I flgl. Statstidende er Hobbytrade gået konkurs med flere selskaber, men fortsætter de under en eller anden form eller er det helt slut ?
Er der nogle der kan af eller bekræfte denne triste historie ?
__________________
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Mage til uvidenhed skal man da lede længe efter. Der har været skrevet stolpe op og stolpe ned igen her på forum. Det enkle svar er JA firmaet Hobbytrade er under konkursbehandling i Kolding byret. Få af de seneste annoncerede produktioner er dog frasolgt og kommer måske senere når Kineserne har fået derres penge.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Det er på sin plads at spørge til hvorvidt Hobbytrade er gået konkurs, også selvom det har været nævnt mange gange på denne side.
For lad os nu lige gøre os selv klart, at historien ikke har været breaking news på landet aviser, og dermed en selvfølgelighed i alles viden. Og hvis man ikke lige følger med i et og alt som rører sig i modeltogsverden, så kommer det også den dag i dag som en nyhed.
Og så er vi nu igen, igen ved at nærme os det emne om god takt og tone i dette forum, når sprogbrug som magen til uvidenhed bliver brugt.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg vil sige, at selv om jeg har læst og hørt meget om Hobbytrade, så er jeg ikke blevet synderligt klogere.
Hobbytrade m. fl. er gået konkurs tager vi statstidendes ord for. M.h.t. resten der hører jeg stadig rygter i begge retninger.
Så spørg for at få svar, men det er ikke sikkert at man bliver klogere.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hej.
Det er gået et rygte om at Hobbytrade er gået over i et nyt firma, er det sandt eller blot gæterri.
Mvh Lukas
Mvh Lukas
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
rygter og rygter - jo Hobbytrade er til konkursbehandling - og ingen af os kan gøre noget ved det - slut
så optimistisk skulle CRM + CRS + F + DII komme - og hvad navnet bliver - det får vi at se
diverse forhandlere havde jo bestillingslister med i Køge på CRM og CRS - så........
og foriøvrigt så er ADE stadig ADE og har altid været ADE, men det er en anden historie
mvh
henning h087
men lige en tanke:
hvis man nu købte de modeller man skulle have når de kom på markedet - så fik forhandlerne jo solgt deres varer - og kunne bestille flere hjem - og firmaet kunne så få ryddet sit lager og have midler til at få nye produkter sat igang - og så kunne det jo ske at restpartiet af de første varer kom på udsalg efter et ½ til 1 år - hvor man så supplerede op med "mer vil have mer" - bevares - jeg vil også gerne have modeller til muligt bedste pris - det skal man ikke tage fejl af, men hvis der ventes med at købe - fordi man regner med udsalg - tja - så løber pengene ikke rundt - med det resultat - at der ingen nye modeller kommer - tænk hvis man begyndte på LSmodels måde at gøre det på.
de kaster en anonce/forespørgsel ud, kunderne bestiller ved forhandleren - og forhandleren bestiller så og så meget ved LS - og det er så det der bliver fremstillet - LS har intet lager - det ligger ved forhandleren - og når det er slut - så det slut - såfremt forhandleren ikke har taget nok hjem - ok der kan komme et rerun - såfremt forhandlerne/kunderne efterspørger nok - til at det kan betale sig -
og er der ikke nok bestillinger - ja så kommer der ikke den model eller rerun.
måske skulle fabrikanterne overveje den model - ikke at der forudbetales fra kundernes side - men ved bestillinger - og så bliver det jo et forhandler/kunde aftale - men fabrikanterne var sikker på at få afsat deres varer - og er der kun fremstillet 2000 stk ved forudbestilling - ja så må de der ikke bestilte jo bare øv øv - men sårn´t er det jo - bare en tanke - men det kunne jo også resuterer i billiger pris - fordi man vidste afsætningen på forhånd - se på LS topkvallitet - og så prisen !! - kan foreksempel nævne at den eftertragtede STEF kølevogn blev i visse tilfælde kun fremstillet i 200, 500, 700, 2200 eksemplarer af varianterne - og K3 godsvognen endda kun i 100 stk i en speciel variant.
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Få af de seneste annoncerede produktioner er dog frasolgt og kommer måske senere når Kineserne har fået derres penge.
ved du det med sikkerhed, eller er det gætværk?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Sandheden er vel den, at der er aldrig nogen der får den endelige sandhed at vide!
Også set i lyset af det der er sket tidligere.
Men dejligt hvis vi får CRM, CRS, F- og DII-maskiner.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Helt rigtigt, Henning - det er lige sådan det hænger sammen!
(... læs indlægget fra Henning/H087 lidt længere oppe i tråden)
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Helt rigtigt, Henning - det er lige sådan det hænger sammen!
(... læs indlægget fra Henning/H087 lidt længere oppe i tråden)
Jeg tror så ikke kun det er sådanne at sagen hænger sammen. Det kunne jo også tænkes at HT har haft for mange "jern i ilden" hele tiden. Rigtig mange af os har altid købt varene lige når de er kommet.
At der andre steder bliver sat diverse HT-materiel til salg nærmest til spotpriser, det er altså ikke vores skyld. Jeg betalte godt fuld pris hos en forhandler for kølevognssættet og CL-vognene, lige nu bliver de jo faldbudt til næsten halv pris. Dette er altså ikke os som forbrugeres skyld.
Men ikke noget dårligt om det, det er markedsvilkårene. Og er absolut kun glad for de modeller jeg har, uanset prisen. Og håber naturligvis fortsat som langt de fleste, at der fortsat kommer modeller ;)
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Få af de seneste annoncerede produktioner er dog frasolgt og kommer måske senere når Kineserne har fået derres penge.
ved du det med sikkerhed, eller er det gætværk?
Hej Peter.
CVR: 33051824
24.06.2010 Stiftet som ’F 2010 ApS’
Selskabskapital: 80.000,- kr.
Stiftet af Karsten Ebert Pedersen og Flemming Ebert Pedersen og
Cvr: 21116874 CLAUS RIBER HOLDING ApS
Karsten Ebert Pedersen er direktør
4.3.2013 Ny adresse: Teknikervej 24, Erritsø, 7000 Fredericia
CVR: 33877501
25.8.2011 Stiftet som ’ ANKA MODEL ApS’
Selskabskapital: 80.000,- kr.
Stiftet af Vognmand Karsten Ebert Pedersen, som også er direktør
8.3.2013 Karsten Ebert Pedersen udtrådt af direktionen, Claus Riber indtrådt i direktionen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
DCC
Indlæg: 359
Jeg ville aldrig putte penge i en ny ting hvor jeg ikke kunne være sikker på om det der garanti i hele perioden...
Jeg har en S maskine og HT skylder mig stadig nogle stumper, jeg stoler ikke på dem igen, ever.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Det er ærgerligt at det er gået som det er for Hobbytrade leverede nogle ganske gode produkter. Vi må jo håbe på at de fortsætter under en aller anden form.
De har under alle omstændigheder været med til at give Heljan kamp til stregen. Og det er altid sundt med konkurrence.
Mange svar men er jeg mon blevet klogere ? Jeg serr nok at der er stiftet nye selskaber men at der er problemer err jo tydeligt for enhver.
Det er kaopitalkrævende at sætte en lokomotivmodel på markedet. aleen at lave formene til det koster jo kassen
Bestiller de 1000 eks. skal der vel mere end 1500 på bordet pr eks. og der skal fragtes osv. Kinesene vil se skillinjger for deres arbejde in den de udleverer varerne
Så der er problemer nok at se til.
F maskinen er en typisk dansk maskine så et saalg i andre lande er nok meget begrænset. Den skal sælges i Danmark.
Dette er jo beviset på at man ike skal putte penge ind i en forudbestilling for man kan ende som taber.
Iøvrigt er det ikke meget jeg er på nærværende site og modelbaner interesserer mig da, men ikke så meget at jeg skal følge med i forum så nej, jeg har ikke læst noget om Hobbytrade her tidligere. Hvis jeg havde det havde jeg vel ikke spurgt.
Min interesse ligger mest på færgebygning og det er nok mere i den interesse jeg er herinde, for her er også andre dygtige færgebyggere her.....
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Torben Z.
Indlæg: 755
I flgl. Statstidende er Hobbytrade gået konkurs med flere selskaber, men fortsætter de under en eller anden form eller er det helt slut ?
Er der nogle der kan af eller bekræfte denne triste historie ?
Hej Bjarne.
Tilsyneladende er det lykkedes dig at undgå disse 2 tråde fra den 21. marts
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/forhandlere/ade-shop-hobbytrade
som egentlig starter ganske harmløs, samt tråden i denne blog
http://www.sporskiftet.dk/blogs/fanafmodeltog/hobby-trade-ebert-og-ebert
Løb trådene igennem og dan dig dit eget indtryk af situationen.
Langt det meste er rygter, tanker, drømme mv., MEN der er også nogle faktuelle oplysninger imellem.
Kun ganske få mennesker ved reelt i dag hvad der foregår, så lad os nu alle slappe lidt af, stoppe skriverierne om gætværk og så håbe på det bedste.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
cbt
Indlæg: 1.165
Hej
rygter og rygter - jo Hobbytrade er til konkursbehandling - og ingen af os kan gøre noget ved det - slut
så optimistisk skulle CRM + CRS + F + DII komme - og hvad navnet bliver - det får vi at se
diverse forhandlere havde jo bestillingslister med i Køge på CRM og CRS - så........
og foriøvrigt så er ADE stadig ADE og har altid været ADE, men det er en anden historie
mvh
henning h087
men lige en tanke:
hvis man nu købte de modeller man skulle have når de kom på markedet - så fik forhandlerne jo solgt deres varer - og kunne bestille flere hjem - og firmaet kunne så få ryddet sit lager og have midler til at få nye produkter sat igang - og så kunne det jo ske at restpartiet af de første varer kom på udsalg efter et ½ til 1 år - hvor man så supplerede op med "mer vil have mer" - bevares - jeg vil også gerne have modeller til muligt bedste pris - det skal man ikke tage fejl af, men hvis der ventes med at købe - fordi man regner med udsalg - tja - så løber pengene ikke rundt - med det resultat - at der ingen nye modeller kommer - tænk hvis man begyndte på LSmodels måde at gøre det på.
de kaster en anonce/forespørgsel ud, kunderne bestiller ved forhandleren - og forhandleren bestiller så og så meget ved LS - og det er så det der bliver fremstillet - LS har intet lager - det ligger ved forhandleren - og når det er slut - så det slut - såfremt forhandleren ikke har taget nok hjem - ok der kan komme et rerun - såfremt forhandlerne/kunderne efterspørger nok - til at det kan betale sig -
og er der ikke nok bestillinger - ja så kommer der ikke den model eller rerun.
måske skulle fabrikanterne overveje den model - ikke at der forudbetales fra kundernes side - men ved bestillinger - og så bliver det jo et forhandler/kunde aftale - men fabrikanterne var sikker på at få afsat deres varer - og er der kun fremstillet 2000 stk ved forudbestilling - ja så må de der ikke bestilte jo bare øv øv - men sårn´t er det jo - bare en tanke - men det kunne jo også resuterer i billiger pris - fordi man vidste afsætningen på forhånd - se på LS topkvallitet - og så prisen !! - kan foreksempel nævne at den eftertragtede STEF kølevogn blev i visse tilfælde kun fremstillet i 200, 500, 700, 2200 eksemplarer af varianterne - og K3 godsvognen endda kun i 100 stk i en speciel variant.
Hej Henning
Også bare en tanke, affødt af dit indlæg. For det gav mig en åbenbaring/vision - måske om føje år, måske allerede i vores tid, så er 3D-print-teknologien måske nået så langt, at der kan printes flerfarvet og med tilstrækkelig finish, sådan at man selv (eller diverse køkkenbordsfabrikanter) kan printe sin drømmemodel (altså, modeltog!) ud, endda i de rigtige farver og hvor påskrifterne er printet på i samme arbejdsgang, dvs. ud i ét med resten af modellen, i form af et tyndt lag plastic - og det til under de 50-70 EUR/stk, som er nødvendig for at få småseriefabrikanternes forretningsmodel til at hænge sammen p.t.. Støbeforme, trykkematricer og mandetimer til tryk, håndtering, montage/samling og pakning er jo bekostelige ressourcer, som er nødvendige i forbindelse med, hvorledes modeltog fremstilles nu om dage. Og det er jo langt hen ad vejen dét, man betaler for (og udviklingsomkostninger), for selve plasticgranulaten koster jo ikke mange basseører.
En mere inustriel 3D-printteknologi vil åbne op for en helt ny forretningsmodel - og "hjemmeprint" med mere prisbillige "husmands-" 3D-printere vil måske endda kunne konkurrere med (/true) den.
Men tid, den glæde - og hvad fremtiden bringer kan ingen jo spå om, som en klog mand sagde engang - men det kunne måske meget vel være den vej, det engang går, hvem ved ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Torben Z.
Indlæg: 755
[KLIP]
men lige en tanke:
hvis man nu købte de modeller man skulle have når de kom på markedet - så fik forhandlerne jo solgt deres varer - og kunne bestille flere hjem - og firmaet kunne så få ryddet sit lager og have midler til at få nye produkter sat igang - og så kunne det jo ske at restpartiet af de første varer kom på udsalg efter et ½ til 1 år - hvor man så supplerede op med "mer vil have mer" - bevares - jeg vil også gerne have modeller til muligt bedste pris - det skal man ikke tage fejl af, men hvis der ventes med at købe - fordi man regner med udsalg - tja - så løber pengene ikke rundt - med det resultat - at der ingen nye modeller kommer - tænk hvis man begyndte på LSmodels måde at gøre det på.
de kaster en anonce/forespørgsel ud, kunderne bestiller ved forhandleren - og forhandleren bestiller så og så meget ved LS - og det er så det der bliver fremstillet - LS har intet lager - det ligger ved forhandleren - og når det er slut - så det slut - såfremt forhandleren ikke har taget nok hjem - ok der kan komme et rerun - såfremt forhandlerne/kunderne efterspørger nok - til at det kan betale sig -
og er der ikke nok bestillinger - ja så kommer der ikke den model eller rerun.
måske skulle fabrikanterne overveje den model - ikke at der forudbetales fra kundernes side - men ved bestillinger - og så bliver det jo et forhandler/kunde aftale - men fabrikanterne var sikker på at få afsat deres varer - og er der kun fremstillet 2000 stk ved forudbestilling - ja så må de der ikke bestilte jo bare øv øv - men sårn´t er det jo - bare en tanke - men det kunne jo også resuterer i billiger pris - fordi man vidste afsætningen på forhånd - se på LS topkvallitet - og så prisen !! - kan foreksempel nævne at den eftertragtede STEF kølevogn blev i visse tilfælde kun fremstillet i 200, 500, 700, 2200 eksemplarer af varianterne - og K3 godsvognen endda kun i 100 stk i en speciel variant.
Hvis danske producenter gjorde som LS, så tror jeg næppe at nogen ville kunne leve / overleve ret længe i modeltogsbranchen.
Vi skal være glade for dem som har (turdet) satset penge på de mange modeller til danske mj'ere igennem de seneste mange år.
Du glemmer tilsyneladende, at LS producerer modeller af interesse for store dele af Europa (og hovedsageligt vogne).
Hvor mange danske modeller har mon den helt store interesse blandt mj'erne ude i Europa ?
Den første model er som bekendt den dyreste, men der er så sandelig stor forskel på udgifterne iforb. med fremstillingen af en vogn kontra et lokomotiv !
For rigtig mange år siden fandtes der en film som fortalte om omkostningerne i forbindelse med udviklingen af et stort Märklin damplokomotiv - skønt prisen blev opgivet i DM, så var det alligevel et imponerende beløb.
MEN, det kunne lade sig gøre fordi alene det 1. oplag af modellen var på imellem 10. og 15.000 stk - et antal som enhver dansk producent ville prise sig lykkelig over
Mht. varianter af vogne så er det vel muligt med den moderne teknik at lave så små oplag som 50 - 100 stk. - vel og mærke hvis formværktøjerne til basismodellen allerede er fremstillet - så det er vel en fornuftig forretning hvis LS kan fremstille 3600 stk. ud af en enklet basismodel.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Løb trådene igennem og dan dig dit eget indtryk af situationen.
Langt det meste er rygter, tanker, drømme mv., MEN der er også nogle faktuelle oplysninger imellem.
Kun ganske få mennesker ved reelt i dag hvad der foregår, så lad os nu alle slappe lidt af, stoppe skriverierne om gætværk og så håbe på det bedste.
Der er nemlig ikke én eneste herinde der kender til den fulde sandhed, og det kommer næppe heller til at ske.
Lad os i stedet for glæde os over det, der trods alt dukker op, med CRM-vognen som det seneste.
Snakkede for nylig med en forhandler, der var meget ked af hvis vi skulle til at miste HT og deres produkter.
Det er jo sådan set især takket være HT, at der nærmest er sket en "revolution" indenfor dansk modeltog i de senere år, uanset konkurser eller ej.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
HenrHans
Indlæg: 82
Der er nemlig ikke én eneste herinde der kender til den fulde sandhed, og det kommer næppe heller til at ske.
Lad os i stedet for glæde os over det, der trods alt dukker op, med CRM-vognen som det seneste.
Snakkede for nylig med en forhandler, der var meget ked af hvis vi skulle til at miste HT og deres produkter.
Det er jo sådan set især takket være HT, at der nærmest er sket en "revolution" indenfor dansk modeltog i de senere år, uanset konkurser eller ej.
Det er trist for udvalgte af danske modeller til modelbanen hvis Hobbytrades konkurs er endelig - man kan kun håbe at der er nogen der kan se en forretning i at redde stumperne.
Men det skal også siges, at Hobbytrades kommunikationsstrategi har været mig en gåde. Når man er et lille firme i et relativ lille marked, så vil en noget mere åbent kommunikationsstrategi være gavnlig for 'samarbejdet' mellem kunderne og firmaet, det er jo ikke første gang at der har været gang i gætterierne omkring Hobbytrade og deres produkter. Det er muligt at et firma som Apple kan have fordel af en lukket kommunikationsstrategi, men nu var Hobbytrade jo ikke Apple - langt fra endda.
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Der er flere der undrer sig over at det helt har undgået min opmærksomhed at Hobby Trade har været nævnt i andre tråde men det er faktisk sådfan at jeg blot går herind sporadisk og når jeg er inde skimmer jeg lige seneste nyhederlisten igennem.
Modeltog har en sekundær interesse for mig forstået sådan at jeg ikke skal købe nyt, udover ghvis der skulle komme en Litra F i handelen. Jeg har tog nok og min hovedinteresse ligger på modelfærger til modelbanefolket. Så er der færgebyggenyt kigger jeg med der.
Jer er med i en modeljernbaneklub og derr var en der fortalte at han havde læst om konkursen, men som med så mange andre konkurser så kan der opstartes noget nyt som skal prøve at afhjælpe situationen og komme fri af den gældsbyrde der ligger i det konkursramte firma.
Det er som regel ikke særligt pænt at efteralde en samling leverandører med deres tilgodehavender og så starter man blot op påny. Ingen kender til måden Hobbytrade kører deres forretning på og det er vel i sidste ende også deres sag.
De har hidtil gjort meget godt for modelbanefolket herhjemme og de har formået at producere noget der duer. Det kunne en vis anden stor dansk leverandør godt lære noget af.
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Heljan er nu ganske godt med mht. flotte og velkørende modeller. Tag eksempelvis den flotte epoke III personvognsserie der lige er dukket op ;) Og ville da også nødig undvære fx MO.
I min branche er information alfa og omega, dette har som før nævnt ikke just været tilfældet her. Og derfor alle disse her gisninger, hvor der reelt ikke er nogen der ved noget som helst andet end nogen få facts.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DCC
Indlæg: 359
Der er flere der undrer sig over at det helt har undgået min opmærksomhed at Hobby Trade har været nævnt i andre tråde men det er faktisk sådfan at jeg blot går herind sporadisk og når jeg er inde skimmer jeg lige seneste nyhederlisten igennem.
Modeltog har en sekundær interesse for mig forstået sådan at jeg ikke skal købe nyt, udover ghvis der skulle komme en Litra F i handelen. Jeg har tog nok og min hovedinteresse ligger på modelfærger til modelbanefolket. Så er der færgebyggenyt kigger jeg med der.
Jer er med i en modeljernbaneklub og derr var en der fortalte at han havde læst om konkursen, men som med så mange andre konkurser så kan der opstartes noget nyt som skal prøve at afhjælpe situationen og komme fri af den gældsbyrde der ligger i det konkursramte firma.
Det er som regel ikke særligt pænt at efteralde en samling leverandører med deres tilgodehavender og så starter man blot op påny. Ingen kender til måden Hobbytrade kører deres forretning på og det er vel i sidste ende også deres sag.
De har hidtil gjort meget godt for modelbanefolket herhjemme og de har formået at producere noget der duer. Det kunne en vis anden stor dansk leverandør godt lære noget af.
Har de virkelig været gode? hvilken model taler vi her?
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Jeg er vældigt glad for min MT, De1024 og ME fra Hobbytrade, de virker ganske overbevisende. Det samme med dobbeltdækkersættet som jeg har kørende sammen med min ME.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mon ikke de fleste af os er rigtig glade for alle de mange modeller der er kommet fra Hobbytrade, her igennem de senere år?
Stod og gerne ville have en ekstra D-maskine i samlingen, også set i lyset af det der er sket på det seneste. Kunne se på hjemmesiden at Hobbykæden stadigvæk havde nogen i AC, så turen gik dertil i går. Ken Rosa kunne fortælle at pga. situationen, så havde han fået solgt rigtig mange S-maskiner og MT´ere, fordi ingen ved om modellerne kommer igen. Han har stadigvæk D-maskiner tilbage, primært i AC. Så også en enkelt S-maskine i DC. Fik en rigtig flot D 811 med hjem
CRS-vognene og de resterende CRM er på vej til DK (fik ikke spurgt til F-maskinen). Men hvem der kommer til at sælge dem, er der ikke rigtigt nogen der ved, set i lyset af situationen.
Og han kunne videre fortælle at ikke så overraskende, så ved forhandlerne altså heller ikke noget videre om siuationen, information er ikke det der har været mest af, heller ikke over for dem. Forskellige rygter er der naturligvis altid, men det kan ikke bruges til så meget.
Vi må krydse fingre og håbe det bedste.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Marklin4me
Indlæg: 552
[/quote]
Hej Henning
Også bare en tanke, affødt af dit indlæg. For det gav mig en åbenbaring/vision - måske om føje år, måske allerede i vores tid, så er 3D-print-teknologien måske nået så langt, at der kan printes flerfarvet og med tilstrækkelig finish, sådan at man selv (eller diverse køkkenbordsfabrikanter) kan printe sin drømmemodel (altså, modeltog!) ud, endda i de rigtige farver og hvor påskrifterne er printet på i samme arbejdsgang, dvs. ud i ét med resten af modellen, i form af et tyndt lag plastic - og det til under de 50-70 EUR/stk, som er nødvendig for at få småseriefabrikanternes forretningsmodel til at hænge sammen p.t.. Støbeforme, trykkematricer og mandetimer til tryk, håndtering, montage/samling og pakning er jo bekostelige ressourcer, som er nødvendige i forbindelse med, hvorledes modeltog fremstilles nu om dage. Og det er jo langt hen ad vejen dét, man betaler for (og udviklingsomkostninger), for selve plasticgranulaten koster jo ikke mange basseører.
En mere inustriel 3D-printteknologi vil åbne op for en helt ny forretningsmodel - og "hjemmeprint" med mere prisbillige "husmands-" 3D-printere vil måske endda kunne konkurrere med (/true) den.
Men tid, den glæde - og hvad fremtiden bringer kan ingen jo spå om, som en klog mand sagde engang - men det kunne måske meget vel være den vej, det engang går, hvem ved ?.
[/quote]
Hej Carsten,
Denne verden er ikke så langt væk.
Der eksisterer i dag virksomheder i Danmark som kan udfører disse ting. Eksempelvis er der Damvig Develop A/S som er hjemhørende i Taastrup ved København. Tjek dette link:
http://damvig.dk/dk/om-damvig.html
Spændende er det og mon ikke at de kan hjælpe med "små" produktioner på 200, 500, 700 enheder.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk