Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

JŽ ABaggs

Jeg har brug for lidt hjælp til JZ ABaggs (JŽ ABaggs, Jugoslaviske Jernbaner), der i 1965 indgik i tog DD 40 fra Rom til Trieste (Roma T 22:10 - Firenze SMN 01:50-02:00 – Bologna C 03:12-03:22 – Padova 05:04 – Venezia M 05:23 – Trieste 08:00). Jeg finder ikke vognen i nogen kilder på www. Toget var oprangeret som følger:

  • FS E.646 II (Firenze)
  • FS ABz 53.010 (Calalzo)
  • FS AcBcz 64.320 (Calalzo)
  • CIWL WLA Y (Calalzo)
  • FS BRz 45.260 (Trieste)
  • FS Az 23.658 (Trieste)
  • FS Bcz 33.901 (Trieste)
  • CIWL WLA YC (Trieste)
  • JZ B 2910 (Beograd)
  • JZ ABaggs (Beograd)
  • JZ ABaggs (Ljubljana)
  • FS UIz 1450 (Trieste)
  • FS DI 92.000 (Trieste)
  • FS DI 90.000 (Venezia)
  • FS Az 13.000 (Venezia)
  • FS Bz 38.900 (Venezia)
  • ÖBB B4üh 31000 (Wien)
  • ÖBB A4üh 11520 (Wien)
  • CIWL WLAB YU (Wien)
  • SZO WLAB .1.5 (Moskwa)

En søgning på Google efter "JŽ ABaggs" giver helt nøjagtigt 0 svar: https://www.google.com/search?q=%22J%C5%BD+ABaggs%22&oq=%22J%C5%BD+ABaggs%22&aqs=chrome..69i57.2171j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Der findes enkelte engelsksprogede sider med jugoslavisk jernbanemateriel, men her er der fokus på lokomotiver, og passagervogne er praktisk taget ubeskrevet. Så jeg har brug for lidt hjælp Wink

Kilden til denne oprangering har jeg beskrevet her (https://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/generelt/composizioni-ferroviarie-anni-60). Jeg lægger selv mærke til, at forfatterne på lidt underlig vis har lavet en form for transponering af nationale litreringer til italiensk logik. Se fx de to ÖBB-vogne. Der mangler helt sikkert også noget korrektur hele vejen igennem bogen. Fx er en almindelig DSB B blevet til ”DSB Y”. 

Jeg udelukker dermed ikke, at forfatterne har fået noget galt i halsen, og at vognen i praksis havde en anden betegnelse.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top