Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Ny Roco N maskine i 2018

Som nogle sikkert ved, så kommer Roco med et nyt genoptryk af deres DSB N maskine, i starten af 2018.

 

Men hvor korrekt er denne? 

Ud fra de billeder jeg har kunne finde, så er den meget sparsomt udstyret.

 

Hvad siger eksperterne?

Har den rent faktisk kørt sådan i Danmark? 

Billede

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Billedet er sådan set bare den sidste nr 201 de lavede. Der står ikke noget om hvad Roco har tænkt sig. 

Personligt er jeg kun interesseret hvis Roco tager sig sammen og laver en rigtig N-maskine, som den så ud til sidst med spids røgkammerdør og havebænk, det tror jeg bare ikke på Roco gør.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

El Capitan

Indlæg: 137

PB

Frank-O skrev:

Men hvor korrekt er denne? 

Har den rent faktisk kørt sådan i Danmark? 

Det er kun 201-204 som i en kort periode har kørt som på billedet. Alle de øvrige blev sat i drift med havebænk og røgplader. De spidse røgkammerdøre kom lidt senere. Derudover er det småting som rørføring på kedlen mm. Største fejl er nok den manglende afdækning af kulkassen, som var meget markant på N-maskinerne, men som jeg endnu ikke har set på en fabriksmodel.

Mvh Jens

__________________

"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen

YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 239

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Frank

Set ud fra det viste billede af ROCO DSB litra N nr. 201, synes jeg nu ikke den er helt gal. De første lokomotiver fik officielt en revision ved deres ankomst til DK, men i virkeligheden blev de afrenset, overhederelementerne eftersete, danske armaturer påsat i førerhuset samt enkelte andre i virkeligheden småting.

Nr. 201 havde således ikke røgnedslagsplader, sneskærme og med næsten sikkerhed ingen formindskelte af kulrummet. I hvert tilfælde havde nr. 202 og 203 ikke dette ved deres indsættelse i driften. Altså bortset fra cirkurator (populært slampotte) er den viste model nu ikke så værst og især tagudluftningen er typisk ÜK. Mangler dog markering for stålfyrkasse (lille skilt, det gør ALLE modeller uanset fabrikat) på siden af førerhuset, DSB særtogslanterne øverst. og afgangsrør for turbodynamoen bag skorstenen (det gør alle fabrikater også).

Først omkring 1954/55 fik lokomotiverne ved deres første egentlige store revision/reparation, de senere så kendte "DSB ændringer".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Har du tid til at vente indtil foråret 2018, så udkommer der en bog fra Banebøger med bla. beskrivelser af litra N, deres virke efter krigen i Tyskland, transport til DK, de indledende fordanskninger (en gang hattelak næsten kun), indsættelse i drift etc. Masser af ikke tidligere kendt tekst, tegninger og billeder. 

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.