Nu har jeg endelig fået lavet min bane færdig rent spormæssigt, men på met tidspunkt kommer jeg til at skulle opstille signaler på stationen.
det ved jeg INTET om! hvordan tilegner man sig viden omkring det emne?
findes der en vejledning/guide inden for dette topic?
Cowi
Indlæg: 315
Du går på biblioteket. Der er flere bøger (af lidt ældre dato) om modeljernbaner på dansk. (mener de hedder noget med modeljernbane for alle) Og en af dem indeholder en del om hvordan signaler opstilles i forhold til danske regler. Og reglerne burde ikke være ændret siden, men vil ikke afvise det
Hjorth
Sindal
Indlæg: 35
Du kan få mange oplysninger og ideer på
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/index.htm
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hej!
Internettet kan også give mange oplysninger:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/index.htm
eller her:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=18452&sid=06fdfc151d33e0...
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Thrane
Indlæg: 995
Hej
tak for alle svarene:
ja internettet kan gi meget......se bare sporskiftet;)
og tak til alle for posts...læser dem igennem.
miken
kjellerup
Indlæg: 347
en hurtig oversigt er også den her
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
det ved jeg INTET om! hvordan tilegner man sig viden omkring det emne?
findes der en vejledning/guide inden for dette topic?
Du har fået et par henvisninger, herunder til praksis ved DSB/Banedanmark i signalleksikon på lundsten.dk. Men det kan være omfattende og tungt stof at komme igennem. Lidt introduktion kan være en fordel. I hvilket omfang du behøver signaler, afhænger bl. a. af om din bane ligner virkeligheden, om signalsystemet skal være udtryk for enkle eller mere komplicerede driftsforhold, og i hvilken tidsperiode.
Signaler kan være daglyssignaler eller armsignaler, men lad os for nemheds skyld nøjes med at se på daglyssignalerne. Alle signaler og deres visning kan du finde i signalleksikon, benyt ordene i beskrivelsen til at søge.
Indkørselssignaler er den vigtigste signaltype. Signalet opstilles før en station og dækker indkørsel på stationen. Afstanden fra yderste sporskifte afhænger af hastigheden og om der finder rangering sted på stationen. Indkørselssignaler bør kunne vise "stop" og "kør"; hvis det er muligt at køre gennem stationen, kan indkørselssignalet ofte også vise "kør igennem".
De næstvigtigste signaltype er udkørselssignaler som tidligere kunne udelades hvis hastigheden var lav. Udkørselssignaler dækker kørsel fra en station ud på strækningen. Signalet opstilles/opstilledes i reglen ved rangergrænsen eller ud for yderste sporskifte. Signalet bør kunne vise "stop" og "kør". Hvis strækningen har mellemblok, kan udkørselssignalet ofte også vise "kør igennem".
På en station findes/fandtes i reglen flere andre signaler, f. eks togvejssignaler for udkørsel eller perronudkørselssignaler. Sådanne signaler dækker kørsel fra et perronspor eller godsafgangsspor mod udkørselssignalet. De kan kun vise en kørtilladelse hvis udkørselssignalet viser en kørtilladelse.
Det var en meget kort introduktion, men prøv at søge de forskellige signaltyper i signalleksikon og læs videre der. Forhåbentlig bliver du fanget af emnet.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 432
OG Her :
http://www.sporskiftet.dk/node/7526t=
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be