Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

pantografer

hej alle

1) hvorfor har visse loks 4 pantografer fremfor 2 - hvor de 2 yderst siddende er lidt mindre end de 2 mere centralt placerede?

billede: http://www.finnmoller.dk/rail-de/es64f4030-es64f4017-es64f4022-01-da.htm

2) hvorfor gik man bort fra brugen af disse typer pantografer ;

http://www.finnmoller.dk/rail-de/db115448-da.htm

til dem vi kender fra moderne el loks idag ?

enlighten me....

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
1) hvorfor har visse loks 4 pantografer fremfor 2 - hvor de 2 yderst siddende er lidt mindre end de 2 mere centralt placerede?
Fordi der er forskel på standarden for overledningernes ophæng og fritrum omkring dem i de forskellige lande.
"Jonas" skrev:
2) hvorfor gik man bort fra brugen af disse typer pantografer ;http://www.finnmoller.dk/rail-de/db115448-da.htmtil dem vi kender fra moderne el loks idag ?

Fordi den nye er bedre, specielt ved højere hastigheder.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Fordi den nye er bedre, specielt ved højere hastigheder.

Den "nye" hedder i øvrigt en strømaftager og ikke pantograf. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

gode præcise svar :idea:

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.