Så har jeg endeligt fået en stor bunke Peco skinner hjem til banen og nu står jeg så og er i tvivl om jeg skal lave ændringer på alle sporskift eller ej.
I brugsforvirringen står der at man KAN isolere hele hjertestykket og give strøm via et relæ. Jeg skal så fjerne nogle forbindelser fra tungen og op til hjertestykket og have et relæ ind til at skifte strømmen til hjertestykket i takt med tungen.
Det er åbenbart pga nogle lokomotiver kan få forbindelse til tungen og derved lave kortslutning, men jeg har kigget på mine loks og synes hjulene passer pefekt til skinnerne.
Men spørgsmålet er så, er det nødvendigt at lave de ændringer ved sporskiftet eller vil i bare anbefale at jeg gør det? Det giver sefølig noget mere arbejde og der skal indkøbes noget mere elektronik, men hvis der ellers opstår problemer, er det jo godt givet ud.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Bibihest
Indlæg: 1.300
Lige for at uddybe det.. Det er ikke om jeg skal give strøm til hjertestykket eller ej, det er kun om jeg skal lave ændringer for at undgå kortslutning mellem tungen og den ene skinne.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der er ingen grund til at gøre det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bibihest
Indlæg: 1.300
Tak det var alt jeg skulle høre
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg tør altså ikke være så skråsikker som Klaus.
Jeg har ændret mine Pecosporskifter fordi det specielt med de mellemste radier sporskifter og nogle af mine lokomotiver gav kortslutning.
Dertil kommer at ved at ændre det, sikrer du en meget bedre strømtilførsel, som ikke er afhængig af at der er kontakt mellem tungen og sporet det ligger op ad. Jeg kan forestille mig, at der med tiden kommer skidt og belægning til, som kan give dårlig forbindelse der.
Endelig er der også den finte ved det, at jeg bruger servoer til at skifte mit spor med og har derfor rykket fjederen ud, så den hjælper heller ikke længere til at holde trykket mellem tunge og spor.
Det kan godt være at jeg på et tidspunkt kommer til at bruge sporskiftere uden skiftemotor og så vil jeg nok ikke fjerne fjederen og ændre forbindelserne, men alle de steder hvor der skal være skifteautomatik har jeg alligevel relæerne, så der lodder jeg forbindelserne om.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og selvom det ikke har noget at gøre med PECO-sporskifter direkte, har jeg set de samme argumenter brugt på Tillig-sporskifter, altså lade strømmen til tungerne styre af sporskiftemotorens omskiftere. Bl.a. MIBA har været inde på det.
Bjarne
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvilke lokomotiver var det? Bestemt mærke?
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Lokomotiver med lang bogie, fx Me og Mz, måske var det kun på Hobbytrades, men jeg gider ikke tage chancen og senere opleve et andet lokomotiv, der heller ikke kan køre på mit færdiglagte spor.
Det er meget godt beskrevet her: http://www.fremo-danmark.dk/korestrom.htm
Hvad vil du bruge til at skifte sporet med?
Altså elektronik og sporskiftedrev?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde