Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.541

PB  Blog  Hjemmeside

McKs EA - nu omtale af begge serier.

McK har med deres EA lavet en flot epoke III - V vogn. se  link. Hvor der er omtale og billeder af udgaverne fra før verden gik af lave i 1967 - UIC litra.

EA 6030 Serie 2, 2.distrikt.  EA 6002 Serie 1, 1.distrikt.   EA 6007 Serie 1, 2.distrikt

Design Dh - bemærk det manglende DSB !

Like 2 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 519

PB

Tak fordi du gider skrive disse anmeldelser. De er meget interessante at læse. Står placeringen af disse vogne udenpå æskerne? Jeg kan se at de har været placeret både på Sjælland (København) og Jylland (Århus) og muligvis flere steder. Min interesse er dog primært serie II 1964-67, McK 2705 og 2706.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.541

PB  Blog  Hjemmeside

Placeringen af vognene står ikke på æskerne.
Men i serie I (1951 - 1964) gælder der en simpel regel før ombygningen i 60'erne - harmonika = Sjælland - uden harmonika = Jylland/Fyn.
Ang. serie II (1964 - 1967) her må du nok se på modellen - hvor den har hjemme.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

De enkelte vognes livsforløb med tidspunkter for eventuelle ombygninger og omlitreringer kan ses på jernbanen.dk

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

København

Indlæg: 266

PB

 

Det er jo lige før man overvejer at skifte epoke, bare for at finde en undskyldning for at købe den her   :)

 

Hold da op, en fin vogn...

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 697

PB

Kim Stapelfeldt skrev:

Det er jo lige før man overvejer at skifte epoke, bare for at finde en undskyldning for at købe den her   :)

Hold da op, en fin vogn...

Den er da til at købe i epoke-IV version (hvilket jeg tænker at du kører, baseret på den fine "slidte" MY i din signatur?  Wink ) - prøv at kigge på McK varenumre 2707-2712 lige her: http://mck-h0.dk/kategori/personvogne/dsb-eadh/ 

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 486

PB

Jeg vil blot tilføje, at jeg ikke i forbindelse med Dh'eren er stødt på problemer ved brug af Märklins kortkobling.

Mit eksemplar monteret med Märklin kortkobling kører fint gennem Märklin c-skinne R2.  Smile

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 519

PB

bl skrev:

De enkelte vognes livsforløb med tidspunkter for eventuelle ombygninger og omlitreringer kan ses på jernbanen.dk

Hej Bjarne

jernbanen.dk er et godt bud, men placeringerne af vognene nævnes desværre ikke nogen steder, så vidt jeg kan se.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

København

Indlæg: 266

PB

peterw skrev:

Kim Stapelfeldt skrev:

Det er jo lige før man overvejer at skifte epoke, bare for at finde en undskyldning for at købe den her   :)

Hold da op, en fin vogn...

Den er da til at købe i epoke-IV version (hvilket jeg tænker at du kører, baseret på den fine "slidte" MY i din signatur?  Wink ) - prøv at kigge på McK varenumre 2707-2712 lige her: http://mck-h0.dk/kategori/personvogne/dsb-eadh/ 

Mvh,

Peter

 

 

 

Det var kattens !!  Havde en ide om, de vogne forsvandt i slut 70'erne !!  Men det kan jeg da godt se, ikke er korrekt !! Smile

 

Tak for info Smile

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 697

PB

Kim Stapelfeldt skrev:

Det var kattens !!  Havde en ide om, de vogne forsvandt i slut 70'erne !!  Men det kan jeg da godt se, ikke er korrekt !! Smile

Tak for info Smile

Bare surt, ikke - så må man ud og investere igen...  Wink Jeg kan fortælle at det sågar også er en fin vogn i design-bemaling...  Big smile

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.541

PB  Blog  Hjemmeside

peterw skrev:

Kim Stapelfeldt skrev:

Det var kattens !!  Havde en ide om, de vogne forsvandt i slut 70'erne !!  Men det kan jeg da godt se, ikke er korrekt !! Smile

Tak for info Smile

Bare surt, ikke - så må man ud og investere igen...  Wink Jeg kan fortælle at det sågar også er en fin vogn i design-bemaling...  Big smile

Peter

 

McK har kun lavet EA ( I ) vognene så de passer til epoke III - 1951 - 1964 (hvor de blev ombygget), om epoke IV versionen kommer er et stort ??? som Peter ikke kunne/ville svare på i Kjellerup!
EA ( II ) har en helt anden undervogn - vognkassen, dørene og vinduesplaceringen er ændret i forhold til serie I.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 697

PB

F.Ormstrup skrev:

McK har kun lavet EA ( I ) vognene så de passer til epoke III - 1951 - 1964 (hvor de blev ombygget), om epoke IV versionen kommer er et stort ??? som Peter ikke kunne/ville svare på i Kjellerup!

EA ( II ) har en helt anden undervogn - vognkassen, dørene og vinduesplaceringen er ændret i forhold til serie I.

Således korrigeret.... Wink  EA (II) / Dh (II) vognen i epoke IV udførelse er også rigtig fin...  Tongue

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

København

Indlæg: 266

PB

peterw skrev:

F.Ormstrup skrev:

McK har kun lavet EA ( I ) vognene så de passer til epoke III - 1951 - 1964 (hvor de blev ombygget), om epoke IV versionen kommer er et stort ??? som Peter ikke kunne/ville svare på i Kjellerup!

EA ( II ) har en helt anden undervogn - vognkassen, dørene og vinduesplaceringen er ændret i forhold til serie I.

 

 

 

 

Således korrigeret.... Wink  EA (II) / Dh (II) vognen i epoke IV udførelse er også rigtig fin...  Tongue

 

 

 

Jeg er med - Det er DH der er lavet i epoke IV, og designrød   Smile

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

MAB skrev:

bl skrev:

De enkelte vognes livsforløb med tidspunkter for eventuelle ombygninger og omlitreringer kan ses på jernbanen.dk

Hej Bjarne

jernbanen.dk er et godt bud, men placeringerne af vognene nævnes desværre ikke nogen steder, så vidt jeg kan se.

Næh, det kan jeg godt se, desværre!

 

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 519

PB

bl skrev:

MAB skrev:

bl skrev:

De enkelte vognes livsforløb med tidspunkter for eventuelle ombygninger og omlitreringer kan ses på jernbanen.dk

Hej Bjarne

jernbanen.dk er et godt bud, men placeringerne af vognene nævnes desværre ikke nogen steder, så vidt jeg kan se.

Næh, det kan jeg godt se, desværre!

 

Man må nok forbi sin forhandler og lave lidt research, som Flemming skriver.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 519

PB

Jeg har fået denne e-mail fra McK:

“Hej Martin –

 

McK 2705 og McK 2706 er ens, bortset fra numre, revisionsdatoer, og maleangivelser på gavlene.

Begge vogne hørte hjemme i område vest (Århus), men alle EA og Dh-vognene benyttedes flittigt i landsdelstrafikken, blandt andet i nattogene og forskellige posttog, så alle vogne kørte på begge sider af Storebælt.

Det var kun lokomotiverne der ikke førtes over Storebælt.”

 

 

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.541

PB  Blog  Hjemmeside

MAB skrev:

McK 2705 og McK 2706 er ens, bortset fra numre, revisionsdatoer, og maleangivelser på gavlene.

Begge vogne hørte hjemme i område vest (Århus), men alle EA og Dh-vognene benyttedes flittigt i landsdelstrafikken, blandt andet i nattogene og forskellige posttog, så alle vogne kørte på begge sider af Storebælt.

Jeg var en tur til Skjern i dag. Der konstaterede jeg, at det samme gælder McK 2707 og Mck 2708 (epoke IV). På alle 4 er der et lille Ar i gavlenden, altså hjemsted Århus.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Muncken

LKF A+B

Indlæg: 65

PB

[/quote]

Jeg var en tur til Skjern i dag. Der konstaterede jeg, at det samme gælder McK 2707 og Mck 2708 (epoke IV). På alle 4 er der et lille Ar i gavlenden, altså hjemsted Århus.

[/quote]

Hej Flemming.

At der står "Ar" i gavlen betyder kun at de ved seneste opmaling er malet af malerværkstedet i Århus, de kan være sendt til fx københavn direkte derefter...

 

__________________

Mvh Torben Munck

Forsøger at gøre det bedre næste gang...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.541

PB  Blog  Hjemmeside

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.541

PB  Blog  Hjemmeside

F.Ormstrup]</p><p>[quote=Muncken skrev:

At der står "Ar" i gavlen betyder kun at de ved seneste opmaling er malet af malerværkstedet i Århus, de kan være sendt til fx københavn direkte derefter...

 

Det er ganske vist, men blev nye vogne ikke malet hos Scandia - før de blev leveret til DSB (1963/64 - 1967).
Da der kun er tale om 20 vogne er det sandsynligt at alle UIC litreringer er påsat i Århus i 1967 - McK har jo ikke lavet serie 1 vognene endnu så hvordan det forholder sig med dem ???

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hans Peter

Økonom - selvstændig

Indlæg: 12

PB

Hej

Når jeg kigger på McKs hjemmeside står der, at alle udgaver af EA/Dh (McK 2701-12) er kommet til Danmark.

Det ser ud som om der er frit valg på alle hylder borset fra, at McK 2701-2703 ser ud til at være udsolgt fra McK.  De tre modeller er åbenbart særligt populære, men kan vel med lidt held stadigvæk fås ved nogle forhandlere.

Mvh

Hans Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 142

PB

Hej Alle her på Sporskiftet.dk

At der står - enten Ar eller Kh på vognen, henviser til hvilket Værkstedsområde, vognen tilhører, dvs. hvilket værksted, samt hvilket distriktområde, den tilhører, dvs. igen Kh = 1.Distrikt = Sjælland og Øerene, Ar = 2. Distrikt, Jylland og Fyn (med diverse Filialværksteder - såsom Esbjerg og Nyborg (måske er nogle glemt ??)) og hvor "emnet" ville blive efterset og rep. hvis det skulle være muligt. Noget haver man dog hørt efter, af sine Mentorer, B.Schultz og U.T.Jensen, i hine tider, samt - lige kontrolleret op i diverse opslagsværk og bøger, noget man kunne tage til efterretning. 

Selvfølgelig blev EA'er leveret bemalet, krigen jo var sluttet, og man kunne få de rette materialer til dette igen, og rigtigt, hver gang en vogn (G & P) - eller lokomotiv indgik til S-rep. i Ar & Kh , så blev de malet op, på de respektive værksteder, meen det kan andre sikkert fortælle mere om. Og om de blev - ligefrem sendt til dit - eller dat , det afhang vist om behovet for vogne, jvf. hvad man haver læst om Distrikternes behov - for vogne (igen G & P) - lokomotiver m.v. , så blev vognene nok, der hvor de var tildelt, men selvfølgelig kunne der forekomme situationer, hvor man 'Hjalp' hinanden.

Forsat godaften

MVH

OHJ20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 697

PB

F.Ormstrup skrev:

Design Dh - bemærk det manglende DSB !

- Hvilket jo er korrekt i forhold til billeddokumentation på f.eks. jernbanen.dk (http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=Dh&typenr=2). Blev der mon taget en beslutning om at vognen var "for kort til den slags pjat"?  Smile

 

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.