hej
jeg har købt nogle roco flexskinner skala n. som jeg skal have sat sammen
skal jeg bruge "lasker" eller hvad hedder sådan nogle tingister..
jeg har brug for at kunne skille dem ad ...
når jeg senere vil lave en fast bane ...kan jeg så lodde dem for en bedre overgang
mvh
poul
__________________
køre märklin digital med central station 1
KnudBe
Indlæg: 764
Du skal nok bruge lasker og lodning vil gøre det mere stabilt, men vær også opmærksom på at der findes nogle samlingsdimser...
http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12999/pr/sc...
(Jeg har også loddet samlingerne på standardsporstykker visse steder - f.eks. i tunneller.)
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Vær forsigtig med at lodde. Ganske som i virkeligheden kan skinnerne reagere på temperatursvingninger. Normalt vil de almindelige forbindelsesstykker være fuldt tilstrækkelige.
Bjarne
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej Poul du skal nok også overveje hvilke sporskifter du vil bruge,jeg tænker på sporskifter med Hjertestykket i metal,da Loket nemt kan miste strømmen der, og loket stopper,og ja det er en fordel at lodde skinnerne så strømmen og Digital signalerne til Loket kan flyde uhindret,jeg har for 30 år siden selv haft et N anlæg men det var analog drift!
En Toghilsen herfra
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
risvej07
Indlæg: 131
jeg forstår måske ikke helt hvordan 2 flexskinner samles med den løsning...
skubbes skinnerne bare ind fra hver sin ende ???
kan jeg købe dem i danmark ???
køre märklin digital med central station 1
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
det er nok mere kosmetisk for den ene skinne vil ,altid feks i et sving være længere end den anden skinne streng, så skal den skæres eller klippes over så de er lige lange,og der kan være et stykke hvor svellerne mangler,men du skal selvfølgelig bruge skinne lasker ,den her er godt nok en Laske til Fleischmann N men de ligner Hinanden:
http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/10096/pr/me...
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Jeg har brugt at lodde laskerne fast til sporet efter samling. Det var for at sikre en god forbindelse.
Det er min erfaring at man selv på midlertidige anlæg bør skrue eller sømme sporene fast til et underlag. ellers kan sporet godt blive lige vel "levende". Der er slet ikke godt for forbindelsen op til toget. Med det sagt, så er det altså ikke såå svært når man først er igang.
God fornøjelse. Det er jo en dejlig hobby.
Venligst, Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
risvej07
Indlæg: 131
ok nu forstår jeg hvordan det fungere ...
men hvor køber jeg sådan nogle og hvor køber jeg lasker ???
køre märklin digital med central station 1
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg kan kun være enig Claus
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
I en modelbane forretning
JK Modelbane i Århus de åbner ny forretning på Lørdag kl 10
Silkeborgvej 70 Århus
http://www.jkmodel.dk/artikler/6august2010.php
Hilsen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
risvej07
Indlæg: 131
tak for det !
jeg vil lige smutte til århus engang... eller finde en netbutik...
mvh
poul
køre märklin digital med central station 1
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Du kan gå ind på min Hjemmeside jimmyoldtimer siden
der er der en lang liste med forhandler Link's ned af siden!
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228331
Hilsner
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
KnudBe
Indlæg: 764
Det er til dels kosmetisk. Udformningen gør at du kan samle skinnerne med lasker og alligevel have et regelmæssigt sæt sveller. De sveller der er på flexskinnen giver ikke plads til at man kan skyde en alske ind på skinnen. Du er derfor nødt til at fjerne en eller to rækker sveller i hver ende af skinnerne for at samle dem, og det vil give en stor afstand mellem svellerne ved samlingerne. Dette imødegås med disse dimser.
Og så vil jeg nævne, at ROCO ikke længere laver N-skinner. Produktionen er efter fusionen overgået til Fleischmann, som nu har N-skinner med ballast (Picolo) og N-skinner uden ballast (Roco).
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg kan kun være enig KnudBe man er nogen gange nødt til eller hvergang man laver sving,må man fjerne sveller, ang laskerne kan man eventuelt skære de små tabs der holder skinnestrengen på forreste svelle af, så der er plads til laskeren.
Ps.vi snakker i klubben om et N anlæg senere! så jeg vil nok være en hyppig gæst her ,så jeg måske kan få lidt tips
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
På you tube er der en ganske god guide i 12 afsnit om at lægge flex skinner.
http://www.youtube.com/watch?v=z4HAs9rCMLs
Tonny
risvej07
Indlæg: 131
nu har jeg kikket lidt på lasker er de "ens" uanset om det er til skala N eller h0
og er der ellers større forskel, nogel koster 1 krone nogle mere ind 2 kr.
selv om det ikke er mange penge i forhold til hele banen
så er det mere ind 100 % dyre !!!!!
hilsen
poul
køre märklin digital med central station 1
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Hej Poul
Du skal bruge lasker, som passer til dit spormateriel. Dvs. laskerne skal passe helt præcist til skala, profil og kode. Den lette måde at sikre dette er ved at anvende lasker lavet specielt til det sporsystem du anvender. Det var Roco skala N. Ikke?
Hvis der er Roco skala N, burde du kunne anvende lasker fra både Minitrix og Picolo systemerne, som har samme profil og kode.
Du kan se mere om skinner her: http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=242&Itemid=351[url]
Venligst, Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.