Har en HERIS 18001 ep.III SNCF b4503
kan den have kørt i DANMARK?
__________________
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kan se den åbenbart er produceret i 1955/56.
Og kørt i de blå tog.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 278
Kære Ivan
Din CIWL type P (”P” efter den tekniske chef i CIWL M. Pillipich) blev bygget i fire serier med nr. 4501-4525, 4526-4550, 4551-4565 og 4566-4580 mellem 1955 og 1956.
Vognen var et forsøg på at bygge lettere, men stærkere vogne og efter et nyt koncept, hvor kupeerne så at sige var flettet ind i hinanden, flere pladser! Vognen blev i tiden ånd på ydersiden beklædt i en blankpoleret rillet stålplade (patent fra Budd Car Co. i USA), hvorfor vognene ikke var malede med havde en enten blank eller ”sølvskinnende” overflade.
P-vognene var ikke tildelt den Skandinaviske division af CIWL (København) og indgik således ikke i faste løb mellem f.eks. Stockholm-København-Paris/Rom/Hoek van Holland. Men vognen er anvendt som reservevogn fra den Franske CIWL division og blev derfor anvendt i nogle tog, hvor der var brug for en reservevogn til Danmark/Sverige i begyndelsen af 1970´erne. Den var altså ikke regelmæssigt gæst i Danmark.
Vognen kan anvendes i en sen epoke III tidlige epoke IV i internationale tog som Nord-Express, Italiens-Express. Altså med danske lokale vogne også.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Kan ikke vise det officielle CIWL rejsekatalogbillede med kupeerne, ved ikke hvorfor, sorry!
Steff
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Hejsa,
Modellen kan så kun anvendes i sen epoke III og tidlig epoke IV, hvis den har "computernummer" (UIC-nummer) og der står "DK" på rasteret på vangerne med de lande, hvor vognen var godkendt til kørsel. Heris 18001 tror jeg er en epoke III-model uden UIC-nummer.
Med venlig hilsen
Morten
kka-dk
Indlæg: 79
Har en HERIS 18001 ep.III SNCF b4503
kan den have kørt i DANMARK?
Ja, det har vogntypen dokumenteret, men som Steffen skriver, kun som ekstra-/reservevogn. Ole Winther Laursen har taget et billede i Kolding i 1960, hvor en type P er med i Nord-Express. Billedet er bl.a. gengivet på side 95 i "De Blå Tog".
Så du kan med god modelmæssig ret anvende den på et anlæg efter dansk forbillede - også i epoke III.
Mvh. Klaus K.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Vil det være for meget med en U, Y OG P i samme vognstamme?
Må så lige have fundet "de blå tog"-
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 278
Du skal lige være opmærksom på at en "U" ER flere ting, nemlig en betegnelse for vognens indretning og ikke for dens type. "U" står for "Universel" og anvendtes i flæng om YT (T=Turisme, 4 sengs kupeer i den ene ende) og UH (U Hansa vognene i 4581-4600- og UH Donau i 4601-4620 serierne). Altså "U" vognen var en YT eller en UH mv.
Da de franske P type vogne jo kørte som reserve/forstærkning kan du SAGTENS have BÅDE en YT, en UH og en P i en stamme. Stammerne blev jo normalt samlet i København (fra Stockholm) og også delt i Tyskland for Rom eller Paris mv.
Men se "De blå tog", god at få forstand på.
NB: Husk lige at P vognen oprindeligt havde almindelig harmonikaovergang og først langt senere fik gummivulst!
NB, NB: Jeg kan stadig ikke upoade et jpg. billede, ved ikke hvorfor!
Steff
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
L.S. modell udgav for nogle år siden WL Yb3874 og WL Ub3875. Det er disse jeg har.
Men må jo have fat i bogen om "de blå tog".
Den P-vogn jeg har er med harmonikaovergang.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 278
Kære Ivan
Hvis du er "nummermand og pendantisk" kan dine to vogne 3874 og 3875 ikke anvendes i tog fra Stockholm/København (eller omvendt), da de faktisk kun har kørt i Italien. Udefra ligner vognkassen 100 procent en "dansk YT/Yb", men undervognen er forkert, da det faktisk er ombyggede ældre CIWL sovevogne, beskadiget eller andet under krigen. Undervognen til 3874 kommer fra en type Z nr. 2727 og undervognen fra 3875 kommer fra en type S nr. 3407. Det vil sige at undervognene er udstyret med den såkaldte "Fiskebug" forstærkning, der er en kraftig forstærkning i midten af hele vognbunden. Ses tydeligt lige fra siden. Men set skråt ovenfra ses det ikke og nu er det kun dig der ved det
P-vognene fik fra ca. midten af 1970´erne og frem, i lighed med andre CIWL WL, den såkalte "svenske kukkasse" med gummivulstovergang (gummivulst som B-vognene med fl.).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Steff
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Har åbenbart misforstået noget i forbindelse med købet af disse vogne tilbage ved udgivelsen. Troede denne model havde kørt i Danmark. Har lige set 2 steder, hvor ho87 tilbage i 2011 har skrevet lidt.
mvh Ivan Holck
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 278
Vi er jo ude i "nørdderiet", da dine blå vogne jo er aldeles flotte og detaljerede at se på. Jeg vil vove at påstå, at det er de færreste der ved, hvad en "fiskebug" undervognsforstærkning er og ikke mindst kan genkende den!! Yderligere er der ikke mange der har styr på numrene på vognene.
Herunder en tegning hvor der med rødt er indtegnet "fiskebug" forstærkningen i undervognen. Denne måde at bygge undervogne på forsvandt i slutningen af 1930´erne ved de første Y-type vogne. Inden da havde ALLE stålvogne, både spise-, salon og sovevogne denne type undervogn:
Steff