Picture

TøfTøf

Indlæg: 9

PB

Digitale dekodere til Arnold Diesel V45, Fleishmann Piccolo 537753 , Minitrix 12017

Hej Alle

Jeg har 3 lokomotiver i spor N, og efter flere på sporskiftet har talt varmt om digitale dekodere, begynder jeg seriøst at overveje om jeg kan installere dekodere i dem.

Det drejer sig om:

Arnold Diesel V45
Fleishmann Piccolo 537753
Minitrix 12017

Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen herinde kan anbefale dekodere til disse, evt. om det overhovet kan lade sig gøre, eller måske ved hvor jeg kan finde informationen. 

Det virker lidt som en jungle når man ikke kender til det.

 

__________________

Spor N - DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

ESU dekodere er et godt sted at starte, kig her nederst på siden: http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/

Hvis den kan være der, så vælg lokpilot Micro og hvis ikke, så kan Lokpilot Nano måske være der.

Inden du investerer så bør du skille lokomotiverne ad, for at sikre dig at de relativt nemt kan digitaliseres. Ældre materiel kan have den ene motorpol direkte til stel og det gør det noget bøvlet og kræver muligvis brug af en fræser.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TøfTøf

Indlæg: 9

PB

Mange tak, de ser rigtig gode ud.

Leveres de indpakket eller som vist, rå print? Tænker man nok lige skal skærme dekoderen på en måde så de ikke kortslutter. Jeg har set en anden dekoder der var pakket ind i krympeflex, ved dog ikke om det giver problemer med varme.

Indtil nu er det ikke lykkedes mig at åbne de 2 af lokomotiverne, men jeg har heller ikke været så vedholden. Tror det går bedre med mit Arnold diesel som jeg ikke har forsøgt at åbne, det er uden lys, så det er antageligvis en simpel operation at påsætte en dekoder. Det er heller ikke så dyrt som de andre, og jeg tænker jeg vil starte med at se nærmere på det. Jeg har en dremel så jeg kan fræse spor til ledninger og skabe plads til dekoderen hvis det bliver nødvendigt.

 

__________________

Spor N - DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

TøfTøf skrev:

Mange tak, de ser rigtig gode ud.

Leveres de indpakket eller som vist, rå print? Tænker man nok lige skal skærme dekoderen på en måde så de ikke kortslutter. Jeg har set en anden dekoder der var pakket ind i krympeflex, ved dog ikke om det giver problemer med varme.

Indtil nu er det ikke lykkedes mig at åbne de 2 af lokomotiverne, men jeg har heller ikke været så vedholden. Tror det går bedre med mit Arnold diesel som jeg ikke har forsøgt at åbne, det er uden lys, så det er antageligvis en simpel operation at påsætte en dekoder. Det er heller ikke så dyrt som de andre, og jeg tænker jeg vil starte med at se nærmere på det. Jeg har en dremel så jeg kan fræse spor til ledninger og skabe plads til dekoderen hvis det bliver nødvendigt.

Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har købt en lokpilot micro, men de større modeller er indpakket så det ville jeg også forvente at den var.

Hvis du skulle få fat i en dekoder der ikke er indpakket, så kan du vikle den ind i kapton tape, det finder du på ebay og Elextra burde også have det.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Snuden skrev:

TøfTøf skrev:

Mange tak, de ser rigtig gode ud.

Leveres de indpakket eller som vist, rå print? Tænker man nok lige skal skærme dekoderen på en måde så de ikke kortslutter. Jeg har set en anden dekoder der var pakket ind i krympeflex, ved dog ikke om det giver problemer med varme.

Indtil nu er det ikke lykkedes mig at åbne de 2 af lokomotiverne, men jeg har heller ikke været så vedholden. Tror det går bedre med mit Arnold diesel som jeg ikke har forsøgt at åbne, det er uden lys, så det er antageligvis en simpel operation at påsætte en dekoder. Det er heller ikke så dyrt som de andre, og jeg tænker jeg vil starte med at se nærmere på det. Jeg har en dremel så jeg kan fræse spor til ledninger og skabe plads til dekoderen hvis det bliver nødvendigt.

Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har købt en lokpilot micro, men de større modeller er indpakket så det ville jeg også forvente at den var.

Hvis du skulle få fat i en dekoder der ikke er indpakket, så kan du vikle den ind i kapton tape, det finder du på ebay og Elextra burde også have det.

Både nano og micro er pakket i krympeflex. Der skal virkelig være plads mangel før det er nødvendigt at pille krympeflexen af.

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.