Hej.
Ville bare høre om der er nogen der vil hjælpe med at komme med et oplæg til en modeljernbane?
Jeg har endnu ikke gjort mig de helt store tanker om trafikgrundlaget, men følgende har jeg dog allerede besluttet:
1: 2-skinne DCC H0
2: 2-skinne analog H0e (Roebane - måske også et teglværk)
3: Epoke 3, dansk
Jeg har vedhæftet en tegning over de plader jeg foreløbig har lagt tilrette i mit rum. Er det overhoved muligt at lave noget på den plads jeg har til rådighed? Indtil videre har jeg kun tænkt i 1 plan, men jo mere jeg selv kigger på tegningen over pladerne jo mere begynder jeg at tænke i 2 plan. Men som det er nu, ligger pladerne i en højde på ca 117 cm over gulvhøjde i min kælder. Kælderen er tør. Ingen fugt og en god stabil temperatur på lidt over 22 grader.
Mvh. Thomas
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
bare roglig pladsen er stor nok jeg kan ikke hjælpe da jeg selv er igang med min sporplan men kig på linket så kan du se at pladsen ikke behøvs at være på størlse med kb halen http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=200
Hmm hvad kan man skrive?
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Jeg har nogenlunde samme plads til rådighed, dog lidt slankere i den "fede" ende. Jeg tror det er vigtigt at du gør op med dig hvad du ønsker med banen. Traffik, rangering, automatic. Det var disse overvejelser som gjorde at jeg har lagt mit layout ud som jeg nu har.
Mvh. Áki
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Thomas
Uden at vide for meget om din ønsker er her en skitse til en mulig plan. Jeg tror der bliver for meget rundbane, hvis du bibeholder dit mandehul. Derfor har jeg åbnet op og tilført to helixer i hver sin ende.
Banen er en dobbeltsporet hovedstrækning med station, hvortil der er tilsluttet en smalsporsbane (din roebane) og evt sukkerfabrik og/eller teglværk. Tanken er ikke tilendebragt. Desuden er der blevet plads til perroner (de skal muligvis laves lidt længere), et godareal og lidt remiseområde.
Nederste niveau ville jeg lave med en skyggebanegård med tilslutning til begge helixer. Hvis du ikke er til 2 niveauer kan du evt. blot lave et loop i stedet for helixerne (grønne stiplede streger), men så skal der også reduceres lidt i det øvrige. Om skæring imellem roebane og hovedbane er over eller under er ikke gennemtænkt. Jeg tror det kunne blive en helt fin bane, om ikke andet så håber jeg, at du kan bruge det som inspiration.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Hej og mange gange tak for den sporplan. Den ser meget interessant ud. Imiddelbart har jeg tænkt mig at bygge i to plan, så derfor kommer en eller to helix´er til sin ret. Jeg har rodet lidt med grundpladerne, som jeg har lagt og fundet frem til at jeg godt kan udvide dem lidt mere. Det betyder at der på det bredeste sted er 140 cm istedet for 60 cm hvilket jo giver noget mere plads til den ene helix. Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg laver sådan nogle helix´er.For dem som Noch laver er hundedyre. Umiddelbart tænker jeg på noget med nogle gevindstænger eller sådan. Har vedlagt et billed fra MIBA samt den nye grundplan.
Med hensyn til trafikgrundlaget, har jeg tænkt lidt over det. Teglværket bliver droppet, da det er roebaner jeg går mest op i.
På H0 delen ville der ikke være nogle store tog. En enkelt kørende skinnebus, D-maskine og måske en MH´er eller en Frichs firkant eller Marcipanbrød. Altså ren privatbaneidyl.
I forbindelse med roebanen bliver der nød til at blive plads til en remise. Jeg har allerede en 4-sporet remise. Der skulle gerne være min 6 spor til det smalsporet materiel.
Jeg har også tænkt nærmere over hvilke skinnefabrikat jeg vil bruge. Til H0e bliver der brugt Peco H0e-skinner og sporskiftere. Til H0 nederste etage (skjult) vil der blive brugt Piko A-skinner. Primært fordi jeg har en masse skinner og sporskiftere. Til den øverste etage vil jeg gerne bruge Tillig Profigleis code 83.......for indrømmet, de ser fa.... godt ud.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Remiser til smalsporsmateriel er sjældent så brede, men der er ofte plads til 2 maskiner efter hinanden inde i remisen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Hej Klaus.
Joda jeg vil da mene at jeg forstår tysk. Halvdelen af min familie er tysk. Så intet problem med det. (tak for linket)
Ja, enkeltsporet H0.
Den 4-sporet remise jeg har bygget består af 2 stk. smalsporsremiser fra Auhagen der er bygget sammen lidt forskudt.
Mvh Thomas
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Med hensyn til helix så søg her i forumet eller kig på de to artikler som ligger her: "Spindel - Helix - Gleiswendel" og "Min første helix".
Jeg skal selv i gang med min anden helix, som bliver dobbeltsporet. Jeg tror, at jeg vil prøve den sekskantede type denne gang. Hvis der bliver mærkbare knæk må det være muligt at save den rund bagefter.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den bliver netop sekskantet og i yderhjørnerne er der god plads til en gevindstand. ind mod midten bliver der masser af plads, men det er igen til gevindstængerne.
Den sekskantede giver også en god udnyttelse af pladerne man bruger, men det kræver lidt "limarbejde".
Om den er rund eller sekskantet er for mig lige meget, blot den virker.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det eneste forbehold jeg har overfor de sekskantede er (citat fra anden tråd)
Men som sagt vil jeg lige afprøve det selv. Min erfaring hermed skal jeg nok blive opdaterer i artiklen og der kommer nok også en "Min anden helix"!
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det skal du ikek være ræd for, hvis du gør som der er beskrevet på hjemmesiden og laver den i 2x4mm krydsfiner.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Hej igen. Jeg ville bare lige fortælle at jeg har fået lavet min første helix. Den er lavet til enkeltspor Piko A-skinner radius 2 (422mm). Det tog godtnok sin tid, kostede en del 15*68 forrammetræ, skruer, møtrikker, underlagsskiver, 6mm krydsfinér, nogle islagsmøtrikker samt nogle gevindstænger (købt hos Biltema). Men resultatet er jeg godt tilfreds med. Har også prøvekørt helix´en med en MH fra Togmodelle (uden hæfteringe) + en CM + en CU og en EH vogn bagpå. Det gik som smurt uden problemer.
Har vedlagt et billed af helix´en.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Thomas
Fin helix.
Det ser ud, som om du har fået en god afstand imellem lagene. Hvad er afstanden fra underkant til underkant for hvert lag?
Understøtning for hver 90 grad og kun 6 mm krydsfiner. Giver det ikke en stor nedbøjning?
For at opnå en god afstand imellem lagene må radius være temmelig stor (med mindre det er en kraftig stigning) - det er lidt svært at se. Du har ovenikøbet "ruttet" med pladsen og brugt tværgående brædder til understøtning imellem stængerne!?! Hvad er radius og stigning??
Spændende!!! Tillykke med et flot resultat.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Tusind tak for roserne. Imellem hvert lag er der 11 cm. Jeg har tænkt mig at understøtte med yderligere 6mm krydsfinér imellem understøtningerne. Radius er på 422mm (svarende til Piko A-skinner radius 2). Stigningen har jeg ikke helt rigtigt regnet ud endnu (kan ikke lige huske hvordan man gør det - lang tid siden jeg gik ud af folkeskolen).
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Øv, inden for mange ser det må jeg hellere rette til:
4,1%
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Okey.....? 4,1%. Hmm....det er vist lige i overkanten den stigning. Jeg ved godt at det er idealt med en stigning på max 3%. Men som tidligere skrevet, så har jeg endnu ikke haft nogle problemer med at komme op af denne stigning.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Så må du nøjes med 8 cm. mellem lagene.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
- eller benytte en radius på 584 mm.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Litra P
Indlæg: 1.852
På fortrinligvis gav Moppe os formlen (for meget kort tid siden) her: http://www.sporskiftet.dk/node/3069 (6. bidrag)
Højde er en meget kostbar ting i en helix, så hvis dine sporunderlag er brede nok ville jeg ikke klistre mere på nedenunder, men snarere forstærke helixen på ydersiden med et simpelt smalt stykke træ, placeret 45 grader forskudt i forhold til de bærende piller du har nu. Men en lang vogn skal kunne komme forbi...
...og hvis du ikke kører med højspændingsledninger kan man nok reducere frihøjden til - tja - hvad er meningerne om dette emne her i forum?
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Her er naturligvis det ultimative svar http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf , men det kunne være interessant at høre lidt om de praktiske erfaringer sporskiftets læsere har samlet...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Nu er det sådan at jeg ikke påtænker at have køretråd på mit epoke 3 anlæg. Efter nærmere småregning er jeg kommet frem til at sporet i helix´en stiger 22 cm på en strækning á 3,97524 m(1 1/2 omkreds). Cirklens omkreds =2,65 m. Altså 2 cm mindre end det ideale 2,67 m der skulle give en stigning på 3%. Altså kan den vel ikke have en stigning på 4,1% ?
Måske er det bare min regning der ikke er helt up to date :roll:
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Thomas
Der blev jeg lige forvirret. Afstanden imellem hvert lag var 11 cm, men den stiger 22 cm på 1½ omgang?
Hvis dine 22 cm over 1½ omgang er korrekt, så har du en hældning på 22 / (2*pi*42,2*1½) = 5,5%
Og som Henk regnede ud:
Hvis du har 11 cm over en omgang, så har du en hældning på 11 / (2*pi*42.2) = 4.1%
Hvis du beholder dine 422 mm i radius og ønsker 3 %, så får du en afstand på (2*pi*42.2)*0.03 = 8 cm.
Hvis du ønsker at beholde de 11 cm imellem hvert lag, så skal du have en radius på 110/(2*pi*0.03) = 584 mm
Jeg ved ikke helt hvor dine ideale 2,67 m kommer fra?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Det er fra ovennævnte link jeg fik de 2,67m fra. Derved kan jeg ikke udelukke at blande nogle forskellige ting sammen :roll:.
Jo mere jeg kigger på de sidste udregninger, jo mere begynder jeg at fatte lidt af det.
Tak for det, Erik.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Ahhh derfra. Jamen så passer alt sammen. Moppe tog netop udgangspunkt i en afstand på 8 cm, hvilket så gav 2.67 m. Det er heri at dine tal adskiller sig.
Det vigtigste er jo også blot, at dit materiel kan køre på den, men måske du skulle sætte en længere stamme på som test. Worst case er nogle lange (bogie) vogne med nogle tunge vogne bagerst. Her er det ikke trækkraften der testes, men om vognene vælter indad.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Jeg har iøvrigt den sidste dags tid arbejdet lidt med højden på helix´en. Har nu fået den så langt ned som det er muligt. Det giver dog alligevel en stigning på 3,8%. Har også prøvet stigningen med et længere (og tungere) vognstamme med en MH fra togmodelle (har ikke pt nogen anden trækkraft). Samme resultat som sidst: Ingen problemer.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Thomas
Det er en flot helix du har fået bygget dig.
Med den afstand du har til understøtning er det en rigtig god ide at ligge endnu et lag 6 mm krydsfiner ellers får du nedbøjninger når din togstame kommer forbi.
Fortsat god fornøjelse med projektet.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk