Picture

johnsj

Pensionist

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Ny motor i Märklin 3003

Jeg er ved at ombygge Märklin 3003 årg 1978 med ny 5 polet motor nr 60943, jeg har et skrueproblem i nederste venstre hjørne?, som går imod hjulet.

Men hvor skal jeg lodde de 2 ledninger fra omskifteren?, da toget stadig skal køre analogt. De øvrige ledninger tror jeg, jeg har styr på. 

Er der nogen som har prøvet, vil jeg gerne have forslag.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

johnsj skrev:

Jeg er ved at ombygge Märklin 3003 årg 1978 med ny 5 polet motor nr 60943, jeg har et skrueproblem i nederste venstre hjørne?, som går imod hjulet.

Men hvor skal jeg lodde de 2 ledninger fra omskifteren?, da toget stadig skal køre analogt. De øvrige ledninger tror jeg, jeg har styr på. 

Er der nogen som har prøvet, vil jeg gerne have forslag.

Skruen kan du vel korte af hvis dne er for lang? eller hvad mener du med skrueproblem?

Nu skriver du omskifteren... du er ved at ombygge dit lokomotiv til et med jævnstrømsmotor! Dertil skal du bruge en decoder... og ikke en omskifter.

Hvis det er den gamle omskifter du mener, skal den erstattes af en decoder. Der skal der så to ledninger til hvert kul der sidder på motorskjoldet. Der er det nemt at lodde yderst på kulholderne.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

johnsj

Pensionist

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Skruehovedet er for tykt og klemmer hjulet, Märklin har flyttet skruerne på nyere modeller, på S.manualer er der flere forslag til afhjælpning.

Toget er vekselstrøm og skal ikke køre digitalt derfor ingen dekoder, men hvor skal de 2 ledninger loddes på, før var de loddet på kobberspolen?

Det er mit problem?

Like 0 kan lide
Top

Picture

jan mx

Indlæg: 91

PB

Hej

Den motor du har i sat er beregnet til ombyg med dekoder og er derfor udstyret med permanetmagnet og der for skal dubruge en dekoder 

for til retningskift også selv om du fortsat vil køre analogt.

mvh

Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

johnsj

Pensionist

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Tak Jan

Så må jeg jo også investere i en dekoder selv om jeg kun skal bruge 2 ledninger.

Jeg snakker lige med min forhandler, for det sagde han ikke noget om, da jeg købte motoren

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Det med skruen er rigtig nok, den skal du selv file ned så den går fri af hjulet, se evt: http://www.maerklin-sammler-infos.de/umbauten/lokomotiven/03003/03003_m_umbau.htm der er det vist/beskrevet lidt nede af siden, og så skal der også kortes ca. 2mm af gevindet. Og som der er skrevet tidligere, så slipper du ikke for en dekoder i forbindelse med den motorombygning.

 

Og så er det min personlige mening at det burde forhandleren have oplyst, det er ikke alle der ved sådanne ting inden man går i gang.

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

Uhlenbrock har et alternativ til en dekoder.

http://uhlenbrock.de/de_DE/produkte/analog/I000C368-001.htm!ArcEntryInfo=0004.1.I000C368

Nu skriver du at lokomotivet er fra 1978, bruger du en lige så gammel transformator?

 

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.