Picture

Niko

Indlæg: 3

PB

Spørgsmål angående teknik i IC3 tog

Hej alle!

Jeg har undret mig over et par ting i forbindelse med rejser i IC3 tog:

1) Hvordan indstilles displayet i enden af vognene? Fx hvor der står "Til Aarhus H", "Vogn 12" osv. Er dette automatisk eller noget lokoføreren sørger for? Det må vel kunne ændres, da jeg ikke går ud fra, at et togsæt kun er beregnet til at køre en bestemt strækning?

2) Hvordan afspilles lydende i toget korrekt? Her tænker jeg på "Næste station: Aarhus", er det en GPS der styrer hvornår det bliver afspillet?

3) Hvordan bestemmes vognnumrene? Hvad er det lige der gør, at et tog er sammensat af fx vogn 11, 12, 81 og 82? De forskellige numre har måske en betydning? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Det var et par rigtigt gode spørgsmål, jeg vil forsøge at give et par kvalificerede bud:

1) Når du skriver "i enden af vognene" er det så inden i vognen, dvs. passager-afdelingen? Og med hensyn til "Vogn 12" er det så de displays der sidder ved dørpartierne? Med hensyn til stations-navnene, så synes jeg at have hørt noget om at en af togets computere har alle rute-lister på IC-nettet så lokomotiv-føreren bare skal vælge den rette rute. Hvorvidt skiftet mellem stationer så foregår via GPS eller ved at lokomotivføreren indstiller det, ved jeg ikke. Den med nummeret indstilles formentlig sammen vogn-nummeret, se nedenfor.

2) Det tør jeg ikke give et svar på; oprindeligt har det formentlig været lokomotiv-føreren som styrede det (GPS var vist ikke så udbredt i starten af 90'erne), men om det så siden hen er blevet ændret, kan godt tænkes. Efter sigende er det stort set kun "skallen" / vognkassen og togets computere som er uændrede, og nogle af de sidstnævnte er endda ændret bl.a. plads-reservationen.

3) Jeg kunne forestille mig at det måske hænger sammen med opbygningen af IC-nettet. Så vidt jeg har forstået, så er det inddelt i et antal ruter, f.eks. København - Esbjerg, København Århus, osv., og hver af disse har et nummer. Så måske er vogn-nummeret opbygget af rute-nummer, første ciffer, og dernæst et "løbenummer", andet ciffer. Husk på at mange IC-tog kører samenkoblet til/fra København til/fra bl.a. Odense, hvorefter de skilles og de forskellige togsæt kører derefter til deres pågældende destination. Dette nummer fastlægges formentlig sammen med det enkelte togsæts destination og rute den pågældende dag.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Hej

I førrumet sider et tastur, så numer skrives nok der, og destinationsskiltekan vel så skrives manuelt Laughing out loud

Mvh Lukas

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Lukas A skrev:
I førrumet sider et tastur, så numer skrives nok der, og destinationsskiltekan vel så skrives manuelt Laughing out loud

Tastaturet bruges (næsten) kun til indtastning af Lokomotivførernummer. Dette gøres når toget skal rigges op, og er en individuel kode hver Lokomotivfører har.

I store træk foregår det sådan som mr-data skriver. I starten da MF togsættene blev sat i drift, var det Togføreren som via et betjeningspanel i togførerkupeen, indtastede tognr., vognnr., osv. I dag er det Lokomotivføreren som indtaster tognr. i togets MSR3 radio, og komunikerer dette nummer videre til togets computere, der så tager sig af det fornødne. Pladsreservationen er vist nok også blevet automatiseret sidenhen.

Udkald til stationerne foregår ved at der sidder en omdrejningstæller på en af togsættets aksler, som bruges til at måle togets hastighed og til at fortælle infosystemet hvor langt toget har bevæget sig siden sidste station. Infosystemet er så programmeret til at lave højttalerudkald og opdatere displays i toget, ved en bestemt afstand før næste station.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 2 kan lide
Top

Picture

1PTN

Ebeltoft

Indlæg: 232

PB  Blog

Det er helt rigtig som Dennis skriver, men jeg kan oplyse, at det går over satelit, så hvis vogn nr. ikke passer, kan det gøres via mobil af togføreren. Det sker når man bytter om på to togsæt, f.eks hvis det pludselig må på værksted. Det er lagt ind på en computer hver dag, hvilke togsæt der kører hvad, så overføres det automatisk og jeg mener det er en hvis tid inden afgang f.eks når det holder på p-risten. 

__________________

1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.