Hej Sporskifte.
Den sørgelige meddelelse i overskriften blev rundsendt til klubbens medlemmer mandag, - Vores anlæg er vandskadet.
Som nogle vil vide, holder vi til på en skole i Skanderborg, og den er pt. under renovering, blandt andet skal der nyt tag på bygningen vi er i.
Ved et uheld har håndværkerne ikke fået lukket ordentligt af, og selvom vi havde administration og lærerlokaler over os, til at tage det værste, blev store dele af området omkring Skanderborg station, skyggebanegårdene nedenunder, elektronik, og en del af Hou skadet af indtrængende vand.
Lige nu har vi ikke et overblik over hvor galt det er gået, men umiddelbart står det klart at en større renovering / ombygning kommer på tale.
Vandet var stadig tydeligt til stede rundt i lokalet idag, så første opgave var naturligvis at bremse skadesudvikling for at undgå senere problemer med svamp, men også at redde hvad reddes kan, altså fjerne berørt materiel, gennemblødte gulvtæpper og andet løsøre
Som et eksempel kan nævnes at der stod blankt vand i drejeskiven ved remisen i skanderborg og at byen bag var ramt af noget der i målestok ligner en blanding af jordskælv og syndflod.
(Og der står ellers i vedtægterne at klubben kun kan opløses på en generalforsamling) - Ytret af manden bag de fleste af modellerne. siger ikke hvem.
Værst er netop at mange bygninger (selvbyggede papmodeller) er totaltskadet. landskab ødelagt - og som vi alle ved, er det her de virkelige tunge arbejdstimer ligger. - det er stadig muligt at købe en ny MY, et sporskifte og nogle træplader til at lægge under. men detaljerne venner, det er dælme hårdt at se.
Så kære venner, ynk os, føl med os, og ser du en af os i nedbøjet og smådeprimeret tilstand, så ved du nu hvorfor.
Og vid at spørgsmål om "næste køredag" vil blive afstraffet i hidtil ukendt grad.
Og ja, der ligger nu også en opgørelse / optælling og vurdering med forsikringen og venter.. Hvordan dælen man prissætter 25+ års detaljeret hobbyarbejde, det bliver spændende.
Der ligger lidt billeder af noget af skaden på:
http://www.dropbox.com/gallery/7556657/1/Vandskade%20SdMJK?h=a98ff7
og tidligere udseende kan ses på vores hjemmeside http://www.sdmjk.dk
med småsørgelig hilsen
på vegne af SdMJK
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Michael
Ikke mindre end tragisk !!! I har min største medfølelse herfra, selvom det ikke gør ret meget ved det skete...
Jeg håber og krydser bare finger for at det ikke kun er anlæget der har lidt alvorlig skade, at motivationen stadig er der !
Ja, det bliver ganske interessant hvad forsikringen mener om mange års arbejde !?
Fat mod, folkens
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Sådan en nyhed er næsten kun til at sætte sig ned, og tude over. Især fordi der er så mange unikke modeller, i hvilke der utvivlsomt er, lagt et hav af arbejdstimer.
Men jeg håber, at klubben og dens medlemmer, når "syndfloden" er kommet lidt på afstand, alligevel har mod på og lyst til, at fortsætte denne dejlige hobby.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er frygteligt.
Hvis det kan være til nogen opmuntring, så kan jeg med lidt sort humor, konstatere at selv i katastrofesituationen har I formået at skabe et særdeles vellignende landskab. Bygninger og vejbaner har sat sig på en meget realistisk måde.
Hvis I tilføjede en stribe udrykningskøretøjer samt en større CF-kollonne med teltlejr, så kunne I stadig vinde priser for de flotte modeller. Detaljen med vand i drejeskiven mangler jo kun en grå dobbelt Svanehøj-pumpe og en grå Land-Rover.
Måske kan de skadede bygninger genbruges til et katastrofe-diorama?
Jeg håber virkeligt, at I får reddet mest muligt og hurtigt kan komme i gang igen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Det er da noget af en grim oplevelse at få. Forsikringen kan dække med en pose penge, men det kommer alle de unikke hjemmebyggede ting ikke til at genopstå ved. Pengene hjælper -helt sikkert, men det er sådan en speciel og personlig ting, sådan en modelbane.
Jeg håber på, at i får en rigtig god støtte fra såvel forsikring samt kommunen til at komme videre igen.
Tab ikke modet!
Alle os andre kan bare tage ved lære - det kan ske for alle, klubber som private.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Techek
Jelling
Indlæg: 903
Jeg føler med jer!
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
D 804
Indlæg: 384
Man bliver helt trist til mode når man ser hvor slemt det er!!! Forbandede handværkere!!! Jeg håber ikke det går ud over mere af jeres ekstremt flotte anlæg, det ville virkelig være synd.
Jeg håber at forsikringen giver en god slant penge, så det dækker alle byggematerialerne, som skal til for at genopbygge den ødelagte del af anlægget!!!
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Det er godt nok trist at se de billeder, det var da godt nok en øv oplevelse at det skulle ske for jer.
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Puha, det lyder ikke sjovt.
Jeg håber at i kommer jer over chokket og kommer igennem oprydning og genopbygning med oprejst pande!
Mange hilsner
- Martin
A-Stjerne
Indlæg: 163
Det lyder godt nok sørgeligt... håber i har gå-på-mod til at få genoprettet det flotte anlæg
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Sørgelig historie, jeg læste meddelelsen og så billederne tidligt i morges inde jeg tog på arbejde, må nok erkende at de har været oppe på nethinden mange gange siden.
Håber i må komme over denne forfærdelige situation, det ligner mange måneders intensivt arbejde med at få anlægget reetableret.
Min dybeste medfølelse overfor alle implicerede parter.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Duizz
Indlæg: 225
Det gør mig virkelig ondt at se de ødelæggelser. Jeg håber blot at I ikke taber modet, for jeres anlæg, og billederne af det, har længe været en inspiration for mig og sikkert også mange andre.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
nej, nej, nej - hvor trist
når I har talt som kaptajn Haddock i et stykke tid, håber jeg der indfinder sig frisk mod
mvh niels peter
DK-2720
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hvor er det ærgeligt og trist ,men jeg håber i kan redde noget af det og evt.få erstatning hos forsikringen,det kan jo næsten ikke gøres op, med de timer der er brugt på at få det lavet, til et ellers flot anlæg ,af de billeder vi hidtil har set fra jer,det er jo års modelopbygning der går tabt!
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Kresten
Indlæg: 1.040
Hvis jeg må jeg forsøge - midt i smerten, som jeg udmærket forstår - at påpege et lille-lille-bitte positivt element, skulle det være, at da min far og jeg oplevede noget lignende i begyndelsen af 70'erne pga. en svigtende grundvandspumpe (hed det dengang) og selv om vores anlæg SLET-SLET ikke var på højde med jeres, blev vi enige om at:
1. Det sjoveste var egentlig ikke at køre, men at bygge.
2. Det, der var færdigbygget, "stod der jo bare" - og så var det kun sjovt at kigge på. Men alligevel havde vi ideer til at forbedre - som ikke ville være blevet realiseret, hvis det ikke var blevet ødelagt. Nu fik vi chancen - et modeltogsanlæg bliver jo (forhåbentlig) aldrig færdigt.
3. Hvis vi overhovedet havde tænkt på økonomi, var vi aldrig begyndt på "at lege med tog". I jeres tilfælde vil selv en kæmpe erstatning for et hus, en bygning, et landskab, som der er lagt mange års sjæl og hygge i, jo være fuldkommen ligegyldig. Den (erstatningen) kan jo i bedste fald kun bruges til enten at betale nogen for at genopbygge (og DET gider man jo ikke!) eller til nye materialer til at bygge noget nyt for. Eller til at erstatte det materiel, som står på hylderne hos forhandlerne.
Vi skyndte os at rydde op og tænke positivt ("tænke fremad" hedder det vist i moderne managementsprog) og glædede os over alt det nye, vi nu kunne frembringe.
Ja - undskyld. Det var det eneste positive, jeg kunne finde på... Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med gen-etableringen af jeres flotte modeljernbane.
Kresten
Techek
Jelling
Indlæg: 903
Faktisk vil jeg give dig lidt uret, for jeg mener at det kan være lige så spændende at køre som at bygge - især hvis man har et "stort" og veltænkt anlæg, hvor det er muligt at simulere passager- og godstransport.
Men det er jo fordelen ved vores hobby: Der er [u]så[/u] mange aspekter og muligheder ved den.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Hej
Jeg siger tak for tilkendegivelserne, var igen idag på besigtigelse, og det "regner" stadig ind, det værste er at man ikke kan sige hvornår det forventes stoppet. Umiddelbart er ingen leverandør specielt hooked på at give en garanti for et lukket "tagtelt".. det er lige nu entrepenørens problem.
for vores del, så skal vi have gjort skaden op og prøve at estimere timer.. så må vi se derfra.
Jeg tror på at vi kommer igennem det, også med godt humør i den sidste ende. men vi må sige der er et stykke vej.
Idag har vi set nogle af lokalerne oven på, og det ser mildt sagt heller ikke godt ud. - eller med andre ord, - der er noget at tage fat i.
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
cbt
Indlæg: 1.159
Jeg føler med jer! Forhåbentlig ved taksatoren nok, at anskaffelse af modeltogsting&sager kan være en bekostelig affære. Og ja, hvad er hobby-"arbejdstimer" egentlig værd, og kan de overhovedet gøres op i penge ?.
Men som det også er nævnt ovenfor, så kan dette også betragtes som en mulighed for at lave noget om eller forbedre - selvom det kan føles som molboarbejde at skulle til at lave tingene én gang til.
Det er netop tanken om, at sådan noget her kan ske, eller oversvømmelse af/fugt i kælder, angreb af mug/skimmel, borebiller, sølvfisk etc., etc., som gør, at jeg udelukkende bruger plasticcard til hus(selv-)bygning.
Ikke mindst, så kan husene bedre tåle at blive vasket og/eller tørret af med en fugtíg klud, når de er blevet støvet til.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Jo, i den sammenhæng er der selvfølgelig en pointe i at bruge plastcard som byggemateriale. Dog bliver det nok også lidt pebret i det lange løb, når der skal bygges mange huse, og i en visstørrelse. Så er det man må ud og kigge på embalage, om noget af plasten kan bruges istedet for pap. Men hvad med det visuelle indtryk som papiret giver med murstenstryk ? Kan det gøres efter i en overbevisende udgave i embalage-plast, eller skal man til at klistre papiret på plasten ? Kan det holde i længden ?
Dér er der også en del udfordringer med at "udforske" mulighederne.
Hvem der bare havde en plast-kopimaskine så papir-trykket kunne kopieres direkte på plast...
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Michael
Det er sørgelig læsning, jeg føler med jer.
Håber i kan vende det til noget positivt, når i har fået sundet jer.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
otkjaer
Indlæg: 65
Hej SdMjk
Det var skrækkelige nyheder. Vi har jo været på besøg og har set jeres fantastiske anlæg.
Er det "kun" området omkring Skanderborg, der er skadet?
Når vi kommer igennem vores værste byggerod viol I være velkommen til at besøge os på en køreaften. Desværre forventer vi ikke at kunne køre før november. Vores anlæg kan desværre heller ikke måle sig med jeres - vandskade eller ej!
Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Hej
lidt opdatering.
Omfanget af skaden er som vi kender det nu (se billeder af anlægget på hjemmesiden for at forstå meningen med det følgende)
Alt hvad der ligger ca. fra perron ender på skanderborg mod remiseområdet og byen er skadet i fuld dybde, "rampen" der går bag remisen og om langs forsiden af anlægget fra skanderborg by i højre side til den forsvinder under anlægget ud for stationen er også ramt,
det meste træ i konstruktionen i dette område er i større eller mindre grad udsat for mug / svamp. Skinnemateriel og motordrev er efter al sansynlighed ubrugeligt, korrosion er konstateret i samtlige sporskifter og da vi operere med drev der er monteret under pladerne, er der jo direkte hul ned til motordrevne der derfor også må forventes at være defekte.
(jeg skriver "forventes" "formodes" og "vi regner med" fordi vi ikke endnu har haft strøm på.)
Alle relæer til styring af skanderborg er vandskadet, så der er tæring igang.
De nederste 2 etager skyggebanegårde er som vi lige kan komme til at se det, ikke helt så slemt skadet som først antaget, det ser ud til at vi "slipper" med at skifte lidt spor og træopbygning, men vi er ikke dernede endnu.
Ud over skanderborg har kulissehusene ved Hou også fået vand, det gælder også "eskebækparken" en række lejligheds ejendomme der er placeret på samme søjle som Hou - blot på den anden side. - her er terrænnet heldigvis i flamingo, og skaden ser ikke helt så slem ud, men vejene i området har fået en del fartbump, så det skal også efterses. ligeledes skygge baner og hvad der ellers ligger derunder.
I tirsdags opdagede vi så at også nogle af væggene der ligger bag vores "kaffebænk" er mugne, gips og vand lukket inde er ikke nogen god kombination.
Der er opsat fugtfjerner, og den fjerner mellem 12 og 18 liter vand pr dag, og derudover har vi en "drypbakke" i form af en murerbalje, der indtil nu har kunnet tømmes for ca 30 liter om dagen. - klimaet i lokalet er betydeligt bedre allerede nu. - men stadig ikke direkte behageligt.
Vi er blevet sat i udsigt at der i løbet af denne og næste uge vil være "tæt" på taget, så der skulle ikke komme yderligere vand ind. vi håber det holder.
og som et lille kuriosum, har vi i forbindelse med etablering af et edb x-felt, mistet vores depotrum, så det vi havde der, er nu også opsat i det i forvejen trange klublokale, - ja en ulykke og så videre...
Ud fra kendt timeforbrug på bygning af vores huse og øvrige bygninger, (vi har på en del huse anført byggetid under bunden) er der estimeret omkring 500 mandetimer blot til genbygning / restaurering af huse. hertil kommer oprydning, bygning af anlægsstruktur, tærræn m.v.
god weekend og tak til alle, - Bjerringbro- det kunne være et dejligt afbræk, - men vi må nok i første omgang koncentrere os om oprydning, så tager vi den derfra.
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
D 804
Indlæg: 384
Vil det sige at jeres forening skal nedlægges?
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Techek
Jelling
Indlæg: 903
Nej Jens, "afbræk" betyder "midlertidig, ofte uønsket afbrydelse af et forløb". Altså SdMJK vil hellere koncentrere sig om sit eget anlæg end bruge tiden på at besøge Bjerringbro (i øjeblikket altså)
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
D 804
Indlæg: 384
njaahhh... tak
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Duizz
Indlæg: 225
Hejsa gutter.
Jeg kan se på jeres hjemmeside, at I har lukket klubben på ubestemt tid. D. 23. august skrev I at I ikke havde adgang til lokalerne. Er der sket noget nyt i den henseende, og hvad med materiellet I havde stående? Har I heller ikke kunnet få adgang til det?
Jeg skriver af nysgerrighed og et håb om at I klarer den.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Duizz
Vi har ikke lukket klubben - klublokalet er bevet lukket for os p.g.a. helbredsskadelig atmosfære i forbindelse med skimmelsvampe.
Indtil vi ikke er formént adgang længere, holder vi klub-/video-aftener hos hinanden.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Duizz
Indlæg: 225
Pyhh, det glæder mig at høre. Især at I holder sammen trods det at I ikke kan samles i klublokalet.
De fleste af jer har vel også private anlæg, som I så kan køre på, eller hvad?
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Techek
Jelling
Indlæg: 903
Skimmelsvamp, fugt, vand ... bestemt ikke nogen gode betingelser for modeljernbaner og tilhørende effekter.
Vi håber det bedste for jer SdMJK!
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Jeps vi holder sammen, (eller de andre gør, jeg er arbejdsmæssigt forhindret i at være med i sep).
Opdatering til sporskiftets brugere.
Vi har som Henrik skriver IKKE lukket klubben, men for at være i lokalerne skal man have (og være iført ikke mindst).
Hjelm
Støvmaske - hvis ophold under 10 min uden der "rodes med noget", vi tømmer stadig en affugter for 10-12 l. pr. dag. og det er den indsats vi kan få lov at udføre lige nu.
for at opholde sig i længere tid er der krav om heltdækkende ansigtsmaske, med mekanisk filter og indblæsning.
tætsluttende heldragt, samme som engangskedeldragter, bare med bedre beskyttelse.
handsker og sko, hvor dragten slutter tæt til = tape i overgangen.
Og da dette er en relativ dyr investering, og fordi byggeledelsen ikke vil lade os komme ind, afventer vi lidt med at komme i lokalet, for de der er nervøse for udstyret, kan jeg sige at det rullende materiel blev reddet ud inden der blev lukket, der er vi sluppet heldigt, idet det "trods alt" kun er gået ud over materiel der stadig kan anskaffes i handlen.
Elektroniske dele og hvad der ellers er af anlæg, er ikke pillet ned, idet der afventes synsmand fra et forsikringsselskab, - vort eget vil ikke sende en mand. (Alm Brand har den holdning at når det ikke er dem der "ender med aben" så sender de ikke nogen).
Der blev i sidste uge udtaget prøver af vægge og anlæg for at teste for svamp, resultatet skulle foreligge i denne uge, og så ved vi meget mere om tidsplan for eventuel nedrivning af vægge og anlæg.
opdateres når der er væsentligt nyt.
mvh
Michael
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Hej alle med interesse i vores klub.
Det skrider fremad, vi har lige nu stadig ikke adgang til lokalerne, idet der er prioriteret at skolens undervisningslokaler skulle være driftklare fremfor de lokaler vi bor i. - Det er jo meget forståeligt.
Når det er sagt, så har entrepenøren tilkendegivet at vores lokaler vil være på dagsordenen til et byggemøde denne uge, hvilket i praksis betyder at de vil planlægge hvornår de sætter vægge op. - For de der ikke kender klubbens indretning, er det sådan at vi har til huse i et større kælderrum der bruges som en lille "gymnastiksal" - denne sal er opdelt med en skillevæg der definerer vores lokaler. - når den væg er genrejst har vi klublokalet tilbage. - og det er her vi står lige nu.
Med hensyn til erstatning, for selve anlægget, som jo nok er det der bekymrer de fleste, er der lige nu gode takter - vi har valgt ikke at informere bredt ud om resultatet før det er endeligt, men til den tid vil vi give mere information ud. - det håber vi i har forståelse for.
Og med hensyn til vores klubliv uden lokaler - julefrokosten var lige så stor en succes som tidligere år, massivt fremmøde, samme for i går, hvor vi samledes hos mig til "klubaften".
Til slut tak for de mange tanker og opmuntringer vi møder både her på sporskiftet og ude i 1:1. Det luner gevaldigt.
Michael Thygesen
Formand - Sdmjk
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Hej Alle
Så er der genåbnet i SdMjk, vi har fået adgang til lokalerne igen, og kan nu begynde at kigge på hvordan og ikke mindst hvor meget der skal laves. Første dag i klubben bliver på tirsdag, hvor opgaven primært hedder planlægning af genopbygning.
Generelt kan der om skaden siges at det har været træls for anlægget, men godt for sammenholdet. - vi har fået bevist at vi vil det her.
Og med hensyn til erstatning kan vi sige at vi er blevet behandlet godt, der er lavet en afregning med forsikringen der i princippet anerkender dels det store arbejde det har været (og bliver) at få bygget anlægget igen, og dels at vi har været uforskyldte i hændelsen.
Der er handlet i dørene, indgået kompromis'er og vi føler os godt hjulpet fra forsikringen. Tidsforløbet kunne have været ønsket kortet ned, men realistisk var det for entrepenøren mere vigtigt at færdiggøre skolelokalerne vi er nabo til, og det er fuldt forståeligt.
Det er besluttet at vi ikke annoncerer beløbsstørrelse på erstatning, idet det ikke rigtig giver nogen mening at kaste et tal ud, det vil altid skulle holdes op mod hvad der ligger af arbejde og materialer, så en sammenligning med andet giver ikke rigtig mening.
Vigtigst for os er og bliver at klubben overlever, og at vi har mulighed for at genbygge det skadede anlæg og øvrige inventar.
Tak for støtte og opmærksomhed i forbindelse med skaden, og nu i arbejdstøjet.
Mvh
Michael - Formand Skanderborg Modeljernbaneklub
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tillykke og held og lykke fremover!
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, det er en fornuftig beslutning. Der er jo flere muligheder at gøre regnestykket op på. Den for jer ikke så favorable vej er at sige, at det drejer sig om hobby og at timerne ikke kan honoreres samt at al materiel er brugt, så at i derfor skal være glade for at den eksisterende skade på anlægget bliver erstattet til nyværdi...
Og så er der den anden, hvor i det mindste en del af arbejdstimerne bliver anerkendt, altså den løsning som i åbenbart har handlet jer frem til...
Men svært er det at få alt erstattet - bare tænk på hvor mange timer i har lagt i det anlæg og så gang dette antal med timelønnen for en faglært arbejder. Det kommer der et astronomisk beløb ud af...
Men held og lykke med genopbygningen - og husk nu ikke at gentage de fejl i begik ved den første opbygning af anlægget .
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Tak for info og tillykke med resultatet af forhandlingerne.
Jeg glæder mig også til at følge jeres nye anlæg, da jeg var meget begejstret for det gamle
Jens
DC bane i dansk epoke III
MR
Frederiksberg
Indlæg: 10
Tillykke med det - det er jo altid svært at værdisætte et sådan arbejde, som ikke kan matches mod standardløsninger.
Kan man lokke jer til at fortælle, hvilket forsikringsselskab?
vh Michael
Venlig hilsen Michael Randrup
Duizz
Indlæg: 225
Tillykke og hvor er det dejligt at I har holdt sammen som klub. God vind fremover.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Også mange lykønskninger herfra, ikke mindst med konstatering af jeres gode sammenhold, for det kan der nemlig ikke gives erstatning for...
Jeg synes nu heller ikke det vil være passende at udbasunere erstatningens størrelse i kroner og ører. Helt enig i, at det ikke giver nogen mening for offentligheden.
Nu der så kun én vej tilbage..... fremad.... To grønne og en streg i kassen
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Forsikringsselskabet var i dette tilfælde Topdanmark, idet det er dem der har skadevolder (entrepenør / tagdækker) som kunde.
Og her er vi fra det tidspunkt hvor ansvaret blev placeret, været godt hjulpet. (der var 3 forsikringsselskaber inde over byggeskaden, og de skulle internt have styr på hvem der dækkede hvad).
Vi har i klubben naturligvis også en forsikring, men skadens art gjorde at de ikke mente at skulle dække noget som helst. (Det er helt sikkert ganske korrekt, men lidt frustrerende når man står med håret i vandfadet), så omfanget og arten af vores egen forsikring vil blive et emne fremover, dermed ment at vi skal have helt klar besked om hvad der ligger i vores egen forsikring, og hvad de kan tænkes at dække. Her har vi nok været lidt i "bondetro" på at de da dækker når vi betaler. Her skulle vi så blive klogere, men idet vi i sidste ende nok havde fået samme behandling fra andre forsikringsselskaber, vil jeg ikke hænge dem specielt ud.
Rådet herfra til andre, private som klubber er at få en assurandør til at gennemgå om i er ordentlig dækket, og hvilken hjælp i kan forvente at få fra jeres forsikring i forskellige scenarier, husk at klubber ikke nødvendigvis behandles som privatpersoner, men i mange sammenhænge er at betragte som erhvervskunder, der forventes at "kunne mere selv" i forhold til at håndtere sådanne sager.
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 996
Tak for den loebende info, og det glaeder mig at alt tilsyneladende ender godt.
Jeg ser at du har en meget fornuftig indstilling til det med forsikring. De er mange gange afgoerende for knald eller fald;
Jeg undrer mig over hvad jeres eget forsikringsselskab ville sige hvis entrepenoeren nu IKKE havde vaeret ordenligt daekket ind, eller -for eksempel- var bankerot/out of business...¿?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Rækkefølgen for forsikringsdækning er i vores tilfælde
1. Entrepenør - Der aldrig ville få en sådan entreprise uden forsikring, yderligere ville hans forsikring stadig dække selvom han skulle være gået konkurs.
2. Bygherre - her en offentlig skole / Kommune, der principielt fungerer som vores udlejer, og her er en lovpligtig bygningsforsikring.
3. Vores egen forsikring.
jeg blev hos vores forsikring oplyst om at det i sidste ende kunne havne ved dem, men de ville så gå til de andre selskaber.
Men det var at betragte på den måde at man "starter udefra" og så arbejder sig ind. - her er så begået en eklatant brøler i manglende inddækning under arbejdet derfor bliver det entrepenøren der skal ind og dække.
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.