Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Magneter og ankre i Märklin motorer

Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.

Imidlertid havde jeg ikke noget fladt motorskjold, så jeg kunne ikke få plads til Märklins magnet (som er for "tyk"), men brugte i stedet ESU 51962 og et nyt 5-polet anker. Det fik motoren til at opføre sig højst mystisk (har kun prøvet den i LokProgrammer), den kunne dårligt slæbe sig afsted og hvis jeg skruede helt op for strømmen gik den i stå. Efter lang tids roderi satte jeg det gamle 3-polede anker i igen, og nu kører modellen helt fint.

Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.

Er der nogen, der kan give mig en forklaring ?

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

Kresten skrev:

Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.

Imidlertid havde jeg ikke noget fladt motorskjold, så jeg kunne ikke få plads til Märklins magnet (som er for "tyk"), men brugte i stedet ESU 51962 og et nyt 5-polet anker. Det fik motoren til at opføre sig højst mystisk (har kun prøvet den i LokProgrammer), den kunne dårligt slæbe sig afsted og hvis jeg skruede helt op for strømmen gik den i stå. Efter lang tids roderi satte jeg det gamle 3-polede anker i igen, og nu kører modellen helt fint.

Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.

Er der nogen, der kan give mig en forklaring ?

VH Kresten

Kresten , hvis du kommer til næste køredag skal jeg prøve at huske min , godtnok fabrikat togdillen , jeg har slagtet en 3754 og den kører fortræffeligt , overdelen passer også lige på uden ændringer i undervognen , giv for en sikkerhedsskyld en reminder dagen før så jeg husker den fra hylden .

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.141

PB  Hjemmeside

Kresten skrev:

Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.

Du har ret 3053 er en skrivefejl. Der er tale om 3153. Tak for rettelsen, den er sket på nettet nu.

Kresten skrev:
Imidlertid havde jeg ikke noget fladt motorskjold, så jeg kunne ikke få plads til Märklins magnet (som er for "tyk"), men brugte i stedet ESU 51962 og et nyt 5-polet anker. Det fik motoren til at opføre sig højst mystisk (har kun prøvet den i LokProgrammer), den kunne dårligt slæbe sig afsted og hvis jeg skruede helt op for strømmen gik den i stå. Efter lang tids roderi satte jeg det gamle 3-polede anker i igen, og nu kører modellen helt fint.

Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.

ESU 51962 er en permanent version af Märklins tilsvarende originale med beviklinger til det originale 3-polede anker. Du kan ikke kombinere 5 polede ankre med disse magneter, da de er tilpasset 3-polet anker. De passer ganske enkelt ikke sammen, så enkel er forklaringen.

Til 5-polet skal du anvende et 5-polet anker, en magnet til 5-polet og det korrekte motorskjold. Det hele skal passe sammen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togmanden

pensionist

Nakskov

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

pejft skrev:

Kresten skrev:

Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.

Du har ret 3053 er en skrivefejl. Der er tale om 3153. Tak for rettelsen, den er sket på nettet nu.

Kresten skrev:
Imidlertid havde jeg ikke noget fladt motorskjold, så jeg kunne ikke få plads til Märklins magnet (som er for "tyk"), men brugte i stedet ESU 51962 og et nyt 5-polet anker. Det fik motoren til at opføre sig højst mystisk (har kun prøvet den i LokProgrammer), den kunne dårligt slæbe sig afsted og hvis jeg skruede helt op for strømmen gik den i stå. Efter lang tids roderi satte jeg det gamle 3-polede anker i igen, og nu kører modellen helt fint.

Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.

ESU 51962 er en permanent version af Märklins tilsvarende originale med beviklinger til det originale 3-polede anker. Du kan ikke kombinere 5 polede ankre med disse magneter, da de er tilpasset 3-polet anker. De passer ganske enkelt ikke sammen, så enkel er forklaringen.

Til 5-polet skal du anvende et 5-polet anker, en magnet til 5-polet og det korrekte motorskjold. Det hele skal passe sammen.

 

Peter har helt ret, du skal bruge motorsæt 60941 (60760) hvis du vil have 5 pol til denne maskine, pris ca. 250 kr.

__________________

Togmanden

Nakskov

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det Puzzled

Jeg fik nu sat den rigtige magnet i - anskaffet lørdag hos Kystbanen - og nu kører det så nogenlunde. Men stadig ikke så godt som med det gamle 3-polede anker - heller ikke efter automatisk indstilling af LP4 med CV54=0 og F1. Og så er vi jo tilbage ved "if it ain't broken - don't fix it!", så det bliver nok tilbage til 3-polet igen.

I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.141

PB  Hjemmeside

Kresten skrev:
Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det Puzzled

3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.

Kresten skrev:
I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?

Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

pejft skrev:

Kresten skrev:
Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det Puzzled

3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.

Kresten skrev:
I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?

Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

pejft skrev:

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togmanden

pensionist

Nakskov

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Kresten skrev:

pejft skrev:

Kresten skrev:
Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det Puzzled

3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.

Kresten skrev:
I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?

Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

pejft skrev:

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.

Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ----  Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962 

__________________

Togmanden

Nakskov

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.141

PB  Hjemmeside

Togmanden skrev:

Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ----  Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962 

Jeg har gjort lidt mere ud af min side med beskrivelse af motorer:

http://digitaltog.dk/Lokomotiver_Maerklin.htm

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Togmanden skrev:

Kresten skrev:

pejft skrev:

Kresten skrev:
Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det Puzzled

3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.

Kresten skrev:
I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?

Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

pejft skrev:

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.

Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ----  Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962 

Togmanden skrev:

Kresten skrev:

pejft skrev:

Kresten skrev:
Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det Puzzled

3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.

Kresten skrev:
I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?

Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

pejft skrev:

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.

Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.

Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ----  Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962 

Ja - men nu blev det spændende... for det ombygningssæt har et anker med diameter = 2mm i tandhjulsenden. Og da jeg satte den originale "plastikdims" i motorblokken igen viste det sig, at hullet i den kun er 1,5mm - ligesom mine kuglelejer. Så jeg er endt med at bruge et andet 5-pols anker med diameter = 1,5mm ligesom mit gamle 3-pols anker. Så nu er jeg kørende Smile

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hej Peter,

Tak - har været igennem din "motor-side" - og også igen kigget på din EA-ombygning. Jeg mistænker, at du ikke har både rødt og hvidt lys begge ender af din EA, så vidt jeg kan se på billederne fra din ombygning. Der er simpelthen ikke plads. Eller er der - og hvordan har du klaret den ? Så vidt jeg kan se på min egen model, skal der fræses endnu nogle millimetre af undervognen for at få plads til det.

VH Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.141

PB  Hjemmeside

Kresten skrev:

Hej Peter,

Tak - har været igennem din "motor-side" - og også igen kigget på din EA-ombygning. Jeg mistænker, at du ikke har både rødt og hvidt lys begge ender af din EA, så vidt jeg kan se på billederne fra din ombygning. Der er simpelthen ikke plads. Eller er der - og hvordan har du klaret den ? Så vidt jeg kan se på min egen model, skal der fræses endnu nogle millimetre af undervognen for at få plads til det.

VH Kresten

Det er muligt, at du har ret. Jeg er ikke færdig med overdelen endnu, og har ikek lys i endnu.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.