Picture

Lykke-Per

Programmør

Indlæg: 6

PB

Roco skiftespor

Som I kan se er jeg ny her på forum. Jeg har for nylig bygget en lille modelbane hvor jeg kører med et par loks. Det hele er Roco ("uheldigvis" havde jeg et par år gammelt startsæt fra Roco stående med deres gamle skinnesystem i, så det er blevet udbygget med nye geoline skinner) og er et simpelt setup med 6 skiftespor i alt.

Nu til mit spørgsmål. Når jeg kører over et skiftespor (specielt 2 af dem, men til tider også de andre) mister toget ofte forbindelsen og stopper op et halvt sekund før det kører videre. For det meste kører det pænt videre, men en sjælden gang imellem stopper det helt op og jeg skal hen og skubbe det igang. Jeg synes bestemt ikke det burde ske, for de er helt nye og er desuden holdt pænt rene. Er det noget jeg bare skal finde mig i ved Roco's skinner? :?

Jeg har (som så mange andre) haft en Märklin modelbane som barn og det synes jeg kørte ganske upåklageligt, så jeg overvejer faktisk at skifte, da min bane stadigvæk er meget lille. Altså at gå fra 2-skinne til 3-skinne system. Kan det anbefales? Vil det "bare køre bedre"? Eller har jeg bare været uheldig og kan trygt fortsætte med at bruge penge på Roco's skiftespor? Laughing out loud

Venlig hilsen,

Daniel

__________________

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

basse-jensen

hundelufter hos tysklærer

Indlæg: 149

PB

Nu til mit spørgsmål. Når jeg kører over et skiftespor (specielt 2 af dem, men til tider også de andre) mister toget ofte forbindelsen og stopper op et halvt sekund før det kører videre. For det meste kører det pænt videre, men en sjælden gang imellem stopper det helt op og jeg skal hen og skubbe det igang. Jeg synes bestemt ikke det burde ske, for de er helt nye og er desuden holdt pænt rene. Er det noget jeg bare skal finde mig i ved Roco's skinner? :?

hej Daniel. jeg vil spørge om du har dit anlæg til at stå i et koldt rum? For det gør mit marklin anlæg og nogle gange kan mine toge også finde på at tage en ufortjent pause.

Hilsen Daniel

__________________

Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lykke-Per

Programmør

Indlæg: 6

PB

"basse-jensen" skrev:
hej Daniel. jeg vil spørge om du har dit anlæg til at stå i et koldt rum? For det gør mit marklin anlæg og nogle gange kan mine toge også finde på at tage en ufortjent pause.

Nej, den står i min lejlighed, og jeg har ikke lagt mærke til at den er specielt kold Wink

__________________

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

basse-jensen

hundelufter hos tysklærer

Indlæg: 149

PB

"Daniel Andersen" skrev:
"basse-jensen" skrev:
hej Daniel. jeg vil spørge om du har dit anlæg til at stå i et koldt rum? For det gør mit marklin anlæg og nogle gange kan mine toge også finde på at tage en ufortjent pause.
Nej, den står i min lejlighed, og jeg har ikke lagt mærke til at den er specielt kold Wink

hej Daniel

kan jeg ikke lige finde ud af hvad der er galt. Har du prøvet at komme drønene med et af togene i højeste i fart igennem skiftesporene? Det plejer at virke på mit anlæg

__________________

Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lykke-Per

Programmør

Indlæg: 6

PB

"basse-jensen" skrev:
hej Danielkan jeg ikke lige finde ud af hvad der er galt. Har du prøvet at komme drønene med et af togene i højeste i fart igennem skiftesporene? Det plejer at virke på mit anlæg

Ja, det er det der undrer mig, for selv i højeste fart kan de finde på at miste forbindelsen. De kører så videre fordi de har så høj fart på. Men det afhænger også meget af hvilken retning toget kommer ind i skiftesporene fra.

__________________

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

basse-jensen

hundelufter hos tysklærer

Indlæg: 149

PB

"Lykke-Per" skrev:
"basse-jensen" skrev:
hej Danielkan jeg ikke lige finde ud af hvad der er galt. Har du prøvet at komme drønene med et af togene i højeste i fart igennem skiftesporene? Det plejer at virke på mit anlæg
Ja, det er det der undrer mig, for selv i højeste fart kan de finde på at miste forbindelsen. De kører så videre fordi de har så høj fart på. Men det afhænger også meget af hvilken retning toget kommer ind i skiftesporene fra.

hej

det er mig en stor gåde, beklager.

__________________

Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hvor i sporskiftet sker strømudfaldet :?: Hvis det sker ved hjertestykket kan det være fordi du ikke har polariseret hjertestykket. Hvis du har polariseret hjertestykket, kan strømudfaldet skyldes snavsede spor, og så må du igang med at rense skinnestrengene.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

basse-jensen

hundelufter hos tysklærer

Indlæg: 149

PB

godt de lidt mere prof. kan tage over Laughing out loud

__________________

Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lykke-Per

Programmør

Indlæg: 6

PB

"DennisTR" skrev:
Hvor i sporskiftet sker strømudfaldet :?: Hvis det sker ved hjertestykket kan det være fordi du ikke har polariseret hjertestykket. Hvis du har polariseret hjertestykket, kan strømudfaldet skyldes snavsede spor, og så må du igang med at rense skinnestrengene.

Hej Dennis!

Det sker faktisk ikke ved hjertestykket, men ved de små spordele der støder op til hjertestykket. Men mht. polarisering: Jeg går ud fra at man kan bruge sporskiftet umiddelbart som man køber det?

Men for lige at tage fat i noget andet, hvad med Märklin's 3-skinne system? Det lyder til at være simplere af natur og dermed måske mere stabilt? Jeg synes stadigvæk det er lidt overkill at skulle til at pudse helt nye sporskifter - det lyder til at der så er en pæn del vedligeholdelse... :?

__________________

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Lykke-Per" skrev:
Det sker faktisk ikke ved hjertestykket, men ved de små spordele der støder op til hjertestykket. Men mht. polarisering: Jeg går ud fra at man kan bruge sporskiftet umiddelbart som man køber det?
Det kommer an på, hvilket sporskifte det er.........Har du renset hjulene på lokomotivet?
"Lykke-Per" skrev:
Men for lige at tage fat i noget andet, hvad med Märklin's 3-skinne system? Det lyder til at være simplere af natur og dermed måske mere stabilt? Jeg synes stadigvæk det er lidt overkill at skulle til at pudse helt nye sporskifter - det lyder til at der så er en pæn del vedligeholdelse... :?

Mere stabilt end?

Husk at der kun findes 1 leverandør og de bestemmer prisen på 3 skinnemateriel - og det er ikke billigt.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Husk at der kun findes 1 leverandør og de bestemmer prisen på 3 skinnemateriel - og det er ikke billigt.......Klaus

Det har i hvert fald ikke været nødvendigt at polarisere de slanke Märklin K-sporskifter, jeg har fået lagt på min opstillingsbanegård, det kører upåklageligt. Men loddearbejde slippes der ikke for, da der kommer strømtilførsel efter ca. hver anden meter spor. Går snakken på Märklins C-skinner slipper man for loddearbejde Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Det har i hvert fald ikke været nødvendigt at polarisere de slanke Märklin K-sporskifter, jeg har fået lagt på min opstillingsbanegård, det kører upåklageligt.

De er polariserede på forhånd.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
De er polariserede på forhånd.....Klaus

Ja det kan man vel sådan set godt sige de er?

Har dog indtil nu været heldig med mine sporskifter rent prismæssigt. Har kunnet få dem godt 25 % billigere, primært ved at købe i Tyskland. Men skal man bruge en større mængde skinner, så kan man også opnå en pæn rabat hos en dansk forhandler. Det er bare at prøve sig lidt frem Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Lykke-Per" skrev:
Det sker faktisk ikke ved hjertestykket, men ved de små spordele der støder op til hjertestykket. Men mht. polarisering: Jeg går ud fra at man kan bruge sporskiftet umiddelbart som man køber det?
Jeg kender ikke Roco's spor, og er ikke selv særligt erfaren med to-lederspor, endnu da. Håber der kommer en forbi som har mere erfaring med Roco's spor.Men ang. polarisering. Normalt skal et to-lederspors hjertestykke polariseres, så der er uafbrudt spænding igennem hele togvejen. Det er så vidt jeg ved lettest at lave med et evt. medfølgende elektrisk drev. Derudover kan det være en god ide at trække en ledning til begge sportunger i sporskiftet, da det også her kan give strømudfald.Se evt. denne hjemmeside.
"Lykke-Per" skrev:
Men for lige at tage fat i noget andet, hvad med Märklin's 3-skinne system? Det lyder til at være simplere af natur og dermed måske mere stabilt?

Tja, måske.... Jeg har selv haft et anlæg med Märklin K-skinner og jeg synes ikke at merprisen svarer til kvaliteten kontra de erfaringer jeg har gjort mig med to-lederspor. Bla. havde jeg problemer i enkelte sporskifter hvor slæbeskoen på lokomotiverne ikke altid kunne gabe over mellemrummet mellem midterkontakterne, og derfor ramte skinnestrengen med kortslutning til følge. Desuden synes jeg ikke at 3-lederspor er nært så pæne som to-lederspor.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja det kan man vel sådan set godt sige de er. Og det forklarer også hvorfor de er dyere at producere og dermed dyere at sælge.

Nej, de burde være billigere, da hjertestykket blot er skubbet sammen og ikke isoleret fra nogen steder.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Jeg kender ikke Roco's spor, og er ikke selv særligt erfaren med to-lederspor, endnu da. Håber der kommer en forbi som har mere erfaring med Roco's spor.Men ang. polarisering. Normalt skal et to-lederspors hjertestykke polariseres, så der er uafbrudt spænding igennem hele togvejen.
Med bare nogenlunde moderne materiel er det knaldhamrende bedøvende lige meget.ind til videre har vi kørt i 12 år med isolerede hjerstestykker ("insulfrog" som det hedder på PECO'sk) uden problemer.
"DennisTR" skrev:
Det er så vidt jeg ved lettest at lave med et evt. medfølgende elektrisk drev. Derudover kan det være en god ide at trække en ledning til begge sportunger i sporskiftet, da det også her kan give strømudfald.

Eller ved at købe et sproskifte der klarer det selv - Flesichmanns "tænkende sporskiftere, som har været på markedet i over 20 år nu.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lykke-Per

Programmør

Indlæg: 6

PB

"moppe" skrev:
Eller ved at købe et sproskifte der klarer det selv - Flesichmanns "tænkende sporskiftere, som har været på markedet i over 20 år nu.

Ja, der er selvfølgelig flere alternativer end at gå ud og investere i 3-skinne.

Tak for svarene - jeg rumler lidt med det og så må tiden vise hvilken løsning jeg hopper på. Smile

__________________

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Lykke-Per" skrev:
Tak for svarene - jeg rumler lidt med det og så må tiden vise hvilken løsning jeg hopper på.

Start med at finde ud af, hvad der virkeligt er galt.....

Du kan altid kigge forbi en klubaften med sagerne i hånden, så skal jeg komme med et kvalificeret bud.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Ja det kan man vel sådan set godt sige de er. Og det forklarer også hvorfor de er dyere at producere og dermed dyere at sælge.
Nej, de burde være billigere, da hjertestykket blot er skubbet sammen og ikke isoleret fra nogen steder.Klaus

Ja ok. Men bortset fra det, så har jeg aldrig tænkt på at K-skifterne er polariserede i forvejen. Det var da et helt nyt aspekt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Paa Märklins K-skinner er hjertestykkerne da af plast?! -Baade paa de slanke og normale sporskifter jeg har. Saa jeg vil mene at de IKKE er polariserede.

Kan det ioevrigt taenkes at Lykke-Pers problem er en kortslutning, og ikke en manglende kontakt?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Paa Märklins K-skinner er hjertestykkerne da af plast?! -Baade paa de slanke og normale sporskifter jeg har. Saa jeg vil mene at de IKKE er polariserede.
Damn, du har jo ret, det er på C-skinnen de er af metal.K-skinenn er også lavet til 2 skinnedrift (vi har sådan set selv et anlæg med det)
"hxmiesa" skrev:
Kan det ioevrigt taenkes at Lykke-Pers problem er en kortslutning, og ikke en manglende kontakt?

Sagtens.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lykke-Per

Programmør

Indlæg: 6

PB

"hxmiesa" skrev:
Kan det ioevrigt taenkes at Lykke-Pers problem er en kortslutning, og ikke en manglende kontakt?

Hmm.. Burde det andet tog så ikke også stoppe kortvarigt? Det gør det ikke.

__________________

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Lykke-Per" skrev:
Hmm.. Burde det andet tog så ikke også stoppe kortvarigt? Det gør det ikke.

Det fortalte du jo ikke noget om.

Prøv at start forfra og få så mange "variabler" med i historien som muligt.

Styring (Lokmaus??).

Sporskifte der volder problemer (varenummer tak)

Lokomotiver (evt med, hvilke dekodere der er i loks, hvis du ved det)

Hvad gør resten af anlægget?

Er det alle loks?

Har du tjekket strømoptaget på de givne loks?

osv, osv....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Laci

Indlæg: 32

PB

Hej Lykke P.

Nu er det vist min tur til at kommentere dette problemstilling.

Vi har selv Roco geoline herhjemme og har oplevet det sammen som dig.

Mit problem var så at det første år vi hyggede med togbanen, foregik det på gulvet hvilket resulteret i en masse støv og skidt i lokoerne. Både hjulene og "dimsen som viderefører strømmen" skulle renses. Derudover så rensede jeg skinnerne. Herefter kører alle mine lokomotiver ved den mindste hastighed igennem samtlige sporskifte.

Mvh

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.