Der kommer desværre nok til at gå nogle år, før de danske producenter løber tør for DSB-projekter og begynder at bygge privatbanelokomotiver i stedet, så indtil da kan en løsning bestå i at ombygge eventuelle fabriksfremstillede, tyske lokomotiver.
Spørgsmålet er så, om der er nogle, der kender til toskinne-versioner af tenderlokomotiver mage til dem, der har kørt på danske privatbaner, f.eks. fra Henschel der var storleverandør.
Det afgørende er ikke så meget, hvilke privatbaner der er tale om, og heller ikke om det f.eks. er 1B0, 1C0 eller 1B1-koblede lokomotiver. Det væsentligste er i den forbindelse at finde et tenderlokomotiv, der oser af dansk privatbanemiljø i epoke III, og som kan trække af sted med et blandettog, et posttog, et skoletog eller et godstog, mens skinnebusserne tager sig af resten.
Søndenfjords
Søndenfjords
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Umiddelbart kan jeg komme i tanke om en prøjsisk T9/BR 91 går jo (næsten) direkte som en Horsens-maskine.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er jeg fuldstændig enig i! Er der nogen der har gode forslag til hvad man eventuelt kunne bruge som basis til Gribskovbanens (GDS) nr. 9 og/eller 11 (toskinne eller treskinne)?
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det vil jeg også meget gerne høre. De kunne f.eks. trække af sted med et par af Hobbytrades kommende CL-vogne som gennemgående vogne.
Søndenfjords
Søndenfjords
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Man kunne jo lave et MAK-værk. GDS L2 eller HFHJ M11 ud fra Rocos tyske V65. Der er bare en del detaljer på overdelen, der skal ændres. Den kan ihvertfald fint passe sammen med en række CL vogne. Andet spændende kunne være AHTJ, der havde nogle damplokomotiver der mindede utrolig meget om den tyske T3. Jeg kan ikke huske hvilke numre. Måske nogle andre kan hjælpe? Jeg kan iøvrigt huske en,d er lavede et af Henschel lokomotiverne fra Horsens vestbaner ud fra en Fleischmann BR 70, ved at sætte en ekstra drivaksel ind. Men mon ikke der er nogen, der vil prøve at lave et marcipanbrød på et eller andet tidspunkt???
Thomas Jespersen
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Var der ikke rygter om, at MAK'en ville komme på markedet til næste år, i 1. omgang som i svensk udgave ?
ATHJ : Nr. 1 - 3. 4 + 5 lignende også en hel del; men ikke så meget som de første 3.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej.
Er dette ikke tæt på den mak i snakker om. Dog i svensk udførsel.
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&mode=laesnyhed&a...
mvh frben
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Jeps
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Litra P
Indlæg: 1.852
Tæt på er også lidt ved siden af
Der er mange ligheder mellem SJ T21 og GDS L2, se her:
SJ T21
http://www.skaj.org/fordon/motorlok/sj102/b059733.htm
http://web.telia.com/~u58613872/t21105.html
GDS L2
http://www.jernbanefoto.dk/sort_hvid_diesel/GDS%20L2%20Hiller%F8d%201985%20de%20020h.JPG
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1000001&lang=1&file=mak_500020_01&action=image&position=1
Men der er en del forskel på vinduerne, specielt dem i kørselretningerne. SJ T21 vinduer ser mindre ud med en bredere ramme for neden. Det er ikke så nemt at ændre dette. Det kommer sig af, at den svenske model har et højere førerhus end standardmodellen fra MaK. GDS L2 er iøvrigt en type 600D med en længde over buffer på 10600 mm , SJ T21 er en 800D (større motor) ligeledes med en længde på 10600 mm over buffer. V65 er en smule længere med sine 10740 mm, men i princippet bygget over den samme første serie fra MAK.
V65 har glatte sider og horisontale lameller samt fritstående lygter sammenlignet med GDLS L2. Jeg tror umiddelbart, at det er nemmere at bruge Roco V65 end Heljans model som udgangspunkt for GDS L2. De nævnte ting skal ændres (plus en række mindre detaljer). Her gælder det bare om, at hente tilstrækkeligt med billeder ned fra nettet, så er den hjemme. Hvis vi er heldige er Heljan klar over forskellen og kan/vil sætte et nyt lavere førerhus nedover T21, så har vi en GDS L2, men lad os nu se.
Specifikationer (Kilde: lok-aus-kiel.de)
Specifikationer V65:
Spurweite 1435 mm, Achsfolge D, Länge über Puffer 10740 mm, Achsstand 5800 mm, größte Breite 3100 mm, größte Höhe über Schienenoberkante 4150 mm, Raddurchmesser neu 1250 mm, kleinster befahrbarer Gleisbogen 50 m, Dienstgewicht 54 t Kraftstoffvorrat 1130 l, Motor Hersteller MaK Typ MS 301 C Leistung 650 PS (479 kW), Drehzahl 750 1/min, Getriebe, Hersteller Voith Typ L 37 z Höchstgeschwindigkeit 80 km/h, Baujahr 1955 gebaute Stückzahl 15.
Specifikationer GDS L2
Spurweite 1435 mm, Achsfolge D, Länge über Puffer 10600 mm, Achsstand 5800 mm größte Breite 3100 mm , größte Höhe über Schienenoberkante 4150 mm, Raddurchmesser neu 1250 mm, kleinster befahrbarer Gleisbogen 50 m, Dienstgewicht 54-60 t Kraftstoffvorrat 1500 l, Motor Hersteller MaK Typ MS 301 A Leistung 600 PS (442 kW), Drehzahl 750 1/min, Getriebe Hersteller Voith Typ L 37 zUb Höchstgeschwindigkeit 59 - 68 km Baujahre 1953 – 1956, gebaute Stückzahl 38.
Specifikationer SJ T21
46 Stück für die schwedische Staatsbahn (mit technischen Anpassungen, z. B. höherem Führerhaus)
Spurweite 1435 mm,Achsfolge D, Länge über Puffer 10600 mm, Achsstand 5800 mm größte Breite 3100, größte Höhe über Schienenoberkante (fehlt), Raddurchmesser neu 1250 mm, kleinster befahrbarer Gleisbogen 50 m, Dienstgewicht 58 - 66 t, Kraftstoffvorrat 1500 l. Motor Hersteller MaK Typ MA 301, Leistung 800 PS (589 kW), Drehzahl 750 1/min, Getriebe Hersteller Voith Typ L 37 zUb Höchstgeschwindigkeit 60 - 80 km/h, Baujahre 1953-1957 gebaute Stückzahl 13.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
hejsa, jeg vil tro at BR 64 undervogn kan gå for en OMB/OKMJ trekkobler, og en BR 86 undervogn til en firkobler fra sydfynske baner.
mvh jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Både en BR 64 og en BR 86 er meget større end de fynske maskiner!
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
hejsa
nå ok, jeg har nu ikke lige dyrket det så meget igen. så kun på hjulstillingen, som jeg syntes så fornuftig ud, men ikk alligevel altså...
så er der bare tilbage at gå igang med at lave undervognen selv, men det skulle vel osse kunne lade sig gøre på en fornuftig måde. f.eks cnc...
mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Ole
Indlæg: 246
Tikøb har på deres hjemmeside Amagerbanen's nr. 5 baseret på en Liliput Tigerlil.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
OKMJ 14 vejer 38 tons tjenestefærdigt og har 1300 mm drivhjul.
http://www.veterantoget.dk/materiel/damp/okmj14.html
En BR 64 vejer 74,9 tons tjenstefærdigt og har 1500 mm drivhjul.
http://www.alfons-schuerhaus.de/loks60_89.html
mvh. Dampfmeisteren
Søndenfjords
Indlæg: 284
Og så er der en helt syvende mulighed: At Hobbytrade gik i gang med et marcipanbrød, en Triangel eller en Frichs firkantet
Søndenfjords
Søndenfjords
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Frichs firkantet kan du allerede købe - også som færdigmodel.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Ja men når det nu koster flere millioner at lave formene til et lokomotiv, så kræver det at der bliver solgt en hel masse af de lokomotiver og vogne der er lavet, for at Hobby Trade får penge i kassen til andre projekter. Så det vil nok tage nogle år før vi har fået de fleste af vores ønsker opfyldt.
Carl
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
hej igen
jamen hvis nu man fik alt hvad man ønsker sig på én gang, ville det så ikk blive lidt kedeligt ? så ville der jo ikke være noget og gå og glæde sig til......
uden at vide det, tror jeg hobbytrade får deres forme fremstillet i kina. de kan også godt, for de skal sådan set bare udføre opgaven efter udførlige specifikationer. der hvor danske formfremstillinger skiller sig ud, er på løsning af pludseligt opståede situationer der stopper fremstillingen af formene. problemer med materiale, hærdning, slibning og polering osv. jeg har ladet mig fortælle, at danske håndværkere og programører på området cnc, er blandt de bedste for problemløsning under fremstilling af støbekerner til forme... håber da ikke det er en and...
hvor mange af sporskiftet's brugere har adgang til cnc maskiner ?
mvh jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Litra P
Indlæg: 1.852
Tilbage til udgangspunktet, som jeg synes er ret vigtigt...
Og jeg har IKKE adgang til en CNC, tid eller evner til at bygge et lokomotiv fra grunden af...
Lige netop derfor synes jeg at det oprindelige spørgsmål fra Søndenfjords ikke skal gå i glemmebogen...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den tyske T3 kørte på Hammelbanen - eller rettere et lokomotiv der lugnede lidt.
Der er ingen modeller der med lette modificeringer kan bygges om til et korrekt dansk privatbanelokomotiv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model