Hey igen folkens
Jeg er indehaver af en blå ME 1522 fra HobbyTrade.
Jeg har lidt knas med at få den til at kører ordentligt, da den hele tiden mister strømmen. Er der nogen herinde der har samme problem eller ved hvad det kan være ?
Planen er at jeg vil sælge den, men det er jo lidt svært med dette problem
M.v.h
Michael
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Skalatog.dk
Randers NØ
Hey HNE3003.
Kunne godt forestille mig at fejlen lå i ledningerne. Men alligevel. Den kan jo køre når den endelig får strøm, desværre går den jo bare i stå hele tiden, så spørgsmålet er om det ikke mere ligger i slæbeskoen eller printpladen ?
Jeg har ingen forstand på dette, men synes bare ledningerne burde virke fint, når den kører ved strømoptag ?
M.v.h
Michael
Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne
Triangel
Odense
Hej
Fejlen har vel ikke altid været der?
Jeg syndes som det første at du skal rense dine hjul... som du tidligere er blevet foreslået. for sidder der skidt på dem, så minsker du dens mulighed for at tage stømmen ordenligt op. Er dens slæbesko ren? trykker den hårdt nok? og ikke mindst er ledningerne imellem print og hjul gode nok?
Med venlig hilsen
Peter
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Peter.
Fejlen har faktisk altid været der, den er bare blevet værre. AC lokomotiver tager ikke strøm op gennem hjulene, og slæbeskoen er lige blevet renset og den trykker fint. Ledningerne har jeg også tjekket, og de sidder som de skal og sidder ikke løst i nogle af lodningerne.
M.v.h
Michael
Skalatog.dk
Randers NØ
Faldt lige over indlægget: "hakkende" kørsel på ny bane.
Da det er nøjagtigt de samme steder ME'en går i stå, kan det så være på grund at for svag strømtilførsel ?
M.v.h
Michael
Gert Frikke
Hej Peter.
Fejlen har faktisk altid været der, den er bare blevet værre. AC lokomotiver tager ikke strøm op gennem hjulene, og slæbeskoen er lige blevet renset og den trykker fint. Ledningerne har jeg også tjekket, og de sidder som de skal og sidder ikke løst i nogle af lodningerne.
M.v.h
Michael
Du tager ganske fejl i dine antagelser. Har du nogen sinde set en lampe lyse med kun een ledning? Nej vel.
Derfor kan dit lokomotiv ikke forsynes gennem slæbeskoen alene.
Dine AC lokomortiver bruger slæbeskoen til den ene ledning og hjulene til den anden.
Din opfattelse er måske udbredt blandt en del AC kørere, men den er altså meget forkert.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skalatog.dk
Randers NØ
Jamen okay, så tager jeg fejl, det gør vi alle jo engang imellem
Hvor grundig rensning taler vi om ? Skal jeg have hjulene af bogien ?
M.v.h
Michael
Triangel
Odense
Hej
Nej det behøver du ikke... Det jeg plejer at gøre er at jeg ligger maskinen på hovedet, sætter to prøveledninger på, sætter strøm på Og tager Roco´ renseklods og renser hjulne med...
Med venlig hilsen
Peter
Skalatog.dk
Randers NØ
Hey
Jeg ejer ingen form for renseklods, ej heller viden om at tilslutte strøm udenfor skinnerne
Desuden har jeg det problem, at jeg meget nødigt selv piller ved mine loks, da jeg er meget bange for at ødelægge noget.
Grunden til at den skal væk, er at jeg har planer om at købe en ny i sort/rød hos en forhandler, så der er garanti på
M.v.h
Michael
PTMadsen
Haderslev
Hej !
Er der ikke en barmhjertig sjæl i Randers eller omegn der kan hjælpe Michael med den mest basale viden vedrørende vedligehold af modeljernbanen.
Hey
Jeg ejer ingen form for renseklods, ej heller viden om at tilslutte strøm udenfor skinnerne
Desuden har jeg det problem, at jeg meget nødigt selv piller ved mine loks, da jeg er meget bange for at ødelægge noget.
Grunden til at den skal væk, er at jeg har planer om at købe en ny i sort/rød hos en forhandler, så der er garanti på
M.v.h
Michael
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Skalatog.dk
Randers NØ
Er der nogen der ved om lyset i hobbytrades rød/sort ME'er er det samme som det i de blå og røde ?
Altså det her afsindigt skarpe hvide lys med en snært af blå ?
M.v.h
Michael
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Hej !
Er der ikke en barmhjertig sjæl i Randers eller omegn der kan hjælpe Michael med den mest basale viden vedrørende vedligehold af modeljernbanen.
Jo da! Jeg er der hver dag pga arbejde - så det klarer vi da nok! Jeg har selv 2 ME'ere i AC, så jeg kender dem da.
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Skalatog.dk
Randers NØ
Kunne da være rart med en der kunne lære mig lidt
M.v.h
Michael
jhcn
Lystrup
Kunne da være rart med en der kunne lære mig lidt
M.v.h
Michael
Mit tilbud står jeg gerne ved!!
Henrik
Skalatog.dk
Randers NØ
Jamen det kan vi da sagtens finde ud af
Men ved ikke lige hvornår der passer dig bedst. Jeg er også rimeligt booket denne uge 
M.v.h
Michael
Ulrik D
Hej !
Hey
M.v.h
Michael
Jo da!!
Hej Michael!
Kom ned i klubben i aften, så kan vi kigge på det!
mvh Ulrik
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Skalatog.dk
Randers NØ
Jo, det burde jeg godt kunne nå
Så vi ses dernede 
M.v.h
Michael
PTMadsen
Haderslev
Hej!
Det glæder mig at der er hjælp i nærheden for Michael, tak for det. Og til Michael, lad vi andre = forum vide om du har haft noget ud af dit besøg i den lokale klub.
Jo, det burde jeg godt kunne nå
Så vi ses dernede 
M.v.h
Michael
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej
Tusind tak for hjælpen Ulrik
Desværre var en rensning ikke nok til at løse problemet, og er bange for det bliver dyrt at lave. Men prøver at tage den med til togpusheren og se om han kan sige hvad det er
M.v.h
Michael
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej igen.
Så var man lige hos Hobbykæden idag og hente en ny ME 1533 i rød/sort
Gu' hjælp mig om ikke os den har samme problem. Kan det være min mobil-station der er skyld i det ? Kender ikke andre der har 3-skinne system i nærheden af mig, så kan ikke engang teste det -.-
M.v.h
Michael
jhcn
Lystrup
Lad os mødes!!
Henrik
Skalatog.dk
Randers NØ
Gerne
M.v.h
Michael
f1freakdk
St. Heddinge
Faldt lige over indlægget: "hakkende" kørsel på ny bane.
Da det er nøjagtigt de samme steder ME'en går i stå, kan det så være på grund at for svag strømtilførsel ?
M.v.h
Michael
Fik du prøvet at tilføre strøm flere steder på din bane?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Skalatog.dk
Randers NØ
Satte 3 skinner sammen og selv der gik den i stå. Så det burde ikke være problemet
M.v.h
Michael
Skalatog.dk
Randers NØ
Efter at have siddet og pillet ved alle mine strømførerplader mellem skinnerne og rettet dem lidt ud, er du nu lykkedes mig at få ME'erne til at køre. Nu er problemet bare at min nye ME 1533 larmer helt vildt når den kører (Og den er altså helt ny).
Hvad kan der være galt ?
M.v.h
Michael
jhcn
Lystrup
Nu er problemet bare at min nye ME 1533 larmer helt vildt når den kører (Og den er altså helt ny).
Hvad kan der være galt ?
M.v.h
Michael
Måske den skal køres til? 30 minutter i hver retning. Og en lille bitte smule smørelse måske? Det kan jo være at den har været længe i butikken, måske har lokomotivet ligget på siden længe? Det kan i hvert tilfælde få dem til at larme.
Henrik
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Henrik. Min blå ME har aldrig sagt noget, heller ikke fra ny, og larmen er ret høj, så tør ikke lade den køre, da der jo kan gå noget i stykker.
M.v.h
Michael
jhcn
Lystrup
God pointe!
Jeg har selv 2. Den allerførste version med lyd, katalognr. 2200 (?), og så en blå, katalognr. 171536. Den gamle med lyd har jeg aldrig haft problemer med, og i den blå var noget af det allerførste jeg gjorde at hive den medfølgende dekoder ud og sætte en ESU lokpilot 3 i. Så den kører også ret godt, men er selvfølgelig uden lyd.
Jeg har engang erfaret at lokomotivet ikke har det godt af at ligge på siden gennem længere tid, men det ved du jo ikke om denne har inden den blev din. Hvis du frygter for om den er i stykker, så er det vel først og fremmest retur til forhandleren? Ken plejer altid at yde god service, så du skal selvfølgelig ikke have noget der er defekt.
Jeg glæder mig til at vi får tid til at mødes og teste - og til alle jer andre, vi skal nok melde ud om vores erfaringer, så alle der følger med kan komme up to date og eventuelt komme med yderligere input!
Henrik
diablomandk
det glæder mig henrik at vide du tager kærlig om den unge michael ellers havde jeg nok endt med at have ham i telefonen hele dagen.
for til sidst få ham her over til guds land sjælland.
kunne du evt give vor kære ven et mindre kursus i nomalt model tog. her tænker jeg på smøring af loks.
hvordan han ranser hvordan han lige kan lade loks køre ved brug af 2 ledninger i hånden efter smøring ( du ved så der ikke kommer olie på skinner )
tag lige et kik på hans system mener det er en mobil 1 han leger med.
og hvis du kan så tag lige et kik på hvordan man sætter cv så han kan stille bræmse opstart hastighed og for gudskyld lysstyrken. han får det jo til at lyde som om der er laser lys på den stakkels me.
Brian ( som har prøvet at hjælpe ham over face )
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Henrik.
Jeg har også skiftet dekoderen i den blå ud med en ESU lok-pilot 3
Jeg glæder mig også meget til vi kan mødes og få kigget på tingene 
Hej Brian.
Jeg har vedhæftet et billede så du kan se hvad der ligesom er pointen i det med lyset. Den røde ME til højre er med standard lyset, altså også det der sidder i de rød/sorte ME'er, hvor jeg gerne vil have det lavet så det ser ud som den til venstre
M.v.h
Michael
jhcn
Lystrup
det glæder mig henrik at vide du tager kærlig om den unge michael ellers havde jeg nok endt med at have ham i telefonen hele dagen.
for til sidst få ham her over til guds land sjælland.
kunne du evt give vor kære ven et mindre kursus i nomalt model tog. her tænker jeg på smøring af loks.
hvordan han ranser hvordan han lige kan lade loks køre ved brug af 2 ledninger i hånden efter smøring ( du ved så der ikke kommer olie på skinner )
tag lige et kik på hans system mener det er en mobil 1 han leger med.
og hvis du kan så tag lige et kik på hvordan man sætter cv så han kan stille bræmse opstart hastighed og for gudskyld lysstyrken. han får det jo til at lyde som om der er laser lys på den stakkels me.
Brian ( som har prøvet at hjælpe ham over face )
Jeg skal gøre mit bedste, men jeg er altså ikke nogen mirakelmand! Så må vi vist en tur til Hadsten og finde Klaus! Men jeg kan da i hvert tilfælde sikre at vi prøvekører på noget andet udstyr!
Henrik
Skalatog.dk
Randers NØ
Er nu nået frem til at det er skinnerne den er gal med
Så jeg må på jagt efter nye skinner :/
M.v.h
Michael
diablomandk
hey michael.
jeg vil lige beratte om lidt digital tog.
jeg har jo ombygget nogle af mine loks om til dcc.
bla den gamle santafe fra 70¨ og jow den kørte da fint ja den hoppet da lidt til den var godt oppe i fart.
i dag fik jeg så min open dcc styring og nu kan jeg klare alt fra min pc.
men den hoppet jo stadig og værer vae det med min t-maskine den stoppet tit troet bare lige den skulle køres til lidt som din me.
men men men.
nu kunne jeg sørme give den nye cv tal.
og jeg kikket lige på manualen til den esu dekoder og ændret de cv tal så den passer til lige den motor jeg køre med.
kan du sige totalt jevn kørelse kan du sige ingen hoppende kan du sige intet små stop ryg eller bare det mindste fart nedsættelse.
ny smurt og med cv tal der pseer jo de køre som en drøm.
helt ned på så lav hastighed at det er lige ved den stopper køre den over skiftespor ja alt.
og lastekontrollen gør at bliver den belastet giver dekoderen den bare mere strøm så nej smider du 30 vogne på køre den stadig.
så min ven der er håb endnu bare rolig du skal nok få de me ud og trille.
og jeg vil igang med min nye mz den skal have dekoder og en slæbesko.
passer godt til de fine bn vogne jeg også fik hjem he he.
www.kmk-ho87.dk
www.3modul.dk
diablomandk
ps fik jeg sagt jeg nu kan styre mit tog fra min mobil telefon ?
www.kmk-ho87.dk
www.3modul.dk