Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

skifte fra C- til K-skinne

Hejsa.

Jeg sidder i øjeblikket og overvejer kraftigt om jeg skal skifte fra C- til K-skinne. Min samling er endnu ikke så stor og det vil derfor være økonomisk overkommeligt.

Grunden er, at jeg synes K-skinnen ser langt mere realistisk ud. Men er der nogle bagsider? Er strøføringen lige så god? Fordelene ved K-skinnen, kan jeg forstå, er bla. at man kan "flexe" lidt med radiussen som jo ellers ligger meget fast i C-skinnen.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Willjax" skrev:
Hejsa.Jeg sidder i øjeblikket og overvejer kraftigt om jeg skal skifte fra C- til K-skinne. Min samling er endnu ikke så stor og det vil derfor være økonomisk overkommeligt. Grunden er, at jeg synes K-skinnen ser langt mere realistisk ud. Men er der nogle bagsider? Er strøføringen lige så god? Fordelene ved K-skinnen, kan jeg forstå, er bla. at man kan "flexe" lidt med radiussen som jo ellers ligger meget fast i C-skinnen.

Køber man ike bare en overgansskinne mellem C og K og så bruger sine "uskønne" C-skinner på skjulte spor?

Og Nje, der er ingen bagdele ved K - ud over en stor mangel på smalle sporskifere.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Willjax" skrev:
Hejsa.Jeg sidder i øjeblikket og overvejer kraftigt om jeg skal skifte fra C- til K-skinne. Min samling er endnu ikke så stor og det vil derfor være økonomisk overkommeligt. Grunden er, at jeg synes K-skinnen ser langt mere realistisk ud. Men er der nogle bagsider? Er strøføringen lige så god? Fordelene ved K-skinnen, kan jeg forstå, er bla. at man kan "flexe" lidt med radiussen som jo ellers ligger meget fast i C-skinnen.

Hej. K-sporet giver mulighed for en mere realistisk sporføring sml. med C. Især det, at man kan få fleks-spor og lange "englændere" i K. Ballast kan laves meget virkelighedstro i K, fordi man selv skal finde en løsning, man synes passer. Ballast-profilet på C er et kompromis, som desværre ikke har bund i virkeligheden.

Strømforsyning? De lange skift og "Englændere" kan give problemer med korte 2 akslede maskiner. De kan i nogle tilfælde få svær ved at komme helskindet over især "Englændere". Den nyeste generation af lange skift har meget bedre strømforsyning end 1. generation med bevægeligt hjertestykke, hvor der stort set ikke var strøm i tungerne. Man har også forøget antallet af punktkontakter på de nye skift, så strfs. nu er blevet optimeret.

Hvis man skal pille anlægget op og ned, er K ikke specielt velegnet bl.a fordi de lameller, der ovefører midtleder-strømmen, er temmelig ømfindige.

Hvis du er til realistisk kurveførløb med overhøjde og de varierende radier, som enhver kurve i virkelighedens verden reelt har eller bør have, er K set herfra alternativet, hvis man kører 3-skinne. 2-skinne folket har jo langt flere valgmuligheder.

Driftsikeerheden er god. Mange udstillingsanlæg i Europa bruger K. Direkte adspurgt svarede medarbejdere i "Miniature Wunderland", der kører både 2- og 3-skinne, at K og 3-skinne især udmærker sig ved høj driftsikkerhed. Det nye afsnit dernede ved lufthavnen anlægges med K.

C er fantatisk velegnet, hvis man vil eksperimentere og skiller ad mange gange.

Nogen vil have moderen og andre datteren og atter andre begge to. I dette tilfælde kan man altså bare ikke få begge to. Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

At mit valg faldt på K-skinnen, skyldes helt klart at det bl.a. er noget lettere at opnå et fornuftigt dekorationsmæssigt resultat, end det er med C-skinnen (omend det godt kan lade sig gøre med C-skinnen, men det er et stort arbejde). Samtidig er der jo flexskinnen og de slanke kurver og skifter, hvormed der kan opnås nogen meget fornuftige resultater, også så diverse rullende materiel kan være med.

En anden væsentlig grund til at jeg valgte K-systemet, er simpelthen driftssikkerheden, som det også ses i ovenstående indlæg.

Det kan sagtens lade sig gøre at få en fornuftig bane ud af det, på trods af at der (desværre) ikke er så stort et udvalg af spor som i DC.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

Jamen tak for jeres betragtninger, Jeg vil overveje det en ekstra gang og så tror jeg at jeg fortsætter lidt i C-skinnen indtil jeg ved præcist hvordan mit anlæg skal se ud. så vil jeg benytte og indkøbe K-skinner til det faste anlæg når den tid kommer

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.