Nu har jeg bestilt et par Fleischmann Van Dieren vogne hos Hobbykæden (dem får jeg nok på mandag) og når jeg laver en oprangering med en DB BR 185 og nogle containervogne med Van Dieren, Mærsk, Hanggartner samt et par lukkede Transwaggon, så har jeg vel en af de i Danmark hyppigst set oprangeringer
Så det er vel et dansk godstog - eller hvad?
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
alloni
Indlæg: 19
Nogle flotte billeder fra din bane hvor det kører ville være perfekt Knud
Modelbane: Spor N - Fleischmann digital
Hører du til spor N folket? Bor du i eller omkring sydsjælland og er du interesseret i at være med i en spor N klub? http://nscale.dk/
Kenned
System tekniker
Indlæg: 22
At kalde det et dansk godstog er måske at stramme den, men på et "dansk" nutidslayout hører det naturligvis hjemme.
/Kenneth
Märklin H0 på spisebordet. N anlæg på 80*345cm under planlægning. E10 Rheingold mmm.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Findes der overhovedet danske godstog udover ståltoget til Stålvalseværket mere?
Får Junckers stadig træ med tog til Køge?
mvh. Dampfmeisteren
KnudBe
Indlæg: 764
Nu var mit spørgsmål måske lidt provokerende, men lige så meget for at få åbnet en debat om hvad der egentlig er at køre dansk-inspireret modeltog...
Det er naturligvis afgørende hvilken epoke man kører i, men jeg tror at der er en del som efterspørger dansk materiel, selv om de reelt set kører epoke V/VI eller godt blandet...
Og epoke V/VI på et dansk anlæg må vel indeholde netop den type materiel som formentlig er langt den overvejende andel af nutidens godstransporter på skinner.
Og et DB BR 185 er jo også den type som DB Schencker Danmark opererer med ud over EG...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Kenned
System tekniker
Indlæg: 22
Jeg har ikke et specielt forhold til dansk materiel på min modelbane (under planlægning), jeg kan godt forstille mig at have et dansk godstog epoke IV-V med en MZ, men jeg kan samtidig sagtens køre med en ICE-T på samme strækning, eller BR 050 fra DRG, det handler alene om at jeg synes de er pæne. Jeg er stærk tilhænger af IMR (It's My Railroad).
/Kenneth
Märklin H0 på spisebordet. N anlæg på 80*345cm under planlægning. E10 Rheingold mmm.
Cargoman
Indlæg: 498
Det er vel et spørgsmål om definition, eller fortolkning.
Når jeg får spørgsmålet om hvad jeg kører, så er svaret: Det man kan se på danske skinner i dag. Det kan sagtens være ICE-TD, X2000, HectorRail eller en DB BR 185. Der er ikke nogle af disse tog, jeg vil kalde danske.
Omvendt, så kører øltoget mellem to danske destinationer, men med en 185, tidligere en EA.
Hvordan du oprangerer dine tog, er selvfølgelig op til dig selv, men skeler man bare en lille smule til virkeligheden, er godstogene mere systematiske end man skulle tro. Jeg har tidligere skrevet om EuroShuttle her. Det er som regel i disse tog, at man kan opleve veksellad fra Hangartner, og de går også udmærket med et par Transwaggon i enden. Trækkraften skal være EG eller EA, så det kan måske knibe lidt i N.
Så er der Volvo-toget. Det er et bloktog som består af en lang række Sgns med 3 20" containere på hver vogn. Toget kører i dag ofte med en DB BR 185 i front.
Et blandet godstog kan bestå af nogle Transwaggon, et par fladvogne med stålbjælker (Rs), nogle åbne højsidede vogne (Eaons), prærievogne (Shimmns) fra DB og CFL, og selvfølgelig tankvogne i diverse afskygninger.
HectorRail. Prøv at se her
http://www.youtube.com/watch?v=TStVltpeEcA&feature=related
Der er selvfølgelig masser af undtagelser til det jeg lige har skrevet. Her må du lede på nettet efter mere info, eller endnu bedre: Ud med kameraet. Et par timer ude ved Ørestaden kan godt anbefales.
Moderne tog på danske skinner