Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

Ombygning af Märklin 3021 DB V 200 fra analog til digital

Jeg har for nyligt erhvervet mig et fint analogt V200 modeltog fra märklin, som planen derfor var, at jeg skulle prøve at ombygge. Jeg har absolut ingen erfaring i dette, og har derfor været inde på digitaltog.dk og fundet denne side: http://digitaltog.dk/ombygninglokomotiver/maerklin/119-maerklin3021, hvor jeg jo kan se, at der er flere valg at træffe mht. både motor og decoder. Derfor vil jeg gerne have lidt gode råd mht hvad jeg skal kaste mig ud i - både mht hvilken motor og decoder jeg bør vælge, og både ud fra sværhedsgrad i montering og i hvad jeg får ud af at vælge det ene frem for det andet.

Derudover har jeg også læst noget om at digitale toge har adresser så man kan vælge det ene frem for det andet, når jeg skal køre med det. Hvordan vælger jeg adresse. Har anskaffet mig en Märklin delta med fire valgmuligheder af tog. og vil jo gerne sikre mig, at mit nyombyggede tog ikke ender i karambolage med andre modeller.

Derudover kunne jeg også godt tænke mig, at få mulighed for lyd på toget, men skal det overvejes inden jeg vælger decoder her, eller kan det eftermonteres senere?

Vh Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Universalmotoren i den gamle V200 (3021) er rigtig god med et fantastisk langt udløb, så hvis du vil have den i digitaludgave, er mit råd, få fat i en gammel c80 decoder eller deltadecoder, der er beregnet til universalmotoren. Lad under alle omstændigheder være med at ombygge motoren til en jævnstrømsmotor.

Det er blot mit råd.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

grabow skrev:

Jeg har for nyligt erhvervet mig et fint analogt V200 modeltog fra märklin, som planen derfor var, at jeg skulle prøve at ombygge. Jeg har absolut ingen erfaring i dette, og har derfor været inde på digitaltog.dk og fundet denne side: http://digitaltog.dk/ombygninglokomotiver/maerklin/119-maerklin3021, hvor jeg jo kan se, at der er flere valg at træffe mht. både motor og decoder. Derfor vil jeg gerne have lidt gode råd mht hvad jeg skal kaste mig ud i - både mht hvilken motor og decoder jeg bør vælge, og både ud fra sværhedsgrad i montering og i hvad jeg får ud af at vælge det ene frem for det andet.

Derudover har jeg også læst noget om at digitale toge har adresser så man kan vælge det ene frem for det andet, når jeg skal køre med det. Hvordan vælger jeg adresse. Har anskaffet mig en Märklin delta med fire valgmuligheder af tog. og vil jo gerne sikre mig, at mit nyombyggede tog ikke ender i karambolage med andre modeller.

Derudover kunne jeg også godt tænke mig, at få mulighed for lyd på toget, men skal det overvejes inden jeg vælger decoder her, eller kan det eftermonteres senere?

Vh Jeppe

 

Hej Jeppe,

Som du kan se på min side, er økonomien forskellig ved forskellige ombygninger. Kompleksiteten for en nybegynder er grundlæggende ens ved alle ombygninger.

Hvis du ikke ombygger, men anvender den originale universalmotor er du begrænset til dekodere, som er egnet til den type.

Universalmotor/DELTA
Jeg kan ikke anbefale DELTA p.g.a. det begrænsede antal adresser samt, at det kun er sidste version, hvor lyset kan tændes slukkes.

Universalmotor/c80 m.fl. Märklin dekodere
Brugtkøb og kodning via DIP-Switch gør det lidt besværligt, da overdelen skal af, hvis du vil kode.

Universalmotor/Uhlenbrock 76200
God mulighed, men den mest komplicerede af ombygningerne, da dekoderen er belastningsafhængig (sørger selv for at hastigheden er den samme op og ned) og dermed med flere motortilslutninger

3-polet/og f.eks. ESU Lokpilot mfx eller Uhlenbrock Intellidrive Comfort 
Giver en bedre kørsel særligt ved lave hastigheder end med Universalmortor. Start/stop ved lav hastighed.

5-polet/og f.eks. ESU Lokpilot mfx
Giver en langt bedre kørsel særligt ved lave hastigheder end med Universalmortor og 3-polet ombygning. Start/stop ved super lav hastighed.
Min egen favorit-ombygning.

Adresser
Alle dekodere kan programmeres til at virke på en af de 4 adresser på din DELTA-boks. Du bliver nødt til at få en eller anden til at programmere adressen for dig med mindre dekoderen er en af de gamle Märklin-dekodere (brugtkøb) med DIP-switch. Moderne dekodere fra ESU og Uhlenbrock har fabriksindstillet 01 eller 03 som adresse.

Lyd
Hvis du vil have lyd, ville jeg vælge en ESU LokSound som dekoder. Du kan ikke ombygge til lyd senere med ESU. 

 

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

tak for jeres fantastiske svar. Dejligt med kyndig vejledning, når man sidder helt grøn Smile

Jeg tænker umiddelbart, at en 3- eller en 5-polet motor vil give det bedste resultat, og hælder nok mest til den 5-polede. Så er der dekoderen. Har mest lyst til Loksound dekoderen, men det er samtidig også en stor forskel i pris. Så her skal jeg lige have gjort op med mig selv, hvor vigtig lyd er for mig. Hvis jeg vælger Loksounden, går jeg ud fra, at jeg også skal have hjælp til at omprogramere med adresser? Jeg kan desuden se, at disse har forskellige versionsnumre. Har det nogen betydning, om jeg vælger eksempelvis en v.3.5 frem for en v.4.0?

Så vidt jeg har forstået er lokPiloten forbundet i nem stik. Betyder det, at jeg loder et nem stik i mit lokomotiv og heri sætter min dekoder, og vil jeg så efterfølgende kunne skifte til en anden dekoder som kører efter nem normen? I så fald vil jeg vel så kunne vælge den billigere lokpilot, og så hvis jeg en dag fortryder let kunne udskifte den med en loksound - uden at skulle have loddekolben frem igen?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Mit råd til dig - som mangeårig Märklinkører er at du skal tænke dig godt og grundigt om, innen du giver dig i kast med den store ombygning. For 1650 kroner kan du få et fint lokomotiv leveret til døren, færdigt med lyd og med køreegenskaber der slår en Märklin V200 hen på "fallit", med "tabt tur" på begge sider (har du set lykkehjulet i tv, ved du, vad jeg mener). Jeg har selv en lille håndful V200 fra Märklin, heraf 2 ombygget med 5 polet anker og ESU dekoder. Men den jeg altid enner op med at køre med, er den en af mine to Roco modeller.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

grabow skrev:

tak for jeres fantastiske svar. Dejligt med kyndig vejledning, når man sidder helt grøn Smile

Velbekomme!

grabow skrev:
Jeg tænker umiddelbart, at en 3- eller en 5-polet motor vil give det bedste resultat, og hælder nok mest til den 5-polede. Så er der dekoderen. Har mest lyst til Loksound dekoderen, men det er samtidig også en stor forskel i pris. Så her skal jeg lige have gjort op med mig selv, hvor vigtig lyd er for mig. Hvis jeg vælger Loksounden, går jeg ud fra, at jeg også skal have hjælp til at omprogramere med adresser? Jeg kan desuden se, at disse har forskellige versionsnumre. Har det nogen betydning, om jeg vælger eksempelvis en v.3.5 frem for en v.4.0?

Uanset hvilken dekoder, du vælger, skal den omprogrammeres. Hvis du f.eks. køber en LokPilot, kan du bede forhandleren programmere den til en af dig valgt adresse. 

grabow skrev:
Så vidt jeg har forstået er lokPiloten forbundet i nem stik. Betyder det, at jeg loder et nem stik i mit lokomotiv og heri sætter min dekoder, og vil jeg så efterfølgende kunne skifte til en anden dekoder som kører efter nem normen? I så fald vil jeg vel så kunne vælge den billigere lokpilot, og så hvis jeg en dag fortryder let kunne udskifte den med en loksound - uden at skulle have loddekolben frem igen?

Det koster ca. 25 kr. ektra for NEM-stikket, men gør altså verden lettere i den sidste ende. Måske jeg hellere ville vælge 21mtc stik og LokPilot med det stik

Lidt ekstra. jeg har jo valgt at ombygge lyset til dioder, som det sker under: "Märklin 3021, DB 3021, DB 3021, DB V200, 5-polet motor og dekoder med polet motor og dekoder med polet motor og dekoder med 21mtc stik" i 3021 vejledningen. Det giver flimmerfrit lys. 

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 Hvis du alvorligt overvejer, at ombygge til jævnstrømsmotor, så ville jeg vælge Märklins ombygningssæt og nye decodere med eller uden lyd.

Så får du både Mfx, DCC og MM - altså frit valg på hylden.

Jeg er dog meget enig med Bent - overvej i stedet at købe en ny.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

Sådan som jeg forstår på Peter, vil jeg få bedre køreegenskaber med en 3- eller en 5-polet motor end med universalmotoren plus en større fleksibilitet i valg af dekoder. Så kan du ikke uddybe lidt mere din forkærlighed for universalmotoren. 

jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil give et langt bedre resultat, med et nyt fabrikskøbt digital lokomotiv, men for mig handler det lige så meget om, at jeg synes det er et spændende projekt, der kan kaste nyt liv i de gamle analoge modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

grabow skrev:

Sådan som jeg forstår på Peter, vil jeg få bedre køreegenskaber med en 3- eller en 5-polet motor end med universalmotoren plus en større fleksibilitet i valg af dekoder. Så kan du ikke uddybe lidt mere din forkærlighed for universalmotoren. 

jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil give et langt bedre resultat, med et nyt fabrikskøbt digital lokomotiv, men for mig handler det lige så meget om, at jeg synes det er et spændende projekt, der kan kaste nyt liv i de gamle analoge modeller

Hejsa,

Jeg er også blevet inspireret på www.digitaltog.dk og har nydt godt af Peter's erfaring. Mit råd til dig - når det er første gang - er at købe märklins 5-polet motor "all inclusive". Gå ned til din togpusher og fortæl at du vil ombygge dit tog og så finder i ud af det sammen. Det gjorde jeg alleførste gang og har også forklaret lidt om mine oplevelser på www.marklin4me.dk .  Kast dig ud i denne spændende verden - og man bliver altså også lidt stolt for sin første ombygning. Jeg kan kun sige prøv det Smile

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Når jeg er " så glad for" universalmotoren på 3021'eren, så er det fordi den har et fantastisk langt udløb, der gør den særlig anvendelig til sporrensning.

Når mit anlæg har stået ubrugt henover sommeren (1-2 måneder), er det rent go-stop for de nyere modeller med jævnstrømsmotor og snekkedrev. Tager jeg så 3021'eren med en C80-decoder og en rensevogn, og kører anlægget igennem 2-3 gange - og den kører uanset snavs - så er anlægget klar til de "moderne" modeller.

Det er grunden til, at jeg anbefaler dig at bevare universalmotoren. 3021'eren er modelmæssigt jo ikke på højde med nutidens modeller, men mekanisk er den meget brugbar. Godt strømoptag, lang slæbesko og fint mekanisk udløb.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Har selv flere ældre loks med og uden Telex.... købte delta dekodere i tidernes morgen men fik dem aldrig ombygget... flere kroner fattigere står man her så igen, skal/skal ikke ombygge. kaste gode penge efter dårlige Crazy

Ender nok med at patinere det hele som vrag og rustbunker, parkere det i et fjernt hjørne som DSB og lade det stå der og se forladt og sørgeligt ud Innocent 0:)

Sikke man dog kan tænke og overveje de små ting Smile

HUSK overvej ikke for længe, så bliver det hele bare endnu mindre værd

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Vi er sikkert mange som har ældre lokomotiver jeg selv en V 200 som har tjent mig godt den skal selvfølgelig ud og kører igen digital, en 5 polet og esu dekoder har lige ombygget eb MY også en 25 år siden den har kørt med samme udrustning, og som det sidste af de ældre maskiner en maskine 216 det er lækkert at de ældre maskiner faktisk kører bedre end de nue fra Heljan og Hobby Trade, så byg den om det er en oplevelse, der er masser af hjælp på nettet hvis du er i tvivl :)  :)  :) 

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

Tak for alle ideerne. Er kommet frem til, at jeg skal have bestilt et Märklin 214118 anker, en Märklin 210882 magnet og et Märklin 210881 motorskjold.  Jeg vælger nemstik og monterer ESU 51950 og vil dertil enten anskaffe en "ESU 64610 LokPilot 4.0 M4 mfx, DCC & SX Decoder NEM" , eller en  ESU 54400 LokSound V4.0 Sounddecoder inkl. Wunschsound NEM

Like 0 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

overvejer lidt at anskaffe en MobileStation 2.  Men vil gerne lige høre om jeg kan bruge den med de decodere jeg overvejer, og om jeg i såfald selv vil kunne omprogrammere mine lokomotiver med den.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

grabow skrev:

overvejer lidt at anskaffe en MobileStation 2.  Men vil gerne lige høre om jeg kan bruge den med de decodere jeg overvejer, og om jeg i såfald selv vil kunne omprogrammere mine lokomotiver med den.

 

Ja det kan du. Hvis du vil gå Mobile Station og evt. Senere Central Station vejen, så ville jeg vælge mfx-dekodere, det giver fordele i forhold til kommunikationen mellem lokomotiv og styresystem ... F.eks. finder Mobile Station selvditmfx lokomotiv.

Du kan få din forhandler til at lægge den korrekte lyd i. 

Alternativt kan du vælge et Maerklin ombygningssæt med en Maerklin dekoder.

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

Jeg er nu kommet rigtig godt igang med digitaliseringen af min V200, og har monteret anker, magnet og motorskjold fra ombygningssæt 60944. Nu er jeg så løbet ind i det første problem, idet jeg skal lodde drosselspolerne fast til motorskjoldet, og ikke kan gennemskue, hvordan jeg skal vende dem (hvilket af spolens 2 ben der skal loddes fast)

Derudover lige et spørgsmål vedr. lodning af ledninger på nemstik.  I farvekode skemaet på side 5 i peters guide http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3021/Maerklin-3021-V200.pdf står der, at blå og grøn ikke er anvendt. vil det sige, at de ikke skal loddes noget, eller hvordan forstår jeg det?

Håber i kan hjælpe mig lidt videre.

Billede

 

Hilsen Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

grabow skrev:

Jeg er nu kommet rigtig godt igang med digitaliseringen af min V200, og har monteret anker, magnet og motorskjold fra ombygningssæt 60944. Nu er jeg så løbet ind i det første problem, idet jeg skal lodde drosselspolerne fast til motorskjoldet, og ikke kan gennemskue, hvordan jeg skal vende dem (hvilket af spolens 2 ben der skal loddes fast)

Derudover lige et spørgsmål vedr. lodning af ledninger på nemstik.  I farvekode skemaet på side 5 i peters guide http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3021/Maerklin-3021-V200.pdf står der, at blå og grøn ikke er anvendt. vil det sige, at de ikke skal loddes noget, eller hvordan forstår jeg det?

Håber i kan hjælpe mig lidt videre.

Billede

 

Hilsen Jeppe

Prøv at læse det nævnte skema igennem en gang mere, og bemærk følgende: Ved grøn ledning står at det er kontakt 3, som anvendes til Funktion F1 og ved blå står der at det er fælles stel for funktioner. I denne sammenhæng er funktioner, ekstra funktioner, som kunne være en række forskellige ting. F.eks. lys i førerrum eller motorrum på lokomotiv (sidstnævnte har jeg ofte set i ME), ellers lys til vogne via strømførende kobling.

Men ganske kort: Ganske rigtigt, der skal ikke loddes noget på disse ledninger for at du kan få lokomotivet til at køre, og have fungerende lys. Men du kan vælge at bruge til et af ovennæbnte formål; eller andre elektriske ekstra funktioner - det er stort set kun strømforbrug, plads og din kreativitet som sætter en grænse på det punkt.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

Tak for svar. Så skal jeg jo nok bruge den ene til lyd fra dekoderen. Men hvad med drosselspolerne... nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal vende dem

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Det bestemmer du helt selv Smile Det er kun dioder der skal sidde korrekt, og elektrolytkondensatorer, men dem skal du nok ikke lige bruge her Smile

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

grabow

Lærer

Indlæg: 37

PB

Så mangler jeg blot at få helt styr på sidste lille detalje før jeg er køreklar.

Jeg har loddet ledningerne fra nem-stikket fast efter Peters vejledning og farvekodeskema. (hvid til lygte ved motor, gul den anden lygte, sort på loddefligen, orange på venstre motorforbindelse og grå på højte motorforbindelse. Den rødde er loddet til nede ved slæbeskoen.) Dvs, at den grønne og den blå (til andre funktioner ikke er loddet på nogen steder.) jeg har nu sat min loksound decoder i nemstikket men det betyder jo, at der går en blå og en grøn forbindelse fra decoder og til nemstik, som efter nem-stikket ikke har forbindelse til noget. Har jeg forstået det rigtigt, at det skal de heller ikke, med mindre jeg skal have ekstra ting sat til - koblinger, damp etc.

Derudover sidder der en lilla ledning fra decoderen, som ikke kan forbindes via nemstik, så den hænger bare frit. Hvad skal jeg gøre med den?

Endelig. Der er klar plastic om min decoder. Bør jeg lade det sidde eller tage det af? og bør den vende på en bestemt måde. Mindes at have læst om decodere, der skal vende bestemt for ikke at brænde sammen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

grabow skrev:

Så mangler jeg blot at få helt styr på sidste lille detalje før jeg er køreklar.

Jeg har loddet ledningerne fra nem-stikket fast efter Peters vejledning og farvekodeskema. (hvid til lygte ved motor, gul den anden lygte, sort på loddefligen, orange på venstre motorforbindelse og grå på højte motorforbindelse. Den rødde er loddet til nede ved slæbeskoen.) Dvs, at den grønne og den blå (til andre funktioner ikke er loddet på nogen steder.) jeg har nu sat min loksound decoder i nemstikket men det betyder jo, at der går en blå og en grøn forbindelse fra decoder og til nemstik, som efter nem-stikket ikke har forbindelse til noget. Har jeg forstået det rigtigt, at det skal de heller ikke, med mindre jeg skal have ekstra ting sat til - koblinger, damp etc.

Ja, det er korrekt

grabow skrev:
Derudover sidder der en lilla ledning fra decoderen, som ikke kan forbindes via nemstik, så den hænger bare frit. Hvad skal jeg gøre med den?
Isolere enden, den er til F2 (Funktion nr. 2) altså samme type som grøn (F1 - funktion 1).

grabow skrev:
Endelig. Der er klar plastic om min decoder. Bør jeg lade det sidde eller tage det af? og bør den vende på en bestemt måde. Mindes at have læst om decodere, der skal vende bestemt for ikke at brænde sammen.

Lad endelig plastic sidde på, den sikrer, at du ikke kommer til at kortslutte dekoderen mod 3021 metaldele.

Dekoderen fastgør du med en klæbepude.

Der er ikke noget med "vende bestem" -  der er masser af plads til køling af dekoderen i en 3021.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej til peter og de andre

Jeg har ombygget MY den brune maskine, den kørte fint inden ombygningen, men efter jeg har lagt en 60944 motor i vil den ikke køre umiddelbart, så skal den lige som have et "lille klap" hvilket er noget hø, jeg har selvfølgelig renset den for gammel olie og givet den lidt fedt stof igen. Den kørte fint på prøvesporet, men nu er den blevet træg at have med at gøre, men når den så kører er den behagelig også ved lave hastigheder.

Jeg har et spørgsmål mere, kan man bare sætte en dekoder i de gamle maskiner eller går det så helt galt? Wink

Smile

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

fjorbak skrev:

Hej til peter og de andre

Jeg har ombygget MY den brune maskine, den kørte fint inden ombygningen, men efter jeg har lagt en 60944 motor i vil den ikke køre umiddelbart, så skal den lige som have et "lille klap" hvilket er noget hø, jeg har selvfølgelig renset den for gammel olie og givet den lidt fedt stof igen. Den kørte fint på prøvesporet, men nu er den blevet træg at have med at gøre, men når den så kører er den behagelig også ved lave hastigheder.

Jeg har et spørgsmål mere, kan man bare sætte en dekoder i de gamle maskiner eller går det så helt galt? Wink

Smile

Spørgsmålet besvares både med et ja og et nej forudsat en gammel Märklin maskine med universalmotor uden ombygning.

Ja, hvis du vælger en dekder, som er egnet til AC-motor. Det gælder f.eks. Uhlenbrock 75000 (AnDi), 76200 og 76330.

Nej, hvis du ønsker at anvende f.eks. ESU LokPilot eller Märklins nye dekodere. De kræver, at motoren ombygges til DC enten ved udskiftning af magneten til en HAMO-magnet eller ved ombygning til 5-polet, som du omtaler med Märklin 60944.

Det er min opfattelse, at ældre Märklin lokomotiver i almindelighed vinder ved udskiftning af magneten til en HAMO-magnet og digitalisering med ESU LokPilot. Det er alt andet lige også den billigste og kabelmæssigt letteste ombygning.

 

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.