Lille rundspørge angående Mck Hbis vognene.
Jeg er kommet til at se at på et par af mine Mck hbis vogne sidder en eller flere puffere skæve.
Drejer jeg dem en halv omgang, er de skæve til modsatte side.
Så noget siger mig at de er skævt monteret.
Men de sidder jo ret godt fast i selve holderen.
Så mit spørgsmål er...
Er der andre der har observeret dette og har ideer til at få det rettet op?
Mck har allerede fået en mail og jeg afventer deres svar :-)
Mvh Frank Olesen
Mvh.
Frank Olesen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Det er forretningen, hvor vogne er købt, der skal klare din reklamation.
Så alt det andet er unødvendig ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hejsa
Naturligvis skal du du henvende dig til leverandøren. (Rundspørger om den slags er ikke relevante i simpel handel)
Til en start vil jeg lige slå fast:
Du skal ikke forstå nedenstående udgydelser fra min side sådan, at jeg ikke synes skæve Puffer er et problem. For det skal naturligvis være i orden ud fra en togtosses synspunkt.
Jeg kender dog intet til det produkt, du henviser til! Hvad jeg udgyder nedenunder er helt generelt
Juridisk forholder det sig sådan:
En forbruger har ret til at får repareret eller ombyttet en vare efter leverandørens skøn, hvis der kan påvises fejl og mangler i forhold til det, man med god ret kan forvente af den vare man har købt.
En producent kan dog ved tydelig mærkning begrænse sin garanti på dele af produktet !
(Feks løsdele til et modeltog som medleveres produktet til købers egen montage, eller skøbelige dele, som skal behandles med stor forsigtighed)
Det er således juridisk set et problem, at reklamere over skævheder, eller dårlige påtryk mv, hvis alle eksemplarer er ens = behæftet med samme "fejl", for så er produkt nu en gang sådan.
Og så har forbrugeren som sådan "godkendt" produktet ved købet.
F.eks. havde en stor etableret producent en gang sendt en serie vogne på markedet, hvor trykket ikke var i overenstemelse med det forbillede, som man påstod
Der var ingen gældende reklamationsret pga påtrykket, for sådan var det produkt endnu en gang leveret fra fabrikken( alle enhederne var ens).
Der var således ikke tale om en afvigelse fra de andre eksemplarer, og dermed ikke en fejl i produktet ( Der var bare tale om en dårlig efterligning )
Men man har som privat forbruger i Danmark ret til at fortryde købet, hvis det ellers er helt og ubeskadiget, og det kan ske inden for købelovens rammer. ( for nethandel er der lidt andre regler end i fysisk butik - til forbrugerens fordel)
Hvis det er et enkeltstående tilfælde ( dvs at det afviger fra de øvrige exemplarer i serien) har forbrugeren krav på udbedring/ evt ombytning, hvis det ikke kan repareres.
De ændringer forbrugeren selv har foretaget og som påvirker funktionen eller udseende ( f.eks ombytning af hjul og koblinger, patinering, tilføjelse af håndbøjler mv) kan du ikke forlange at få overført til en ombytningsvare.
Hvis egne ombygninger eller andre ændringer giver funktionsfejl, er det selvfølgelig heller ikke leverandørens problem.
Hvis forbrugen uden leverandørense accept selv har forsøgt at udbedre et problem kan garantien helt eller delvis bortfalde
Der kan være bevismæssigt problemer med at få medhold i reklamationer, hvis der er foretaget ændringer i produktet af nogen som helst art.
( Det er ikke f.eks leverandørens problem, hvis der er kommet lim eller maling i gearkassen på et lokomotiv)
Hvis der ikke en et enkeltstående problem (feks er der tale om samme skæve puffer, samme dårlige/fejlagtige påtryk på alle exemplarer), er det juridsk ikke noget at komme efter mht til udbedring ombytning.
men!
Der er naturligvis mulighed for at forhandler eller producent pr. kullance imødekommer din anke og udbedrer det problem forbrugeren påpeger.
SÅ igen er svaret;
tilbage til leverandøren
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Jeg er helt enig i at der er tale om at forhandleren skal bytte hvis det er den fejl på varen. Og i dette tilfælde er det, for det er 3 ud af 5 vogne der enten har en eller to skæve puffer.
Men alligevel vælger jeg nu også samtidig at spørge her inde om nogen er stødt på problemet.
Jeg er meget sikker på at de simpelthen bare sidder skævt monteret, baseret ud fra at jeg sagtens kan rette dem op med en finger, men at de hopper retur når slipper.
Hvis nu Mck eller en af folket her inde har luret problemet og har en nem løsning, så vil jeg ikke bruge krudt på at sende dem retur, hvis det er nemt klaret.
Det ses jo ofte at modeller fra diverse fabrikater bliver leveret med skævt monteret fittings osv, som bare lige skal hjælpes på plads :-)
Mvh.
Frank Olesen
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hvis du kan konstatere, at det kun er pufferne der er ødelagt, kan du jo høre leverandøren, om han vil sende nogle ny
På den ande side hvis der er så mange fejl kan det diskuteres, om det er sådan produktet er
held og lykke
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
kka-dk
Indlæg: 73
Men man har som privat forbruger i Danmark ret til at fortryde købet, hvis det ellers er helt og ubeskadiget, og det kan ske inden for købelovens rammer. ( for nethandel er der lidt andre regler end i fysisk butik - til forbrugerens fordel)
Nej, det har man ikke. Det er kun ved fjernhandel - som i øvrigt kan være andet end nethandel - man ubetinget har 14 dages returret, medmindre naturligvis leverandøren vælger at give det.
Hvis forbrugen uden leverandørense accept selv har forsøgt at udbedre et problem kan garantien helt eller delvis bortfalde
Det forudsætter i første omgang at leverandøren har givet garanti, hvilket er noget der skal stille køberen bedre end købelovens reklamationsret.
Mvh.
Klaus K.