Forudgående indlæg findes i [u]Dansk i model[/u] emne [u]Klædeskabe[/u]
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Jo, men det kan Litra P jo ikke gøre for. Jeg mener, hvis man gerne vil have et godstogslokomotiv, bestiller man da ikke et eksprestogslokomotiv eller et S-tog for den sags skyld. Universallokomotivet var ikke opfundet i 1907 og var vel også svært forenligt med damplokomotivets natur (senere konstruktioner kunne dog lidt af hvert eller blev i hvert fald sat til det, den danske S-Maskine eller BR23 hos Deutsche Bundesbahn er gode eksempler herpå).
Tilbage bliver din kommentar ” litra D kunne holde køreplanen - P havde store problemer pga. dårlig acceleration og kort afstand mellem stationerne”, den bemærkning stammer selvfølgelig også et eller andet sted fra. Så også her må vi vel nok kigge på kilden (?) og og også kigge på sætningen i dens sammenhæng. Den skulle vel ikke være bragt i forbindelse med en rosende omtale af Litra D, den lille allroundslider, der måtte køre 70 km/t om søndagen?
Mange (alle?) jernbanebøger udgivet i Danmark er skrevet af amatører i ordets bogstavlige forstand (amare, latinsk for :”jeg elsker”), så derfor skal der naturligvis kigges en ekstra gang efter, før et udsagn tages for gode varer. Men hvis man tager summen af det, der er skrevet om Litra P - og der er skrevet meget om den - så mener jeg så absolut, at der dækning for, hvad jeg har skrevet helt øverst i dette indlæg. Men du (Flemming) er selvfølgelig velkommen til at mene noget andet end de fleste andre...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
.....
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du mener vel ikke at p-maskinen ligner en Bayersk S 2/5 ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_S_2/5
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, den glemte jeg at indføje: Her er den....
http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/dsblitrap/
Og som sagt mener jeg, at forfatteren skal have et ridderkors for sin side
Og tak for de yderligere informationer om Litra P...
"Det er rigtigt, men hvis man ikke stiller tingene lidt på spidsen - dør de fleste debatter! "
Og så må vi finde noget mere at sætte på spidsen
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Ang. forbilleder til litra P, hvor H.G.Dorph og Rasmus Olsen fik deres inspiration fra, kan jeg ikke finde noget konkret om- måske er ovenstående et af flere-er det et Compoundlokomotiv?? -
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Bingo Moppe!
Hvis du kigger på den tyske wikipedia om samme lokomotiv kan man læse følgende:
"In die Klasse S 2/5 der Königlich Bayerischen Staatsbahn waren zwei Schnellzug-Dampflokomotiven amerikanischen Ursprungs mit Vauclain-Triebwerk eingereiht."
og videre...
"Um die damals in Deutschland weitgehend unbekannten Baugrundsätze amerikanischer Lokomotiven kennenzulernen, importierte die Bayerische Staatsbahn 1899 und 1900 vier Lokomotiven des Herstellers Baldwin. Nach den beiden 1899 gelieferten Consolidation-Güterzuglokomotiven mit der Achsfolge 1'D (Gattung E I) folgten 1900 zwei Atlantic-Schnellzuglokomotiven (Achsfolge 2'B1). Es waren typisch amerikanische Lokomotiven, wobei Kessel und Triebwerk baugleich mit den Lokomotiven der Klasse A-1 der Milwaukee Road waren.
Altså dog amerikansk indflydelse, men via Tyskland....(?)
"Die Lokomotiven hatten ein Vierzylinder-Verbundtriebwerk der Bauart Vauclain, bei dem je ein Hoch- und Niederdruckzylinder direkt übereinander angeordnet waren und auf eine gemeinsame Treibstange arbeiteten. Der Vorteil dieser Bauart bestand darin, dass keine schwer zugänglichen Innentriebwerke mit teuren Kropfachsen notwendig waren."
Der er altså her også tale om et compound lokomotiv.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
der er også andre muligheder:
Baden II d: http://de.wikipedia.org/wiki/Badische_II_d
der er et meget godt bud, da en serie blev bygget på [u]Maschinenfabrik Eßlingen[/u], som var maskinafdelingens gode samarbejdspartner gennem mange år, når det gjaldt praktisk uddannelse af Danske maskiningeniører.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Den ligner også en Litra P en smule mere, fordi den har det spidse førerhus, men drivhjulene har en diameter på 2100mm Derfor kan den også køre lidt stærkere...
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
S 2/5 har præcist det samme spidse førehus.....altså de tyskbyggede.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Jep og her er et billede af endnu en søstermaskine:
Pfälzische P4: http://de.wikipedia.org/wiki/Pf%C3%A4lzische_P_4
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Aha, den Rheinland-Pfälzsiche P4 ligner i øvrigt også (samme familie)
http://de.wikipedia.org/wiki/Pf%C3%A4lzische_P_4
Såvidt jeg kan se blev lokomotiverne udviklet af Maffei i München, og Fabrikken i Esslingen producerede mest i licens og udviklede meget lidt selv.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Flemming var hurtigere
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Som alle andre lokomotivfabrikker byggede Eßlingen på licens men :!:
Maschinenfabrik Eßlingen og dets underafdeling i Italien Costruzioni Meccaniche Saronno har faktisk medvirket til udviklingen af flg. danske "statsbane" lokomotiver:
til SJS: nr.16 H.C.Ørsted(1858), litra G((1858), litra E((1863), Hs1(1873), C((1875), A((1876) Busse d. yngre's første fingeraftryk, B((1879), F((1883),
til JFJ: litra G1(1875)
til DSB: litra F2(1898)
som det ses var Eßlingen nærmest hofleverandør til de Sjællandske baner. Men der var jo en stor fordel ved fabrikken - den var ikke beliggende i fjendeland (Østrig - Ungarn, Preußen, Holstein m.m) men i et neutralt område af DetTyske Forbunds 35 stater(Hannover, Baden, Liechtenstein m.v). Der kunne ikke opnåes to tredjedels flertal for krigen i forbundsrådet, så det var ikke bindende at deltage - fabrikken leverede faktisk E(s)-maskiner i 1864, medens der stadig var krig.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej igen,
Jeg har ikke kunne finde så meget om S 2/5 ved at spørge tante Google, men her er der et yderst interessant link om hurtigtogslokomotivet S 2/6, der også var et Pacific-lokomotiv og som byggede på de samme ideer.
http://www.eisenbahn-nostalgie.ch/german/index.htm?Eisenbahn%20&%20Nosta...
Man får hele historien bag lokomotivet altså den historiske baggrund for hvorfor sådanne prestigelokomotiver blev bygget inklusive en god teknisk gennemgang. Meget af det skrevne kan direkte overføres til danske forhold, men læs selv (selvfølgelig på tysk, håber i kan hakke jer igennem det).
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Og Micro-Metakit har bygget den S 2/5 i model:
Katalognummer 98103-K Dampflok S 2/5 Nr. 2399 Kgl.Bay.StsB. Ep.1 Spur H0, Schwarz/Grün, Baldwin/Philadelphia 1900, Hauptbahn Schnellzugdienst, Tender vierachsig 2´2T20,8, Vierzylinder-Verbundtriebwerk der Bauart Vauclain, Bauzustand 1904 (Nach Umbau im CW-München).
Preis: 1125,00 Euro (Host!)
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Og her endnu et interessant link,der omhandler teknikken og de hensyn, der skulle tages når man designede lokomotiver:
http://www.eisenbahn-nostalgie.ch/german/index.htm?Eisenbahn%20&%20Nosta...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Litra P ligner/er tæt på mange tyske lokomotiver.
Hvor tæt?
Hvorfor er der ingen fabrikanter, der (mig bekendt) har leveret en model af Litra P som en ommalet tysk maskine?
Er de ikke så tæt alligevel?
( I parantes bemærket er jeg ikke Otto Busse fan )
mvh niels peter
DK-2720
Litra P
Indlæg: 1.852
Fordi der ikke var/er nogen af de store fabrikanter, der laver noget der umiddelbart kan anvendes, så enkelt er det.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
De tyske maskiner ligner P mht. gangtøj, førerhus, cylindre men resten er meget anderledes. Desuden er der ingen der har lavet en af de maskiner der kommer udseendemæssigt tættest på litra P - i tysk sammenhæng sjældne maskiner - under 20stk pr litra.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Du mener altså, at Busse alene var en kransekagefigur, der på ingen måde blandede sig i konstruktionen af "standardmaskinerne" såsom A (prøjsisk P4?), K. C, D, G etc. etc?
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Busse var medkonstruktør eller hovedkonstruktør på AS, A, G2 m.m. Han var kun kransekagefigur i forbindelse med det tråden hovedsageligt har handlet om, nemlig litra P der som tidligere nævnt er konstrueret af H.G.Dorph og Rasmus Olsen. Busse fik dog lidt ud af det
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Ikke fordi jeg er særlig velbevandret i Otto Busse´s liv og levned, men han er udover at være omtalt som direktør for maskinafdelingen og medlem af statsbanernes generaldirektion også adskillige steder benævnt som lokomotivkonstruktør af bl.a. litra P. Derudover skulle han også have haft en finger med i konstruktionen af nye jernbanefærger til Store- og Lillebæltsoverfarterne.
Venlig hilsen
Carsten
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Selvfølgelig havde Busse håndgangne mænd til håndarbejdet. Der er da ingen der tror på, at Busse selv udarbejdede alle planer for derefter at rentegne det hele.
Og der er vel heller ingen, der er af den opfattelse, at Robert Garbe egenhændigt lavede alt forarbejdet til sine lokomotivkonstruktioner.
Otto Busse skal berømmes for at have stået for produktionen af de smukkeste lokomotiver, der er blevet lavet i dette land, og samtidig skal han have den ros, at så godt som alle hans konstruktioner var underdimensionerede fra starten.
Men der er selvfølgelig også folk, der tror på, at Elvis lever endnu, at der aldrig har været mennesker på månen, at Jacksom blev myrdet af CIA og månen er lavet af en grøn ost.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Månen er nu altså enten hvid eller gul (ost eller ikke ost)! Og det er jeg til gengæld helt sikker på!
Gustav Wieds (1858-1914) skuespil "Skærmydsler" dokumenterer dette ganske klart. Her mindes de to gamle søstre gamle dage. Clara er påståelig og vil have og får det sidste ord:
HERTHA (nikker ivrigt). Ja, Ja! Og kan Du saa huske, at
den Aften, vi skulde rejse, stod vi ved Vinduet med
Ellen i Salen og saa' ud i Haven, og da sad Maanen
lige netop oppe paa Flagstangen paa Knappen som
en stor gul Kugle ...?
CLARA (afgjort). Maanen er hvid!
HERTHA. Hvor kan Du dog sige det, søde Clara! Se
rigtig paa den.
CLARA (afgjort). Maanen er hvid!
HERTHA. Jamen, sødeste Clara, Du kan jo dog se
...
CLARA. Jeg har aldrig kendt noget saa paastaaeligt
som Dig, Hertha!
HERTHA. Paastaaelig ...? Nej, véd Du nu hvad!
Men jeg finder, at Ret skal være Ret
CLARA. Maanen er hvid! - Spørg Du Professor
Petersen
HERTHA. Aa-r. Du med din Professor Petersen ...
CLARA. Bøjer Du Dig maaske ikke for en Videnskabsmand?
HERTHA. Jo, jeg gør; det véd Du meget godt, jeg
gør ... Men Maanen er nu gul, og det har den altid været!
Lille Pause.
CLARA (afsluttende. - Med Vægt.) Maanen har den Farve,
Maaner skal ha'! - Og tænd saa Lampen.
Nix, nu slukker jeg min. Sov godt!
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Forkølet eller :?:.
Micro-Metakit plejer ellers at vide hvad de vil have for tingene - den her er da for en gang skyld til at betale for almindelige mennesker
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, de andre links havde jeg også set, men netop ikke nævnt af netop de grunde du angiver. Det sidste link er dog interessant og gav lidt mere. Og nej, jeg har ikke lyst til at finde fejl, ikke med min timeløn!
Men når du nu nævner, at der er mange fejl på ovennævnte internetsider, så gå dog ind og ret i det mindste Wikipedia igennem, det vil jo kun tage dig et øjeblik (men husk nu kildeangivelserne). Så kan du jo sende de andre hoveder en mail bagefter med henvisning til denne .
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Personligt glæder jeg mig til paasussen, hvor Busse bliver maskinchef og begraver sig i papirarbejde, hvorefter hans nærmeste underordnede går i selvsving uden Busses viden og laver P-maskinen, hvorefter de råber: "Otto, kom og se, hvad vi har lavet"!
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Det host du kunne høre var min kone i baggrunden. Sådanne host kommer altid, når jeg vil købe tog over en vis pris .
Efter en lang årrække har jeg nu ved hjælp af et selvudviklet "fuzzy logic" program regnet mig frem til at hun har følgende formel inden i hovedet:
Pris i danske kroner ( her ca. 8.370 DKK) ved en marginalskat (inkl. arbejdsmarkedsbidrag og al det andet statistiske svindel) svarer dette til X DKK. Hvis X er større end 1,5% end Lars's årlige bruttoindtægt, så "host!"
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du køber den bare i løsdele, der koster den "kun" det dobbelte og du skal selv samle den, men den kan spredes ud over flere 1,5% af "årslønnen".
Alternativt tager vi en hurtig kontakt og du betaler mig over 4 måneder. Så bliver det 2250 kr/md.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Har lige slået fem kolbøtter af grin GENIALT mand! Desværre ingen ordre, da jeg kører DSB, Epoke III (en varm sommerdag i August), men metoden kan da også bruges af andre. Fruen kiggede bare med i går fra sin skærm ved siden af og kan ikke kende forskel på en Litra P og en Bay. S 2/5....
Har vi det ikke sjovt i det her forum
Hilsen
Lars
PS. Men min N 209 skal stadig have ny lyd, så vi ses på et eller andet tidspunkt, når vejen går igennem Jylland.
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Jamen det kan blive et helt financeringscircus! På den måde kan vi finacere hinandens indkøb uden at konerne får en reel indsigt i økonomien!
Hjælp til selvhjælp må det hedde.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Send mig manualen, med indlagte "salgs argumenter/kommentarer" til konen. Så tror jeg at mine financielle muligheder er uendelige
Venlig hilsen
Carsten
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Du skal henvende dig i Roskilde Bank.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Den hedder nu Nationalbanken og tager ikke flere kunder ind
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det er nu nok generaldirektoratet der har bestilt et prestigelok - da Busse(fra 1903 - 3.maj(juli)1910) var medlem (tit med en anden mening end de andre) har han jo da været med til at sætte arbejdet igang - men Generaldirektør Ambt(ingeniør), trafik-(F.Haarlev), bane-(V.A.Juul), og regnskabsdirektøren(C.O.Rimestad) havde jo også noget at sige i direktionen - "der var regler for hvordan beslutninger skulle tages i den kollektive ledelse(fra 1903 - 1916) - ved stemmeflertal mellem fagdirektørerne - ved stemmelighed afgjorde generaldirektøren - dog kunne ministeren(fra 1910 trafikministeriet) omgøre en truffen beslutning." Så Busse har på et overordnet plan været med til at sætte projekt litra P igang, hvad han jo også fik et æresdiplom for, medens konstruktørerne fik guldmedalje.
Hvorfor er der ingen der siger at Busses efterfølger A.Floor konstruerede R-maskinen, det var da ham der bestilte maskinerne og opstillede specifikationerne.
Hans underskrift findes desværre ikke på hovedtegningen - men der er da et fint kalligraferet - Chefen for Maskinafdelingen - på alle tre sider.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Busse skrev heller ikke under på originaltegninger (de er godt nok store :? de tegninger og uhandy! - puh!).
Kuriosum: Tegningerne til lille P er udfærdiget i april 1881 i Aarhus. Sjovt nok har maskinen på tegningerne litra Pj.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Måske fordi der mest (læs udelukkende) var tale om de to sidstnævnte arbejdsopgaver...
Så vidt jeg har forstået, blev Busse presset ud, fordi han ikke ville acceptere en større outsourcing, men ville beholde en komplet udviklingsafdeling under hans eget regi (ja - måske også evnen til at bygge komplette lokomotiver). De på nettet tilgængelige kilder er her temmlig vage i deres udsagn, men det var vel det, der var tilfældet.
At Floor, så kort tid efter Busses afgang og ganske ny i jobbet skulle have været i stand til at "konstruere" noget som helst anser jeg for temmelig tvivlsomt. I burokratisk ledet organisationer er der en temmelig stor harmonitrang omkring store beslutninger (se din listning af de magtfulde personer på det givne tidspunkt i DSB ovenfor) og en enorm langsommelighed i strategiskift. Men netop den store skepsis mod Busse og hans koncept kan her have ført til en hurtig modreaktion og en "nem" bestilling af et hurtigtogslokomotiv til de "lette" skinner.
Måske var Floor endda ansat på denne betingelse?
DSB stod dengang med over 100 K-maskiner og 19 C-Maskiner, der var (tiltagende) for svage til at klare persontrafikken. Og husk, at de var alle relativt nyindkøbte, så indkøbsprisen kunne finansafdelingen nok huske endnu! Uff!
Måske blev Otto Busse ikke kun ramt af det som kilderne kalder en "konservativ holdning", men også af en teknologisk udvikling, der gik rigtig stærkt, så selv gode tiltag som en en øget standardisering og en klar arbejdsdeling mellem de forskellige (central)værksteder i Danmark ikke slog til?
Hvis jeg var historiker ville jeg begynde at grave der...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Årsagen til at Busse kom i unåde, var en udtalelse Busse var kommet med overfor trafikministeren - Busse anså det for umuligt at gennemføre sund økonomi på Statsbanernes værksteder. Dette kunne Ambt - der var ansat for at få styr på økonomien - ikke leve med, så han anmodede den tredie marts Busse om en forklaring på udtalelsen - den kom men --- enden på hele misæren blev at Busse den 3.maj meldte sig syg - med lægeerklæring - og med henvisning til samme søgte sin afsked med pension fra udgangen af juli :?
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
"Hans underskrift findes desværre ikke på hovedtegningen - men der er da et fint kalligraferet - Chefen for Maskinafdelingen - på alle tre sider".
Denn sidste linie skrev Flemming efter jeg havde sendt mit indlæg ovenfor, men også det, er der måske en forklaring på.
Du kan faktisk stå som ansvarlig for et design (altså tegning med underskrift) UDEN at have deltaget aktivt i selve produktionen. Det afhænger af den aftalte arbejdsdeling imellem arbejdsgiver og udvikler/producent eller de to forretningspartnere.
Og tegninger blandt ingeniører, konstruktører og tekniske tegnere (og arkitekter) flyver frem og tilbage med versionsnumre på og bliver sjældent underskrevet (også idag er det således - dog tiltagende elektronisk).
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Den gik ud på at Borsig skulle stå for DSB's lokomotivkonstruktion og i den forbindelse levere 2 prototyper af hver litra. Samarbejdet gav sig flg. udslag R1(1912), R2(1921), H1(1923) samt S(1924)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Satte du ikke dit indlæg på nettet uden den sidste linie og tilføjede den få minutter senere med rettefunktionen eller ser jeg spøgelser
Kan ikke afvises nå ligemeget...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
AHA! Hvis dette er tilfældet (den anden vej rundt), så var Busse, ja egentligt en meget FREMSYNET mand. Det er da klart, at DSB ikke ville kunne konkurrere med de store tyske producenter, der delvis havde produceret 5.000 lokomotiver eller mere allerede. Det var altså resten af direktionen, der forsøgte at holde arbejdsopgaver indenfor husets døre, uanset om det var økonomisk eller ej. Og så samtidig kritisere Busse for ikke at kunne køre tingene rentabelt. Er det ikke meget ufint? Eller har jeg misforstået noget der?
Din anføring af årsagen til, at Busse kom i unåde er superinterressant og bringer lys over sagen. Tror du, der var andre temaer, der havde været krig om i mellem de to. Så dette tema bare var dråben, der fik bægeret til at flyde over?
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Standardisering af reservedele - klare sig med et mindre lager. Men flere ansatte.
Mindre reparationsværksteder i alle distrikter - færre værkstedsdage. Flere ansatte.
Udrangering/salg til privatbaner af udemærkede maskiner - færre litra - mindre lager. Men indkøb af nye dyre maskiner.
Alle tiltag som efterfølgerne fortsatte
- og værst af alt Busse holdt på at DSB skulle udlicitere opgaver til private danske/udenlandske(læs tyske) firmaer for at spare penge. Reparationer skulle DSB selv tage sig af - der ville de private komme til kort.
Ambt havde det problem at Busse havde sine kæpheste og holdt fast ved dem.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
En af dem var personvogne - Generaldirektøren/Trafikafdelingen så en fordel i mindre 2 akslede vogne - billigere, lettere, mere fleksibel. J.fr de senere rystevogne :!:
Busse ville have bogier under vognene - sikrere, roligere kørsel :!: - men dyrere, tungere, Ambt og trafikchefen havde garanteret flere argumenter.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Dengang gik udviklingen særdeles stærkt. De ældste K-maskiner var 16 år gamle i 1910 og ville i andre lande været anset for værende tæt på udtjent.
Det var kun i Danmark at vores persontogsmaskiner overlevede 50-60 år i drift.
I Tyskland udrangeredes de fleste preussiske personstogsmaskiner i begyndelsen af 1920erne, selvfølgelig med undtagelse af P8. Tag f.x. S9, der jo minder en del om en P-maskine.
Der blev bygget 99 i perioden fra 1908 - 1910. Kun 3 maskiner blev overtaget af Deutsche Reichsbahn efter 1. verdenskrig.
mvh. Dampfmeisteren
Litra P
Indlæg: 1.852
Da det er et lille j, står dette nok for "junior"
Nok snarere Jylland, ikk? Den blev i hvert fald bygget til banerne der (og Fyn) med de lette spor.
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...