Er der nogen herinde der ved hvilke loks der trak Nordpilen op gennem jylland,og tilbage igen,vognene er fra 80'erne og er Hvide og lyseblå tyske DB vogne!
MVH
Jimmy
__________________
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Er der nogen herinde der ved hvilke loks der trak Nordpilen op gennem jylland,og tilbage igen,vognene er fra 80'erne og er Hvide og lyseblå tyske DB vogne!
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Det er der mange lokomotiver der har gjort som f.eks.: Litra P, My, Mo og EA
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Snakker vi i 1980´erne så er en mulighed også to stk. DB V 200 i forspand.
Og naturligvis Mz.
Kan kraftigt anbefale bogen "Internationale tog via Jylland". Der står diverse, ligesom der er mange gode billeder i. Den er vist udsolgt nu, men kan lånes på biblioteket.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja jeg har BR220 og 221 med Lyd fra Roco
"Bitte einsteigen" (aner ikke om det er stavet rigtigt)
Og det var 80'erne IV jeg tænkte på men selvfølgelig også fra epoke III
Der har jeg opstilling's oversigten fra Heljan
så tak til jer begge to ,jeg har alle de maskiner i nævnte så skal det nok lykkedes,
jeg har lagt beslag på disse 6 DB vogne
http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=18&u...
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
De Roco-vogne hører til "klassen" "InterRegio", som var et persontog, der rangerede lige under "InterCity". Ifølge Wikipedia startede servicen i 1988 og sluttede i 2007. Så det er mere epoke 4-5 end 3-4.
Et enkelt billede har jeg fundet her: http://www.john-nissen.dk/jernbanebilleder/El-lokomotiver/el-lokomotiver.htm
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Netop: Der skal en rød/sort MZ´er eller en EA´er foran.
Svend
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja men det forandrer ikke noget i at det er 4-5,det jeg nævner er, at vognene var epoke 4 i 80'erne ,om de så kører i epoke 5 også er fint,de epoker jeg kører med er epoke 3 4 5,men hver for sig,så det bliver tema aftener,og opstillingerne i epoke 3 har jeg fra Heljan's oversigt,så tak for de fine billeder ,de er meget flotte,og inspirerende, så jeg nu overvejer om jeg skal have EA og EG ,jeg vil overveje om jeg skal have en , MZ 'ere har jeg nok af,det eneste jeg ville vide var Hvilke Lokomotiver der trak Nordpilen
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Interregio-vognene blev ombygget fra almindelige personvogne sidst i 80´erne. Den farve du har købt vognene i er epoke IVc-V udgaven (alt efter om det er "Deutsche Bundesbahn" eller "Deutsche Bahn"-vogne), og her må du sætte et "passende" lokomotiv foran, hvis du vil have det korrekt.
Hvis du vil længere tilbage i tiden skal vognene være tyrkis/beige eller grønne, hvis det skal være tyske vogne, men så vidt jeg husker var Nordpilen tidligere oprangeret af danske vogne (måske kombineret med tyske vogne). Her kan du så anvende MZ og MY i rød/sort eller brun. Før den tid var det brune vogne (bl a CAR) kombineret med tyske vogne. Men bogen "Internationale tog via Jylland" er god at læse, hvis du vil have flere og mere detaljerede oplysninger.
Svend
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Mig bekendt har EG aldrig kørt med Nordpilen.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej
I følge de oplysninger jeg har, måtte litra EG ikke trække persontog. Årsagen, som den er fortalt mig, var, at der ikke var betalt MOMS af lokomotiverne. :roll:
Mvh
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det var bare for at jeg lod mig besnære af de billeder af EG Lokomotivet med Godsvogne
,og nu har jeg Bestilt Både EG Loket og EA m.lyd
Hos Hobbykæden i dag!!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det med EG-lokomotiver og moms´en er så vidt vides en skrøne. Sagen er vist nærmere at de ikke har de nødvendige tekniske indretninger (nødbremseoverstropning mv) til at fremføre passagertog.
I tjenestekøreplanerne er de personførende internationale tog da også sat til at blive fremført med godstogslokomotiver BR 185, men forskellige forhold (som ikke skyldes moms) har udsat gennemførelsen. Se bl a TKØ tog 482/483 og tog fremført af Hector Rail AB i 7xxx-nummerserien: http://www.banedanmark.dk/publ/TJK/TKOK101312.pdf
Svend
Frankks
4100 Ringsted
Indlæg: 149
Hej.
EG er ikke, så vidt jeg ved, godkendt til at køre med persontog. EG kan ikke varme personvogne op.
Vedr. 482/483 som bliver trukket af EA lokomotiv mellem København og Padborg. I padborg bliver der koblet en tysk lokomotiv på.
Planen med BR 185 i front, var at man så var fri for lokomotivskife i Padborg, men tyskerne sagde nej, pga BR 185 kun må køre 140 km/t.
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er spændende at se, hvor længe DSB beholder deres EA-lokomotiver. Det er ikke meget de har at køre med mere. Tænk at deres nyeste lokomotivtype skulle være den der holdt kortest tid.
Svend
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nu er jeg ikke dieselmand, men af DSBs nyere (serieleverede) lokomotiver er det vel MZIII, der var kortest tid i drift?
De er bygget 1972-1974 og blev udrangeret i 1997-1999, dvs. omkring 25 år i drift.
EA har da dog været i drift 1984-2010, med undtagelse af de sidst leverede maskiner.
mvh. Dampfmeisteren
cbt
Indlæg: 1.165
Midt i halvfemserne kørte jeg ofte med Nordpilen fra Frederikshavn til Aalborg og Århus, og der var trækkraften ofte en MZII.
Jeg rapporterede mine observationer dengang til det nu hedengangne Dieselnyt, så du kan evt. finde yderligere detaljer dér.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
lekru
Indlæg: 100
Nødbremseoverstropning (NBO) er kun på køretøjer, der skal befare faste forbindelser, (storebælt/Øresund) i personførende tog. NBO er ej heller monteret på MR, Ytog, LINT osv.
Den sidste tid "Nordpilen" kørte med lok, var det med MZ som trækkraft og var oprangeret med 2 BD vogne, 6 B vogne og 1 A vogn, (IC 430 og IC 431) der kørte mellem Hamborg Altona og Fredrikshavn.
21xx togene fremførtes også med MZ, sålænge de fortsatte nord for Fredericia. Da togene blev fjernet nord for Fredericia, blev trækkraften ændret til EA. Disse 21xx tog har aldrig haft betegnelsen "Nordpilen"
Dansk epoke III.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej allesammen og Tak for alle svarene,det bliver en skøn oplevelse den dag vi i klubben kan vise vores Nordpil frem på et kørende anlæg!
Endnu en gang Tak
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Karlo Roed
Indlæg: 129
Jeg ved ikke hvilke lokomotiver man brugte, men jeg ved at man brugte silbberlinge vogne.
Roed
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
"Nødbremseoverstropning (NBO) er kun på køretøjer, der skal befare faste forbindelser, (storebælt/Øresund) i personførende tog"
Ja, men vi talte jo netop også om nattogene til/fra København og lokomotivtrukne tog over Øresund!
Svend
lekru
Indlæg: 100
Svend, sådan som du skrev det, betød det, at der skal være NBO på køretøjer for at kunne køre persontog.
Hvilke andre "tekniske indretninger" du har i tankerne, har jeg ingen anelse om, jeg kan ikke komme i tanker om nogen af dem. Fortæl da endeligt om dem, for nu er jeg blevet lidt nysgerrig.
Dansk epoke III.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg henviste tydeligt til de internationale tog over Storebælt og Øresund, som er optaget i tjenestekøreplanen. Jeg tog det som givet, at ingen havde forstillinger om at litra EG skulle anvendes til kørsel med regionaltog på Sjælland eller i Jylland.
Hvilke tekniske indretninger, ud over nødbremseoverstropning og elvarme, lokomotiver skal være forsynet med - og allerede er forsynet med - skal vi vist have nogle af de mere lokomotivkyndige (lokomotivførere) som også optræder her på forum´et til at besvare. Emnet har forøvrigt tidligere været vendt forfra og bagfra på dk.fritid.jernbaner.
Svend
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ihvertilfald EG'eren kan jeg bruge til Godstog sønden fra ,og EA til at transportere Turister fra Tyskland "Padborg" Til Fredericia og der skifte Lokomotiv til MZ op gennem Jylland, på vores anlæg,men det er det gode ved sporskiftet ,man får altid en masse insider viden om de forskellige Tog Konstellationer" Puha et langt Ord" men tak for infomationerne det er Guld værd!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
lekru
Indlæg: 100
Svend, læs hvad du selv skriver.
Sagen er vist nærmere at de ikke har de nødvendige tekniske indretninger (nødbremseoverstropning mv) til at fremføre passagertog.
Jo, det er da helt tydeligt, at det drejer sig om Øresund og Storebælt!!
Nå, jeg er jo heller ikke dansklærer.
Tilbage til tråden...
"Nordpilen" havde i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne, en tysk Dm vogn (set både i grøn og Oceanblå-beige) med til baggage og rejsegods i stedet for to BD vogne, men dette forekom kun i Sommerkøreplanen. Dm gik bagerst til Århus og A vognen i modsat ende. Trækkraften mellem Flensborg og Fredrikshavn, med maskinskifte i Århus, var MZ I eller II i brun bemaling, dog undtaget MZ 1401, 1406 og 1421 der allerede var ommalet, men endnu ikke ombygget med elvarme, frontplov og slutlys.
Dansk epoke III.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Er der nogen der kan forklare mig, hvad det er vi p.t - eventuelt - er uenige om?
Hvis jeg undervejs har udtrykt mig uklart, påtager jeg mig naturligvis det fulde ansvar
Svend
lekru
Indlæg: 100
Svend, det at jeg skrev, at det fremgik tydeligt, at du i dit indlæg, mente Øresund og Storebælt, var ironisk ment.
Dansk epoke III.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Godt nok!
Så lad os komme tilbage til "Nordpilen" gennem tiderne, både i model og i virkeligheden. Det er meget sjovere
Svend