For ikke at blande Smølf's layout for meget med tråden om Sporprogram, svarer jeg lige i en ny tråd herpå.
Ved første øjekast lignede det en tosporet plan, men med de krydsende spor og det skrå spor over tværs er det mere end det. Det er ikke helt indlysende, hvor hvad kører og hvorfor, men der er mange kombinationsmuligheder. Hvor mange tog forventer du at der kommer til at køre?
Lidt for meget "følg kanten" efter min smag, men pladsen sætter sine begrænsninger.
I følge tegningen ser det ud til at helixen er nedadgående og venstre snoet. I så tilfælde kan jeg ikke se, hvordan det kan lade sig gøre at få det klemt sammen (ved det lyserøde sporskifte th.). Det er nok også det Moppe hentyder til.
Det er fint at du har fået lagt en del af kurverne skjult. Ikke helt tosset.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
det er rigtigt forstået med venstre snoed Helix, men den kører op isteded for ned. Den lyserøde bane er rampen til skyggebanegård. Det er svært at få rumlig følelse for banen når der ikke gives mulighed for at tegne i 3-D i programmet. Jeg har dog fået nogle idéer efter jeres input, så tror jeg starter forfra, denne gang tænker jeg mere i 3D en ved tidligere forsøg. Mange tak for besvarelserne.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De skilles i et sporskifte ca 70 cm før de krydser hinanden. Skal du holde den på 4% stigning (jeg anbefaler maks 2%), har du 5,6 cm mellem overkant på de 2 skinner der krydser hinanden - det er ikke nok.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Tak for det moppe. Jeg bliver nok nødt til at holde mig til de 4 % for det meste af banen, pga. dens størrelse (eller manglen på samme)
En anden ting, hvor stor radius burde jeg have på en helix, og hældnings procent ?
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
hvis du kun kører med damp og diesel kan du muligvis nøjes med 7 cm stigning per omgang, det giver bare ikke meget plads til at fumle evt. afsporinger på plads.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du vil køre med korte tog og holde maks 3%, så må du til at regne baglæns:
8 cm mellem skinneoverkanter = 2,67 meter skinnestrækning for at holde de 3% .
Omkreds af cirkel: = 2 x pi x radius.
2,67m = 2 x 3,1416 x X
2,67 / 2 / 3,1416 = X = 42,4 cm radius
4% stigning = 32 cm radius.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
mange tak for jeres hurtige besvarelser.
mvh. Áki
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Efter jeres indslag her i tråden har jeg fået nogle ting at tænke på / tage højde for. Det har så givet følgende resultat (try_A2).
Placeringen er tænkt i de Bayerske alper i området omkring Tegernsee, hvor banegården bliver Gmund Am Tegernsee. Hoved fokus på banen er trafik, tog der mødes, tunneller o.l. Meningen er at der at der bliver 2-3 tog på banen ad gangen.
Der er i alt 3 etager, hvor underategen har nogle synlige strækninger. Helixen i højre side er venstre snoet op. Det er meningen at der bliver både kørsel op og ned (ikke på samme tid selføli'
).
Jeg har en del plads ind på midten af bordet som kan bruges til bygninger og scenerier, jeg tror at hvis der var flere spor ville det nok blive for meget.
jeg har prøvet at tegne op funktions diagram ( ved ikke hvad det hedder) men mangler at finde ud af hvilke skilte/lys og hvor. Så hvis nogen har tid og vilje til at svare på det ville det være stor hjælp.
Endvidere ville jeg gerne modtage forslag til navn givning af sporskifte, baner osv. som giver mening. (såvidt jeg har forstået er banestrækningerne navngivet med bogstaver, og sporskifterne nummeret, således at man kan se hvilken bane hvert sporskifte hører til, eller var det omvendt ). :roll:
På forhånd tak, Áki.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Det ser rigtigt godt ud. Ikke for meget spor og en flot linieføring. Et par forslag har jeg dog. Hvis du kigger på din funktionsplan nederst er det så vidt jeg kan se muligt at køre fra A til Tegernsee (B) til C og tilbage igen, men A og C er den samme skyggebanegård. Da banegården skal gøre det ud for to af slagsen, ville jeg nok bygge så mange overhalingsspor ind her som muligt, altså forsøge at klemme et par mere ind. De kan jo ikke ses alligevel.
For at udgå i det mindste en s-kurve kan du trække den sidste transversal før stationen (i højre side) ind i kurven (se billede).
Med hensyn til den meget plads inde på midten af anlægget. Her kan du lave et enkelt industrispor der fører ind til et bryggeri. Det skaber mere trafik på banen og giver muligheden for at stoppende godstog også virklig stopper i Tegernsee. Med den løsning jeg har tegnet ind får du samtidig også dækket sporvej I af.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Den der med flere spor på Skyggebanegården, det er desværre ikke muligt at klemme flere spor ind, grundet afstand mellem helix og vendesløjfe. I hvertfald ikke uden at starte helt forfra. Som den er nu er der 2 spor til parkering og 1 til gennemkørsel.
Er S-kurver så slemme ? (indrømmet, jeg er total nybegynder :oops: )
Jeg har kigget på dit forslag med industrispor,, og den er ikke helt tosset. Dog tror jeg at den skal tilgås i den anden ende der hvor jeg har started med sporet. Ellers bliver der kun 45 cm at gøre godt med til tog stammen,, virker lidt "lidt" for industri.
Den der med traffik mellem a-b-c forstår jeg ikke helt, kan du uddybe det lidt nærmere ?
Mit næste skridt er at lave model i 1:10 for at få følelse for udseendet. Dersom Anyrail ikke giver mulighed for at tegne i 3-D er det lidt svært helt at fornemme hvordan det hele spiller sammen. Selvom det umiddelbart ligner 2 sporet system er der masse af højdeforskelle. Det er kun på banegården og evt. industrispor hvor sporene ligger i samma højde.
mvh. Áki
Litra P
Indlæg: 1.852
Virkelig god idé, og så selv om man har et 3D program, kan dette anbefales. Det er de sjoveste aha-oplevelser, man kan få ud af dette, og man kan undgå at lave de helt store fejl på det endelige anlæg.
Hope this helps...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Mange tak for dit indlæg Lars, jeg kan godt se pointen nu. Grunden til at skyggebanegården er so snoet er at jeg har ladet helixen bestemme tilgangen. Det var blandt de ting jeg ville kontrollere med modellen. Jeg tror jeg ændrer industrisporet til noget i stil med det som du har tegnet. Måske ikke alle sporene dog, dersom landskabet er begyndt at rejse, og der skal jo osse være plads til mennesker og huse og biler og............
men endnu en gang tak for alle jeres indlæg, det er godt at have nogle gamle rotter til at sætte tingene i perspektiv.
mvh. Áki
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Jeg har fumlet lidt med en model i skala 1:10 og fundet nogle ting som selvom de godt kan tegnes, så er de ikke udførlige i den virkelige verden.
[list]1) I venstre side lige før søen er der ikke så meget plads som tegningen ville give anledning til. Dette medfører at industrispor som skulle dække spor 1 af, kan max blive 20-30 cm langt og det er ikke ret meget.[/list:u][list]2) Til at tilføje flere spor til skyggebanegård er jeg nødt til at dreje Helixen således at tilgangen er i nord. Denne drejning gør at udgangen midtvejs nognelunde er 1 lvl. højere end tilgangen, og der bliver ikke tilføjet ret mange centimetre i højden før fjeldbanen tilsluttes. Ergo er fjeldbanen i "stuen" ==> ikke en "rigtig" fjeldbane. Så er der ikke meget grundlag tilbage for at have helixen overhoved.[/list:u][list]3) Industri sporene midt på bliver ikke så lange heller pga. landskapets stigning. Det var tænkt til papirværk/savværk og stenbrud. Jeg har ikke helt gjort det op med mig hvor lange stammer jeg ønskede at skulle køre på disse spor[/list:u]
Så,,,,,,, jeg er kommet tilbage til fase 1, "Hvad vil jeg med banen". :roll:
Men jeg har dog fået en del erfaring og præcisered mine ønsker undervejs, så mon ikke manden havde ret når han skrev.
mvh. Áki
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Fuldstændig enig. Og for at forkorte planlægningsprioden - hvis dette er nødvendigt - kan man jo bare hugge ideer fra andre med arme og ben - det har jeg altid gjort
1)
Hilsen
Lars
1) Det er det der på et bedre dansk hedder: " At lære og drage fordel af andres erfaringer"
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Om end jeg vidst ikke helt har regnet sporforløbet på strækningen ud så med hensyn til stationen så bør du kunne leve også med industrispor der er 30 cm lange. Nu håber jeg ikke at jeg har overset noget omkring epoke, men i epoke III vil det give plads til 3-4 2-akslede vogne, som så skal rangeres ind i andre tog, med du selvfølgelig havde tænkt dig at det skulle være bloktog.
Jeg foreslår at du lader industrisporene være lidt kort og istedet gør en af følgende:
1. Tilpasser industriens art så det virker logisk med de korte spor. Enten ved at vælge industrier der måske har hyppige små forsendelser, eller blot laver bygningerne mindre så der derved er tale om en mindre industri end først tænkt.
2. du tilføjer et eller to opbevaringsspor (ved ikke lige hvad det egentlig betegnelse er). de kunne ligge der hvor banen kort "kigger frem" foran stationen (mørkegrønt). Det kan være med forbindelse i begge ender af stationen eller blot den ene (og gætter på nogen nævner udtræksspor bagefter
) Det kan være svært at få plads til også, men som det bliver nævnt så kan det var bare et par meter før en stopklods..
Ellers rigtig spændende anlæg, der giver meget kørsel på lidt plads og lidt misundelse herfra, da jeg altid gerne har villet eje Märklins Tegernseehe lokomotiv og vogne i den flotte blå farve xD
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Jeg er i gang med at gennemtænke banen, eventuelt med at forlænge flanken på højre side for at få plads til endestation der, i lavere højde. Men jeg sidder lidt fast i mit oprindelige design og det kan være at jeg kunne få lidt inspiration der hvis jeg lægger en skitse af det bordplads jeg havde tænkt at bruge til banen. Eftersom jeg kører med 2-skinne system DCC kender jeg ikke Märklins matereiale så godt, men måske burde jeg undersøge hvad de har så jeg kan "låne" idéer.
Cowi
Indlæg: 315
Jeg glæder mig i hvert fald til du kommer videre, for det ser rigtig spændende ud
Forresten.. Hvilket program er det du bruger for det ligner ikke wintrack?
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Så har jeg fumlet og grublet over spor forløb og kørsel, og har ændret en del på banen. Det største er nok at helixen er væk, og det frigjorde en del plads. En anden ny ting er ny station i syd-østlige hjørne som giver lidt mere variation i kørsel. Men den største ændring er vel skyggebanegården som er blevet total re-designed for at give mest fleksibilitet.
Jeg har langt om længe blevet tilfreds med udformning af den så at den fungerer som forskellige stationer i min køreplan. Hvis i har forslag til forbedringer vil de blive vel modtaget.
M.v.h. Smølf.
Cowi
Indlæg: 315
Det ser rigtig godt ud
Anderledes men lige så flot
Er især begejstret for ringene rundt om søen, og har prøvet at 'låne' dem lidt til mine egne baneideer, der bliver bare meget langt ind til de bagerste spor hvis man vil op i de store radier i marklins program
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Du Låner bare det du kan bruge. Med hensyn til dybten på banen så har jeg tænkt mig at lade søen være "løs", altså sådan at jeg kan løfte den op nedefra og så har jeg adgang til en del af anlægget. Jeg ville gerne kunne gøre tilsvarende i den anden ende, men det må tiden vise hvorledes det kan løses. Derudover er Fjeldsiderne jo hule nedenfra for at give adgang til sporene og materiale som har sat sig fast. Så er bare selve midten af banen tilbage, og der er der ikke så mange spor udenfor rækkevidde. Og de som er det er lige (tjah med små bugten selføli') så der er ikke så stor fare at de laver ulykker der. Men mon ikke jeg får brug for en "fiskestang" med gribeklo for at samle op det som ikke vil som jeg ønsker.
Jeg har overvejet om ikke det ville være smart at bygge bordet i sektioner, som kan adskilles for reparationer eller ændringer. For hvis det bliver fast bord i hele sin længde er der ikke noget som kan laves om, dvs. at jeg er nødt til at støtte mig på bordkanten for at lave inderste del færdig, inden jeg kommer i gang med forreste halvdel.
Med hensyn til Märklins radier så ved jeg ikke hvad der kræves, men jeg har læst at man sagtens kan bruge skarpere sving på skjulte dele af banen uden at det rullende materiale skulle komme i knep af den grund.
Jeg glæder mig til at høre mere om dit projekt, har du skitser eller billeder her på sitet ?
Cowi
Indlæg: 315
Ja at bygge i sektioner er klart en fordel. Har ikke selv prøvet, men i tilfælde af flytning eller som du nævne vedligeholdelse kan det kun være en fordel
Mit ligger meget løst endnu... har luftet en enkel ide, men det var med tillig-spor (indtil jeg fandt ud af at det økonomisk er mest fordelagtigt at blive ved marklin, hvis jeg kan genbruge c-skinnerne på mit gamle anlæg... Men har mange ideer lige pt og skal have fundet ud af præcis hvad jeg vil, om det er en stor station, eller flere små, enkel eller dobbeltsporet... Men når der kommer noget konkret, hvis jeg kan klare at fastlåse mig så skal jeg nok sige til
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Så er der kommet gang i byggeriet af de første 2 sektioner, og der har i den forbindelse været nødvendigt med justeringer af tegningerne så at de også kan lade sig gøre i virkeligheden. Det største problem har været stigningerne, at holde sig indenfor 4% og stadig forbinde delene sammen så de udgør funktionel enhed. Endvidere var der radiator som jeg ikke havde taget højde for, dersom jeg havde tænkt mig at lade bordpladen være over den. Men når jeg så endelig fik startet på bordet syntes jeg at den var lige lovlig høj hvis den skulle kravle over radiatoren. Men en ekstra godbid kom der dog. Når jeg havde ryddet op for bordet kom fruen med den bemærkning at et skab som står for enden af væggen i højre side ikke bliver brugt til noget fornuftigt og kan derfor ligeså godt smides ud. Jamen så var der plads til yderligere bane, eventuelt sådan at bordet bliver hestesko formet når det bliver færdigt.