan klar over forskellen og kan/vil sætte et nyt lavere førerhus nedover T21, så har vi en GDS L2, men lad os nu se".
Så nu er spørgsmålet om vi har være heldige eller uheldige .
Lars: Jeg kan godt se at du ret mht. vinduerne i kørselsretningerne, men jeg synes ikke at der lader til være nogen synderlig forskel i højden på førerhuset, ihvert fald ikke i forhold til LJ M33. Og det med vinduer må være relativt let at ordne, se ud til at de skal gøres lidt større; det må kunne klares ved lidt file- eller save-arbejde, og montering af nye vinduer lavet i klar plast.
Hvis Heljan ville lave en korrekt dansk udgave, ville det self. være rigtig fedt, men et eller andet sted tvivler jeg på at de gør det. Årsagen hertil skal søges i, at det vil kræve ændrede eller nye støbeforme til de(n) del(e) som skal ændres, og at det er tvivlsomt om omkostningerne herved kan tjenes hjem.
Et mere sandsynligt alternativ var at Tikøb Hobby blev overtalt til at lave et ombygningssæt, som omfattede andet førerrum, ændret lygte-arrangement (i de tilfælde hvor dette er påkrævet) og så videre.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars: Jeg kan godt se at du ret mht. vinduerne i kørselsretningerne, men jeg synes ikke at der lader til være nogen synderlig forskel i højden på førerhuset, ihvert fald ikke i forhold til LJ M33. Og det med vinduer må være relativt let at ordne, se ud til at de skal gøres lidt større; det må kunne klares ved lidt file- eller save-arbejde, og montering af nye vinduer lavet i klar plast.
Jeg bringer lige et billede af HFHJ'en igen (den er 100% magen til LJ M33) og den svenske T21.Her er forskellen efter min mening meget (læs for) tydelig. Det ændrer fuldstændig proportionerne på lokomotivet at gøre førehuset højere.
Citat:
Hvis Heljan ville lave en korrekt dansk udgave, ville det self. være rigtig fedt, men et eller andet sted tvivler jeg på at de gør det. Årsagen hertil skal søges i, at det vil kræve ændrede eller nye støbeforme til de(n) del(e) som skal ændres, og at det er tvivlsomt om omkostningerne herved kan tjenes hjem.
Det tvivler jeg også på...
Citat:
Et mere sandsynligt alternativ var at Tikøb Hobby blev overtalt til at lave et ombygningssæt, som omfattede andet førerrum, ændret lygte-arrangement (i de tilfælde hvor dette er påkrævet) og så videre.
Hvis Heljan ville lave en korrekt dansk udgave, ville det self. være rigtig fedt, men et eller andet sted tvivler jeg på at de gør det. Årsagen hertil skal søges i, at det vil kræve ændrede eller nye støbeforme til de(n) del(e) som skal ændres, og at det er tvivlsomt om omkostningerne herved kan tjenes hjem.
Jeg er bange for, at omkostningerne vil være alt for store til at em dansk privatbaneudgave vil give et lønsomt projekt - det er kke kun en ændret overdel
Det som umiddelbart fald mig i øjnene er bl.a. også røde hjul (kunne nok let løses), plove på de danske lokomotiver, anderledes håndtag / rækværk.
Men man kan jo håbe på, at lokomotivet som kommer i 1. kvartal er en HFHJ udgave, men..........
__________________
Med modelbanehilsen Torben Z. http://www.danskmodel.dk - info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv. - besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane". Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Hvis Heljan ville lave en korrekt dansk udgave, ville det self. være rigtig fedt, men et eller andet sted tvivler jeg på at de gør det. Årsagen hertil skal søges i, at det vil kræve ændrede eller nye støbeforme til de(n) del(e) som skal ændres, og at det er tvivlsomt om omkostningerne herved kan tjenes hjem.
Jeg er bange for, at omkostningerne vil være alt for store til at em dansk privatbaneudgave vil give et lønsomt projekt - det er kke kun en ændret overdel Det som umiddelbart fald mig i øjnene er bl.a. også røde hjul (kunne nok let løses), plove på de danske lokomotiver, anderledes håndtag / rækværk.De svenske T21'ere synes nu også ret så forskellige, se f.eks http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t21-t22Så jeg tror IKKE på en dansk udgave Men man kan jo håbe på, at lokomotivet som kommer i 1. kvartal er en HFHJ udgave, men..........
Hej Torben,
Enig, enig og enig
Det havde nok kunne lade sig gøre for en mindre sum penge, hvis førerhuset var udformet, så det skulle klipses på (som ved mange damplokomotiver). Men så vidt jeg kan se, er der kun tale om en form til hele overdelen, og så er løbet kørt.
Og markedet for de to lokomotiver er jo nok ikke særlig stort. Men Heljan ville have kunnet fordele udviklingsomkostningerne over lidt flere lokomotiver end nu....
Efter at kigget nærmere på dine billeder kan jeg at du har ret, forskellen er FOR markant; det førerrum minder mig snarere om AB 1 (kendt fra en Olsen Banden film) som senere kom til Lolland som LJ M15 "mini jumbo". Denne maskine havde et sådant højt førerhus. At denne maskine så var en Mak 240 C og et væsentligt mindre lokomotiv er en anden side af sagen.
Men som sagt, måske kan nogen overtales til at lave en korrekt model, ellers kan en tysk DB br. 265 også bruges, det er også en Mak 800 D, vistnok ovenikøbet med korrekt førerhus, håndtag osv.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Men som sagt, måske kan nogen overtales til at lave en korrekt model, ellers kan en tysk DB br. 265 også bruges, det er også en Mak 800 D, vistnok ovenikøbet med korrekt førerhus, håndtag osv.
V65 er en 600 D med større motor og er også noget fra de danske maskiner....
Hvis vi taler om at fremstille en model af et MAK-lokomotiv, taler vi bestemt ikke kun om det danske marked. En model af et MAK-lokomotiv i privatbaneudgave har været på ønskelisten hos mange tyske modelbanefolk gennem lang tid. Der er bygget flere hundrede af denne lokomotivtype, både til tyske privat- og industribaner og til eksport, dog i forskellige udgaver. Men fælles for dem er, at akselafstanden er ens på en stor del af dem, bl a de MAK-lokomotiver vi kender fra danske (og tyske) privatbaner samt den svenske T21.
Disse lokomotiver er dog også af forskellig type når vi taler vognkasse, og hvis der fremstilles en ny overdel, vil den kun passe til en bestemt type.
Bemærk at DB V65 (som ROCO fremstiller) og GDS L2 er lidt andre typer end ovenstående (bl a længde og akselafstand).
SJ T21, MFHJ M9 og LJ M33 er af type 800D
HFHJ M11, HP 13 og ØSJS M10 er af type 650D
GDS L2 er af type 500D
Tidligere var der en informativ tysk hjemmeside om MAK-lokomotiver (Gunnar Meisner), men den er desværre lukket. Men der findes dog denne http://www.loks-aus-kiel.de som man kan kloges af at studere.
Jeg tror således på danske (og tyske) udgaver af MAK-lokomotiver
"Flere hundereder" var en overdrivelse (forkerte oplysninger på en hjemmeside). Der er i alt bygget 102 4-koblede lokomotiver af MaK i Kiel i 50´erne og 60´erne - men det er da også en slat!
Hvis vi taler om at fremstille en model af et MAK-lokomotiv, taler vi bestemt ikke kun om det danske marked. En model af et MAK-lokomotiv i privatbaneudgave har været på ønskelisten hos mange tyske modelbanefolk gennem lang tid. Der er bygget flere hundrede af denne lokomotivtype, både til tyske privat- og industribaner og til eksport, dog i forskellige udgaver. Men fælles for dem er, at akselafstanden er ens på en stor del af dem, bl a de MAK-lokomotiver vi kender fra danske (og tyske) privatbaner samt den svenske T21. Disse lokomotiver er dog også af forskellig type når vi taler vognkasse, og hvis der fremstilles en ny overdel, vil den kun passe til en bestemt type.
Netop => En ny overdel lig med høje udviklingsomkostninger og så er vi tilbage til bemærkningerne fra Torben ovenfor.
Citat:
Bemærk at DB V65 (som ROCO fremstiller) og GDS L2 er lidt andre typer end ovenstående (bl a længde og akselafstand).
Med hensyn til V65 skrev jeg også i dette i mit oprindelige indlæg.Kilden "loks-aus-kiel.de" beskriver det således:"Für den Einsatz auf Nebenbahnen wurde die aus der zum ersten Typenprogamm gehörigen 600 D die V 65 entwickelt und in 15 Exemplaren an die DB geliefert. Neben der etwas höheren Motorleistung unterscheidet sie sich in diversen Details von der 600 D. Äußerlich am auffälligsten sind die glatten Seiten der Motorhaube, die waagerechten Lamellen des Frontlüfters und die freistehenden Lampen. Ebenfalls neu ist der mit Koks betriebene Dofa-Ofen zum Vorwärmen und Warmhalten".Og den er længere....."Länge über Puffer 10740 mm" Dette er ikke tilfældet med GDS L2. Denne er en 600D (500D findes ikke), her er linket til den:http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1406157&id=10358&action=portrait
Citat:
Tidligere var der en informativ tysk hjemmeside om MAK-lokomotiver (Gunnar Meisner), men den er desværre lukket. Men der findes dog denne http://www.loks-aus-kiel.de som man kan kloges af at studere.
Netop på denne side kan man læse følgende: "Zum 01.07.2004 ging die Seite http://www.lok-aus-kiel.de online. Die Ausgangsbasis dieser Seite bildete die frühere Internetpräsenz von Gunnar Meisner, die sich erstmalig und umfassend mit den in Kiel gebauten Lokomotiven beschäftigte. Ergänzend zu dem früheren Auftritt wird mit der neuen Seite aber auch jede einzelne Maschine im Detail dargestellt und – soweit möglich - bebildert. Für mehr als die Hälfte aller Fahrzeuge sind heute bereits Bilder online".Derfor er Gunnar Meisners sider ikke mere online.
Citat:
Jeg tror således på danske (og tyske) udgaver af MAK-lokomotiver
Hm, der er da vist nogle ting jeg ting jeg har taget fejl, men så vil jeg da håbe at der kommer en-eller-produktion af 800D, hvadenten det måtte småserie eller andet.
Tjoh, var måske en mulighed, men prisen på 728 EUR (ca. 5.500 DKK) for en 240 C (som AB 1 og LJ M15), evt. + 135 EUR (ca. 1.005 DKK) for ESU-lyddekoder m. original-lyd, samt naturligvis forsendelse (har ingen priser på dette) gør det til en dyr maskine; men self., alle småserier er dyre.
Iøvrigt, måske en smule uden for emnet, så er mine indkøb til anlægget sat i bero indtil videre. Årsagen er at fruen har beordret mit nuværende areal (husets førstesal) inddraget til beboelse, da vi lige for få dage opdagede at der er en (uplanlagt) udvidelse af familien på plads.
Men bedre tider er under vejs, samtidig indvilligede hun i, at en en tidligere ladebygning (bor på et nedlagt landbrug) på godt 300 m2 kan bruges til hvad jeg "nu har lyst til". Her bliver 50 - 100 m2 afsat til bilgarage, alm. gds-værksted og lign., resten til anlæg. Her skal der så isoleres, således at lokalet kan have en konstant temperatur på 15 - 18 grader og lav luftfugtighed (her gør den store ejendom at både hus og denne bygning kan opvarmes med jordvarme, dvs. med en meget beskeden udgift. Ibrugtagningen af det nye lokale er indtil videre skemalagt til om ca. 1 - 1,5 år.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Tillykke, jeg kan se, at du har nok af projekter at gå i gang med , jeg ville nu stadig overveje et løbende indkøb af rullende materiel til den kommende bane. Hvis epoke og tema er fastlagt vel at mærke. Så bliver udgifterne jo fordelt lidt...
Samme debat om T21 contra "almindelige" MAK-lokomotiver i model fra Heljan kører også på http://www.drehscheibe.de /"06 - Modellbahn-Forum "/"Heljan: SJ T21 (MaK) vor Auslieferung (mL)"
Tillykke, jeg kan se, at du har nok af projekter at gå i gang med , jeg ville nu stadig overveje et løbende indkøb af rullende materiel til den kommende bane. Hvis epoke og tema er fastlagt vel at mærke. Så bliver udgifterne jo fordelt lidt...HilsenLars
Tak, og det havde jeg også overvejet, men lige foreløbig er kontoen til materiel-indkøb lukket, men jeg vil da forsøge at få sneget et par indkøb af rulle materiel ind mellem byggematerialerne.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Samme debat om T21 contra "almindelige" MAK-lokomotiver i model fra Heljan kører også på http://www.drehscheibe.de /"06 - Modellbahn-Forum "/"Heljan: SJ T21 (MaK) vor Auslieferung (mL)"
Med modelbanehilsen Torben Z. http://www.danskmodel.dk - info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv. - besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane". Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Vi må håbe på, at nogen (og gerne mange) tager opfordringen på "Drehscheibe" op og kontakter Heljan, og - som der skrives - gerne ledsager denne med dokumentation i form af tegninger.
Selv om de ved første øjekast ser ens ud, er lokomotivtyperne er forskellige, men der gives også forskellige oplysninger, alt efter hvor man søger dem. Således hoppede jeg lige i med begge ben, og kaldte GDS L2 for en 500D, mens den er en 600D (men stadig med et lidt andet udseende end andre 600D´er).
Jeg vil være en af de første der køber en - forhåbentlig - kommende bog om denne lokomotivtype. I mellemtiden kan jeg fornøje mig med at kigge på - og køre med - de fire V65-typer jeg har i model (fra Hobbytrain og Roco).
__________________
Svend
0 kan lide
Skrevet af Søndenfjords Torsdag d. 14/1/2010 - 9:55
mr-data
Indlæg: 805
Det var en glædelig nyhed (for undertegnede, i hvertfald) da jeg længe har manglet denne til et ombygningsprojekt.
T21 er, som nogle her måske ved, en Mak 800 D (er ikke sikker på navnet, men noget i den stil), også kendt som DB Br. 265. Og netop dette lok fra Mak har kørt i min. 2 eksemplarer på danske privatbaner; hos LJ som M33 "Jumbo", hos , vistnok, HFHJ men er ikke sikker litra her.
Er dog godt klar over at maskinen udover en omlakering også kræver andre småjusteringer, fjernelse af "skorstenen" ved det ene vindue, ændring af toplygten, "solskærme" på førerrum og lign. Men i forhold til færdige modeller, som oftest er specialfremstillede og dyre, er dette fuldt ud acceptabelt.
Nu venter jeg spændt på at høre/se hvordan den kører, visse af Heljan's lokmodeller har det med at "lide" af visse børnesygdomme.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Litra P
Indlæg: 1.852
T21 har et højere førehus end HFHJ's Mak.
Læs mere om forskellene på T21 og GDS L2 her på sporskiftet (samme problemstilling - se mit indlæg lidt nede af siden...). Indlægget er over et år gammelt.
http://www.sporskiftet.dk/node/2275
Dette citat er måske specielt værd at fremhæve: "Hvis vi er heldige er Heljan klar over forskellen og kan/vil sætte et nyt lavere førerhus nedover T21, så har vi en GDS L2, men lad os nu se".
Så nu er spørgsmålet om vi har være heldige eller uheldige .
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
mr-data
Indlæg: 805
Lars: Jeg kan godt se at du ret mht. vinduerne i kørselsretningerne, men jeg synes ikke at der lader til være nogen synderlig forskel i højden på førerhuset, ihvert fald ikke i forhold til LJ M33. Og det med vinduer må være relativt let at ordne, se ud til at de skal gøres lidt større; det må kunne klares ved lidt file- eller save-arbejde, og montering af nye vinduer lavet i klar plast.
Hvis Heljan ville lave en korrekt dansk udgave, ville det self. være rigtig fedt, men et eller andet sted tvivler jeg på at de gør det. Årsagen hertil skal søges i, at det vil kræve ændrede eller nye støbeforme til de(n) del(e) som skal ændres, og at det er tvivlsomt om omkostningerne herved kan tjenes hjem.
Et mere sandsynligt alternativ var at Tikøb Hobby blev overtalt til at lave et ombygningssæt, som omfattede andet førerrum, ændret lygte-arrangement (i de tilfælde hvor dette er påkrævet) og så videre.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Litra P
Indlæg: 1.852
Det må vi så håbe på...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Torben Z.
Indlæg: 751
Jeg er bange for, at omkostningerne vil være alt for store til at em dansk privatbaneudgave vil give et lønsomt projekt - det er kke kun en ændret overdel
Det som umiddelbart fald mig i øjnene er bl.a. også røde hjul (kunne nok let løses), plove på de danske lokomotiver, anderledes håndtag / rækværk.
De svenske T21'ere synes nu også ret så forskellige, se f.eks http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t21-t22
Så jeg tror IKKE på en dansk udgave
Men man kan jo håbe på, at lokomotivet som kommer i 1. kvartal er en HFHJ udgave, men..........
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Torben,
Enig, enig og enig
Det havde nok kunne lade sig gøre for en mindre sum penge, hvis førerhuset var udformet, så det skulle klipses på (som ved mange damplokomotiver). Men så vidt jeg kan se, er der kun tale om en form til hele overdelen, og så er løbet kørt.
Og markedet for de to lokomotiver er jo nok ikke særlig stort. Men Heljan ville have kunnet fordele udviklingsomkostningerne over lidt flere lokomotiver end nu....
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
mr-data
Indlæg: 805
Litra P:
Efter at kigget nærmere på dine billeder kan jeg at du har ret, forskellen er FOR markant; det førerrum minder mig snarere om AB 1 (kendt fra en Olsen Banden film) som senere kom til Lolland som LJ M15 "mini jumbo". Denne maskine havde et sådant højt førerhus. At denne maskine så var en Mak 240 C og et væsentligt mindre lokomotiv er en anden side af sagen.
Men som sagt, måske kan nogen overtales til at lave en korrekt model, ellers kan en tysk DB br. 265 også bruges, det er også en Mak 800 D, vistnok ovenikøbet med korrekt førerhus, håndtag osv.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
V65 er en 600 D med større motor og er også noget fra de danske maskiner....
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400691&lang=1
HJHJ M9 og T21 er begge 800 D, men T21 er ikke en standard 800 D, men derimod en modificeret (og heraf blandt andet det højere førerhus)
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Hvis vi taler om at fremstille en model af et MAK-lokomotiv, taler vi bestemt ikke kun om det danske marked. En model af et MAK-lokomotiv i privatbaneudgave har været på ønskelisten hos mange tyske modelbanefolk gennem lang tid. Der er bygget flere hundrede af denne lokomotivtype, både til tyske privat- og industribaner og til eksport, dog i forskellige udgaver. Men fælles for dem er, at akselafstanden er ens på en stor del af dem, bl a de MAK-lokomotiver vi kender fra danske (og tyske) privatbaner samt den svenske T21.
Disse lokomotiver er dog også af forskellig type når vi taler vognkasse, og hvis der fremstilles en ny overdel, vil den kun passe til en bestemt type.
Bemærk at DB V65 (som ROCO fremstiller) og GDS L2 er lidt andre typer end ovenstående (bl a længde og akselafstand).
SJ T21, MFHJ M9 og LJ M33 er af type 800D
HFHJ M11, HP 13 og ØSJS M10 er af type 650D
GDS L2 er af type 500D
Tidligere var der en informativ tysk hjemmeside om MAK-lokomotiver (Gunnar Meisner), men den er desværre lukket. Men der findes dog denne http://www.loks-aus-kiel.de som man kan kloges af at studere.
Jeg tror således på danske (og tyske) udgaver af MAK-lokomotiver
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
"Flere hundereder" var en overdrivelse (forkerte oplysninger på en hjemmeside). Der er i alt bygget 102 4-koblede lokomotiver af MaK i Kiel i 50´erne og 60´erne - men det er da også en slat!
Svend
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Ja, lad os bare få noget af dem .
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du kan vel bare starte med at købe af de små modeller?
http://www.real-modell.de/mak.htm
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Hm, der er da vist nogle ting jeg ting jeg har taget fejl, men så vil jeg da håbe at der kommer en-eller-produktion af 800D, hvadenten det måtte småserie eller andet.
Tjoh, var måske en mulighed, men prisen på 728 EUR (ca. 5.500 DKK) for en 240 C (som AB 1 og LJ M15), evt. + 135 EUR (ca. 1.005 DKK) for ESU-lyddekoder m. original-lyd, samt naturligvis forsendelse (har ingen priser på dette) gør det til en dyr maskine; men self., alle småserier er dyre.
Iøvrigt, måske en smule uden for emnet, så er mine indkøb til anlægget sat i bero indtil videre. Årsagen er at fruen har beordret mit nuværende areal (husets førstesal) inddraget til beboelse, da vi lige for få dage opdagede at der er en (uplanlagt) udvidelse af familien på plads.
Men bedre tider er under vejs, samtidig indvilligede hun i, at en en tidligere ladebygning (bor på et nedlagt landbrug) på godt 300 m2 kan bruges til hvad jeg "nu har lyst til". Her bliver 50 - 100 m2 afsat til bilgarage, alm. gds-værksted og lign., resten til anlæg. Her skal der så isoleres, således at lokalet kan have en konstant temperatur på 15 - 18 grader og lav luftfugtighed (her gør den store ejendom at både hus og denne bygning kan opvarmes med jordvarme, dvs. med en meget beskeden udgift. Ibrugtagningen af det nye lokale er indtil videre skemalagt til om ca. 1 - 1,5 år.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Litra P
Indlæg: 1.852
Tillykke, jeg kan se, at du har nok af projekter at gå i gang med , jeg ville nu stadig overveje et løbende indkøb af rullende materiel til den kommende bane. Hvis epoke og tema er fastlagt vel at mærke. Så bliver udgifterne jo fordelt lidt...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Samme debat om T21 contra "almindelige" MAK-lokomotiver i model fra Heljan kører også på http://www.drehscheibe.de /"06 - Modellbahn-Forum "/"Heljan: SJ T21 (MaK) vor Auslieferung (mL)"
Svend
mr-data
Indlæg: 805
Tak, og det havde jeg også overvejet, men lige foreløbig er kontoen til materiel-indkøb lukket, men jeg vil da forsøge at få sneget et par indkøb af rulle materiel ind mellem byggematerialerne.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Torben Z.
Indlæg: 751
Linket er forkert
Prøv dette link http://www.drehscheibe-online.de/ og vælg , <-Modellbahn>
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Pardon ... og tak for hjælpen, Torben
Vi må håbe på, at nogen (og gerne mange) tager opfordringen på "Drehscheibe" op og kontakter Heljan, og - som der skrives - gerne ledsager denne med dokumentation i form af tegninger.
Selv om de ved første øjekast ser ens ud, er lokomotivtyperne er forskellige, men der gives også forskellige oplysninger, alt efter hvor man søger dem. Således hoppede jeg lige i med begge ben, og kaldte GDS L2 for en 500D, mens den er en 600D (men stadig med et lidt andet udseende end andre 600D´er).
Jeg vil være en af de første der køber en - forhåbentlig - kommende bog om denne lokomotivtype. I mellemtiden kan jeg fornøje mig med at kigge på - og køre med - de fire V65-typer jeg har i model (fra Hobbytrain og Roco).
Svend
Søndenfjords
Indlæg: 284
Alt det her minder mig om:
Er der nogen, der har nye bud på, hvad det er for en overraskelse, Heljan vil komme med her i første kvartal?
Mere MaK?
Søndenfjords
Litra P
Indlæg: 1.852
Venligst svar her
http://www.sporskiftet.dk/node/4004
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...