Hej alle,
Er der nogen med erfaring i smalspor scala-0? Hvor man køre på H0-skinner bare en størrelse op?
Hilsen Henk <
__________________
Pas Paa Toget!
Henk C. Meerhof
_________________
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Henk
Jeg har ikke den store erfaring med smalspor skala 0, men har da gået med tanken en gang imellem. Det er stadig lille nok til at man kan lave noget og køre på, men samtidig med mindre kurver så det kræver det mindre plads. Og så er det da carmerende... Synes jeg...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det er en populær størrelse i USA, hvor mange anlæg baseret på Denver & Rio Grande er On3.
Men husk at man ikke kører på HO-spor. Det er kun sporvidden, der den samme. Skinneprofilet og svelleafstanden er en helt anden.
Se eksempelvis her, hvad en amerikansk MJ-mand laver i On3.
http://www.dburroughs.ca/
Bare søg på On3 model railroad og du vil få mange links.
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hvilken størrelse vil De Bornholmske Jernbaner få spormæssig i 1:45 ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
DBJ havde 1000 mm sporvidde. 1000 mm / 45 = 22,2 mm.
Om det fås færdigt i 1:45 ved jeg ikke.
mvh. Dampfmeisteren
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Som sådan er det vel 0m ? Altså .. meterspor i skala 0.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Ja, du kan også kalde det Om.
Jeg ved ikke om der findes en standard for det, men den korrekte sporvidde i 1:45 vil være 22,2 mm
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hejsa igen, 0m har jeg da set sporannoncer for hos Lenz, tror jeg det var, så det er da muligt at købe færdige spor. Ellers kan det vel ikke være så vanskeligt at bygge det selv. Der er længere mellem svellerne, og de skal bare spires...
Så er det bare det med det kørende materiel. Vognene kan sikkert købes som færdig industri-vogne og bygges om til DBJ, men det er noget andet med trækkraften... Fat i sav og fil og så bare igang med at save og file........
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nå, du mener at man begynder med en metalklods og så filer man alt det af, der ikke ligner et DBJ-damplokomotiv, indtil det er færdigt
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hæhæ, sådan kan man jo osse udlægge det... Tror nu det er en hel del lettere at samle den at mange små stumper. -Har du forresten set den mallet-maskine Milling tegnede udkast til, til OMB ? En sød lille 0BB0 maskine i stil med de små Bayerske der tøffer rundt i de små gader
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Blot for en ordens skyld, så mener du vel de små metersporede Jung-maskiner fra KEJ og HBJ?
Millings 1-B-B-1 Malletmaskine var fra SFJ og ikke OMB.
Bjarne
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jo, men da OKMJ blev forlænget fra Dalby til Martofte og OMB åbnet, tegnede Milling materiellet til banerne.
Som trækkraft foreslog han både den 1-C-1t maskine vi kender og et forslag til en Mallet-maskine som den han byggede til SFJ. Ved licitationen viste det sig at 1-C-1t modellen var billigst og derfor valgte banerne at bygge 7 stk af den.
Jeg har iøvrigt fotograferet 750 mm Mallets fra Jung på Java i 2001 og 2002. Næste magen til modellerne fra KEJ og HBJ, bortset fra sporvidden.
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Konceptet er sikkert det samme som SFJ Nr 30, bortset fra at Nr 30 sammensat af to udrangerede maskiner, og til OMB var tegnet som 0220. Og dog ville der være den forskel, at det var den foreste maskinboggie til OMB-maskinen der var bevægelig, og ikke som Nr 30 der havde den bagerste bevægelig. -ifølge det jeg er blevet fortalt...
Noget helt andet er, at det vil være et spændende projekt og bygge OMB-maskinen, eftersom den aldrig blev bygget... Det giver lidt friere hænder...
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
soeren99
Buschauffør
Indlæg: 2
Hej Henk
Jeg begyndte for ca 4/5 år siden at bygge et amerikansk Logging anlæg op i skala 0n30 hvilket betyder spor 0 1:48 n for narrow (smalspor) 30 for 30" = ca. 762mm
hvilket svarer til ca 16mm modelsporvide
det var grunden til jeg skiftede fra skala h0 til 0n30 var at jeg kunne bruge en del af mine gamle spor på de skjulte strækninger og bare købe nye til det der var synligt. Jeg kører på Peco spor kode 100 som fås både til h0 og til 0n30 og de passer fint sammen og er rimelige i pris
udvalget i ruldende materiel er ikke stort men der er en del hvis nok kun amerikansk til gængæld er det forholdsvis billigt og utroligt velkørende
Bachmann er dem der har mest
her er lidt fra mit anlæg http://www.nmjk.dk/Hjemmeanlæg/Ego/velkommen_til_mit_hjemmeanlæg.htm
Hilsen Søren
HUSK :
Man stopper ikke med at lege
fordi man bliver gammel
man bliver gammel
fordi man stopper med at lege
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Søren, det er jo et fint lille anlæg. At størrelsen så gør at det virker lille er måske en fordel, idet sådan noget som dekoration kan laves maget mere detaljeret.
Det er nogle spændende lokomotiver ved den slags smalspor baner. Især Shay maskinen synes jeg er interessant. Er der en egentlig forklaring på hvorfor man har lavet denne konstruktion. Den er jo noget anderledes. Handler det om at undgå hjulslip ?
Interessant er det ihvertefald.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
soeren99
Buschauffør
Indlæg: 2
Grunden til man lavede Shay og andre gearede maskiner var de snævre spor i skovene og på grund af gearingen kunne der klare ret stejle stigninger og snævre kurver, samtidig med at de havde en enorm trækkraft
Søren
HUSK :
Man stopper ikke med at lege
fordi man bliver gammel
man bliver gammel
fordi man stopper med at lege
paspaatoget
Grafisk Designer
Indlæg: 22
Der fik jeg en mengde reactioner, tak alle for jeres bidrag.
Selv har jeg mere taenkt paa een bane fra Holland, den gang koert man med dampsporvogn-lokomotiver. Jeg har ikke set den slag i Danmark, men det er hvist min ringe kendskab til Dansk materiel. Angaende brug af H0-skiner. Den gang i Holland var svellerne tid skjult under enten sand enten brosten. Saa bruger man ikke omordne svellerne. Lokomotiver og vogne skal bygges selv med gammel H0-maskiner. Det er kke problem fordi dampmaskinen var tid bygget helt indenfor og under lokoen, helst med kondenso paa taget, for at undgaa at hestene paa vejen blev forskraekket af maskinen.
Jeg har allerede en maskine koerende men det er en smalspor-N maskine i pap, bygget paa en lille z-set fra maerklin. Jeg haaber jeg kan vise nogle billeder paa min hjemmeside snart.
Hilsen Henk,
Uskyld gaml stave methode, men jeg arbejde paa en Hollandsk tastatur lige nu!
Pas Paa Toget!
Henk C. Meerhof
_________________
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
hej Henk
I JMJK Århus, har vi en del smalspor,det hele er hjemmebygget og ikke så svært at lære, der er bygget med flere forskellige profiler, på det meste er det code 60, men nogle af strækningerne er lagt med en større code,
af stationer har vi et par stykker med forbilled af DBJ og det meste af Matriellet er Bornholmsk, så kig forbi, hvis nysgerrigheden får overtaget, der er jo ikke langt fra Randbøldal til Århus.
mvh
Søren
JMJK
mvh
Søren Andersen
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
På Bornholm findes et større modeljernbaneanlæg med De Bornholmske jernbaner i 1:45.
Modellerne er bygget af Jesper Reinfeldt, der har lavet 2 hæfter med tegninger til henholdsvis lokomotiver og vogne (DBJ nr 1) og bygninger fra banerne (DBJ nr 2).
Billede fra modeljernbanen findes på
http://www.bornholmsmuseum.dk/museumsudstil/udstilling3.htm
og
http://www.bornholmsmuseum.dk/museumsudstil/udstilling.htm
Der har været flere andre metersporede jernbaner i Danmark, bl.a. Amtsbanerne på Als, Haderslev og Åbenrå, Horsens-Tørring og Kolling-Egtved samt Skagensbanen.
En af færgerne fra Mommark til Fåborg havde meterspor.
22 mm spor, som også bruges til spor S (1:64) kan bruges til meterspor i 1:45.
JMJK har så vidt jeg husker en strækning med meterspor på deres anlæg (1:45)
I 1:45 er der en del, der bygger selv. Min erfaring er, at de fleste gerne vil give råd og vejledning til begyndere i modelbygning. Se på Spor0.dk hvor der findes 0-klubber.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
Occam
Indlæg: 583
Apropos smalspor i større skalaer, så vil jeg da lige anbefale Claus Jensens glimrende artikel om emnet her:
http://www.mj-blog.dk/2008/03/lokomotivbygning-nystrup-grus-nr-8/
Med venlig hilsen
- Occam