Har Danmark en kakaoforarbejdningsindustri? Og hvis det er tilfældet, foregår der kakaobønner med tog?
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Har Danmark en kakaoforarbejdningsindustri? Og hvis det er tilfældet, foregår der kakaobønner med tog?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det tætteste vi kommer på er nok:
http://tomsgroup.com/
http://tomsgroup.com/om-toms-gruppen/chokoladefremstilling/
http://tomsgroup.com/ansvarlighed/vores-indkob/
... og de får ikke tilført råmaterialer med jernbane
Bortset fra det er fabrikken ganske spændende, også arkitektonisk. Tegnet af den berømte danske arkitekt Arne Jacobsen (ham med SAS-hotellet og stolen "ægget")
http://kunstbib.dk/samlinger/arkitekturfotografier/arkitekturfotografier...
Svend
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Silovogne vil være et bud når vi taler om kvantum til industrielt brug. Nestlé har vist egne silovogne. Men ellers må du en tur ned på havnen i Amsterdam, det er vel dér kakaoen for en stor dels vedkommende kommer ind i Europa ?
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak Svend, Esben og John.
Faktisk er Amsterdam en vigtig importhavn for kakao. Det ser sådan ud: https://www.flickr.com/photos/nsbodegraven/40499694141
Jeg håbede, at sådanne tog også ville gå til Danmark. Især fordi NME har gjort det til en smuk model: https://www.modelbouwveendam.nl/index.php?route=product/product&product_id=18978
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Gert.
Jeg har også kigget lidt på det. Der er ingen tvivl om, at der ikke er nogen danske fabrikker, der får kakaobønner tilført med jernbane nu om dage - vi har jo nærmest ikke nogen godstrafik tilbage i Danmark, og Toms i Ballerup har ikke en jernbaneskinne i nærheden. Faktisk ligger fabrikken i et stort vejkryds, og det vejkryds hedder - i den københavnske lokalradios trafikmeldinger - altid chokoladekrydset.
Men tidligere? Toms grundlagde sin produktion i Sumdby i 1926, mens de flyttede til Ballerup i 1961. I Sundby kan der godt have været jernbanespor - men jeg tvivler: Det var tæt på havnen, og i Danmark har vi generelt brugt skib og bil. Ikke jernbane.
En anden stor producent, der nærmede sig Danmarks største, var Chokoladefabrikken Elvirasminde i Århus. Den lå midt inde i byen - men tæt på havnen, og dermed er vi tilbage ved kombinationen af skib og bil/hestevogn. Der er længere fra Elivarasminde i Klostergade til Århus G end til Århus Havn.
Chokoladeproduktionen i Århus stoppede, før jeg blev født - men jeg kom en del i fabikken, da den var blevet omdannet til Jazzhus Tagskægget.
MVH
Lars
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Jeg tror heller ikke det er en transport vi har haft i Danmark, men Peter Larsen Kaffe i Viborg kunne være en mulighed.
Chokolade var en del af forretningen indtil for 20 år siden
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Gert
I tidligere tid har, som andre har skrevet, nok fortrinsvis være skibstransport af chokolade- og kaffebønner i større mængder. Der var tidligere stor coastertrafik mellem de fleste små og mellemstore havne, og også de store havne.
Man kan dog ikke afvise, at der har være transport af råvarer og halvfabrikata med alm, godstrafik i kølevogne eller alm. lukkede godsvogne til små og mellemstore fabrikker rundt omkring i landet. Ckokoladefabrikker skal også have tilført sukker og mælkeprodukter i større mængder, og der kunne firmagodsvogne nok komme ind i billedet
F.eks Frellsens Kaffe i Roskilde har en mellemstor produktion af kaffe fra eget risteri, og også en produktion af chokoladekonfekt og chokoladepåskeæg mv.
Der må have været andre lignende små og mellemstore fabrikker i andre byer inden Toms opkøbte de fleste af konkurrenterne.
Men et risteri som f.eks Frellsens, kan vel klare produktionen med nogle få lastbilstankvognslæs om ugen. Der kan blive mange poser kaffe ud af sådan et læs bønner
læs mere her http://frellsen.dk/kaffe/kontakt-frellsen/om-frellsen
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Har Danmark en kakaoforarbejdningsindustri? Og hvis det er tilfældet, foregår der kakaobønner med tog?
mvh,
Gert (fra Holland)
Burde der ikke være beskrevet fra begyndelsen, hvilken periode +/-, der tales om !
Så det er de mellemliggende, der kan laves de fortælling med skib & godstog, som der sikkert sigtes efter ..........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Gert og andre.
Brdr. Jacobsen tror jeg det var, som senere blev til Carletti havde egen sidespor til fabrikken i Skødstrup mellem Aarhus og Grenå. Dette må have været i 50'erne og 60'erne og måske senere.
Umiddelbart maximum i perioden efter 54 og til 86.
Husker jeg rigtig, var det kun lukkede godsvogne.
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak for de mange detaljerede kommentarer. Jeg har ikke specifikt haft en epoke i tankerne, selv om jeg personligt foretrækker firserne og halvfemserne.
Jeg søger altid muligheder for godstog, der kørte i Danmark. Selvfølgelig har jeg bøgerne fra Allan Støvring-Nielsen, men jeg leder altid efter mere information.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!