Klein Modellbahn http://www.kleinmb.at/ stopper produktionen med udgangen af juli måned
__________________
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Lars
Indlæg: 538
Står det på den anførte hjemmeside?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Ole
Indlæg: 246
Det gør det ikke mere, men indtil for nylig var beskeden at produktionen stopper med udgangen af juli.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Med deres nyhedsprospekt er vedlagt en seddel:
Die neue telefonnummer bei KLEINBAHN ist im buero:
+43/(0)676/843-467-733
Adresse 1230 Wien, Gatterederstrasse 4 bleibt gleich.
Geschaefte gibt es in
Wien 1
Wien 22
Linz
Klagenfurt
Salzburg
Så måske de fortsætter alligevel?
Det har været på tale at Modelleisebahn gmbh (Roco investorene) ville overtage dem
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ole
Indlæg: 246
Hvis du ikke ved det, er der forskel på Kleinbahn og Klein Modellbahn. Kleinbahn lever i bedste velgående på trods af deres lidt legetøjsagtige modeller.
Klein Modellbahn flyttede sidste år fra Gatterederstrasse til en ny adresse i byen.
Der er vist forhandlinger i gang om overtagelse af visse af modellerne. Klein Modellbahn har i forvejen leveret / produceret for Roco.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Den økonomiske afmatning må også snart sætte sine spor blandt de danske småproducenter. Det kan ikke vare længe før den første meddeler at de ikke længere kan lege med.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja er der nogen bestemte du tænker på?
Her kan jeg ikke lade være med at nævne Scandiaskinnebussen der som bekendt kommer fra hele 3 sider. Tror det kommer til at gå galt på en eller anden måde pga. den almindelige afmatning. Og i værste fald betyder det færre danske modeller fremover. Det havde været bedre med en Triangelmotorvogn, Marcipanbrød eller en Frichs Firkanter ved siden af i stedet for, men sådan er der jo så meget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Claus.
Jeg tænker ikke på nogen bestemt. Jeg tænker blot på at markedet og købekraften hos forbrugerne er ved at tage af. Det må i mine øjne nødvendigvis betyde at antallet af producenter bliver reduceret til de, der formår at tilpasse udgifter og produktion til købekraften hos forbrugerne. Da markedet i forvejen er lille, må det betyde lukning, da en producent trods alt ville skulle opretholde en vis omsætning for at det løber rundt. Da modellerne er dyre at producere, så vil du kunne overleve, hvis du allerede har en række forme, som du kan genbruge til måske at lave en ny udgave af et tidligere produkt. Du vil få sværere ved at overleve, hvis du kun har en form til et produkt, som du har mættet markedet med.
Det har været nogle gode år med mange danske modeller, og jeg er sikker på at der kommer danske modeller fremover, men jeg er også sikker på at tiden med den store alsidighed er forbi. Jeg tænker også at de første forretninger lukker om ikke så længe, det har næsten været for nemt at få stablet noget på benene, kunderne har jo haft penge som skidt. Det er farligt at satse i denne tid, men samtidig kan det være netop dit sats der gør udslaget for om du overlever eller ej. Dog vil jeg ikke anbefale at du, i et land som Danmark, opretter modelbaneforretninger som en anden 7-11.
Skinnebussen er et udmærket eksempel på at producenterne er blevet overmodige, overmodighed på et lille marked bliver som regel til en krig, hvor der kun er en sejrherre. Specielt nu hvor købekraften er på retur, så vil forbrugerne kun vælge en af modellerne.
Tyskland har efterhånden overstået deres udgave af giganternes kamp hvor de to sejrherrer tilbage er Modelleisenbahn GmbH (Roco, Fleischmann) og Märklin (Märklin, Trix, LGB). Nå ja; så glemte jeg PIKO, hvis skæbne jeg spændt afventer.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Søren
Ja der er givet nogen danske forretninger der vil lukke, og vi har jo allerede set et par af de første eksempler på det. Det kan bl.a. ses i gruppen med forhandlere her på Sporskiftet.
Der er nok heller ingen tvivl om at afmatningen nu er ved at komme over os i Danmark. Og det får selvfølgelig nogen virkninger for det danske marked. Men ja, der vil da fortsat være danske modeller på markedet, men nok ikke så mange forskellige, som vi har oplevet i de sidste år her.
Det er så markedskræfternes spil.
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget, for så kan det være at pengepungen bedre kan følge med alle de spændede modeller
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er der såmænd ikke noget spændende ved, for modsat mange af de andre tjener PIKO fortsat penge.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Klaus.
Det gør det netop interessant, for hvor længe kan de blive ved med det, og endnu mere interessant, måske kan de netop blive ved med det. Det siger noget om de behov som kunderne har. Hvis PIKO kan blive ved med at tjene penge hvor de andre taber, så må PIKO opfylde et behov hos kunderne, som de andre producenter ikke gør. Jeg tror dog at PIKO opfylder et behov for billigere modeller, og netop derfor har de succes med det. Jeg synes dog ikke altid at detaljegraden af deres modeller falder i min smag, men til prisen synes jeg de er udmærket, og langt de fleste kunder er sikkert også tilfredse med den detaljegrad.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Jonas J
Indlæg: 48
/ Jonas
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
PIKO har nappet en kæmpe andel af Märklins marked.
Masser af fantasimodeller, startsæt til billige penge og et skinnesortiment, samt digitalstyring - ergo de er "totalleverandør", til en pris, hvor alle kan være med. De har branded sig selv på mange måder som Märklin har gjort det. Mange modeltogskøbere tror stadigvæk at har man først købt noget fra 1 fabrikant kan man ike blande det med andre fabrikanters.
Ja, deres "Hobby" serie er klart et stort lokomotiv or dem, og det er også meningen. Deres detaljeringsgrad er på højde med dlere andre fabrikanter - selv på hobby modellerne og deres produktionsapparat er lavet så man laver mange forskellige modeller ud af den samme støbeform. Se eksempelvis Desiro der sidst jeg talte har eller er i 23 forskellige varianter.
Kig også på deres hobby containervogne, der er i et hav af varianter. Står der en "almindelog modeltogstosse" og kigger på 5 af dem, eller 2 af Märklins, ja så er det til samme pris og detaljeringen er næsten den samme.
Så har de en "professionel" linje der hamler op med de fleste andres. Kig eksempelvis på E93, og mange af deres godsvogne. Her er prisen ikke lav, men detaljer og køreegenskaber i top. Har du haft nogle forskellige af deres "ikke Hobby" produkter i hånden?
De har også tidligt valgt at lægge en stor del af produktionen ud i østen - men før mange andre gjorde det - og har lært at styre kvaliteten derudefra.
Jeg har været så heldig at have direktøren fra PIKO "one on one" i en 20-30 minutter og han er godtnok en oplevelse der vil noget. Ud over at han er en utrolig flink fyr var der ingen tvivl om at han er forretningsmand ud over alle grænser. Det var ganske klart, hvad man ville og ikke ville med den butik!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Klaus.
Det er rigtigt det du skriver om PIKO. Jeg har godt lagt mærke til det.
Nej; jeg har kun prøvet deres Hobby modeller, min togpusher har desværre ikke sans for at sælge ret meget andet end det. Da jeg kører tysk epoke V., så er det begrænset hvor meget af mine vogne og lokomotiver, der ikke ligger i deres hobby serie. Jeg har godt lagt mærke til at prisen på deres ikke-hobby-modeller er anderledes, men desværre har jeg ingen erfaring med dem.
Jeg tør ikke købe dem over nettet, uden først at have haft dem i hånden. Hvis du har nogle af dem oppe i Hadsten, så kigger jeg gerne nærmere på dem næste gang jeg kommer forbi.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kun desiro. VI har en kørende i Lausitzbahn udgaven
I epoke V er der et par modeller af BR 180 (den gamle flersystem elmaskine bygget til drift over grænsen til tjekkiet), en BR 142 (igen elmaskine, men denne gang til nærtogsdrift). Begge er tidligere DR modeller
Så er der BR 612 (regioswinger), i 2 farvevarianter, lidt 2 etagers vogne i nye farver og en stor mængde moderne godsvogne.
I løbet af sommeren får vi et nyt togsæt med PIKO 2etagers vogne, men det er ren epoke 4 i "skidenkarrygul" og hvid, som kommer til at trækkes/skubbes af en Roco BR 114 (gammel østtysk V100). Sættet har jeg et billede af fra "real life", så der bliver endnu et togsæt med et kendt fobillede der kommer på skinnerne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg synes, det er en stor skam, at Klein ModellBahn lukker !
Igennem mange år, har det været et MEGET innovativt firma, som var et af de første, som leverede autentiske danske godsvogns-modeller.
Prøv at tænke på bulede E-vogne, deres lastindsatse til disse (de første, som var til, at komme i nærheden af, for et alm. husholdnuíngsbudget),
deres tysk/danske Ikl- og Ifl-vogne samt deres Hs vogne
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Modeltog kan der altid blive plads til på budgettet. Det bliver bare ikke i så store mængder. Og det bliver noget med at prioritere noget mere. Det var min pointe
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Kommer nu lige an på hvor mange børn man har de er dyre i drift, især om sommeren
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det kan jeg godt se
Kan hilse og sige at en fast kæreste nu også kan være dyr i drift, ak ja
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.