Hej.
Ja, så prøver jeg igen at vise jer hvad jeg har købt af spor N, siden jeg skiftede fra H0.
Som i sikkert kan se, køre jeg kun amerikansk og japansk, og , ja jeg er godt klar over at det ikke rigitg køre sammen i virkeligheden , men det er nu den slags modeller jeg syntes bedst om, og efter min mening skal man køre det man kan li , og ikke hvad andre kan li, selvfølgelig kan det være at jeg på et tids punkt , begynder at køre en epoke fra et land , men som jeg har det pt skal det være USA og Japan.
Min spor plan er lidt simpel , men det er fordi jeg har en masse problemer med kortslutninger hver gang jeg prøver at "binde" ovaler sammen, enten med sporskifte eller krydsspor, et eller andet sted går det altid galt, men så har jeg det at sloges med
Høre gerne jeres kommentar , ris eller ros, og ideer til min sporplan(som er 330x110 cm)
Hilsen
Domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har vel vendesløjfemoduler til digitaldrift ?
Det løser dine problemer med kortslutninger.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jkristia
Indlæg: 145
Nu er det efter min mening ikke noedvendigt med vende sloejfer for at have en interessant sporplan. Hvad jeg har lagt maerke til herinde er at Maerklin 'folket' ofte stopper en, to, eller flere vende sloejfer ind i sporplanen (og ja det er Maerklins staerke side over 2 skinne), men efter min mening resulterer det bare der beroemte 'spaghetti bowl' syndrom.
Fra hvad du viser paa billedet ser det ud til at du er interesseret i at koere 4 tog paa samme tid.
Jeg tror du vill have en lidt mere spaendende plan ved at have kun 2 spor (eller maaske kun et sport i en af enderne), paa den maade bliver du noedt til at lade et tog vente paa et vigespor. Jeg ville nok ogsaa have en afskaerming ned i midten af pladen (scenic divider) og saa lave 2 forskellige omraader, muligvis med en station og noget industri paa begge sider. Paa den maade ser det ud som om toget koere fra et sted og ankommer et andet sted. Der er masser af spor planer online, og du kan paa 4x8 (feet) og faa nogle ideer.
Jesper
Jesper
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Tak.
Hvad er en "vendesløjfemodul" , og hvorfor/hvoprdan løser den mit problem med kortslútningerne ??
Ja, vil gerne have mange tog i gang på en gang, det er lidt mere spændende.
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Eksempel på et vendesløjfemodul:
http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?cPath=42&products_id=3876
http://www.lenz.com/products/modules/lk100.htm
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Tak for det.
Men nu er mit engelsk ikke det bedste , så jeg spørger jer lige her istedet for.
Har kigget på de links som Moppe(tak) har lagt ind, og hvis jeg har forstået det rigtig , kan så også bruge "sløjfen" på min bane, fra den yderste oval til de inderste 2-3 ovaler så der ikke sker kortslutning ??
Syntes på det ene link at se det kunne laves på flere måder??
Må indrømme , at det er kommet bag på mig hvor indviklet det er at køre jævnstrøm.
Syntes ikke jeg havde så mange "problemer " med vekselstrøm.
Nu siger jeg indviklet og problemer, men det er selvfølgelig fordi jeg ikke har en skid forstand på strøm
Hilsen
domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Jeg har forsøgt at illustrere, hvad det er der sker, når din 2-skinne bane kortslutter, og hvorfor din 3-skinne bane ikke gør. Jeg håber min ømme grafik er læsbar.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt en strækning vil kortslutte, så tag to farveblyanter og tegn sporet. Hver blyant repræsenterer hver sin skinne. Hvis de to blyanters farver mødes, så har du en kortslutning.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Hejsa.
Ja det hjalp lidt på det, så det vil altså sige hvis jeg har en sløjfemodul på de 2 ovaler som er "bundet" sammen med et skiftespor vil det fungerer ??
Er det nok med 1 sløjfemodul til feks 3eller 4 ovaler, hvor den yderste er forbundet til de 3 inderste , eller skal der en mellem hver oval ????
Hilsen
domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg tror sku at vi taler lidt forbi hinanden.......
Med ovaler, mener du så de ovaler (rundstrækninger) du har nu ?
Så længe du holder med simple og ikke laver en vendesløjfe er der intet der skulle gøre at du får kortslutning. Altså lige med undtagelse af dine sporskiftere:
Der er en række skruer under bunden du skal konfigurere dem med.
http://www.kato-unitrack.com/kato/pictures/shop/geschlossene_Weiche.JPG
Hvis du læser på denne side, så kan du se hvad de gør. I dit tilfælde vil jeg konfigurere dem som "NOT-STOP-Turnout"
Klaus
http://www.kato-unitrack.com/kato/en/gleisgeometrie/Weichen.php
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Hej.
Kan lige så sige det som det er , kan sgu ikke finde ud af det
Hold kæft hvor ville jeg gerne have i en kunne komme og skærer det ud i pap for mig.
Mine skiftespor står som NON STOP turnout, og alligevel er der kort slutning??
Ville det ikke være nok med 1 vendesløjfemodul tilsluttet alle rundstrækninger(oval
) når jeg samtidig har strømskinne tilsluttet alle rundstrækninger.
Det ender sgu med jeg vender tilbage til 3.skinnet H0
Hilsen
domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Med den sporplan du har på billederne, har du absolut intet behov forvendesløjfemodul.
Du skriver, at du har strømtilslutning på hver eneste oval. Måske er det her du har problemet. Du skal sikre dig, at det er den samme ledning, der er forbundet til den yderste skinnestreng på hele banen - og tilsvarende den samme ledning til den inderste skinnestreng på hele banen.
Altså svarende til 3 skinnedrift, at det skal være den samme ledning til alle midterledere o.sv. Det burde absolut ikke være vanskeligere i 2 skinnedrift med det ret simple layout du har.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Kan det være sporskifterne, der driller? Jeg kender ikke fabrikatet, men der var noget med, at de kunne stilles til "NON STOP" og derfor formentlig også til "STOP"? KKortslutningen sker måske i hjertestykkerne?
Bjarne
Bjarne
jkristia
Indlæg: 145
jeg naerlaeste lige din foerste mail igen
>>Min spor plan er lidt simpel , men det er fordi jeg har en masse problemer med kortslutninger hver gang jeg prøver at "binde" ovaler sammen,
Saa altsaa - du har problemer med den nuvaerende plan hvis du forbinder ring 1 med ring 2, er det dit problem ?
Er du sikker paa den yderste skinne paa begge ringe er roed og den inderste skinne er sort (eller omvendt, saa laenge skinnerne har samme farve paa begge ringe).
Hvis det er tilfaeldet, ja saa kan de kun vaere dit sporskift der er problemer med, for din plan har altsaa ingenvende sloejfer som den er nu.
Det ligner Kato UniTrack skinner du bruger, og jeg har aldrig hoert om problemer med dem. Jeg soegte lige online efter nogle billeder, og fandt denne link
http://hogtrainz.com/KATOUNITRACK.htm
og her lagde jeg maerke til at Kato laver baade 'normale' sporskifte og 'powered' sporskifte. Forskellen er om hjerte stykket (det hvor skinnerne krydser) er af plastik eller af metal. Hvis af metal kraever det enten at du indstallerer en kontakt, eller ogsaa at du lave sporskiftet om til "non power routing".
Her er fra en anden link hvor en person havde samme problem og svaret var at fjerne 2 skrue under sporskiftet
On the #4's, I move both screws to non-power routing before they are installed. On the #6's, I add feeders to the tracks on the other side of the frog so as to just bypass the power routing that the switch is trying to do. Due to Unitrack being sectional, I would add that make sure you deploy feeders at a fairly regular rate to reduce power drop.
Hvis du stadig ikke kan faa det til at virke, saa bliver du noedt til at give os flere detaljer, fabrikat, hvornaar opstaar problemet, er det for alle spor skifte eller kun nogle enkelet osv.
Haaber det hjaelper lidt
Jesper
Jesper
jkristia
Indlæg: 145
ok, jeg soegte lidt mere, og kan set at der er faktisk 2 muligheder (gaar ud fra det er Kato)
>>These Points have Selectable operating modes: frog power ON/OFF and power routing/non-power routing, with choice of which route is to remain powered in non-power routing mode
Hvor 'power routing' betyer at stroemmen bliver slukket til det sport der ikke er valgt, f.eks. brugt til automatisk at slukke for et side sport (tror jeg). Saa jeg tror du skal saette dine sport til
frog power OFF
routing power ON
'frog power ON' er hvad kan foraarsage kortslutning.
Jesper
Jesper
jkristia
Indlæg: 145
oh - endnu en lille finurlighed. Det ser ud til at Kato #4 skiftesport er markeret omvendt.
I read a nugget, but just a nugget that there may be a problem with Kato #4 turnouts being backwards as far as "Power Routing" & "Non-Power Routing". Yes, the #4's are marked backwards. There is an explanation somewhere on the Kato site. I have seen it but don't know the exact page.
http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?p=501528
Jesper
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Almind, er det som Almind ved Viborg ?
Det lugter af et "house call"
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Desværre , Almind ved Kolding.
Noget at problemet er blevet løst , ved at jeg sikrede mig at alle strømskinnerne vender ens i alle ringstrækningerne, så tak for den hjælp.
Vil prøve at kigge på det med indstillingerne under skiftesporene Power ON og OFF, for jeg har stadig ingen strøm på mine sidespor når skiftesporet står til lige ud.
/---------------Her----------------- \
------------------/------------------------------------------\-----------------------------------
Håber i forstår min primitive ilustration.
Men takker mange gange for hjælpen, som har løst noget af mit problem.
Hilsen
domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Det blev da hel skævt
Prøver lige igen
Her/------------------------\
----/---------------------------\------------------
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo jo, intet problem
Vil du gerne have strøm på sidesporet når sporskiftene står "ligeud" ?
Sæt et par ledninger til sporet (tilslutningsskinne).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jkristia
Indlæg: 145
foroevrigt, saa er det normalt anbefalet af du har en stroem tilslutning for ca. hver meter (isaer hvis du vil koere digitalt), og ogsaa at du har mindst et tilslutnings punkt paa hvert sport og side spor, saa selvom du faar loest problemt med dine skiftespor er det stadig en god ide at have flere tilsslutnings punkter
Jesper
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
takker mange gange for jeres hjælp, har løst problemet, var fordi ikke alle strømskinner vendte ens på alle rundstrækningerne.
Det er virkelig kommet bag på mig hvor mange tilslutninger der skal til for at få en nogenlunde køre bar bane.
Hvis jeg skal have en strømtilslutning pr meter bliver det noget være rod, så det har jeg ikke , men pr rundstrækning, og det køre fint.
Et sidste spørgsmål , er det ikke muligt at få strøm på mit side spor når det er sat til lige ud ,uden der skal en strømskinne til ??
Vil prøve at lave banen om til de forslag som er komme i starten af denne tråd.
Hilsen
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
jkristia
Indlæg: 145
Jeg vil tro det skulle virke hvis du har sat 'power routing OFF' (altsaa hvis der er #4 skal det vaer ON). Proev at skifte dine 'power routing' til et af dine side spor og se om det virker
Jesper
Jesper
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Hej.
Så er det på plads, sporskifte er sat til power routing strait og curved til on, og frog power off, så er der power både lige og ind på sidespor, men har også prøvet on uden nogen forskel, hvad er egentlig frog power for noget ???
Domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Frog er hjertestykket. Du kan sende spænding ud i hjertestykket så lokomotiver bedre kan komme hen over, da de får strøm hele tiden.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model