Hej alle
Jeg leder efter producenter af sportavler til styring af sporskifter og signaler.
Uhlenbrock har et produkt som hedder Track-Control, og som Mikael har skrevet om i denne tråd.
Derudover laver Heki et produkt der hedder Heki-Gleisbildstellwerk. Desværre er der latterligt lidt information på deres hjemmeside.
Og så er der jo Viessmann GBS, men det virker vel kun sammen med deres Commander, eller :?:
Findes der andre produkter af denne type, både til digitalanlæg og analog :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
En lidt anderledes løsning:
Touch-skærm og computersoftware til styring. Jeg har tænkt mig at gøre præcis dette ved hjælp af et stykke gratis software som kan kommunikere med en masse forskellige controllers - heriblandt Ecos og Central Station.
Det hedder Simple Digital Locomotive (SDL) og findes her:
http://www.geocities.com/fischer_familie/news_sdl.html
Det kører til gengæld kun på Mac ... men en lille madkasse-størrelse Mac kan anskaffes brugt for kr. 2-3.000,-
Herefter er det kun størrelsen på Touch-skærmen, som sætter begrænsninger.
Hvad der så er rigtigt sjovt er, at flere computere kan styre CS/Ecos SAMTIDIGT. Det betyder at man (hvis økonomi ikke er en faktor) kan sætte flere styrepulte op.
Lokomotiver kan styres på piletasterne (op/ned fart - og tilsiderne skift retning).
Endnu en rar ting er, at man kan redigere i lokomotiverne i Ecos/CS direkte på computeren og sende de redigerede oplysninger tilbage.
Da SDL også forstår S-88 input tænker jeg, at en anden mulighed vil være at bygge en kontrolpult med trykknapper som i virkeligheden - og forbinde knapperne med et S-88 modul. Derved kan softwarepakken styre skiftespor og signaler som du ønsker.
Igen åbner det mulighed for at lave flere sportavler og lade dem alle gå via computeren. Man kunne evt. hænge en stor fladskærm på væggen .. den kunne så vise den samlede sporplan.
Lys i de manuelle sportavler kunne styres som signaler ... eller blot vise en dublet af hvad signalet på strækningen viser.
Giver det mening?
Måske er det at gå over åen efter vand ... men jeg ser det som en måde at integrere computerstyring og sportavler på en forholdsvis enkel måde.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
PS ... på min næste bane har jeg tænkt mig følgende blære-setup:
SDL insalleret på min bærbare computer.
Min kameravogn koblet op til en webcam-løsning.
Og så kunne jeg sidde hvor som helst og køre med min jernbane.
Endda skifte togveje.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Din salgstale solgte desværre ikke mig, Per :roll: Jeg vil ikke have skærme osv. på min bane. Jeg vil have noget lidt mere mekanisk, bla. for at holde det lidt simpelt, men også fordi jeg kører epoke III-(IV), og en touchskærm minder mig lidt for meget om moderne tider.....
Derfor leder jeg stadig efter sportavler med mekanisk aktiverede knapper
Håber virkelig på at der er nogen her på skiftet, som har kendskab til nogle produkter som kunne være interessante.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Men Dennis ... du missede den sidste del. At bygge det selv med rigtige knapper, koblet til en S88'er, der styrer det via en computer. Du kan bare sætte computeren ind i en kasse og skrive blokpost på den.
Min tanke var at det skulle kunne styres digitalt og manuelt.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Rasmus
Trafikinspektør
Indlæg: 26
Der findes et tysk firma der hedder Erbert der laver sportavler efter tysk forbillede.
Her er link til deres hjemmeside:
http://www.erbert-signale.de/
Mvh
Rasmus
Rasmus
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg byggede faktisk en jernbane-inspireret vælger til et videoredigeringsanlæg for et halvt liv siden (altså et halvt af mit liv). Jeg købte nogle stykker gennemsigtigt acrylplade, og på computer tegnede jeg sporveje, tekst og kontaktplaceringer. Dengang var printere ikke så nemme at komme i nærheden af, så jeg fik lavet en folie i fotosats. Den lagde jeg mellem de to lag acrylplade, borede huller til kontakter og monterede det hele i en træpult.
Det var en ganske lille "sportavle" - men ikke svær at lave og den blev faktisk ret pæn.
På den måde kunne du sagtens lave en rimelig pæn kopi af en dansk sportavle uden at skulle ud i metalplader med seriegrafitryk.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
HenrHans
Indlæg: 82
På en dansk sportavle af DSI-typen (den mest normale) er frontpladen fremstillet ved gravering i en lamineret plast, så sporstreger og tekst fremstår sort på grå baggrund (den grå overflade fjernes) - på de ældre sportavler vil det være hvid på sort.
Sportavlen er bygget op over et modulmål på 16.5x16.5 mm og sporstregerne er 5 mm bredde.
Der findes også sportavler af typen Siemens Mosaic, og senest af fabrikat Mauell http://www.mauell.com/ - først gang anvendt i Århus Kommandopost til betjening af DSB 90 anlægget.
/Henrik
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Mange tak ... herlig information. Hvis en eller anden kan bidrage med close-ups af nogle danske sportavler vil det da være skønt.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
HenrHans
Indlæg: 82
På min hjemmesider http://www.blokposten.dk ligger der indtil flere billeder af sportavler.
Vælg sikringsanlæg - anlægsoversigt i menuen. Her ligger en komplet liste over sikringsanlæg i Danmark, ved flere af dem findes også billeder af centralapparatet - billedet findes ved at trykke på linket 'capp' ude i højre side ved de anlæg hvorfra der er billeder.
/Henrik
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Kanonfedt! Specielt dine 3D tegninger med forklaringer.
Nu skal der læses og forstås.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak, den vil jeg kigge lidt næreme på. :oops:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har endnu ikke rodet med sporveje og S88 tilbagemelding i min CS, så jeg ved ikke om den alene kan programmeres til at stille en hel sporvej udfra et kontaktpunkt i en S88. Hvis det er muligt, kan du bruge din Ecos som sikringsanlæg - og blot forbinde trykkontakter til S88.
Er der nogle iblandt os, som kan be- eller afkræfte min teori? Ellers vil jeg snarest muligt få indkøbt en S88 og prøve det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Så har jeg købt et Viesmann 5217 S88 tilbagemeldingsmodul med 16 porte.
Jeg kan hermed bekræfte at min idé med at bruge kontakter, S88 og en CS eller Ecos virker!
I CS og Ecos kan man programmere flere togveje for skiftespor, signaler osv. Disse kan inde i sporvejsemenuen kobles til en S88 port.
Dvs. at en kontakt i sporet - ELLER PÅ EN SPORTAVLE - kan stille en togvej.
For at lave det så tæt på de danske sportavler som muligt (hvis jeg forstod det korrekt) så kan man serieforbinde en gul kontakt fra togvejens begyndelse (indkørsel) med den grønne kontakt i den pågældende sporvej. Når gul og grøn holdes nede samtidigt skabes kontakt til en port i S88 og CS/Ecos stiller den pågældende sporvej.
På den måde er det forholdsvist simpelt at lave sporveje, der fungerer i begge retninger, man kan lave kontakter til enkelte signaler osv.
Man skal selvfølgelig bruge en S88 til hver sporvej man ønsker at lægge på den måde - men dette er en brugbar metode, som ikke indebærer noget videre kendskab til elektronik.
Fordelen er endvidere at det er muligt at kombinere en fysisk sportavle med en virtuel - enten på CS/Ecos og/eller på computer. Endvidere er det en forholdsvis enkel ledningsførelse uden brug af relæer eller andet, da der ikke er direkte forbindelse fra sportavle til skiftespor eller signaler. Forbindelserne skabes i menuerne på CS/Ecos.
Det vil nok være en fordel at vælge flerpolede kontakter til sporvejene.
I sin tid brugte jeg ofte nogle såkaldte Schadow trykkontakter, som enten kunne bruges som ringetryk eller kunne monteres med et hold, så de kunne blive inde. Disse kontakter kunne fås i forskellige udgaver med flere poler. Desuden kunne man få forskellige farver knapper til at sætte på. De ligner nogenlunde dem, der er brugt på de rigtige sportavler, de var lette at lodde på ... og lette at montere i en plade.
http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/varekat2.aspx?art=1623&Exp=11095&Par...
De er her vist uden den farvede runde kontakt og monteret i en skinne. De kan også monteres enkeltvis med en gevindring på for- og bagside.
Jeg håber at indlægget giver mening og kan være til inspiration for jer.
Det skal lige understreges, at jeg ved MEGET LIDT om elektronik.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorfor ikke lade den gule kontakt få sin egen indgang på inputmodulet?
Så skal betingelserne i "styrecomputeren" blot være at begge knapper tykkes ind før det virker. Desuden bliver det lettere at bruge den grønne knap til sporveje i begge retninger fra sporet (altså sætte sporskiftere i begge ender).
Almindelige ringetryk er ganske fortrinelige til den slags opgaver.
Klaus (med et par styrepulte på "bagen")
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Umiddelbart kunne jeg ikke gennemskue at lave en sådan regel i CS'en da det er togvejen, der kan styres af EN S88 indgang. Men ellers havde jeg også foretrukket det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
HenrHans
Indlæg: 82
Det er rigtigt forstået, når signalknap (Gul) og Togvejsknap(Grøn) indtrykkes samtidig vil togvejen blive fastlagt og der foretages signalgivning.
Mht. til omstilling af sporskifter, så er et DSB 53 anlæg (som denne beskrivelse gælder) ikke istand til automatisk at omstille sporskifterne i togvejen, de skal manuelt omstilles inden fastlægning af togvejen.
Hvis der ønskes automatisk omstilling af sporskifter, skal man istedet anvende et DSB 64 eller 72 anlæg for forbillede.
Jeg kender intet til CS eller S88, så jeg ved ikke om det er muligt at kontrollerer om der er fastlagt en fjentlig togvej i CS, hvis ikke kan det evt. gøres ved at tilføje et relæ i serie med knapperne, således at relæet vil frafalde, hvis der for pågældende togvej er fastlagt en fjentlig togvej.
/Henrik
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Hej Denis prøv at se havd mikel har lavet under Gør-det-selv sportavler
var nok under elektronik tro jeg nok du skal nok om på side 2 for at find om Gør-det-selv sportavler
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Damn, det havde jeg troet. Sådan bruger man også tavler "sønden for grænsen", så jeg tog det nærmst per automatik at de havde indbyget noget sådan.
Det må være noget til en fremtidig opdatering.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model