Ken Rosa havde et godt tilbud på en Hobbytrade Banestyrelsen MZ i DC-udgave. Jeg hoppede på selv om jeg kører 3-skinne - hvor svært kan det være at montere en slæbesko og måske flytte lidt ledninger på printet - troede jeg! Men jeg blev godtnok klogere...
Montering af slæbesko og flytning af et par ledninger var let nok og lokomotivet kørte fint. Ligeud! Men det blev afsporet på første sporskifte fordi slæbeskoen ikke kunne trykkes højt nok op mellem hjulene. Jeg forsøgte at tage noget af bunden, så slæbeskoen kunne trykkes højere op, men det var ikke nok.
Løsningen lå lige for: Indkøbe et styks 3-skinne gearkasse med slæbesko - den findes ovenikøbet som "officiel" reservedel - og montere den i stedet for 2-skinne gearkassen.
Men-men-men... de to gearkasser er konstrueret helt forskelligt og det viste sig, at det øverste tandhjul på 3-skinne modellen har vinkelrette tænder, mens det øverste tandhjul på 2-skinne modellen har skråtskærne tænder. Så min 3-skinne gearkasse passede ikke ind i den snekkeskrue, der sidder for enden af kardanakslen fra motoren.
Nå - kardanakslen findes også som reservedel, så sådan en købte jeg. Kun for at opdage, at snekkehjulet ikke var en del af kardanakslen. Og snekkehjulet findes ikke som reservedel fra Hobbytrade. Henvendelse dertil gav i første omgang det svar, jeg jeg "bare" skulle udskifte gearkassen, men efter et par mails fik jeg dem forklaret hvordan deres lokomotiver var indrettet og de indså problemet. Desværre var de i flytterod, men ville snarest vende tilbage når de havde fundet en 3-skinne snekkehjul (til vinkelret tandhjul). En rykker efter nogle måneder gav endnu et positivt svar - men stadig ingen snekkeskrue. Butikken, hvor jeg havde købt reservedelene (de var heller ikke lette at finde på lager nogetsteds) lovede også at hjælpe ot tage kontakt til Hobbytrade for at skaffe en snekkeskrue, men... Akja, mange gode viljer, men intet resultat
Så nu ligger jeg altså, som jeg har redt - med et dejligt lokomotiv, en ekstra gearkasse og en ekstra kardanaksel - men ingen snekkeskrue, der passer.
Så hvis nogen skulle lige inde med sådan en - eller en halvt molestreret Hobbytrade AC MZ-lokomotiv (med en ubeskadiget snekkeskrue), som alligevel aldrig kommer ud at køre igen, er jeg liebhaver
Kresten
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Jeg har en MZ 1459, jeg har bygget om til vekselstrøm. Jeg skiftede bare bundpladen til den ene bogie til en med slæbesko. Jeg har ikke ændret på boggierne eller gearene. Maskinen kører aldeles rædselsfuldt i ryk, men jeg har en ide om at det skyldes en nedslidt motor, da den førhen kørte på et udstillingsanlæg.
Jeg tænker om der kan være forskelle i boggierne du har fået fat i. Du har en MZ 1/2 og har fået fat i en boggie til en MZ4.
Har det øverste tandhjul på dine boggier et mærkeligt slør på ca. en millimeter fra side til side?
mvh
Thomas
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Hej Kresten Jeg har noget til at ligge af den slags du efterlyser, hvis du har nogle mål og et foto er det noget nemmere
EMP
Kresten
Indlæg: 1.040
Jeg prøvede også at udskifte bundpladen. Men forskellen i "tandhjulskonfiguration" mellem de to boggier betyder, at bundpladen med slæbesko ikke kan presses "i hak" fordi tandhjulene i DC-udgaven sidder for langt nede.
Jeg vedlægger et billede af de to boggier, taget fra oven. Boggien med ledninger er AC-udgaven og snekken er den til DC-udgaven. Som du kan se, er der forskel på de øverste tandhjul, som skal gå i indgreb med snekken.
VH Kresten
Kresten
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Jeg kan genkende boggien til højre, den er magen til dem der sidder på min MZ4. du skal vist have dig en ny boggie med slæbesko, der passer til en MZ 1/2.
mvh
Thomas
Kresten
Indlæg: 1.040
Hej Kresten Jeg har noget til at ligge af den slags du efterlyser, hvis du har nogle mål og et foto er det noget nemmere
Jeg har lagt et foto - hvilke mål tænker du på ?
VH Kresten
Kresten