Hej alle.
Jeg er ved at renovere min Märklin-Køf efter dekoderen brændte af. Den kortsluttede til taget, som ikke var isoleret. Nu kunne jeg godt tænke mig at lave en så korrekt lygteføring som muligt. Den skal køre i Skive og Glyngøre sidst i 1960'erne. Altså før 1975. De fik så vidt jeg kan se 3 lygter både foran og bagpå fra leveringen fra Frichs. Men så vidt jeg kan finde ud af, så er rangerbelysning altid med 2 vandrette hvide både foran og bagpå. Altså også når der bakkes. Var det anderledes på Køf'er? Brugte man ikke triangellys? Hvorfor ellers 3 lygter? Var der aldrig rødt lys bagpå? Hvordan når den kørte solo til Skive?
Jeg vil gerne vælge en dekoder med tilstrækkeligt antal udgange til at kunne lave de rigtige kombinationer.
Mang hilsner
Henrik
Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner
ptmadsn
Hej alle.
Jeg er ved at renovere min Märklin-Køf efter dekoderen brændte af. Den kortsluttede til taget, som ikke var isoleret. Nu kunne jeg godt tænke mig at lave en så korrekt lygteføring som muligt. Den skal køre i Skive og Glyngøre sidst i 1960'erne. Altså før 1975. De fik så vidt jeg kan se 3 lygter både foran og bagpå fra leveringen fra Frichs. Men så vidt jeg kan finde ud af, så er rangerbelysning altid med 2 vandrette hvide både foran og bagpå. Altså også når der bakkes. Var det anderledes på Køf'er? Brugte man ikke triangellys? Hvorfor ellers 3 lygter? Var der aldrig rødt lys bagpå? Hvordan når den kørte solo til Skive?
Jeg vil gerne vælge en dekoder med tilstrækkeligt antal udgange til at kunne lave de rigtige kombinationer.
Mang hilsner
Henrik
Hej!
Med chance for at blive slagtet af bedrevidende. Her er hvordan jeg har lavet lyset på en litra MT. Lygteføringen på et lokomotiv er jo ikke for at lokoføreren skulle kunne se hvad han laver men et signal til omverdenen om at Her kommer Jeg.
Vedrørende lygteføring i det tidsrum / epoke du nævner:
Almindelig strækningskørsel:
Klart lys i nederste højre lampe på fronten ved kørsel i lygte retning = frem samt rødt lys i venstre lampe i modsat ende som slutlys. Er der tilkoblet vogne bør lyset slukkes i respektive ender af maskinen.
Ranger kørsel:
Ved rangerkørsel skal alle de nederste lamper, i dette tilfælde 4 lamper lyse med klart lys hele vejen rundt.
Særtog:
Ved kørsel som særtog er nederste højre samt toplampe tændt i kørselsretningen.
Der findes små diodelamper med 3 ledninger som kan forbindes så du kan skifte mellem hvid frem og rød bag i samme lampe men dette kræver jo så en dekoder der kan håndtere alle lamperne / udgangene.
Venlig hilsen
Peter Madsen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Den ultimative reference med svar på dit spørgsmål er nok Henrik W. Karlssons signalleksikon.
Du spørger om kendingsignal, som jeg her linker direkte til. Det kan betale sig at klikke på "Mere om kendingssignaler", så får du det samme på engelsk, men med en langt mere omfattende forklaring.
Det korte af det lange - og lidt kedelige - er, at frem til 1971 anvendte man slet ikke lygter om dagen: Så din KöF bør køre rundt med slukkede lygter.
Men man kan jo altid bruge sin kunstneriske frihed og lave lidt om på kendsgerningerne.
MVH
Lars
Steffen Dresler
NIL
Kære Henrik (og Lars sæ´følig)
Det er jo selvfølgelig aldeles korrekt det Lars skriver og med den gode instruktive vejledning. Fåes nok ikke bedre!
Bare for at uddybe lidt mere. Sådan lidt frækt kørte alle Märklin-, Fleischmann- og Roco modeller før de elektroniske dimser i lokomotiverne mv., rundt som særtog eller andet. Først nu med 3-lys front korrekt, altså efter 1975.
Årsagen til at diverse traktorer (Köf, Ardelt) samt motorkøretøjer fra leveringen af, havde 3 lanterner for- og bag var jo, at de skulle kunne fremføre alle former for togarter (næsten) på de lange skinner. Og da både Köf og Ardelt engang imellem kørte godstog, bl.a. på godsforbindelsesringen i København eller på Lersøen, skulle traktoren jo kunne vise hvad det var. OK, Köf var jo nok ikke den almindeligste traktor for disse formål.
Så FØR 1971 var lyset IKKE FOR AT KUNNE SE, men at fortælle hvad for et tog der nu kommer, plan-, sær-, arbejdstog, hvilken spor på dobbeltspor eller rangertræk etc.. Det a.h.t. banepersonalet, signalposter mv.
Men som Lars jo skriver, før 1971 NUL lys om dagen og om natten 2 vandrette ved rangering. Efter 1975 fuldt blus på det hele 24 timer.
Bedste hilsener
Steff
NB: Absolut OT vedr. DSB. Men f.eks. i England (og de jernbaner under engelsk indflydelse i Australien, Indien, Pakistan mv.). Før i tiden kunne du også på engelske damplokomotiver aflæse hvilken type gods eller passager, kul, olie, hurtigt eller langsomt etc. Så op til 4 lanterner med forskellige farver og placeret forskelligt på fronten var normalt!!
Steff
Henrik Winther
Aarhus
Kære Lars, Steffen og Peter.
Tak for den grundige besvarelse! Min model af Skive Station skal kunne række ud over 1960'erne, så jeg må finde en løsning, hvor den kan have korrekt belysning i begge perioder. Det bliver da for kedeligt kun at kunne køre uden lys i Glyngøre
En enklet ting: er rødt lys bagpå altid kun den venstre for neden? Jeg synes ikke jeg har set røde lygter på en Köf. Måske en rød plade foran den hvide?
Det tyder på, at jeg skal kunne tænde (stort set) alle dioder selvstændigt.Et spændende projekt i så lille en maskine!
Bh Henrik
Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Du skal meget længere frem i tid for at finde egentlige røde lygter på materiellet.
I 60erne og 70erne brugte man farvede skiver, som man placerede foran de hvide lygter.
Så i dit tilfælde skal du i gang med to-farvede LEDer: De fåes i hvid/rød.
MVH
Lars
ptmadsn
Hej!
Du har 3 lamper i hver ende af din KØF = 6 lamper, yderligere mindst én lamp i hver ende der ifølge din ønskede epoke også skal kunne lyse rød , hvilket giver 8 lamper i alt = 8 belast bare udgange.
Dette kan for nuværende kun lade sig gøre med en plux 22 fra ESU.
Derefter programmeres hvordan lysene skal funktionere indbyrdes, tilkoblet en funktions tast = F0 til og med F10.
Venlig hilsen
Peter Madsen