Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

Ombygning af Lima 1401

Jeg er blevet ret vild med iden om af bygge den gamle delvise ukorrekte model om til banedanmark 1419 efter jeg har besøgt "morten.photos.cn.com. man kan sige af banedanmarks mz aldrig fik en særlig lang karrier hos BDK men var den et frisk bud på et arbejds loko. Smag og behag er jo så forskelligt Nu er min model jo ombygget til AC drift, og ku på sigt tænke mig af den fik lysskift ved køre retning og digital drift. Nogen som ved om det overhoved er teknisk muligt på sådan en ældre svend. Jeg er ikke så god med elektronik så overvejer af få et værksted til af udføre det tekniske arbejde evt nogen som ved hvor der bliver udført sådanne opgaver Laughing out loud

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Du kan få den digitaliseret hos de fleste modeltogsforhandlere, det vil koste ca. 300 kr incl dekoder vil jeg mene. Prøv at spørge i de butikker du plejer at besøge.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"ulrikernst" skrev:
Jeg er blevet ret vild med iden om af bygge den gamle delvise ukorrekte model om til banedanmark 1419 efter jeg har besøgt "morten.photos.cn.com. man kan sige af banedanmarks mz aldrig fik en særlig lang karrier hos BDK men var den et frisk bud på et arbejds loko. Smag og behag er jo så forskelligt Nu er min model jo ombygget til AC drift, og ku på sigt tænke mig af den fik lysskift ved køre retning og digital drift. Nogen som ved om det overhoved er teknisk muligt på sådan en ældre svend. Jeg er ikke så god med elektronik så overvejer af få et værksted til af udføre det tekniske arbejde evt nogen som ved hvor der bliver udført sådanne opgaver Laughing out loud

Hejsa,

Måske du kan få lidt inspiration til projektet her: http://www.skilteskoven.dk/images/ombygning/ombyg_mz.htm

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

Mange tak for de gode svar Laughing out loud

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

Jeg har købt nogle påskrifter hos skilteskoven, er der nogen som ved hvordan man overfører dem på sin model? Wink

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"ulrikernst" skrev:
Jeg har købt nogle påskrifter hos skilteskoven, er der nogen som ved hvordan man overfører dem på sin model? Wink

Du kan måske bruge konkurrentens vejledning KM Text :?:

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

Så "spørge Jørgen" på banen igen Wink hvad vil i anbefale af bruge når det kommer til afspændning middel og demoraliseret vand. Jeg til umilbart tro af de gængse produkter i et hvert velasorteret supermarked / matas kan bruges til overførsel af mærkerne

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"ulrikernst" skrev:
Så "spørge Jørgen" på banen igen Wink hvad vil i anbefale af bruge når det kommer til afspændning middel og demoraliseret vand. Jeg til umilbart tro af de gængse produkter i et hvert velasorteret supermarked / matas kan bruges til overførsel af mærkerne
Der er stor forskel på om du bruger afspændningsmiddel eller demineraliseret vand. Afspændningsmiddel er et kemikalie du tilsætter vandet, mens demineraliseret vand stort set kun er vand, dvs. uden kalk og mineraler der giver pletter.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Der er stor forskel på om du bruger afspændningsmiddel eller demineraliseret vand. Afspændningsmiddel er et kemikalie du tilsætter vandet, mens demineraliseret vand stort set kun er vand, dvs. uden kalk og mineraler der giver pletter.

Demineraliseret vand er ikke "stort set kun vand" - du får det til at lyde, som om der også var andet i, men pointen er jo netop, at det kun er vand - alt andet skulle helst være fjernet. Ikke mindst kalk, der jo som regel er det, der giver pletter. Som med alt andet her i livet er helt rent vand naturligvis et ideal, der ikke kan opnåes, men ideelt set er det det, det handler om.

Jeg tror, det oprindelige spørgsmål gik på, om man kunne bruge afspændingsmiddel fra Brugsen - f.eks. til opvaskemaskiner; her tror jeg til gengæld, at svaret er nej - det, der fåes til dekaler, er specielt skabt til formålet - det må jo bl.a. helst ikke opløse dem. Man kan naturligvis forsøge sig, men jeg har ihvertfald aldrig hørt om det før. Selv bruger jeg Micro Set (og Micro Sol), og det virker rigtig godt.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Demineraliseret vand er ikke "stort set kun vand" - du får det til at lyde, som om der også var andet i, men pointen er jo netop, at det kun er vand - alt andet skulle helst være fjernet.

Desværre ikke. Demineraliseret vand er typisk lavet ved at sende det gennem en ionbytter. Her fjernes de ioner, der kan danne kalk, for det meste calcium. Disse ioner fjernes ved at erstatte dem med andre ikke-kalkdannende ioner, f.eks. natrium. Demineraliseret vand kan have andet i også, bl.a. bakterier, hvilket er årsagen til at det ikke må bruges til at skylle kontaktlinser i.

Det nærmeste vi kommer på vand uden noget andet i, er derimod destilleret vand.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mikael.

"Mikael" skrev:
Desværre ikke. Demineraliseret vand er typisk lavet ved at sende det gennem en ionbytter. Her fjernes de ioner, der kan danne kalk, for det meste calcium. Disse ioner fjernes ved at erstatte dem med andre ikke-kalkdannende ioner, f.eks. natrium. Demineraliseret vand kan have andet i også, bl.a. bakterier, hvilket er årsagen til at det ikke må bruges til at skylle kontaktlinser i.Det nærmeste vi kommer på vand uden noget andet i, er derimod destilleret vand.

Sorry - jeg forvekslede de to - du har helt ret.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.