Picture

kim0449

Indlæg: 18

PB

Piko Expert serie - kvalitet

Jeg er på kig efter yderligere et BR 103 lokomotiv, har i forvejen et ca. 1 år gammelt ROCO med ZImo lyddekoder. Nu har jeg haft kig på et Piko Expert BR 103 med lyddekoder (ESU), men da jeg aldrig tidligere har set eller prøvet Piko er jeg lidt usikker på, om hvorvidt kvaliteten kan stå mål med Roco. Umiddelbart får de gode ord med på vejen i forskellige youtubeklip. Hører gerne hvis nogle af Jer har erfaringer med Piko Expert serien. 

MVH Kim 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 181

PB

Du køber bare løs. Sjældent har jeg set så god fordeling mellem pris, kvalitet og detaljegrad. Det er fantastiske modeller. Personligt er jeg begyndt at kigge PIKO før jeg kigger Roco.

__________________

3-skinne, primært Märklin med C-skinner. Digitalt.

Like 1 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

PIKO har vist løftet sig ud af tidligere tiders DDR kvalitet, køb du bare PIKO du får meget kvalitet til absolut konkurrencedygtige priser.

Jeg nyder, som abonnent på MIBA, at læse deres test's af diverse materieltyper m.v. - og her har PIKO intet at skamme sig over, der er generelt kun stor ros fra testpanelet til PIKO.

- det var bare det jeg ville sige (skrive).  Big smile

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg har spor IIm (LGB) smalspor i haven, og H0 dansk epoke (III -) IV indendørs.

 Begge sporvidder er digitale med DCC.

Medlem af DE5.

www.gemiko.dk

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 953

PB

Piko's Expert serie kan måle sig fuldt ud med Roco's tilsvarende. Det eneste lillebitte minus er at deres slæbesko på AC modellerne kan være ret støjende. Men så kan man skifte til en Roco eller Heljan støjsvag slæbesko Smile

Like 1 kan lide
Top

Picture

jpetersen

Indlæg: 33

PB

Jeg har prøvet at købe to Piko lokomotiver i deres Expert serie. Og er ikke imponeret. Det første var med defekt dekoder, som stod af efter fem minutters kørsel. Blev så repareret/ombyttet, og kører nu. Begge larmer dog en del var noget som lyder som en kardanaksel ved kørsel i både R1 og R2 kurver.

Så indtil videre vil jeg foretrække at købe Roco frem for Piko.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 181

PB

Hvilke lokomotiver er der tale om? Varenummer?

__________________

3-skinne, primært Märklin med C-skinner. Digitalt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpetersen

Indlæg: 33

PB

TogSvendsen skrev:

Hvilke lokomotiver er der tale om? Varenummer?

Det ene var et Piko Diesellok 6404 NS Cargo katalognr. 59829. Og det andet et E-lok BR 185.2 katalognr. 59340.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 181

PB

185.2'eren kører normalt super godt. Hvis den halter så smid den tilbage til forhandleren. Jeg har flere af dem og det er blandt mine bedste lokomotiver.

 

59829 er et af de første lokomotiver i Expert serien. Det er opgraderet fra Hobby serien. Lige præcis det lokomotiv er ikke den bedste konstruktion, men med en god dekoder (ESU LokPilot) kører det fornuftigt.

 

At dekoderen står af kan du ikke klantre lokomotivet for. Det er PIKOs valg af dårlige/billige Uhlenbrock dekodere. De produkter er notorisk ringe i forhold til f.eks. ESU. Dekoderen kan også betyde at lokomotivet larmer, hvis den ikke styrer motoren ordentligt. Det ser man ofte på ældre dekodere eller de billige.

__________________

3-skinne, primært Märklin med C-skinner. Digitalt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpetersen

Indlæg: 33

PB

TogSvendsen skrev:

185.2'eren kører normalt super godt. Hvis den halter så smid den tilbage til forhandleren. Jeg har flere af dem og det er blandt mine bedste lokomotiver.

 

59829 er et af de første lokomotiver i Expert serien. Det er opgraderet fra Hobby serien. Lige præcis det lokomotiv er ikke den bedste konstruktion, men med en god dekoder (ESU LokPilot) kører det fornuftigt.

 

At dekoderen står af kan du ikke klantre lokomotivet for. Det er PIKOs valg af dårlige/billige Uhlenbrock dekodere. De produkter er notorisk ringe i forhold til f.eks. ESU. Dekoderen kan også betyde at lokomotivet larmer, hvis den ikke styrer motoren ordentligt. Det ser man ofte på ældre dekodere eller de billige.

Det kan være at PIKO skal have en chance mere ved lejlighed så. Prisen i forhold til både Roco og Märklin er jo yderst skarp.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpetersen

Indlæg: 33

PB

TogSvendsen skrev:

59829 er et af de første lokomotiver i Expert serien. Det er opgraderet fra Hobby serien. Lige præcis det lokomotiv er ikke den bedste konstruktion, men med en god dekoder (ESU LokPilot) kører det fornuftigt.

Burde jeg ikke bare kunne putte f.eks. en ESU LokPilot 4.0 54610 i den? Det ser ud til at decoderinterfacet er et NEM652, og så skifter man vel bare decoderen? Så kunne jeg altid prøve at købe en decoder med næste gang der skal handles, om ikke bare så for at prøve at opgradere den.

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 953

PB

TogSvendsen skrev:

185.2'eren kører normalt super godt. Hvis den halter så smid den tilbage til forhandleren. Jeg har flere af dem og det er blandt mine bedste lokomotiver.

 

Ja, her er jeg absolut helt enig. De kører virkelig godt og jeg vil faktisk sige, at jeg er lidt skuffet over motoren i de nyere Roco lokomotiver, som jeg synes har det med at larme en lille smule mere end normalt og som også har det med at "hakke" lidt i kørslen ved meget lave hastigheder. Det problem har jeg oplevet på de sidste 10 - 15 Roco lokomotiver, som jeg har investeret i. Så jeg tror de har skiftet leverandør af motorer . . . vel at mærke til en lidt ringere leverandør. Èt eller andet gør ihvertfald, at køreegenskaberne er blevet en lille smule forringet efter min mening. Så umiddelbart synes jeg faktisk, at Piko´s Expert serie har førertrøjen på . . . ihvertfald lige pt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.003

PB

Som gammel 3-skinne kører må jeg erkende, at jeg aldrig har set i retning af Piko, når det drejer sig om lokomotiver. Men tråden her kan måske gøre mig klogere - det er jo ihvertfald masser af positive udtalelser.

Når man slår op på http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=301&vw_id=22&vw_name=detail ser det ud som om der er 3 forskellige produktlinier, Classic, Expert og Hobby. Jeg kan forstå på diskussionen her, at "Hobby" er nederst på rangstigen og at "Expert" er højere. Men hvad er så "Classic" - der er ikke så mange i den kategori ? Er det endnu bedre en "Expert", eller er det bare en nostalgi-betegnelse ?

VH Kresten

 

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpetersen

Indlæg: 33

PB

Kresten skrev:

Når man slår op på http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=301&vw_id=22&vw_name=detail ser det ud som om der er 3 forskellige produktlinier, Classic, Expert og Hobby. Jeg kan forstå på diskussionen her, at "Hobby" er nederst på rangstigen og at "Expert" er højere. Men hvad er så "Classic" - der er ikke så mange i den kategori ? Er det endnu bedre en "Expert", eller er det bare en nostalgi-betegnelse ?

PIKO beskriver det selv således:

Hobby - sturdy technology and variety of active model railroaders

Expert - sophisticated models for discerning model railroaders

Classic - highest precision for passionate collectors and enthusiasts

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder

Lystrup

Indlæg: 635

PB

Kresten skrev:

Som gammel 3-skinne kører må jeg erkende, at jeg aldrig har set i retning af Piko, når det drejer sig om lokomotiver. Men tråden her kan måske gøre mig klogere - det er jo ihvertfald masser af positive udtalelser.

VH Kresten

Hej Kresten

Det er jeg temmelig sikker på at du ikke vil fortryde. Det er muligt at købe gode og på samme tid relativt billige lokomotiver. Jeg har fx nedenstående, som dog har fået en ESU LokPilot dekoder. Og så kører den som en drøm - også selvom det var en fra den billige Piko-serie! Lokomotiv + dekoder stod i samlet ca. 1000 kr.

Piko Hector

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler både penge og plads til et anlæg...

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 953

PB

Kresten skrev:

Som gammel 3-skinne kører må jeg erkende, at jeg aldrig har set i retning af Piko, når det drejer sig om lokomotiver. Men tråden her kan måske gøre mig klogere - det er jo ihvertfald masser af positive udtalelser.

Når man slår op på http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=301&vw_id=22&vw_name=detail ser det ud som om der er 3 forskellige produktlinier, Classic, Expert og Hobby. Jeg kan forstå på diskussionen her, at "Hobby" er nederst på rangstigen og at "Expert" er højere. Men hvad er så "Classic" - der er ikke så mange i den kategori ? Er det endnu bedre en "Expert", eller er det bare en nostalgi-betegnelse ?

VH Kresten

 

Jeg kører også 3 skinne / Märklin og har altid haft et lidt lunkent forhold til Piko, men det var udelukkende baseret på deres hobby modeller og ældre produktioner, som jeg synes var meget plastic agtige og meget under niveau set f.eks i forhold til Roco og Märklin.

Men jeg må virkelig erkende, at Piko over de sidste par år har strammet sig MEGET an. Deres Expert lokomotiver kører virkelig godt og er stort set ligeså flotte og detaljerede som Roco. Især når vi taler de nyere modeller som f.eks BR 103, BR 110, BR 111, BR 140, BR 141, BR 143, BR 112 m.fl. De kan alle efter min mening snildt sammenlignes med Roco og overgår måske endda Roco på enkelte punkter. Så du kan roligt købe selvom du er AC mand Smile

Eneste lille bitte minus i mine øjne er dog deres slæbesko, som på nogle modeller kan larme lidt vel rigeligt, men det gør de sådan set også på nogle af Märklins egne lokomotiver . . . . og er man ikke er så glad for de Uhlenbrock dekodere, som Piko anvender, så kan man så let som ingenting skifte til eksempelvis en ESU eller lignende.

Derudover er PIKO`s tankvogne og containervogne fra deres Classic serie er nogle af de mest flotte, mest detaljerede og mest korrekte modeller jeg endnu har set. De overgår langt Roco, Fleischmann, Märklin og Trix i detaljeringsgrad og nøjagtighed. Så dem kan jeg virkelig også godt anbefale. Dog er det nødvendigt at skifte til AC hjul, da de giver problemer på både Märklin C og K standard skiftespor. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.003

PB

Tak for dit svar - mens lokomotiverne går fra "robust" til "sofistikeret" til "højeste præcision", går kunderne altså fra "aktiv" til "kræsen" til "passioneret" Smile

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 1 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 444

PB

Har også kun gode erfaringer med Piko  - inc hobbyserien

mine lok og togsæt har kørt mange timer uden problemer     ICE 3  -  2  desiro er  -   DB 185  -  3 stk  189  også kaldet ES 64 F4  -  det ene har dog en ødelagt pantograf , nok en fumlefinger fejl 40  ;)                                      så i min optik , kob du roligt  ,  kører AC

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.003

PB

Tak til alle for svarene - den første 185.2 er bestilt. Ny - for €80, en noget andet pris end man er vant til. Glæder mig til at modtage den med posten Smile

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 181

PB

Hvilken har du bestilt?

Søren på Baneforum har skrevet en guide til at lave det sådan, at du kan slukke de røde slutlys uafhængigt af frontlyset. Den er måske interessant for dig, hvis du går op i den slags:

https://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=2317

__________________

3-skinne, primært Märklin med C-skinner. Digitalt.

Like 1 kan lide
Top

Picture

kim0449

Indlæg: 18

PB

Tak for Jeres svar, jeg har i dag lagt forsigtigt ud med køb af en personvogn fra Expert serien, det ser ganske lovende ud, så der fortsættes nu med et lok :-) 

Er stødt på et BR220 i Rheingold farver (rød/creme) men kan ikke se at det nogensinde har kørt i virkeligheden i de farver, nogen som kan be- eller afkræfte det? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.800

PB

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpetersen

Indlæg: 33

PB

Nu fik jeg opgraderet dekoderen til en ESU LokPilot i stedet, og det har klart forbedret køreoplevelsen. Især under langsom fart. Kardanledene snakker dog stadig i kurver. Samme med et helt ny-indkøbt PIKO lok, så jeg tror efterhånden at det bare er sådan de nu engang lyder.

Det nye lok havde/har en aNdi-dekoder i, tror jeg at PIKO kaldte det. Argeste lort skal man lede længe efter Smile Jeg opgav til sidst at ændre adresse i den, og har blot konstateret at der skal købes ESU dekoder pr. automatik, når man køber et PIKO lok. Så nu står der et par dekodere på indkøbslisten Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 358

PB  Blog

kim0449 skrev:

Er stødt på et BR220 i Rheingold farver (rød/creme) men kan ikke se at det nogensinde har kørt i virkeligheden i de farver, nogen som kan be- eller afkræfte det? 

Prøv at søg på "Rheinpfeil" som jeg ikke lige husker om kørte på en del af Rheingold strækningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rheinpfeil_(train)

https://de.wikipedia.org/wiki/Rheingold_(Zug) Her kan du se at det har de Smile

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. TrainController Gold V9.0 med SmartHand+

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 12

PB  Hjemmeside

Kære Kim

Om du har set en model af V200/BR220 i TEE bemaling (Rot/Beige) skal jeg lade være usagt.

Men TEE Rheinpfeil (efter 1966) har IKKE efter min bedste viden kørt FAST med dengang V200 på tysk hovedstrækning (Dortmund-München). Om der har været brug af V200 på tilbringerstrækningen fra Holland med et par vogne til Dortmund/Holland kender jeg ikke til. MEN, jeg har set billeder af den dengang normalfarvede V200 i bordeux/sort som erstatning for en E 10.12 i Rheinpfeil omkring 1965/66, i overgagsperioden fra F- til TEE tog og med Av-Ap 62 typerne af vognmateriel i Blau/Beige. Der var nemlig på det tidspunkt ikke nok med den omgearede E10 (som E10.12) til rådighed. Og hvis en faldt ud og man IKKE havde en E10 (alternativt E44 fra München) til rådighed, måtte man tage en V200. I samme periode blev det tidligere type 62 vognmateriel i Rheinpfeil og Rheingold ommalet fra Blau/Beige og til Rot/Beige, det samme for de tildelte E 10.12. Derfor kunne man i ”ommalingsperioden” også se BÅDE Rheingold og Rheinpfeil med almindelige blå 1. klassesvogne og røde DSG spisevogne.

Før 1962 har V200 også fremført F toget Rheinpfeil, men det var med enten det blå vognmateriel eller almindeligt D-vognsmateriel. Det var F 9/10 og senere F 21/22.

V200/221 var slet ikke egnet til fremførsel af TEE Rheinpfeil/Rheingold alene p.g.a. muligheden for at kunne holde køreplanen med planlagte hastigheder på mellem 140 til 160 km/t.

At der nu til dags kan ses temmelig alternative oprangeringer med tidligere TEE materiel som turist særtog eller andet, kan du ikke bruge som rettesnor. Det er ”leg og snyd”. Men det er jo også helt OK.

Håber det gav dig lidt svar du kan bruge.

 

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 444

PB

kim0449 skrev:

Tak for Jeres svar, jeg har i dag lagt forsigtigt ud med køb af en personvogn fra Expert serien, det ser ganske lovende ud, så der fortsættes nu med et lok :-) 

Er stødt på et BR220 i Rheingold farver (rød/creme) men kan ikke se at det nogensinde har kørt i virkeligheden i de farver, nogen som kan be- eller afkræfte det? 

[quote=kim0449]

 

 

 

 

 

på den anden side  ,  hvem har mon ikke en af pakkepostvognene som Hobbykæden fik lavet hos PIKO , og ja de har også brug for store radier  , mindre vogne   54525 Kosangas tankvogn eller 54945 kølevogn for gærtransport m bremsehus og sådan kan man blive ved med gode ting derfra , om der mangler en mm ved jeg ikke , fine nok for mig , det er mit valg

Christian

 

 

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 953

PB

Hvis der er nogle AC folk herinde, der efter at have læst denne tråd nu skulle være interesseret i at købe et nyt og billigt lokomotiv fra Piko´s Expert serie, så sælger jeg et Siemens Vectron El Lok:

https://www.dba.dk/modeltog-vectron-el/id-1039385008/

Som beskrevet i denne tråd, så er det altså virkelig flotte lokomotiver som Piko laver til deres Expert serie. 
Denne her model har kun kørt test kørsel på mit anlæg og den kører virkelig godt. En rigtig skøn feature på modellen er, at man kan aktivere/deaktivere det røde slutlys separat via digital styreenhed. Dejlig detalje  Smile

Send en privat besked, hvis der skulle være interesse  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

kim0449

Indlæg: 18

PB

Så fik jeg taget mig sammen til at købe en BR 103 og en lyddekoder, sjældent har jeg prøvet noget der var så let at montere, det er simpelthen bare lavet færdigt. Dekoderen bestilte jeg hos PIKO det er en ESU med højttaler som bare passer lige ned i lokomotivet. Og så kører det godt. Det bliver ikke sidte gang jeg køber PIKO, næste gang vover jeg måske pelsen og køber ét af de billige fra HOBBY serien. 

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.