Picture

paspaatoget

Grafisk Designer

Indlæg: 22

PB

Scala 0e eller anden smalspor.

Hej alle,

Er der nogen med erfaring i smalspor scala-0? Hvor man køre på H0-skinner bare en størrelse op? Shock

Hilsen Henk <

__________________

Pas Paa Toget!
Henk C. Meerhof
_________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Henk

Jeg har ikke den store erfaring med smalspor skala 0, men har da gået med tanken en gang imellem. Det er stadig lille nok til at man kan lave noget og køre på, men samtidig med mindre kurver så det kræver det mindre plads. Og så er det da carmerende... Synes jeg...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

Det er en populær størrelse i USA, hvor mange anlæg baseret på Denver & Rio Grande er On3.

Men husk at man ikke kører på HO-spor. Det er kun sporvidden, der den samme. Skinneprofilet og svelleafstanden er en helt anden.

Se eksempelvis her, hvad en amerikansk MJ-mand laver i On3.

http://www.dburroughs.ca/

Bare søg på On3 model railroad og du vil få mange links.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hvilken størrelse vil De Bornholmske Jernbaner få spormæssig i 1:45 ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Hvilken størrelse vil De Bornholmske Jernbaner få spormæssig i 1:45 ?

DBJ havde 1000 mm sporvidde. 1000 mm / 45 = 22,2 mm.

Om det fås færdigt i 1:45 ved jeg ikke.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
"JGJ67" skrev:
Hvilken størrelse vil De Bornholmske Jernbaner få spormæssig i 1:45 ?
DBJ havde 1000 mm sporvidde. 1000 mm / 45 = 22,2 mm.Om det fås færdigt i 1:45 ved jeg ikke.

Som sådan er det vel 0m ? Altså .. meterspor i skala 0.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

Ja, du kan også kalde det Om.

Jeg ved ikke om der findes en standard for det, men den korrekte sporvidde i 1:45 vil være 22,2 mm

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hejsa igen, 0m har jeg da set sporannoncer for hos Lenz, tror jeg det var, så det er da muligt at købe færdige spor. Ellers kan det vel ikke være så vanskeligt at bygge det selv. Der er længere mellem svellerne, og de skal bare spires...

Så er det bare det med det kørende materiel. Vognene kan sikkert købes som færdig industri-vogne og bygges om til DBJ, men det er noget andet med trækkraften... Fat i sav og fil og så bare igang med at save og file........

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

Nå, du mener at man begynder med en metalklods og så filer man alt det af, der ikke ligner et DBJ-damplokomotiv, indtil det er færdigt Laughing out loud

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hæhæ, sådan kan man jo osse udlægge det... Tror nu det er en hel del lettere at samle den at mange små stumper. -Har du forresten set den mallet-maskine Milling tegnede udkast til, til OMB ? En sød lille 0BB0 maskine i stil med de små Bayerske der tøffer rundt i de små gader

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.803

PB

Blot for en ordens skyld, så mener du vel de små metersporede Jung-maskiner fra KEJ og HBJ?

Millings 1-B-B-1 Malletmaskine var fra SFJ og ikke OMB.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Millings 1-B-B-1 Malletmaskine var fra SFJ og ikke OMB.

Jo, men da OKMJ blev forlænget fra Dalby til Martofte og OMB åbnet, tegnede Milling materiellet til banerne.

Som trækkraft foreslog han både den 1-C-1t maskine vi kender og et forslag til en Mallet-maskine som den han byggede til SFJ. Ved licitationen viste det sig at 1-C-1t modellen var billigst og derfor valgte banerne at bygge 7 stk af den.

Jeg har iøvrigt fotograferet 750 mm Mallets fra Jung på Java i 2001 og 2002. Næste magen til modellerne fra KEJ og HBJ, bortset fra sporvidden.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Konceptet er sikkert det samme som SFJ Nr 30, bortset fra at Nr 30 sammensat af to udrangerede maskiner, og til OMB var tegnet som 0220. Og dog ville der være den forskel, at det var den foreste maskinboggie til OMB-maskinen der var bevægelig, og ikke som Nr 30 der havde den bagerste bevægelig. -ifølge det jeg er blevet fortalt...

Noget helt andet er, at det vil være et spændende projekt og bygge OMB-maskinen, eftersom den aldrig blev bygget... Det giver lidt friere hænder...

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

soeren99

Buschauffør

Indlæg: 2

PB  Hjemmeside

Hej Henk

Jeg begyndte for ca 4/5 år siden at bygge et amerikansk Logging anlæg op i skala 0n30 hvilket betyder spor 0 1:48 n for narrow (smalspor) 30 for 30" = ca. 762mm

hvilket svarer til ca 16mm modelsporvide

det var grunden til jeg skiftede fra skala h0 til 0n30 var at jeg kunne bruge en del af mine gamle spor på de skjulte strækninger og bare købe nye til det der var synligt. Jeg kører på Peco spor kode 100 som fås både til h0 og til 0n30 og de passer fint sammen og er rimelige i pris

udvalget i ruldende materiel er ikke stort men der er en del hvis nok kun amerikansk til gængæld er det forholdsvis billigt og utroligt velkørende

Bachmann er dem der har mest

her er lidt fra mit anlæg http://www.nmjk.dk/Hjemmeanlæg/Ego/velkommen_til_mit_hjemmeanlæg.htm

Hilsen Søren

__________________

HUSK :
Man stopper ikke med at lege
fordi man bliver gammel

man bliver gammel
fordi man stopper med at lege

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Søren, det er jo et fint lille anlæg. At størrelsen så gør at det virker lille er måske en fordel, idet sådan noget som dekoration kan laves maget mere detaljeret.

Det er nogle spændende lokomotiver ved den slags smalspor baner. Især Shay maskinen synes jeg er interessant. Er der en egentlig forklaring på hvorfor man har lavet denne konstruktion. Den er jo noget anderledes. Handler det om at undgå hjulslip ?

Interessant er det ihvertefald.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

soeren99

Buschauffør

Indlæg: 2

PB  Hjemmeside

Grunden til man lavede Shay og andre gearede maskiner var de snævre spor i skovene og på grund af gearingen kunne der klare ret stejle stigninger og snævre kurver, samtidig med at de havde en enorm trækkraft

Søren

__________________

HUSK :
Man stopper ikke med at lege
fordi man bliver gammel

man bliver gammel
fordi man stopper med at lege

Like 0 kan lide
Top

Picture

paspaatoget

Grafisk Designer

Indlæg: 22

PB

"paspaatoget" skrev:
Hej alle,Er der nogen med erfaring i smalspor scala-0? Hvor man køre på H0-skinner bare en størrelse op? Shock Hilsen Henk <

Der fik jeg en mengde reactioner, tak alle for jeres bidrag.

Selv har jeg mere taenkt paa een bane fra Holland, den gang koert man med dampsporvogn-lokomotiver. Jeg har ikke set den slag i Danmark, men det er hvist min ringe kendskab til Dansk materiel. Angaende brug af H0-skiner. Den gang i Holland var svellerne tid skjult under enten sand enten brosten. Saa bruger man ikke omordne svellerne. Lokomotiver og vogne skal bygges selv med gammel H0-maskiner. Det er kke problem fordi dampmaskinen var tid bygget helt indenfor og under lokoen, helst med kondenso paa taget, for at undgaa at hestene paa vejen blev forskraekket af maskinen.

Jeg har allerede en maskine koerende men det er en smalspor-N maskine i pap, bygget paa en lille z-set fra maerklin. Jeg haaber jeg kan vise nogle billeder paa min hjemmeside snart.

Hilsen Henk,

Uskyld gaml stave methode, men jeg arbejde paa en Hollandsk tastatur lige nu!

__________________

Pas Paa Toget!
Henk C. Meerhof
_________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

gmmz

Lokomotivfører

Indlæg: 82

PB

hej Henk

I JMJK Århus, har vi en del smalspor,det hele er hjemmebygget og ikke så svært at lære, der er bygget med flere forskellige profiler, på det meste er det code 60, men nogle af strækningerne er lagt med en større code,

af stationer har vi et par stykker med forbilled af DBJ og det meste af Matriellet er Bornholmsk, så kig forbi, hvis nysgerrigheden får overtaget, der er jo ikke langt fra Randbøldal til Århus.

mvh

Søren

JMJK

__________________

mvh

Søren Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

På Bornholm findes et større modeljernbaneanlæg med De Bornholmske jernbaner i 1:45.

Modellerne er bygget af Jesper Reinfeldt, der har lavet 2 hæfter med tegninger til henholdsvis lokomotiver og vogne (DBJ nr 1) og bygninger fra banerne (DBJ nr 2).

Billede fra modeljernbanen findes på

http://www.bornholmsmuseum.dk/museumsudstil/udstilling3.htm

og

http://www.bornholmsmuseum.dk/museumsudstil/udstilling.htm

Der har været flere andre metersporede jernbaner i Danmark, bl.a. Amtsbanerne på Als, Haderslev og Åbenrå, Horsens-Tørring og Kolling-Egtved samt Skagensbanen.

En af færgerne fra Mommark til Fåborg havde meterspor.

22 mm spor, som også bruges til spor S (1:64) kan bruges til meterspor i 1:45.

JMJK har så vidt jeg husker en strækning med meterspor på deres anlæg (1:45)

I 1:45 er der en del, der bygger selv. Min erfaring er, at de fleste gerne vil give råd og vejledning til begyndere i modelbygning. Se på Spor0.dk hvor der findes 0-klubber.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 581

PB  Hjemmeside

Apropos smalspor i større skalaer, så vil jeg da lige anbefale Claus Jensens glimrende artikel om emnet her:

http://www.mj-blog.dk/2008/03/lokomotivbygning-nystrup-grus-nr-8/

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Besøg http://mj-blog.dk
Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.