Nogen der har nogle idere til hvad der skal være på et savværk? pladsen er dog kun 65x130cm og mangler også ideer til at lave saven? evt nogen der har billedder af et savværk?
__________________
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
Litra P
Indlæg: 1.852
Her er der lidt inspiration:
Jens satte dette link her på sporskiftet:
http://www.gatewaynmra.org/layouts/bonzon.htm
Reiner har på forbilledlig vis bygget et:
Indledning: http://www.sporskiftet.dk/node/3866
Resultat: http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Huse%20-%20et%20sa...
http://www.sporskiftet.dk/node/3977
Og jeg har lavet en timesaver (egentlig tidsforbrug ) omhandlende samme emne:
http://www.sporskiftet.dk/node/4263
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
har godt set Reiners savværk og ville bygge noget i den stil men har ingen ide om hvad der er af bygninger på et gammelt savværk eller hvordan saven ser ud og slet ikke hvordan maan skal bygge saven
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
Måske det her kan hjælpe.
Tonny
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Her er lidt savværks udstyr fra Amerika´s Forenede Stater
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
hej i 2 tak for hjælpen men tror ikke jeg har plads nok til at lave noget i den stiil desværre
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.004
I vestenden af Jyderup er der et herligt lille savværk
Du bor ikke så lang derfra og det er en tur værd at se på
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Her er lidt billeder fra et meget lille savværk - mere præcist det, der findes på Hjerl Hede.
Du kan også få et dejligt lille savværk i byggesæt fra Heljan. Dette byggesæt inkluderer en dampmotor, der ligner den på Hjerl Hede. Og så er den en af de få modeller fra Heljan, der er i så nogenlunde korrekt skala H0.
Der er også et fint lille savværk på Frilandsmuseet - det bør du besøge. Hvis du ringer til dem, kan du få at vide, hvornår det kører: De sætter det nemlig i drift engang imellem.
MVH
Lars
JD
Indlæg: 712
Måske dette:
http://www.mern-by.dk/File0026-Mern%20savnv%C3%A6rk%20og%20remise.jpg
eller dette:
http://teknikken.dk/catalog/product_info.php?manufacturers_id=15&product...
eller dette:
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.htmjk.dk/image/sundby019B....
(se 9/10 nede på siden)
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Lidt flere fotos jeg fandt på nettet.
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
... og lige lidt mere.
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
http://www.jernbanearkiv.dk/spmjk/grafik/nyvang_ts.jpg
Jens
DC bane i dansk epoke III
D 804
Indlæg: 384
For lige at uddybe opbygningen af hh. savværket på Hjerl hede.( Jeg skal bare lige spørge til, om det er det savværk der ligger på Frilandsmuseet i Lyngby, som lars hentyder til, for det er faktisk et karetmagerværksted. Men hvis du er interreseret i billeder fra dette, så kan jeg uden problemer tage nogle billeder til dig, da jeg bor lige opad det ). Savværket på Hjerl hede er opbygget således, at et stort lokomobil trækker det hele. Kraften fra lokomobilet overføres så via et remtræk til den bygning hvor saven ligger i. Remmen kommer først ind på den ene hovedaksel, der sidder lige inde på den anden side af gavlen der vender ud mod lokomobilet. Hovedakslen går således fra den ene væg til den anden, hvor at endnu en rem overføre kraften til den næste aksel, hvorpå der sidder et mindre hjul, som gennem først et rem, og derefter tandhjulsudveksling, føre kraften ud på et hul, hvorpå at saven er monteret med en lang bjælke, så den kan køre fra side til side. for at selve stammen også skal kunne rykkes, ligger der et tandhjul nede mellem et par skinner, hvor vognen med stammen ligger på, som igen drives af et tandhjulstræk, og er sluttet til den af akslerne, hvor at saven trækkes fra.
for at teksten ikke skal virke nær så forvirrene, har jeg også lavet en tegning af savværket set fra oven...
hvis dette så ikke er forståelse nok, må jeg ned i arkiverne og kigge efter billeder fra min egen tur til Hjerl...
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Da' Jens.
Joh - men det er vel et karetmagerværksted med eget savværk? Sønnike har ihvertfald hoppet begejstret rundt på saven mange gange - og beundret den på behørig afstand, når den er i drift.
Ifølge Frilandsmuseets egen hjemmeside er det et "Snedker- og tømrerværksted fra Borre på Møn" - men bedøm selv her.
Iøvrigt har sønnike også været med til at støbe mursten til hovedbygningen, mens den var under opførelse i Andelsbyen - men det er naturligvis en helt anden historie.
MVH
Lars
D 804
Indlæg: 384
Hej Lars
Ja du har nok ret, det er et karetmagerværksted med eget savværk. hvor interresant det så kan være at bygge i model, kan så diskutteres
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Da' Jens.
Well - et af spørgsmålene, der startede denne tråd, var, hvordan man skulle lave saven: Her kunne man vel godt finde inspiration på Frilandsmuseet, selvom man ikke vil eftergøre hele komplekset?
Frilandsmuseet er trods alt lidt nærmere end Hjerl Hede, når man bor i Stenlille.
MVH
Lars
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Ved Holbæk findes også et frilandsmuseum, andelslandsbyen Nyvang. Der er der et meget lille savværk. Nok noget ældre end de ellers omtalte.
Det er nærmest kun en halvåben træbygning med selve saven.
Stedet er værd at besøge, der er lagt vægt på andre ting end på de andre frilandsmuseer, bl.a. er der el og telefonmaster fra forskellige tidspungter. Et betagende syn med de mange ledninger. Samt ældre landbrugsmaskiner og arbejdsvogne.
Jeg har desverre ingen billeder af savværket.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
D 804
Indlæg: 384
en lille bemærkning om det i Nyvang. Det er ikke samme type sav, som dem på hh. Frilandsmuseet og Hjerl hede. Saven i Nyvang er en stor rundsav, mens dem der er to andre steder, er forvokset løvsav, der ligger og kører fra side til side...
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Er det ikke det man kalder en ramme-sav? Det var det ofte på de gamle savværker -de store kunne der endda være flere savklinger på.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Togthomsen
Indlæg: 7
Hej med jer..
Den sav i taler om hedder rigtig en blok-sav..
med venlig toghilsen
Togthomsen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Få ideer her:
http://www.yatego.com/q,s%E4gewerk
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
kn4p skala N
Hjemmegående husfar
Indlæg: 75
Tak. Det var et godt ord. Jeg skal til at bygge et savværk og var egentlig besluttet på at kopiere Regners. Men bygningen var lidt for stor, så den skulle gøres mindre, og så blev der problemer med savene.
Så måtte jeg på jagt efter save på savværker.
Men med din blok sav fandt jeg et billede på Wikipidia, som jeg viser her og saven ind til videre.
Da det skal ligge i bjergene og der skal være en tømmerslidske, tror jeg det skal drives af vandkraft.
kn4p skala N
Hjemmegående husfar
Indlæg: 75
Saværket fortsat