Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

DWA CX, CXM og specialvogn.

Sidebanetog fra før verden gik af lave.  

CX/CXM vognene fra DWA er utroligt flotte og velkørende. se mere her

Like 1 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 71

PB

De ser bestemt nydelige ud.

Er det billedvinklen der bedrager, eller ser afslutningen på tagudhænget lidt underligt ud, når man sammenligner med fotos på jernbanen.dk?

Jeg antager at den tilsyneladende ret store afstand mellem vinduernes overkant og taget skyldes fremstillingsmetoden med træ? I samme moment ser vinduernes underkant på modellen ud til at slutte over overkanten på endeperronen/lågerne, mens det på billlederne af forbilledet ser ud til at være omvendt. Da proportionene på vinduerne ser ud til at være rigtige, må de - igen med forbehold for billedvinkler - være noget for små?

Og pufferplankerne, burde de ikke være tilbagetrukket en smule under endeperronerne?

Cadeau for mange detaljer, individuelle tagdetaljer (skorstene mm.), forskelle på gennemgående og ikke-gennemgående sålbænke, samt pæne påskrifter med de rigtige skrifttyper.

Mvh. Klaus K

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hejsa.

Flotte vogne.

Er Togførerkupeen, med bord og stol, kakkelovn, skabe, reol ?

Eller er indretningen ikke ændret ?

Hilsen Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Togsøn skrev:
Flotte vogne.

Er Togførerkupeen, med bord og stol, kakkelovn, skabe, reol ?

Eller er indretningen ikke ændret ?

CXM vognene er indrettet med togførerkupe med bord, dobbeltbænk/stol,reol - kakkelovnen mangler selvom der er skorsten på taget.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Togførervognene kørte med alle godstog. Indtil 1959/60 var det hovedsageligt CZ, CXM og CU (S maskiner havde hyppigt en 3 akslet CU(M) som togførervogn) der anvendtes som togførervogne  Fra 1959 begyndte DSB at bruge CO og CP som togførervogne, da de ældste 2 akslede (CZ) var ved at falde fra hinanden.
Når trækkraften var MY/MX anvendte DSB senere (1966) det tomme førerrum til togføreren. DSB udrangerede samtidigt de sidste 2 akslede togførervogne.
De sidste CXM vogne fungerede hovedsageligt som togførervogne i Vestjylland (1959/60 - 1968). Esbjerg - Tønder - Tinglev. Esbjerg - Struer. Herning - Viborg m.v. 

Epoke IIIa:     DII maskine (hobby trade), CXM uden strækbånd (DWA), PF (Dekas)

Epoke IIIa, b: DIV maskine (hobby trade), CXM uden strækbånd (DWA), PF (Dekas)

Epoke IIIb.   DIV (hobby trade), CXM med strækbånd (DWA), PF (Dekas)

Der kan selvfølgelig anvendes alle mulige tidstypiske godsvogne fra DSB, privatbanerne og div. udenlandske aktører..

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.