Picture

Kim Larsen

Lærer og musiker

Indlæg: 151

PB

De usædvanlige / ombyggede damplokomotiver

Så er sommernørderiet sat ind! (lediggang er roden til for mange tanker)

- Jeg mener at kunne huske, at der i sin tid blev eksperimenteret med bl.a. oliefyrede maskiner herhjemme.

- Jeg mener også at have set et billede af en P-maskine med pynt foran (nærmest strømlinjeplader) i forbindelse med et royalt besøg.

- Og lur mig, om ikke der har været andre eksperimenter og rariteter, som ville være værd at høre om!

Hvad ved I, kære godtfolk? - Fortæl, fortæl!!!

- Kim

__________________

På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Kim Larsen" skrev:
Så er sommernørderiet sat ind! (lediggang er roden til for mange tanker)- Jeg mener at kunne huske, at der i sin tid blev eksperimenteret med bl.a. oliefyrede maskiner herhjemme.Hvad ved I, kære godtfolk? - Fortæl, fortæl!!!- Kim

I 1947 blev Pr 904 forsøgsvis ombygget til oliefyring, og man havde i første omgang rimelig stor success hermed (bl.a. bedre acceleration, hvis jeg husker rigtigt), men efter at loftet i fyrkassen havde revet sig løs og man havde haft andre småproblemer, afsluttedes eksperimentet, og lokomotivet ombyggedes/tilbageførtes til kulfyring i 1948.

At man startede skyldtes mangel på kul efter krigen, og at kullene var relativt dyre. Men i løbet af eksperimentets løbetid blev kulforsyningen gradvis mere stabil, og kullene billigere, dette var hovedårsagen til at man stoppede forsøgene.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej.

Det var ikke kun Pr904 der blev ombygget til oliefyring, D826 blev også forsøgsvis ombygget. Pr904 var ude for et uheld på vej igennem Tåstrup, hvor fyrkassen blev ødelagt og man fik med nød og næppe undgået en eksplosion. Efter dette uheld, blev maskiner begge maskiner ombygget til kulfyring igen. Historien kan læses i W.E.Dancker-Jensens bog "Damptog igennem Danmark" udgivet af banebøger.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Ty2 406" skrev:
Hej.Det var ikke kun Pr904 der blev ombygget til oliefyring, D826 blev også forsøgsvis ombygget. Pr904 var ude for et uheld på vej igennem Tåstrup, hvor fyrkassen blev ødelagt og man fik med nød og næppe undgået en eksplosion. Efter dette uheld, blev maskiner begge maskiner ombygget til kulfyring igen. Historien kan læses i W.E.Dancker-Jensens bog "Damptog igennem Danmark" udgivet af banebøger.

Ifølge jernbanen.dk (og undertegnedes hukommelse) fortsatte projektet med oliefyringen i nogen tid efter Pr 904's uheld. Uheldet skete d. 19. Juni 1947, og maskinen blev repareret. Forsøgene fortsatte herefter frem til Januar 1948, og nogle måneder senere (i foråret) tilbageføres Pr 904 til kulfyring. D 826 blev tilbageført til kulfyring d. 8. Juli 1948.

Links:

Om D 826: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=1246

Om litra Pr: http://www.jernbanen.dk/damp.asp?selskab=1&litra=PR&typenr=#

For litra Pr. skal du, for at finde delen om oliefyring, trykke "mere" ved den beskrivende tekst om hele "familien", under "Driften" i andet afsnit.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.