Piko BR50 til DSB N Maskine

Jeg fik lyst til at have et DSB damp lokomotiv I G størrelse og fandt ud af at vi havde nogle "tyske" efterkrigs lokomotiver i Danmark. :bigsmile:

Størrelsen snævrer udvalget ret meget ind, så det blev en BR 50.

Jeg tror jeg vælger at modoficere den til lige den dag i 1954 som billedet nedenunder til N 202. Piko modellen har det rigtige tag, og fronten uden "havebænken", og med de originale røg skærme. Og 202 har også 4 pukkler på keddlen. Jeg har slet ikke forstand på damp lokomotiver, men lærer forhåbentlig lidt mere om dem med denne model. Jeg tror det er 2 sandkasser, og 2 damp hatte. Skorstene skal kortes lidt ned. Der er plade hjul foran, så det må jeg se om jeg kan genskabe.

Jeg har beskrevet lidt i billederne nedenuder hvad jeg vil modificere. Hvad mangler jeg ellers ? :bigsmile:

Det må næsten være dynamoen der sidder mellem skorstenen, og den første damphat. Det ser ud til at damp afgangen bliver ført op bag skorstene på de danske modeller.

 

Hvad er det store apparat der sidder i midten af fodpanelet foran tryklufttankene ?  Noget smøring ?  Jeg kan se den ikke sidder på de danske maskiner.

Her skal der laves lidt. Håndtag og låse hjulet og navnepladen skal væk. Og den "cylinder" som går på tværs af røgkassen skal også fjernes. Og en forlygte skal væk.

Man skulle tro det er en Tesla....der er jo ingenting i førerummet ud over regulator og frem/bak styringen.  Er der nogen der har billeder af den rigtige ?

  

solskærmen rundt om de forreste vinduer skal også fjernes 

Den kommer som analog, og jeg har lige monteret piko`s digital dekoder og lyd i den. Det virker rigtig fint.

 

2 lygter skal også fjernes her bag på tenderen.

Ser også ud til at overdelen af tenderen skal modificeres.

 

Hvad er det for en lille rund "skorsten" der sidder lige før førehuset øverst på kedlen ?  Jeg kan kun se den på de danske modeller. Er det en lukket beholder, eller er den åben ?  Er der nogen der har et bedre billede af den ?

AttachmentStørrelse
PXL_20241218_222933447.jpg543.12 kB
PXL_20241218_222519815.jpg497.32 kB
PXL_20241218_222514197.jpg551.98 kB
PXL_20241218_222304436.jpg545.81 kB
PXL_20241218_221711595.jpg488.54 kB
201409102009265410aff67ce33.jpg457.39 kB
20141208234857548638e9dd5e5.jpg248.58 kB
DSB_N202_1954.jpg118.05 kB
PXL_20241218_221636121.jpg572.81 kB
PXL_20241218_221918060.jpg518.67 kB
PXL_20241218_221928949.jpg638.01 kB
PXL_20241218_221959619.jpg423.01 kB
PXL_20241218_222018903.jpg492.91 kB
PXL_20241218_222207076.jpg481.02 kB
PXL_20241218_222225333.jpg366.36 kB
PXL_20241218_222243987.jpg427.11 kB
Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 278

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Sonnich

 Nu kan jeg ikke se over halvdelen af dine billeder på skærmen, ved ikke hvorfor. Som jeg kan se/læse er den model du har valgt N 202 fra 1954 som billedet optaget af J. P. Andersen. Oprindelig BR 52 røgkammerdør og barrierepladen kun ført frem til røgkammeret.

Mht. litra N er det en god ide at tage et billede og sige, ”det er den jeg laver” for sand for dyden, var de alle 10 forskellige og først hen imod deres udrangeringer var de (næsten) ens når ses bort fra førerhusvinduer, tag, domer på kedelryggen og røgkammerdøre + sikkert noget andet. Så ideen med det er DEN er god, for sådan så DEN ud på fotograferingstidspunktet!! I øvrigt var 202 den eneste med fredstidsførerhus med sideudluftningsklapper.  Det loko JPA fotograferede, fik kort før monteret de originale tyske DRG Witte røgnedslagsplader som sikker også modellen fra PIKO har, altså beholdes og IKKE fordanske ophænget.

Den ”skorsten” du nævner er ”Cirkuratoren” (af nogen benævnt ”Slampotte”), der blev nødvendig, for at rense kedelvandet for de urenheder som brugen af ALCO tabletter medførte. Heri blev fødevandet slynget rundt for at fjerne de urenheder der nu var. Derfor TIT hvide kalkaflejringer rundt om og under.  

Bagkedlens armaturer var STOTR SET identiske med de tyske, kun få ændringer. Dog havde alle N et stort hvidt skilt (ca. A3 størrelse) med advarselspåskrift p.g.a. NIKOLEJ type gliderne, der skulle åbnes forsigtigt! Det sad over styringsskruen i Lkf. siden.

Men, jeg anbefaler dig (jeg tjener ikke en s…) enten at låne bogen ”Det´ er en tysker” (Banebøger) på biblioteket eller købe den hvis ikke udsolgt. Deri findes tegninger og for dit brug, masser af skemaer med forskelligheder. Alternativt den lidt ældre bog fra Lokomotivet ”DSB litra N og T”.

God fornøjelse

Steff

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.701

PB

Du har givet spørgeren så mange muligheder, at det næsten ikke kan gå galt, hvis han går lidt baglæns og kniber øjnene sammen ......

Så det skal nok gå godt !

Da jeg så hans oplæg, startede jeg med at tænk:

1. Hvad koster den

2. Kan reolen bære

3. Hvad siger Birgit mon 

4. Hun kan bedst lide de røde hjul, så der skal ikke bygges om

5. Men det bliver NOK ikke til noget ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Der var sket et teknisk uheld med billederne...de skulle være tilbage igen.

Jeg må på jagt efter nogle billedr af slampotten, så jeg kan 3d printe en. 

Og hvad er "glidere" ? 

Bogen DSB litra N og T som du nok kender til :-)  er bestilt , og den er i posten....så den venter jeg spændt på.

 

Jeg har kun fundet 3 billeder af førehuset i dansk version insdtil videre.

 

Billede

Billede

 

Der er også et skilt med Stålfyrkasse på siden af færehuset.  Er nysgerrig. Var der noget specielt som lokoføren skille være opmærksom på når den var i stål ?

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 278

PB  Blog  Hjemmeside

Go´aften

SÅ hjalp det med forståelsen på billederne og ja, der er mange detaljer, der skal fremstilles for at få en så korrekt bagkedel (og tenderbagvæg) som muligt. Troede at din model havde nogen lunde de samme detaljer som en spor 1 BR 50´er. Men jeg synes du er godt på vej med billeder fra førerhuset og især med skiltet.

Stålfyrkasse var jo en "krigstids foranstaltning" for at spare ædelmetaller (altså på Ük´erne) og OK, MEN de skulle behandles med forsigtighed ved opfyring (langsomt, måtte ikke blæses op) og under indfyring. Pludselige temperaturforskelle (afdækning af risten) kunne revne eller deformere fyrkassen. Derfor advarselsskiltene ligesom opmærksomheden med at "lukke op" pludseligt med regulatoren, da ellers de løse gliderelementer ville slås sammen og muligvis ødelægge disse.

Nu kan jeg se at din model har en "fredstids røgkammerdør" med bl.a. håndhjulslukke (tysk). Det skal på dit "JPA" fotografi være en forenklet BR 52/50 ÜK dør, se billeder. Bl.a. uden det centrale håndhjulslukke. 

Det er jo en kæmpestor størrelse og man må gøre op med sig selv, hvormange detaljer der skal være, mulighederne er der jo Smile. Men umiddelbart synes jeg du kan se på den ydre bagkedel og fyrkassen under barrierepladen med risten.

Jeg har desværre ikke nogen tegning af "Cirkuratoren", så der må du få hjælp fra billeder. Om den sidder på en litra F, R, H mv. er underordnet. Kun rørføringen er forskellig. 

Hvis der er noget jeg kan hjælpe med vedr. detaljer eller andet spørg/skriv. Men husk på, art det er DIN model og du sætter grænsen hvor du er tilfreds m.h.t. detaljer!!

Steff 

NB: En god ide er at finde HL tegninger på "Jernbanekilder" af både loko som tender for din hjælp.

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Tak for alt info.

Ja.....100% korrekt bliver den jo ikke, så det må blive så godt som jeg kan lave den Smile

 

Billede

Billede

Billede

Billede

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.