Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

Der er tryk på hos Tikøb Modelhobby

Nu kommer der også en R-maskine overdel, Df-overdel samt Ardeltundervogn fra Kim (Tikøb Modelhobby).

Manden har travlt, må man sige.

Se selv mere på hovedsiden: http://www.tikobhobby.dk/

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Wauw....det ser spændende ud. Jeg glæder mig især til DF-overdelen, da R-maskinen ligner PR og T-maskinen lidt rigeligt efter min smag....men skønt at det bliver muligt at få endnu flere danske damplokomotiver Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Occam" skrev:
Wauw....det ser spændende ud. Jeg glæder mig især til DF-overdelen, da R-maskinen ligner PR og T-maskinen lidt rigeligt efter min smag....men skønt at det bliver muligt at få endnu flere danske damplokomotiver Smile

Ja, DF'eren kiggede jeg også lidt på.

T-maskinen var også lidt for lokal,samt at der kun var 3 af slagsen ikke så interessant. Tror dog også på, at en R-maskine vil komme som industrimodel indenfor en årrække.

R-maskinen skal dog have røgplader, hvis den skal være rigtig efter min smag Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 425

PB

Det er jo helt perfekt en tobenet R-maskine er da noget af det mest typiske på en jysk-fynsk strækning det er jo ligefrem maskinen jeg har ventet på hele tiden. Kan det overhovedet blive bedre? Men hvilken undervogn er det han har brugt? Hvis det er den gamle T-maskine der skal bruges så er det da et kæmpe arbejde at tilpasse undervognen så den kommer til at passe til en R-maskine, da der skal lægges en helt anden motor i. Hvis det så er den nye der skal bruges syntes jeg godtnok det ender med at blive lidt dyrt at smide 2500 kr ud til et Märklin lokomotiv der bare skal bruges til en ombygning. I særdeleshed af at en R maskine næsten må være det næste hvis en af producenterne beslutter sig for at lave en industrimodel.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 278

PB  Hjemmeside

Det er jo simpelthen efter min mening en af de bedste nyheder længe, at man nu kan få en R-maskine overdel. Laughing out loud R-maskinen var jo sammen med D-maskinen den mest almindelige DSB-trækkraft i epoke 3, og har manglet utrolig længe.

Det har undret mig, at Heljan har fokuseret på P-, og Pr-maskinerne - P-maskinen var jo mest velegnet til persontog og vel allerede begyndt at forsvinde i begyndelsen af epoke 3 (flere af dem var dog sejlivede nok til at hænge ved til det sidste), mens Pr var en underlig uskøn maskine og ikke særlig almindelig. E-maskinen er vældig flot og en dejlig maskine, men mest beregnet til store tog og dermed ikke helt så anvendelig til de fleste modeljernbaner.

Jeg har også svært ved rigtigt at være begejstret over T-maskinen fra Märklin, for bortset fra, at det jo er dejligt, når de store producenter tilgodeser det danske marked, så var T-maskinen jo kun tilstede i sølle 3 eksemplarer på danske spor.

De første R-maskiner (kaldet R1) passer nogenlunde til underdelen til P8/BR38 (T-maskinen), der dog havde lidt mindre drivhjul og lidt anderledes akselafstand i forhold til R1-maskinerne. Hvis man ikke er alt for meget "nittetæller", så kan man vist sagtens få en vellignende model ud af denne kombination.

Der er jo absolut ingen grund til at "slagte" en Märklin T-maskine for at bruge den til R-maskinen. Det må være relativt simpelt, at finde en brugt P8/BR38 til projektet.

Citat:
Hvis det er den gamle T-maskine der skal bruges så er det da et kæmpe arbejde at tilpasse undervognen så den kommer til at passe til en R-maskine, da der skal lægges en helt anden motor i.

Det forstår jeg ikke: Hvorfor skulle det være nødvendigt at lægge en anden motor i og at ændre undervognen?

Det burde også være ret simpelt at montere røgplader på maskinen. Hvis de ikke allerede leveres med sættet, er det vel bare et spørgsmål om at tilpasse et par tynde blikplader. R1 havde jo iøvrigt mindre røgplader end R2 af en eller anden grund.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 425

PB

Ja lige præcis den bedste nyhed i lange tider hvad angår trækkraft. Men på en gammel Märklin T-maskine sidder motoren omme foran imelllem forløberen og forreste drivaksel. Det går fint på en 38´er for der er en forvarmer og tryklufttank at gemme den inde bag. Det er der bare ikke på en R maskine.

Jeg har imidlertid haft skrevet til Kim Tikøb og det er slet ikke en 38´er der skal bruges men en BR 17. Katalog nummer 33190 37190 eller 37192. Den falder ihvertfald ud for mig pga prisen. En anden maskine man kan bruge er en schweizisk A 3/5 Den har også motoren i kedlen. Det er iøvrigt den han har brugt på det halvfærdige handmuster der ligger på hans hjemmeside.

Iøvrigt er jeg egentlig ikke særlig imponeret over Märklins nye T-maskine se lige på det forparti. Hele hjulskærmen mangler og cylindrene har både en anden farve end resten af lokomotivet og er næsten blottet for detaljer. Det kunne Fleischmann trods alt gøre bedre i 1979...

Hilsen

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.