Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Opstillingsbanegård

Mens vi går og venter på at få masser af plads (dvs. tage os sammen til at færdiggøre rummet, som bliver på i alt ca. 4 x 7m) pusler vi lidt med sporplaner. I den forbindelse kan jeg kun give en tidligere skribent her på forum ret i, at man skal passe på ikke at bruge flere timer på Wintrack end på det egentlige, nemlig at bygge banen. Den ender formentlig med at blive U-formet med de 7m "i bunden" af U-et.

Men - vi er blevet grebet af tanken om stor(e) opstillingsbanegård(e). Det kunne jo være dejligt at have næsten alt rullende materiel tilgængeligt hele tiden. Det er imidlertid også gået op for os, at vi er nødt til at tænke os lidt om og har i den forbindelse brug for gode råd. Vi bruger C-skinner (ihvertfald indtil vi bliver klogere).

Størrelsen volder os en del kvaler. Det synes jo evident, at hvis der på alle spor skal være plads til lange (6 vogne max.) personvognstog, er 2m pr. spor kun lige knap-og-nap godt nok. Hvis vi vil have +10 spor tilsiger C-geometrien, at det bliver godt og vel 4m i længden med "normale" sporskifter. Og det er jo en del. Og vi vil allerhelst have 20-30 opstillingsspor - hvilket i et plan ville kræve, at vi begyndte at ekspropriere naboens ejendom. Smile

Så vi har tænkt på "flere etager" - der er jo langt (ca. 1 m) ned til gulvet - med en helix med "afkørsel" på hver etage. Hvor klogt er det ?

For det første er der problematikken omkring dobbeltspor på helix'en (umiddelbart kan jeg kun finde ud af at lave afkørsel fra det ene spor på hver etage). For det andet kræver helix jo yderligere 1m (vi bør vel basere os på store radier?), for det tredje kan jeg forudse komikken ved afsporing længst inde mod væggen på opstillingsbanegården på en af de nedre etager, for det fjerde kommer der vel også snavs helt derind, som er svært at holde i ave, for det femte skal vi vel også tænke på, hvad vej vi vil køre (samme retning i alle etager ?), for det sjette...

Kort sagt: Vi er ved at gøre os klart, hvad vi gerne vil have - og når snart til det punkt, hvor vi bliver nødt til at "kompromisse os frem" til virkelighedens - og den praktiske - verden. Derfor mangler vi bogen "Opstillingsbanegårde for Dummies" :!:

Er den udgivet - eller er der nogen, der kan bidrage med praktiske erfaringer og/eller råd-og-dåd her ?

Det vigtigste er næsten en liste over de fejl, vi ikke(!) skal begå. Det synes som om, der er nok at vælge imellem... :?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"Kresten" skrev:
Mens vi går og venter på at få masser af plads (dvs. tage os sammen til at færdiggøre rummet, som bliver på i alt ca. 4 x 7m) pusler vi lidt med sporplaner. I den forbindelse kan jeg kun give en tidligere skribent her på forum ret i, at man skal passe på ikke at bruge flere timer på Wintrack end på det egentlige, nemlig at bygge banen. Den ender formentlig med at blive U-formet med de 7m "i bunden" af U-et.Men - vi er blevet grebet af tanken om stor(e) opstillingsbanegård(e). Det kunne jo være dejligt at have næsten alt rullende materiel tilgængeligt hele tiden. Det er imidlertid også gået op for os, at vi er nødt til at tænke os lidt om og har i den forbindelse brug for gode råd. Vi bruger C-skinner (ihvertfald indtil vi bliver klogere).Størrelsen volder os en del kvaler. Det synes jo evident, at hvis der på alle spor skal være plads til lange (6 vogne max.) personvognstog, er 2m pr. spor kun lige knap-og-nap godt nok. Hvis vi vil have +10 spor tilsiger C-geometrien, at det bliver godt og vel 4m i længden med "normale" sporskifter. Og det er jo en del. Og vi vil allerhelst have 20-30 opstillingsspor - hvilket i et plan ville kræve, at vi begyndte at ekspropriere naboens ejendom. Smile Så vi har tænkt på "flere etager" - der er jo langt (ca. 1 m) ned til gulvet - med en helix med "afkørsel" på hver etage. Hvor klogt er det ?For det første er der problematikken omkring dobbeltspor på helix'en (umiddelbart kan jeg kun finde ud af at lave afkørsel fra det ene spor på hver etage). For det andet kræver helix jo yderligere 1m (vi bør vel basere os på store radier?), for det tredje kan jeg forudse komikken ved afsporing længst inde mod væggen på opstillingsbanegården på en af de nedre etager, for det fjerde kommer der vel også snavs helt derind, som er svært at holde i ave, for det femte skal vi vel også tænke på, hvad vej vi vil køre (samme retning i alle etager ?), for det sjette...Kort sagt: Vi er ved at gøre os klart, hvad vi gerne vil have - og når snart til det punkt, hvor vi bliver nødt til at "kompromisse os frem" til virkelighedens - og den praktiske - verden. Derfor mangler vi bogen "Opstillingsbanegårde for Dummies" :!:Er den udgivet - eller er der nogen, der kan bidrage med praktiske erfaringer og/eller råd-og-dåd her ? Det vigtigste er næsten en liste over de fejl, vi ikke(!) skal begå. Det synes som om, der er nok at vælge imellem... :?

Se evt dette link http://www.youtube.com/watch?v=PQzYQWq7BdA

ide til opstilling mm.

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 150

PB

Hej Kresten,

hvis jeg havde et rum på 4x7m ville jeg gøre som vist på klippet fra You tube. Ingen helixer, men bane på alle 4 vægge: Vi kan kalde A og C for langsider på 7m og B og D er endevægge. Hvis der er dør på en endevæg skal vendesløjfen være i modsatte ende og husk hul i midten.

Start 70 cm over gulv (afhængig af ens volume) med en plade på langside A med bredde 80cm. Det giver plads til 12 C -spor, der lægges i 2 riste med 6 spor i hver, der er forbundet med en vendesløjfe på væg D.

Sporskifterne til ristene skal starte i vendesløfen, samt ude på endevæg B, så kan du få lange opstillingsspor på 4 m. Jeg kan opstille 240cm lange stammer i et rum på 3,65 x 1,65 (NEJ IKKE kurvesporskifter, men slanke).

Straks efter sidste sporskifte på endevæg B, stiger den dobbeltsporede bane op langs væg C og når højde på 90cm over gulv hvor væg A er, nøjagtigt over de andre riste. Her er endnu en plade med en rist til hvert af dobbeltsporene på 6 spor. Sporskifterne ud på endevæggene og så stiger banen rundt langs væggene til endelig højde på 110cm, hvor en endestation ligger lige over alle ristene.

Endestationen kan have perroner på 3m længde og godstogsspor på 4 m.

På langsiden C kan du have en landstation med mulighed for at et godstog kan blive overhalet. Du kan lave broer hvor banen krydser sig selv og veje/vandløb.

Fra et tog kører fra endestationen til endestationen vil det køre 70 m og det er flot.

Med ovennævnte riste har du 24 opstillingsspor og jeg ved du ville have 30, men husk at hele banen er opstillingsspor:

På endestation og landstationen holder til stadighed 3-4 stammer og på en bane med SÅ lang kørestrækning er der nok 8-10 tog undervejs.

Venlig hilsen

PED

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 150

PB

Hej Kresten,

Jeg går og tænker på om mit indlæg var for tåget?

Skal jeg uddybe eller??

Venlig hilsen

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Hej Ped,

jotak - blev også vildt inspireret af det meget lange løb på youtube. Jeg har også prøvet at eftergøre dit forslag i Wintrack, men har ligget lidt underdrejet.

Vi har ikke et lokale, hvor vi kan køre rundt langs alle vægge. Jeg har prøvet at lave en "baseplate" i Wintrack, som nogenlunde beskriver det areal, vi har at gøre godt med. Døren - som desværre er nødt til at åbne ind i lokalet (venstrehængslet) er nederst i højre hjørne. En opklappelig bro hen foran døren er en besnærende tanke, men jeg forudser med gru den dag en eller anden braser ind ad døren mens der er fuld gang i alle tog.

Bortset fra den 1m brede plade på højre væg, som døren åbner op mod, kan vi ændre på plademål. Det er først og fremmest et spørgsmål om at kunne nå ind til væggen med vores lange arme.

Antallet af opstilingsspor (30) er heller ikke afgørende - det skal opfattes som "så mange som muligt". Som jeg forstår dig, foreslår du opstillingsspor i to etager - har du ingen problemer med det, f.eks. ved afsporinger helt inde langs væggen ?

Og så er det et grundlæggende designkriterie hos os, at to eller flere tog i fart skal kunne passere hinanden - allerhelst på et langt stræk. Men det ser jeg nu ikke de store problemer i.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 150

PB

Hej Kresten,

Kan I ikke låse døren? Min dør åbner også indad og kan ikke låses, da jeg ikke kunne få låsen til at virke, og det er en gammel dør, som jeg ikke vil beskadige med forkert lås. (Kan desværre ikke uploade billeder; får besked om at filen er tom... Er det fordi billedet er for mange MB?)

Jeg har haft 2 aftagelige broer et år uden katastrofer. Familien ved vist, at det er fobundet med dødsstraf at ødelægge toggangen! Jeg kan for det meste høre når nogen er på vej. Har ellers en nødplan med en lægte der går over til modsat væg.

I mit forslag har jeg regnet med 20 cm højde imellem pladerne og det er nok til at klare en afsporing inderst inde. Hvis du bruger slanke sporskifter og pæne kurver og det hele er lagt ordentligt, sker der iøvrigt næsten ingen afsporinger. Forresten klarer jeg lettere afsporinger ved at køre videre; så kommer de ofte på igen!

Venligst

PED

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej Kresten

Med den udformning af anlægget, så prøv at kigge på min gamle bane:

http://www.sporskiftet.dk/node/47

Måske kan du hente lidt inspiration til at vride C-skinnerne lidt. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
For det første er der problematikken omkring dobbeltspor på helix'en (umiddelbart kan jeg kun finde ud af at lave afkørsel fra det ene spor på hver etage). For det andet kræver helix jo yderligere 1m (vi bør vel basere os på store radier?), for det tredje kan jeg forudse komikken ved afsporing længst inde mod væggen på opstillingsbanegården på en af de nedre etager, for det fjerde kommer der vel også snavs helt derind, som er svært at holde i ave, for det femte skal vi vel også tænke på, hvad vej vi vil køre (samme retning i alle etager ?), for det sjette...

Var det mig der havde den plads byggede jeg en dobblestporet spiral i hvert af de "øverste hjørner" og forbandt dem med en opstillingsbanegård. Eller rettere 2 opstillingsbanegårde i hver sin etage med mindst 40 cm mellem den. Lad den inderste spriral gå ned til etagen nedenunder, så er du fri for den "besværlige sporkrydsning".

Forslag til opstillinger der kan være på 7 meter i længden og en spiral i hver ende - se vedhæftede.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Mens vi går og venter på at få masser af plads (dvs. tage os sammen til at færdiggøre rummet, som bliver på i alt ca. 4 x 7m) pusler vi lidt med sporplaner.

Når du nu vil i gang med sporplaner, så prøv at søg inspiration i vedhæftede. Vær opmærksom på at det er et layout til TT og et noget mindre rum end jeres.

Klaus

inspiration

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.