Så er sommernørderiet sat ind! (lediggang er roden til for mange tanker)
- Jeg mener at kunne huske, at der i sin tid blev eksperimenteret med bl.a. oliefyrede maskiner herhjemme.
- Jeg mener også at have set et billede af en P-maskine med pynt foran (nærmest strømlinjeplader) i forbindelse med et royalt besøg.
- Og lur mig, om ikke der har været andre eksperimenter og rariteter, som ville være værd at høre om!
Hvad ved I, kære godtfolk? - Fortæl, fortæl!!!
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
mr-data
Indlæg: 805
I 1947 blev Pr 904 forsøgsvis ombygget til oliefyring, og man havde i første omgang rimelig stor success hermed (bl.a. bedre acceleration, hvis jeg husker rigtigt), men efter at loftet i fyrkassen havde revet sig løs og man havde haft andre småproblemer, afsluttedes eksperimentet, og lokomotivet ombyggedes/tilbageførtes til kulfyring i 1948.
At man startede skyldtes mangel på kul efter krigen, og at kullene var relativt dyre. Men i løbet af eksperimentets løbetid blev kulforsyningen gradvis mere stabil, og kullene billigere, dette var hovedårsagen til at man stoppede forsøgene.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Det var ikke kun Pr904 der blev ombygget til oliefyring, D826 blev også forsøgsvis ombygget. Pr904 var ude for et uheld på vej igennem Tåstrup, hvor fyrkassen blev ødelagt og man fik med nød og næppe undgået en eksplosion. Efter dette uheld, blev maskiner begge maskiner ombygget til kulfyring igen. Historien kan læses i W.E.Dancker-Jensens bog "Damptog igennem Danmark" udgivet af banebøger.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
mr-data
Indlæg: 805
Ifølge jernbanen.dk (og undertegnedes hukommelse) fortsatte projektet med oliefyringen i nogen tid efter Pr 904's uheld. Uheldet skete d. 19. Juni 1947, og maskinen blev repareret. Forsøgene fortsatte herefter frem til Januar 1948, og nogle måneder senere (i foråret) tilbageføres Pr 904 til kulfyring. D 826 blev tilbageført til kulfyring d. 8. Juli 1948.
Links:
Om D 826: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=1246
Om litra Pr: http://www.jernbanen.dk/damp.asp?selskab=1&litra=PR&typenr=#
For litra Pr. skal du, for at finde delen om oliefyring, trykke "mere" ved den beskrivende tekst om hele "familien", under "Driften" i andet afsnit.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.