Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Rusland skifter sporvidde

Jvf. ing.dk har man i Rusland besluttet at ændre sporvidde fra 1.520 mm til 1.435 mm. I første omgang omfatter planerne en højhastighedsbane fra Moskva til Skt. Petersborg; hvor den "nye" sporvidde skal anvendes på en parallel ny bane.

Link:http://ing.dk/artikel/106560-ruslands-jernbaner-gaar-fra-1520-til-1435-millimeter

Egen spekulation: På længere sigt kan det vel tænkes at noget tilsvarende sker andre steder; f.eks. kører man også med denne sporvidde (1.435 mm) i Kina, og kunne det velsagtens ende med at man uden skift (hvis ellers de fornødne aftaler kan komme plads) kan køre fra Beijing til Moskva, eller endnu længere vestpå.

Iøvrigt så vil beslutningen også kunne komme godstrafikken til gode; DB Schenker (tidl. Raillion) er involveret i et partnerskab hvor gods køres fra Kina til Europa på skinner. I øjeblikket flytter man enten containerne over på andre vogne ved sporvidde-skift, eller anvender vogne der kan tilpasses nye sporvidder UDEN at skulle have nye bogier mm.; således at der blot skal skiftes loko (disse specielle vogne anvendes vistnok i stigende grad, og det overvejes vist også at anskaffe sådanne loko (som findes på markedet, dog foreløbig ikke produceret i større antal)). Men sådanne vogne er formentlig dyrere og mere komplicerede, hvorfor en ensartet sporvidde hele vejen vil være en fordel.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Egen spekulation: På længere sigt kan det vel tænkes at noget tilsvarende sker andre steder; f.eks. kører man også med denne sporvidde (1.435 mm) i Kina, og kunne det velsagtens ende med at man uden skift (hvis ellers de fornødne aftaler kan komme plads) kan køre fra Beijing til Moskva, eller endnu længere vestpå.

Det vil koste langt mere at lægge skinner om på de lange strækninger, samt at investere i andet materiel, end gevinsten i forhold til at omlade gods nu og i utrolig lang fremtid.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Sporvidde-ændring i Rusland blev forsøgt først i 40-erne, uden det store held Laughing out loud

Se evt. filmen "Räder mussen rollen für den Sieg" Wink

Per.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det var jo den gang, hvor en lille mand med markant overskæg drømte om at lave et europæiske jernbanenet med 3 m sporvidde. Mon ikke, der er mange i dag, der godt ville have set det ført ud i livet?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Egen spekulation: På længere sigt kan det vel tænkes at noget tilsvarende sker andre steder; f.eks. kører man også med denne sporvidde (1.435 mm) i Kina, og kunne det velsagtens ende med at man uden skift (hvis ellers de fornødne aftaler kan komme plads) kan køre fra Beijing til Moskva, eller endnu længere vestpå.
Det vil koste langt mere at lægge skinner om på de lange strækninger, samt at investere i andet materiel, end gevinsten i forhold til at omlade gods nu og i utrolig lang fremtid.Klaus

Ja det er da muligt, men endnu er der ikke lagt endelige planer for hvilke strækninger der skal omspores. Men lige et godt spørgsmål; når man alligevel skal skifte sporet og svellerne ud pga. slid, skulle det vel ikke være noget større problem med moderne maskineri (tilpasset til at håndtere såvel bred- som normal-spor) at skifte til normal sporvidde? Traceen med mere burde da kunne genanvendes når der er tale om en smallere sporvidde (her er jeg naturligvis klar over at det evt. skulle være nødvendigt med lidt småjusteringer pga. af afvanding og lign).

Og tilsvarende med materiel, hovedparten af russisk jernbane-materiel stammer fra Sovjet-tiden (pga. af dårlig økonomi (og deraf følgende pengemangel) forårsaget af overgangen fra plan-økonomi til markeds-økonomi), og trænger efterhånden til minimum en levetidsforlængelse, hvis da ikke ligefrem en udskíftning.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej,

For måske 17 år siden, havde jeg fået den idé, at skrive en aprilsnar gående ud på at Mærsk havde købt hele Den transibirske Jernbane for at overflytte containertrafikken.

For ikke at lave for meget rav i den, sendte jeg lige et brev til Esplanaden!

Efter 3 dage blev jeg sgu ringet op af en af rederene, som syntes at det måske lå for tæt på virkeligheden til at være en aprilsnar. Jeg skrev aldrig aprilsnaren, men som han var inde på, så blev det jo startet, bare ikke af dem.

Det jeg vil frem til er, at hvis det nogensinde skal blive en succes på den for det meste enkeltsporede bane, så skal der bygges dobbeltspor.

Hvis man alligevel skal bygge kan man lige så godt lægge det nye spor med 1435 mm. Det bedste er en helt ny bane med dobbeltspor i 1435mm, så er den fremtidsikret. Den kan hurtigt tage markedsandele fra de forurenende og langsomme skibe, så økonomien kan nok hænge sammen.

Den nybyggede bane skal naturligvis være forsynet med lange overhalingsspor for at højhastighedstog med sovevogne også kan køre der.

De almindelige tog kører videre på de brede spor underbyggeriet og iøvrigt indtil de er udtjent.

Tænk, om 20 år kører man måske med tog gennem Sibirien, når man skal til Californien (eller er det måske også en aprilsnar...).

Alle jernbaner har en fremtid! De skal bare styres ordentligt.

Hilsen

PED

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ja det er da muligt, men endnu er der ikke lagt endelige planer for hvilke strækninger der skal omspores.
Fordi der ikke er strækninger der skal omspores.Det går på at bygge en højhastighedsbane med forbindelse til Europa.
"mr-data" skrev:
Men lige et godt spørgsmål; når man alligevel skal skifte sporet og svellerne ud pga. slid, skulle det vel ikke være noget større problem med moderne maskineri (tilpasset til at håndtere såvel bred- som normal-spor) at skifte til normal sporvidde?

Kender du til moderne lokomotiver der kan omspores?

Sådan nogle 5000+ HKs lokomotiver?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

DA VI NU ER VED/I RUSSIA = ??????

HVAD SÅ MED EN TUR MED DEN TRANSSIBIRISKE.

http://www.comon.dk/nyheder/Tag-med-den-transsibiriske-jernbane-1.307975...

AT KØRE MED TOG i Rusland = Ha ?????? B PYCC?A

Hvis man skal have en på opleveren , kan jeg kun sig tag tog i Rusland.

Jeg har ikke endnu kørt med den TRANSSIBIRISKE., men har kørt mange gange København -Moskva/ MOCKBA - Voronesj / BOPOHE?

Voronesj ligger ca. 300 km syd for Moskva.

Lige så har jeg boet i Brest – litovsk i et ½ års tid grænse station hvor man skifter fra normal spor Til russisk bred spor, ganske interessant at overvære.

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"kildemoes" skrev:
DA VI NU ER VED/I RUSSIA = ?????? HVAD SÅ MED EN TUR MED DEN TRANSSIBIRISKE.

Kender et par stykker der har været afsted.

i 80'erne var det en spændende udfulgt, i dag er det intet værd i følge dem.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Ja det er da muligt, men endnu er der ikke lagt endelige planer for hvilke strækninger der skal omspores.
Fordi der ikke er strækninger der skal omspores.Det går på at bygge en højhastighedsbane med forbindelse til Europa.
At det er en nybygget strækning i første omgang er jeg godt klar over, men det er nu ikke til Europa men derimod strækningen Skt. Petersborg - Moskva. Og som bekendt ligger Skt. Petersborg et pænt stykke mod nord, ifølge mine kort lidt nordligere end København.
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Men lige et godt spørgsmål; når man alligevel skal skifte sporet og svellerne ud pga. slid, skulle det vel ikke være noget større problem med moderne maskineri (tilpasset til at håndtere såvel bred- som normal-spor) at skifte til normal sporvidde?
Kender du til moderne lokomotiver der kan omspores?Sådan nogle 5000+ HKs lokomotiver?

Principielt kan alle lokomotiver vel omspores, nemmest ved elektrisk kraftoverføring hvor man "bare" skifter bogierne.

Men jeg kan huske at jeg læste, vistnok på wikipedia, at der er en europæisk lokomotiv-fabrikant som har et elektrisk flerstrøms-lokomotiv med mulighed for variabel sporviddde på tegnebræddet. Om man har nået at bygge en prototype og testkørt ved jeg ikke.

Skiftet med sporvidde på rullende materiel kan i dag ske på følgende måde (trin for trin):

1. Lokomotiv og/eller vogne udstyres med aksler hvorpå hjulene kan køre sideværts takket været en fortandet forbindelse (dvs. aksler har et stjernemønster i enderne, og hullet i hjulet har "tænder" der passer i stjernen). Naturligvis er asklen så ivørigt lavet med en form for låsemekanisme, så sporvidden kun ændres når det er ønsket.

2. Hvor to sporvidder mødes, laves en passende længde spor der set ovenfra er "kegleformet".

3. Når skiftet så skal ske, frigøres hjul-/aksel-lås, overgangssporet gennnemkøres, evt. deltager en mekanisme i skiftet (f.eks. fjeder ved overgang fra normal- til bredspor, så hjulene presse ud) eller tvangsskinner får hjulet til at glide sideværts på akslen. Når så overgangen er gennemkørt genaktiveres hjul-/aksel-låsen; og toget kan køre videre.

Efter at have skrevet ovenstående fandt jeg lidt yderligere oplysninger:

* Mellem Polen og Ukraine (helt præcist Kiev og Krakov) kører der tog med variabel spovidde.

* Talgo har siden 2004 produceret persontogslokomotiver der kan skifte sporvidde, bl.a. "Talgo 250" i drift hos "RENFE".

Link til mere info: http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_gauge , kig under "gauge changer" og "comparison with bogie exchange".

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.