Prøv lige at se her, det er jo nærmest kunst;
http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#jul22
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Prøv lige at se her, det er jo nærmest kunst;
http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#jul22
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja de er flotte jeg har dem fra Liliput,meenn mon ikke jeg kan snige dem ind i samlingen også når de bliver udleveret!
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er vist en del forskellige ølvogne der er planlagt, så det bliver nogen farverige tog vi får
Men det var også i langt større grad tilfældet i epoke III.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja det har du da ret i,med en smule patinering skal de såmænd nok blive endnu pænere!
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Når I nu skriver "de" husker vi jo, at vognen kun fandtes i et eksemplar!
Bjarne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er selvfølgelig rigtigt. Men der var mange andre lignende typer fra andre firmaer, og dem har Hobbytrade også kig på.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Jo, så sandelig en flot vogn. Selvom jeg kører 1967 overvejer jeg, at anskaffe et eksemplar, når de bliver udgivet. Iflg. jernbanen.dk blev den solgt i 1965 til en konkurrent, men med lidt kunsnerisk frihed, får denne klassiker lov, at trille med rundt på mit anlæg alligevel.
Ole
Indlæg: 246
For mig ser det ud som om at der "blot" er tale om en ommalet IB-vogn, og som sådan er modellen ikke korrekt til hverken "Stjernen" eller andre ølvogne (undtaget Albani som var tidligere IB'ere).
Stjernen's vogn havde lodret bræddebeklædning på hele vognkassen (IB har vandrette brædder i gavlen) , og der var ingen sidestolper der gik ned under vognkassens underkant.
Hvis Hobbytrade havde lavet en korrekt vognkasse havde det også været muligt at lave korrekte ølvogne fra Carlsberg og Tuborg. Tuborg-vognene endda i 3 forskellige bemalinger, med og uden bremsehus og med og uden paraply.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Ole
Tja... Lodrette eller vandrette brædder er jo spørgsmålet, men bliver livet så ikke lidt kedeligt? En flot og farvestrålende vogn fra en dansk producent! Man kan jo ikke andet end klappe i de små buttede
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er du klar til at klappe??
http://www.imhobby.dk/vareliste.htm
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Klaus
Vognen må godt have et snært af realisme... Pæne piger i øvrigt
Michael BJ
Indlæg: 278
Der er ingen tvivl om, at det er en flot og længe savnet model - især fordi den gamle Liliput-vogn jo ikke havde meget med forbilledet at gøre!
Der er vel heller ikke tvivl om, at Hobbytrade-vognen er meget tæt på forbilledet, både med hensyn til dimensioner og bemaling.
Når det så er sagt, så må jeg indrømme at jeg ligesom Ole også er skuffet over at det blot er en ommalet IB der bliver udsendt - især fordi det jo nok også udelukker at vi nogensinde får de korrekte Tuborg og Carlsberg-vogne (hvis Hobbytrade havde tænkt sig at udsende disse i korrekt udgave, ville det jo være logisk at gøre det samme med Stjernens vogn).
Jeg ved ikke om Hobbytrade har sænket deres kvalitetsniveau, men de har jo tidligere lavet temmelig korrekte modeller (der har godt nok været nogle mindre smuttere, men det er vist bagateller i denne sammenhæng). ECO-vognens noget for lave højde er jo i frisk erindring!
En opfordring til Hobbytrade om at holde den normale kvalitet og nøjagtighed må være på sin plads her.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Ole
Indlæg: 246
Det var netop min pointe. Ærgeligt at Hobbytrade så at sige "slækker på kravene" til forbilledet kontra model. Især når de i forvejen har lavet så "smalle" modeller som eks. DSB TH og den svenske kølevogn, hvor der ikke er mange variations-muligheder.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det kan du have ret i Michael ,men jeg syntes stadig de er flotte og en pryd på Modelanlægget man kan jo ,som jeg skrev i andet indlæg patinere dem ,og så giver det også en snert af dengang jeg er fra 56,jeg har både stjernen og Carlsberg Tuborg Premiere Is ,FAF Osv. det ser godt ud i pæne stammer ,jeg har 7 af hver!
Men det er jo bare min Holdning til det,og jeg ser da med største glæde frem til Hobbytrade's udgave.
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Når man bruger en forkert vogn som udgangspunkt, er det klart, at modellen ikke bliver korrekt. Men man kan da forsøge at komme så tæt på som muligt og her vil det hjælpe, hvis man forsyner vognen med cylinderpuffer.
Hobbytrade burde melde klart ud og fortælle, at man har brugt vognkassen fra IB-vognen. Det kan sådan set ikke bringe mit sind i oprør, så længe der kun er tale om en enkelt vogn, men har man tanker om også at udsende andre private vogne (øl, margarine ....) ud fra samme (forkerte) grundmodel, skulle man måske overveje at tænke lidt på sit "gode navn og rygte".
Svend
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Nu skriver HT at det er den første "trykprøve" så måske der stadig er håb om en korrekt vognkasse.
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det kan man da sagtens håbe på, men det er nok at gå for vidt at tro på det
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg synes det er alt for tidligt at komme med kritik. Vent og se til modellen er der, om der så overhovedet bliver noget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Vognen er forøvrigt glimrende beskrevet og illustreret på EVP's hjemmeside:DSB Zb 99681 (og Zb 99680) - Stjernen m.m.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Nu er jeg - ligesom flere andre - overbevist om, at det er IB-vognen der anvendes som basis for Stjernen-vognen. Hvis Hobbytrade havde valgt at producere den helt korrekte vogntype, var det jo nok den der havde været foretaget prøvetryk på.
Men IB-vognen er det nærmeste man kan komme på noget der er korrekt - hvis man ikke vil udvikle en helt ny vogn - og det er godt nok for de fleste. Jeg køber selv vognen, når den dukker op hos min modelbaneforhandler. Modelbanehobbyen er jo fuld af kompromisser.
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Selv diverse af DWA´s flotte vogne er kompromiser og ikke 100 % korrekte. Det er således tilfældet for flere af tankvognene. Men det er også ovre i småtingsafdelingen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Helt enig, uden kompromiser - ingen tankvogne. Og det gælder hele raden rundt: Roco, Fleischmann, Märklin, Piko, Klein Modellbahn, Sachsenmodelle ...... Det samme gælder for flere andre godsvognstyper, hvor det er tydeligt, at der har været anvendt en anden type vogn som grundlag for fordanskningen.
Men det er bare nyt, at også Hobbytrade kører ud ad dette spor; havde det været en af "de andre", var det sikkert ikke blevet kommenteret.
Svend
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Her er ikke tale om et kompromis, men brug af en helt forkert vognkasse, der intet har med forbilledet at gøre. Og fordi andre laver uendelige serier af ikke-eksisterende vogne er det da ingen undskyldning for, at hobby trade gør det samme. Indtil nu har man da indtryk af, at man gør meget for at lave naturtro modeller. Og seriøsiteten i den slags projekter er da før blevet diskuteret i dette forum.
Lad os håbe, at valget af vognkasse er tilfældigt og kun beregnet på at vise det fine tryk, som fortjener bedre. Ellers kan hobby trade jo nøjes med at lave en godsvogn, som man så kan kalde hvad som helst, alt efter bemaling.
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Du har da helt ret. Spørgsmålet er, hvor stor afvigelse fra forbilledet den enkelte "modelbaner" accepterer, altså om man selv ønsker at indgå et sådan kompromis.
Vognkassen er forkert og det samme er forøvrigt akselafstanden (selv om det er i småtingsafdelingen). Men når vi taler taler om en model af ZB 99681 er det nok et spørgsmål, om nogen nogensinde ville binde an med at fremstille den helt rigtige vognkasse for denne og måske et par vogne yderligere. Den kan også anvendes som Carlsbergvogn ZA 99536, og måske nogle få Tuborg-vogne (ZB 99601-99608), men så er løbet også kørt.
Hvis Hobbytrade anvender IB-vognen som udgangspunkt for Stjernen-vognen, håber jeg at det bliver et enkelt tilfælde.
For øvrigt var Hobbytrade ikke specielt heldig med bemalingen af Albani-vognene. Den røde farve nåede ikke helt ned i rillerne, og det samme kan man frygte sker på Stjernen-vognen - se også fotoet på deres hjemmeside. Men lad os nu se ......
Svend
CMT Togshoppen DK
Indlæg: 57
Blot for at skabe lidt orden på de mange gætterier.
Hobbytrade har i forbindelse med annonceringen af vognen oplyst, at vognen er lavet på basis af IB-vognen. Fsa. tryk ændres brædderillernes dybde, så påtrykket går ned i rillerne.
CMT Togshoppen Denmark
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det lyder godt med trykket men rigtig ærgerligt med hensyn til valg af vognkasse.
Som det er nævnt ovenfor, ville en korrekt vognkasse også kunne bruges til mange udgaver af vogne fra Carlsberg og Tuborg og f.eks. Spritfabrikkerne.
For mig personligt er sådan en fantasivogn uinteressant. Og moppe har jo linket til en side, der viser, hvor "galt" det kan gå.
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Med en længde over pufferne på 8,67 meter og en akselafstand på 4,6 meter er der ikke mange muligheder. Disse mål passer - som jeg skrev tidligere - kun til en enkelt Carlsberg-vogn (nemlig Stjernen-vognen efter den blev overtaget af konkurrenten) og nogle få Tuborg-vogne. Når det nu skal være helt korrekt.
Svend
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Men som du selv har sagt, kan visse kompromisser accepteres. En akselafstand på 10 cm (de andre vogne havde 4,5 meter mellem akslerne) eller en forskel på 1,1 mm i H0 er vel til at leve med for alle, ligesom en mindre afvigelse i længden vel heller ikke vil ødelægge helhedsbilledet.
Derimod vil en IB-vognkasse stikke alt for meget i øjnene som forkert, uanset hvor meget vi skruer op for musikken, dæmper belysningen og danser hurtigt forbi. Fladjernene på siderne, forkerte brædder på gavlene og vognkassens befæstigelse på undervognen er for store afvigelser.
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg tror vi er enige. Men du skulle da lige have et lille hint, når du skrev at det skulle være (helt) korrekt
Man er ofte nødt til indgå kompromiser, men graden af disse kan vi blive ved med at diskutere. Det er jo forskelligt fra person til person, hvad man villig til at acceptere.
I tilfældet Stjernen-vognen må vi blot konstatere, at det heller ikke denne gang lykkes at få den helt perfekte vogn.
Som evp skriver på sin hjemmeside om Stjernen-vogne i model fra Liliput og Märklin (inden Hobbytrade kom på banen) "Når man ser på disse modeller, er der vist -ærligt talt- ikke sket de store epokegørende fremskridt på de ca. 40 år, eller er der ???" og denne "udvikling" fortsætter åbenbart.
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Man kan jo også gå ind og kigge på billeder på jernbanen.dk under "Bryggeriet Stjernen".
Jeg synes at helhedsindtrykket er ramt meget godt og det vil ikke afholde mig fra at købe en. At sammenligne modellen med en Märklin reklamevogn, svarer til at sammenligne pærer med bananer.
Jeg får jo lyst til at nævne Pikos og (Rocos?) Carlsberg ølvogne med bremsehus. Den har slet ikke noget med virkeligheden at gøre og kan bedre sammenlignes med en Märklin reklamevogn. Piko er også kommet frem med et par andre danske godsvogne, der har afholdt mig fra at købe dem, fordi de afviger for meget fra forbilledet (men Kosangastankvognen i epoke III er flot og rammer bedre forbilledet end Märklins sølvfarvede).
Det der er at sige til Stjernenølvognen hører til i småtingsafdelingen.
Og et ret væsenligt faktum er at der er tale om en prototype. Vent og se til den færdige model og så tag den derfra.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Rocos vogn er bestemt heller ikke rigtig, men hvis de nu havde valgt en anden epoke (bemaling), hvor meget mere forkert havde den så været end Hobbytrade-vognen? Længde over puffer og akselafstand er korrekt, men pufferne er sikkert forkerte . . . . .
http://jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=205
Svend