Hej med jer.
Hvor mange af jer kører ren DCC på 3-skinne spor?
Jeg har nu testet lidt på 2-skinne digital og 3-skinne digital. Jeg må indrømme, at jeg hælder mest til at køre 3-skinne digital. Jeg er meget glad for det simple elektriske system 3-skinnen giver mig. Jeg har til gengæld besluttet at køre DCC. Jeg ser ingen problemer i det, men det kan være at I andre har gjort jer nogle erfaringer? Så det kunne jeg godt tænke mig at høre om.
Da jeg på mit DCC anlæg vil køre dansk materiale i epoke III, har jeg ingen planer om at mine epoke V Märklin modeller skal køre der. Alternativt, kan jeg vel skifte dekoderen i dem?
Hvad er jeres erfaringer; har I evt. nogle gode råd?
Venlig hilsen og go' weekend
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Da jeg bruger en IB, kan jeg valgfrit vælge hvad lokomotiverne skal kører, har stadigvæk nogle som bruger marklins dekoder (motorola) men det er dog mest fordi, de sider i en Køf eller ligne, hvor det ikke har den store betydning...
Men på alle store lokomotiver, har jeg efterhånden DCC dekoder i alle, og har ikke fortrudt denne invistering..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det er jo great. Jeg har netop overvejet at montere NEM sockets i mine loks. Som systemprogrammør, så mener jeg, at der skal være system i tingene , et af mine store dilemmaer er netop: "Hvad skal jeg vælge? 2-skinne og et åbent digitalt system" eller "3-skinne med diverse dekodere, hvor noget kan pilles i, og andet kan ikke." - I går rodede jeg så med 2-skinne systemet, for at finde frem til en løsning. Jeg har kun min lille C-skinnebane, så hvis der skal vælges spor, så skal der vælges på et ordentligt grundlag. Der slog det mig; "Hey, der er jo intet i vejen for at benytte DCC på 3-skinnen, og så have det nemme elektriske system". Det hele er jo vekselstrøm alligevel.
Voila; the best of two worlds! Jeg har valgt et Lenz SET100 styresystem, da det er hvad klubben kører, så kan jeg tage min egen fjernbetjening med osv., det er det nemmeste. Jeg kan så ikke benytte mine Märklin loks, med deres nuværende dekoder, men det kan vel laves om.
Jeg er ligeglad med midterskinnen, da jeg efterhånden har opdaget at det alligevel kun er mig selv der ser den. Tilskuerne tænker ikke over det.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nå så traf jeg beslutningen, stærkt påvirket af 2-skinne folket, så blev det netop resultatet. Mit sparsomme sortiment af C-spor bliver erstattet med 2-skinne spor. Da jeg alligevel står og ikke ejer et eneste stykke dansk materiale, så kan jeg lige så godt tage beslutningen om spor nu. Dvs. jeg har jo min MV 1102, men det tog mig ca. 10 min. at bygge den om til 2-skinne-drift. Det var blot at flytte to stik og fjerne et tredje.
Venlig hilsen
Søren, der nu kører 2-skinne med DCC.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja men mand dog, har du været til julefrokost og været fuld da du træf din beslutning, forlade verdens bedste skinne system
Tillykke med beslutningen, havde jeg ikke så meget marklin, havde jeg gjort det samme som dig
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Du kan tro det var en meget svær (og tung) beslutning. Jeg har altid sværget til Märklin, og jeg holder stadig på, at det er det bedste skinnesystem der findes. Mine ønsker inden for præcision og forbilledetro skinneføringer, og ikke mindst selvbyg, er dog mest årsagen til min beslutning. Jeg kan som sagt sagtens leve med midterlederen, men sporsystemet efterlader en del at ønske.
Derudover er det også tiltalende at et Tillig sporskifte i byggesæt koster 79 kr. Det kan jeg bygge på en times tid. Derudover er der flexsporskifterne. Fantastisk idé!
Venlig hilsen og go' weekend
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nok er tillig sporskift billige, men de er nok ikke helt så stærke til et spisebords anlæg, der bliver sat op mange gange....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Nej, men så kan man jo købe toskinneudgaven af C-sporene, og så har man præcis de samme muligheder som i treskinne...
Når man ikke har et permanent anlæg er det rart at have skinner med ballast til midlertidige anlæg. Jeg bruger Rocos desværre udgåede skinner med ballast, der giver en fantastisk støjsvag kørsel. Når f.eks. Rocos MZ'er kører, kan man faktisk kun høre de diskrete kliklyde når hjulene passerer skinnestødene...
http://www.mj-blog.dk/2007/09/mz-1414-fra-roco/
Med venlig hilsen
- Occam
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Helt rigtigt, men desværre er man også låst af geomatrien, lige som på 3 skinne udgaven, så skifter man til 2 skinnet drift, må det være et must at komme ud af den geomatri c skinner giver.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Helt enig.
For øjeblikket mangler der et rigtigt godt skinnesystem med ballast på det danske marked for at fylde det tomrum som Roco efterlod da de holdt med at føre skinnerne med blød gummiballast.
Hverken C-skinner eller Geoline må siges at være optimale....
Med venlig hilsen
- Occam
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Korrekt. Planen har hele tiden været at lave et rigtigt anlæg, nu hvor jeg har skaffet pladsen til det.
C-skinnerne er og bliver fantastiske. Jeg savner bare så meget det slanke krydssporskifte.
Venlig hilsen og go weekend
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Lige så snart dette længe ventede kryds er på markede, så er den nuværende falsterbane fortid, for så skal der bygges om, så jeg har lagt banens fremtid i Marklin´s hænder :?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
De kan ikke blive ved med at udskyde det. Jeg synes det er sådan en mangelvare. Lad os håbe, at det kommer i 2008 programmet. Selvom intet tyder på det.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Lidt interessant var det, da jeg her i torsdags var i MiWuLa, at de skinner, de var ved at skifte, var Märklins K-skinner - midterlederen var simpelthen slidt ned - og med kraftig knirken til følge, når et lokomotiv kørte over dem. Vi troede, det var lokomotiverne, der manglede olie, men det var slæbeskoen, der kørte over midterlederne, der gav den knirkende lyd.
Med venlig hilsen
Skott
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Min bemærkning med det bedste skinnesystem gik på det elektriske system. Det er så dejlig enkelt at have med at gøre. Jeg tror dog også at MiWuLa's spor bliver godt og grundtigt brugt.
Skiftede de dem til nye K-skinner?
Venlig hilsen og fortsat go' weekend
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Lige over
Med venlig hilsen
Skott
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det forstår jeg ikke. Det er herre nemt at installere Tortoise drevet på K-skifterne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Atter en grund til at forundringen er til stede...
Med venlig hilsen
Skott
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Kan det hænge sammen med, at det gøre det lettere at skifte et drev, der er gået i stykker...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ja det kunne jeg godt forestille mig. Märklins overjordiske drev er ikke de værste eksempler jeg har set. De kan godt skjules på en pæn måde.
Viessmann kommer i øvrigt med slow-movers til C-skifterne.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
ts_dk
Indlæg: 295
Går ud fra at det er 4554 du henviser til.
Jah, for snart et år siden jeg spurgte til status hos viessmann og dengang skulle de komme i slutningen af marts 2007
Måske det er 2008
Hilsen Thomas
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nede ved togpusheren fik jeg at vide, at det var på trapperne. De havde set dem på en udstilling for nylig.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
lgh
Skiltemager/Grafiker
Indlæg: 120
Hey
Fandt dette link Viessmann 4554 så de kommet på gaden, men om de kan fåes herhjemme, ved jeg ikke
Lennert
Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!
ts_dk
Indlæg: 295
Ja.. Har også set div. videoer på nettet... Men hvis man kikker viessmann hjemmeside er produktet ikke på lager endnu (samme status i snart et år)..
Men håber da snart de kommer i handelen snart.
Prøver lige at følge op på den mail jeg fra dem d. 8. januar 2007 (skal nok informere om svar fra dem her i tråden)
Hilsen Thomas
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Hej
Det kræver en forklaring .
Da jeg startede her i foråret med at køre Ac digital(Marklin) fik jeg at vide der er 2 systemer AC og DC, så hvad er så DCC ,og hvordan kan det køre på 3-skinnet når det ikke har slæbesko ????(hvis jeg har forstået det rigtig har DCC ikke slæbesko)
Vil det sige jeg kan købe et loko som er DCC, og det kan køre på 3-kinnet AC ???
Hilsen domino
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
AC / DC er en gammel talemåde fra den gang man kørt analog, i dag hvor alt er digitalt er alle skinne systemer AC, så i dag hedder det 2 skinnet eller 3 skinnet drift.
Nå man så snakker om dekodernes "sporg" motorola ( 3 skinnet drift ) og dcc ( 2 skinnet drift ) opstå din forvirring, og det kan også være svært at forstå engang i mellem..
Men kører man 3 skinnet drift (marklin) og bruger en marklin mobil eller central station, er man låst i marklins dekoder format, som er motorola og deres nye MFX dekoder, og kan derfor ikke benytte lokomotiver der er udstyret med en dcc dekoder, men men, nå du så ser i div. salgs reklamer, at et lokomotiv i 3 skinnet drift er udstyret med en dcc/ motorola dekoder, betyder det blot, at dekoderen selv finde ud af system, og vælger det rigtige "sporg"
Men er man ikke mere marklin fan end man benytter en digital central station, fra et andet mærke end marklin, her tænker jeg på en IB eller en ECoS, eller ligne, ja så opstå muligheden for at du kan benytte disse dcc dekoder på en 3 skinnet marklin bane, for disse central stationer, er ikke "låst" af et dekoder "sporg" som marklin digital stationer er..
Derfor er mit råd til nybegynder, nå de gå i udvidelse tanker, og skal have fat i en kratigere digital station, gå uden om marklin´s , og kig på de andre som kan bruge alle dekoder, det giver en meget stor frihed, nå man få lært lidt mere om den digitale verden
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
DCC er dekoderens sprog. Det er for dekoderen ligemeget om du har 2-skinne eller 3-skinne drift. Som KillerP skriver, så er det hele AC (vekselstrøm) når vi taler om digitalt modeltog.
Märklin benytter, som de eneste, et andet dekodersprog, nemlig Motorola, og Märklins mobilstation og central station er låst til dette sprog. Derfor vil jeg også anbefale, at du ser dig om efter en centralenhed, der kan tale alle sprog, hvis du har planer om at køre andet end Märklin.
Det er korrekt at et 2-skinne-lokomtiv ikke umiddelbart kan køre på en 3-skinne bane, men du kan forholdsvis enkelt bygge det om, så det kan lade sig gøre. Især i dag, hvor det hele er vekselstrøm. Dog findes der efterhånden 2- og 3-skinne udgaver af samtlige loks, så det er sjældent nødvendigt at foretage ombygninger, da du alligevel blot kan gå ud og købe den udgave du ønsker dig.
Jeg vil da nævne at jeg har bygget en 3-skinne Heljan MY om til 2-skinnedrift ved blot at flytte to stik inde i loket og fjerne slæbeskoen. 10 min. arbejde, ingen lodninger og besværlige ting. Nemt og enkelt. Det gælder Heljan lokomotiver, sværhedsgraden kan selvfølgelig variere fra producent til producent.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej sjlauritsen
Først tillykke med din beslutning om, at skifte spor, om det er den ene eller den anden vej, så koster det en del tanker.
Jeg lavede samme stunt for som du ca.18 år siden; men da var K-skinnerne lige kommet frem, og de var stadig med hul-profil skinnestrenge. (Hvis man ser bort fra geometrien, ser den enkelte C-skinne jo naturtro ud, så der er sket meget siden da)
Jeg havde prøvet at forbedre udseendet på M-skinnerne v.hj.af Preisers ballast;
men det var da ellers en ordentlig tidsrøver. Hvad der irriterede mig mere, var den stive geometri, så jeg tog en dyb indåndning, og skiftede til Peco code 100, som dengang var 'state of the art'.
Det betød farvel til Br01, 03 23,24,44,50,74,v60 m.m.m. - og goddag til 5 forsk. slags skorskifter, flex-skinner og Arnolds 'Planungs Buch', hvor alle elektriske finesser var beskrevet. (Jeg holder mig faktisk til den gode gamle analog herhjemme, de digitale lokomotiver kan jo så også køre i SdMJK.)
At jeg så, for mit brugte Märklin, fik så mange penge, at kunne lave en større bane end før, var blot en sidegevinst.
MVH
Henrik
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.