Forbud mod transport af sættevogne læsset på ”lomme- vogne”:
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Forbud mod transport af sættevogne læsset på ”lomme- vogne”:
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Sporhunden
Indlæg: 71
Gæder forbudet også kørsel på modelbaner, og er det i givet fald både 2- og 3-skinner?
HO bane DK kørsel epoke IV
Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Mon ikke de får løst de problemer med lommevognene relativt hurtigt.
Det er immervæk meget last/fragt operatørerne går glip af med det her lommevogns forbud . . . . og jeg er personligt på ingen måde interesseret i flere lastbiler på motorvejene
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Jeg så noget af diskussionen på jerbanen.dk's forum. Der var også en henvisning til en demonstrationsvideo på youtube af den type lommevogne, Sdggmmrs, hvor alting ser perfekt ud.
Der må jo køre hundredevis, eller tusindvis, af den slags vogne rundt på det europæiske jernbanenet. Så det må være en ting, der skal tages op internationalt?
I øvrigt en rystende ulykke, der må påvirke alle. Uanset at der sker flere ulykker på vejene med flere omkomne til følge, virker det altid stærkere, når det drejer sig om togulykker.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Gæder forbudet også kørsel på modelbaner, og er det i givet fald både 2- og 3-skinner?
Heldigvis er du ansvarlig for dit layout, og du bestemmer dig selv.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Jeg så noget af diskussionen på jerbanen.dk's forum. Der var også en henvisning til en demonstrationsvideo på youtube af den type lommevogne, Sdggmmrs, hvor alting ser perfekt ud.
Der må jo køre hundredevis, eller tusindvis, af den slags vogne rundt på det europæiske jernbanenet. Så det må være en ting, der skal tages op internationalt?
I øvrigt en rystende ulykke, der må påvirke alle. Uanset at der sker flere ulykker på vejene med flere omkomne til følge, virker det altid stærkere, når det drejer sig om togulykker.
Mon ikke det bliver taget op internationalt, da forbudet vel også gælder vognene til / fra Sverige !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Der må jo køre hundredevis, eller tusindvis, af den slags vogne rundt på det europæiske jernbanenet. Så det må være en ting, der skal tages op internationalt?
Ja for pokker, der kører jo vanvittig mange lommevogne rundt omkring i hele Europa hver eneste dag. På den front udgør godstrafikken i Danmark jo kun en lillebitte brøkdel.
Jeg kunne tvivle kraftigt på, at der fra de andre EU lande bliver kigget nærmere på forbudet i lille Danmark, selvom problemet selvfølgelig er enomt . . . hvis der altså virkelig er et problem med låsemekanismen på samtlige typer af lommevogne. Jeg synes personligt det lyder meget voldsomt.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Gæder forbudet også kørsel på modelbaner, og er det i givet fald både 2- og 3-skinner?
Jeg har set adskillige videoer, hvor folk kører modeltog med en fart der ligger en kende over godkendt modelhastighed, så lad os starte med fartbegrænsning på modelbanen.
Hvis man er med på den, så har jeg vedhæftet en skalafartberegner, hvor man kan beregne farten på sine lokomotiver. Det kræver en rundbane -evt med et par lige skinne på langsiden. Målene indtastes i de blå celler sammen med tiden for fx 10 omgange med topfart på controlleren (originalens topfart kan findes fx på jernbanen,dk).
Man kan også Regne modsat og tune omgangstiden med tabellen nederst.
Dbh
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Der er en artikel på dr.dk der omhandler godstogets oprangering og kørsel m.m. her:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/togulykken-lokofoereren-paa-godsvognen-opdagede-ikke-ulykken-foer-toget-holdt-stille
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej
Personlig mener jeg, at et system, der er baseret på kun en sikring af så tung en last, nødvendigvis må svigte fra tid til anden. Materiellet bruges hårdt, og metoden man monterer vogen i aflåsningen, vil altid være forbundet med en risiko for at støde til kongetappen, som i sjældne tilfælde kan blive ødelagt, eller låsen kan blive ødelagt ved for hård behandling. EVT. Manglende vedligholdelse, kan også have indflydelse på sikkerheden.
Måske er årsagen til ulykken kun et spørgsmål om sammenfaldende uheldige omstændigheder, men der kan også være et generelt problem med til slid på konstruktionen.
Hvis udfaldet af havaritilsynets rapport bliver, at det der er et generelt problem med defekter på låsesystemet på lommevogne, må det betyde, at der kommer ændringer af reglene for hvordan den type transport skal sikres på. F.eks. surringer, eller en ekstra mekanisk sikring
I så fald kan jeg dårligt forestille mig, at andre landes tilsvarende myndigheder og eller UIC ikke vil tage deres regler op til revision.
Jeg håber da virkelig, at man finder en god løsning på at undgå den slags ulykker i fremtiden. For jo mere gods vi kan få over på elektriske tog, jo bedre for os alle sammen.
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hvis nu det havde været en lastbil som havde tabt en tralier på boren og forusaget en trafikuheld med 6 dræbte, tro jeg næppe det havde fået en så omfattende omtale i div. medier, måske en notits i den lokale avis og i TV avisen hvor man ville havde fortalt at stoerbæltsbroen hvade været spæret pga. en ulykke i så og så lang tid.Så havde vi nok ikke høret mere om det. Nej jeg kan ikke forstå, fordi at det skete på jernbane skal det blæses op som den helt store katestrofe og med forbud mod kørsel med lommevogne, havde man forbudt lastbiler at køre med trailer, hvis det var en lastbil som havde forusaget en ulykke? Det kan jeg ikke tro man ville havde gjort.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Det kom frem i nyhederne forleden, at man i Tyskland i 2014 havde en lignende ulykke, hvor en trailer havde løsnet sig fra en lommevogn og ramt en bro.
Ang. proportioner mellem forskellige ulykkestyper er der vel en tradition for meget mere strikse regler omkring sikkerhed, når det drejer sig om fly, tog og skibe.
Og så er der netop nu breaking news om en suspenderet togbetjent fra DB Cargo...
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Hvis nu det havde været en lastbil som havde tabt en tralier på boren og forusaget en trafikuheld med 6 dræbte, tro jeg næppe det havde fået en så omfattende omtale i div. medier, måske en notits i den lokale avis og i TV avisen hvor man ville havde fortalt at stoerbæltsbroen hvade været spæret pga. en ulykke i så og så lang tid.Så havde vi nok ikke høret mere om det. Nej jeg kan ikke forstå, fordi at det skete på jernbane skal det blæses op som den helt store katestrofe og med forbud mod kørsel med lommevogne, havde man forbudt lastbiler at køre med trailer, hvis det var en lastbil som havde forusaget en ulykke? Det kan jeg ikke tro man ville havde gjort.
Din upassende bemærkning om, at “det skal blæses op til den helt store katastrofe” indikerer ganske tydeligt, at du må være et menneske med lav intelligens, og en uhyggelig grad af mangel på empati....
Når 8 mennesker dør i et uheld, så ER det en katastrofe !!!!
Ja, det var 8 dræbte, ikke 6 som du skriver...
Lad os antage, at din egen datter, søn eller kone havde været blandt de omkomne... Hvilken holdning havde du så haft til sagen ??
Du, min herre, er det man med rette kan betegne som en kæmpe idiot... Desværre er du nok ikke selv klar over det, men udvis venligst respekt for de mennesker der er berørt af denne KATASTROFE.
Jeg væmmes ved mennesker som dig....
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Giver modeljernbane fuldstændig ret. Og som der bliver skrivet andet steds, er sikkerheden jo netop større ved transport uden for det danske vejnet.
At der er 8 døde kan man da ikke belaste modeljernbane for. At man så ikke kan nøjes med et nobel angreb, men ligefrem ud i det store overdrev fremmer da ikke Kim i hans indlæg.
Lad os tage og dele KATASTROFEN op i 3 uafhændige dele.
1. 8 dræbte og en del kvæstede. Selvfølgelig har man da empati for de efterladte og skadede.
2. ulykker og tilskadekomster i tal og statastik
3. brug fornuften og tænk inden man skriver og taler så ville vi alle være et bedre menneske og samfundet bedre stillet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hvis nu det havde været en lastbil som havde tabt en tralier på boren og forusaget en trafikuheld med 6 dræbte, tro jeg næppe det havde fået en så omfattende omtale i div. medier, måske en notits i den lokale avis og i TV avisen hvor man ville havde fortalt at stoerbæltsbroen hvade været spæret pga. en ulykke i så og så lang tid.Så havde vi nok ikke høret mere om det. Nej jeg kan ikke forstå, fordi at det skete på jernbane skal det blæses op som den helt store katestrofe og med forbud mod kørsel med lommevogne, havde man forbudt lastbiler at køre med trailer, hvis det var en lastbil som havde forusaget en ulykke? Det kan jeg ikke tro man ville havde gjort.
Din upassende bemærkning om, at “det skal blæses op til den helt store katastrofe” indikerer ganske tydeligt, at du må være et menneske med lav intelligens, og en uhyggelig grad af mangel på empati....
Når 8 mennesker dør i et uheld, så ER det en katastrofe !!!!
Ja, det var 8 dræbte, ikke 6 som du skriver...
Lad os antage, at din egen datter, søn eller kone havde været blandt de omkomne... Hvilken holdning havde du så haft til sagen ??
Du, min herre, er det man med rette kan betegne som en kæmpe idiot... Desværre er du nok ikke selv klar over det, men udvis venligst respekt for de mennesker der er berørt af denne KATASTROFE.
Jeg væmmes ved mennesker som dig....
Snak du blot om lav intelligens, du må da lide af det samme, da du ikke kan læse hvad jeg skriver.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Giver modeljernbane fuldstændig ret. Og som der bliver skrivet andet steds, er sikkerheden jo netop større ved transport uden for det danske vejnet.
At der er 8 døde kan man da ikke belaste modeljernbane for. At man så ikke kan nøjes med et nobel angreb, men ligefrem ud i det store overdrev fremmer da ikke Kim i hans indlæg.
Lad os tage og dele KATASTROFEN op i 3 uafhændige dele.
1. 8 dræbte og en del kvæstede. Selvfølgelig har man da empati for de efterladte og skadede.
2. ulykker og tilskadekomster i tal og statastik
3. brug fornuften og tænk inden man skriver og taler så ville vi alle være et bedre menneske og samfundet bedre stillet.
Gennemlæs lige det jeg skrev igen..... Og læs så dit svar...
Dit indlæg giver jo absolut ingen mening......
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Så er tonen kørt helt ud over kanten: Tråden er lukket.
MVH
Lars