Picture

ervar

Indlæg: 77

PB

Problemet med HobbyTrade CM vogne på Märklin R1 kurver

Hejsa

Jeg har købt mig 3 af de flotte HobbyTrade CM vogne i teak. De er bare super flotte og passer perfekt til min D-maskine. Laughing out loud Min togbane er desværre bare ikke større end at jeg er nødt til at anvende Märklins R1 kurver, og det giver problemer for mine CM-vogne. Sad De kører fint på lige strækninger, men i R1 kurverne kan D-maskinen næste ikke trække vognene. Crying

Er det en kendt problem for CM vognene, eller er der bare mine :?:

__________________

/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Jeg tror nu ikke det er noget specialt ved dine vogne og D maskine, vogne er relativ lange og tunge, set i lyset af D maskinen, og nå et let lokomotiv med lange vogne gå ind i en kurve og især R1 så skal der arbejdes for sagen, så måske du skulle have valgt CU vogne i stedet for til din D maskine og R1 kurver, og lade dine CM vogne blive trukket af en brun MYér i stedet for Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

ervar

Indlæg: 77

PB

Ja, det var da en mulighed. Så har jeg også en undskyldning for at invistere i noget mere materiel Wink

__________________

/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"killerp" skrev:
Jeg tror nu ikke det er noget specialt ved dine vogne og D maskine, vogne er relativ lange og tunge, set i lyset af D maskinen, og nå et let lokomotiv med lange vogne gå ind i en kurve og især R1 så skal der arbejdes for sagen, så måske du skulle have valgt CU vogne i stedet for til din D maskine og R1 kurver, og lade dine CM vogne blive trukket af en brun MYér i stedet for Wink

Er R1 ikke den mest krumme kurve, man overhovedet kan lave?

Der er en vis logik i, at lange vogne går trægt gennem skarpe kurver, så kortere vogne eller mere bløde kurver, må være vejen frem. Eller en kombination af begge dele, hvilket jo, ganske rigtigt, er en god anledning til køb af mere materiel. Og både CU og CM er ganske nydelige.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Er R1 ikke den mest krumme kurve, man overhovedet kan lave?

For C-skinner: Ja! Det er den kurve der kommer i de fleste startset.

Der findes en "industri-kurve" i M og K-skinner. Denne er meget skarpere, og findes kun i 45º segmenter!

(Jeg har en del til K-skinner; her skaerer jeg svellebaandet op og retter dem ud. De er fine som lige skinner, f.eks. lige foer en stopbom. Wink)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ervar

Indlæg: 77

PB

Hejsa

Bare lige en update. Jeg har kontaktet HobbyTrade og de har givet mig følgende svar.

Citat:
Hej ErikMange tak for din mail.Da jeg så mailen tænkte jeg at det kunne da ikke passe, men foretog alligevel en test med en CM vogn og Märklins R1. Du har ret de kører stramt i R1. Sagen er at flangerne på de hjul der sidder tættest mod midten af vognen skraber mod hjælpevangerne (de 2 langs gående forhøjninger på undervognen). Du kan ved at skærer en fordybning på 1mm i vangerne, som vist på vedhæftede billede få flangen til at går fri og så ruller vognen lige så let på R1 som på lige strækning. Jeg beklager meget problemet, og vil få det ændret til næste produktion af CM vognen.

Jeg fik svaret samme dag som jeg sendte mailen til dem :!: Det er squ det jeg kalder service, og hermed er løsningen givet viddere, hvis der er andre som oplever samme problem Laughing out loud

modification af CM til kørsel i R1

__________________

/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Men bedre service, hvis de fra start havde lavet de hak selv ... altså rent faktisk havde testet vognene inden produktion. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Men bedre service, hvis de fra start havde lavet de hak selv ... altså rent faktisk havde testet vognene inden produktion. ;-)MVH:Per

Rolig nu Per, Hobby trade levere dog en løsning, mere end man kan sige om heljan´s ting som ikke virker Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg har dog oplevet Hobbytrade slet ikke har svaret på mail, mens Heljan promte har haft svaret. Så det er en lidt svingende service man oplever.

Fx skrev jeg til Hobbytrade for at høre hvor skarpe kurver D-maskinens frontkobling kunne klare. Har aldrig nogen sinde fået svar Evil Det må da ellers siges at være uhyre relevant.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Men bedre service, hvis de fra start havde lavet de hak selv ... altså rent faktisk havde testet vognene inden produktion.

Var de da produceret til at kunne køre i R1 kurver?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg har dog oplevet Hobbytrade slet ikke har svaret på mail, mens Heljan promte har haft svaret. Så det er en lidt svingende service man oplever.

Heljan svarede ikke per e-mail, da jeg havde et problem, men per post, hvor der få dage efter min mail var sendt afsted kom kardanskåle til Mo og My.

Det kalder jeg sku service......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg har dog oplevet Hobbytrade slet ikke har svaret på mail, mens Heljan promte har haft svaret. Så det er en lidt svingende service man oplever. Fx skrev jeg til Hobbytrade for at høre hvor skarpe kurver D-maskinens frontkobling kunne klare. Har aldrig nogen sinde fået svar Evil Det må da ellers siges at være uhyre relevant. MvhClaus

Tja, har desværre oplevet noget af det samme, da jeg forespurgte på dekoderen til DD-vognene - intet svar - øv

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.