Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.
Imidlertid havde jeg ikke noget fladt motorskjold, så jeg kunne ikke få plads til Märklins magnet (som er for "tyk"), men brugte i stedet ESU 51962 og et nyt 5-polet anker. Det fik motoren til at opføre sig højst mystisk (har kun prøvet den i LokProgrammer), den kunne dårligt slæbe sig afsted og hvis jeg skruede helt op for strømmen gik den i stå. Efter lang tids roderi satte jeg det gamle 3-polede anker i igen, og nu kører modellen helt fint.
Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.
Er der nogen, der kan give mig en forklaring ?
VH Kresten
Kresten
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.
Imidlertid havde jeg ikke noget fladt motorskjold, så jeg kunne ikke få plads til Märklins magnet (som er for "tyk"), men brugte i stedet ESU 51962 og et nyt 5-polet anker. Det fik motoren til at opføre sig højst mystisk (har kun prøvet den i LokProgrammer), den kunne dårligt slæbe sig afsted og hvis jeg skruede helt op for strømmen gik den i stå. Efter lang tids roderi satte jeg det gamle 3-polede anker i igen, og nu kører modellen helt fint.
Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.
Er der nogen, der kan give mig en forklaring ?
VH Kresten
Kresten , hvis du kommer til næste køredag skal jeg prøve at huske min , godtnok fabrikat togdillen , jeg har slagtet en 3754 og den kører fortræffeligt , overdelen passer også lige på uden ændringer i undervognen , giv for en sikkerhedsskyld en reminder dagen før så jeg husker den fra hylden .
Christian
http://3modul.dk/
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.173
Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.
Du har ret 3053 er en skrivefejl. Der er tale om 3153. Tak for rettelsen, den er sket på nettet nu.
Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.
ESU 51962 er en permanent version af Märklins tilsvarende originale med beviklinger til det originale 3-polede anker. Du kan ikke kombinere 5 polede ankre med disse magneter, da de er tilpasset 3-polet anker. De passer ganske enkelt ikke sammen, så enkel er forklaringen.
Til 5-polet skal du anvende et 5-polet anker, en magnet til 5-polet og det korrekte motorskjold. Det hele skal passe sammen.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Togmanden
pensionist, Historiker i Flyver Hjemmeværnet ESK. 223
Nakskov
Indlæg: 115
Som forberedelse til ombygning af Märklin 33532 BR120 med Tikøbs EA-overdel ligesom beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Tikoeb_DSB_EA_maerklin_BR_120/Tikoeb_Ma... (Peter, hvis du læser med: På forsiden skriver du Märklin 3053, men mener du ikke 3153?) har jeg brugt St. Bededag til at opgradere med en LokPilot V4 og ville også bygge om til "high efficiency propulsion" i stil med Märklin ombygningsæt 60902.
Du har ret 3053 er en skrivefejl. Der er tale om 3153. Tak for rettelsen, den er sket på nettet nu.
Hvad er der galt med kombinationen af 5-polet anker og ESU 51962 magnet - eller er det kombinationen med det gamle motorskjold ? Jeg mener ikke at have oplevet det her før, men synes at kunne erindre en tråd her på Sporskiftet, hvor Peter (håber stadig, du læser med...) omtaler ombygningen med ESU-magnet som "noget ganske andet" end ombygning med Märklins ombygningssæt 6090x. Jeg troede egentlig at "en magnet er en magnet" og at forskellen mestendels lå i de 3- eller 5-polede ankre.
ESU 51962 er en permanent version af Märklins tilsvarende originale med beviklinger til det originale 3-polede anker. Du kan ikke kombinere 5 polede ankre med disse magneter, da de er tilpasset 3-polet anker. De passer ganske enkelt ikke sammen, så enkel er forklaringen.
Til 5-polet skal du anvende et 5-polet anker, en magnet til 5-polet og det korrekte motorskjold. Det hele skal passe sammen.
Peter har helt ret, du skal bruge motorsæt 60941 (60760) hvis du vil have 5 pol til denne maskine, pris ca. 250 kr.
Togmanden
Nakskov
Kresten
Indlæg: 1.040
Tak for svarene - ja, det gik jo op for mig, at det ikke passer sammen. Jeg forstår bare ikke hvorfor, men der hører jo nok en længere teoretisk forklaring til - og nogle gange skal man jo bare gøre, hvad der bliver sagt - uden at forstå det
Jeg fik nu sat den rigtige magnet i - anskaffet lørdag hos Kystbanen - og nu kører det så nogenlunde. Men stadig ikke så godt som med det gamle 3-polede anker - heller ikke efter automatisk indstilling af LP4 med CV54=0 og F1. Og så er vi jo tilbage ved "if it ain't broken - don't fix it!", så det bliver nok tilbage til 3-polet igen.
I øvrigt fandt jeg ud af, at Märklin laver 5-polede ankre med forskellige diametre, hhv. 1,5mm og 2,0mm i "tandhjulsenden". Jeg brugte et, jeg havde (1,5mm), som passer ind i det kugleleje, som jeg har erstattet plastikindsatsen i motorblokken med, i stedet for det, som fulgte med i ombygningssættet, hvor diameteren er 2,0mm). Ved I, om der også er forskel på dem, så jeg evt. har brugt et forkert 5-pols anker ?
VH Kresten
Kresten
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.173
3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.
Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Kresten
Indlæg: 1.040
3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.
Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.
Kresten
Togmanden
pensionist, Historiker i Flyver Hjemmeværnet ESK. 223
Nakskov
Indlæg: 115
3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.
Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.
Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ---- Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962
Togmanden
Nakskov
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.173
Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ---- Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962
Jeg har gjort lidt mere ud af min side med beskrivelse af motorer:
http://digitaltog.dk/Lokomotiver_Maerklin.htm
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Kresten
Indlæg: 1.040
3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.
Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.
Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ---- Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962
3-polet motor/anker/skjold er fra 1930'erne ... 5-polet fra 1970'erne. De 40 års forskel betyder noget for tolerancer etc.
Märklin har over tid produceret mange forskellige lokomotiver med forskellige dimensioner, tænder på tandhjul etc. Derfor finder du forskellige 5-polede ankre med forskellig dimension på akslen.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke bare brugte delene fra dit ombygningssæt i stedet for at ville prøve om nu delene fra andre sæt ikke passer bedre. Måske det i virkeligheden er grunden til, at dit lokomotiv ikke kører godt med 5-polet anker/motorombygning.
Næh - men sagen er, at jeg ikke havde noget ombygningssæt, da jeg gik i gang, men forsøgte med stumperne fra rodekassen. Efter jeres svar drog jeg så til Kystbanen og købte et sæt. Problemet med anker-diameteren oplevede jeg fordi jeg havde sat et kugleleje i motorblokken - og det er jo en anden historie.
Til Den motor type med 5 pol anker til dit lok, skal du bruge: Anker nr. 386820 ---- Magnet nr. 389000 ---- Motorskjold nr.386940 ---- dette er hvad en 5 pol motor 60941 indeholder og andet virker ikke, og vil du tilbage til det "gamle" 3 pol motor skal du bruger ESU magnet no.51962
Ja - men nu blev det spændende... for det ombygningssæt har et anker med diameter = 2mm i tandhjulsenden. Og da jeg satte den originale "plastikdims" i motorblokken igen viste det sig, at hullet i den kun er 1,5mm - ligesom mine kuglelejer. Så jeg er endt med at bruge et andet 5-pols anker med diameter = 1,5mm ligesom mit gamle 3-pols anker. Så nu er jeg kørende
VH Kresten
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.040
Hej Peter,
Tak - har været igennem din "motor-side" - og også igen kigget på din EA-ombygning. Jeg mistænker, at du ikke har både rødt og hvidt lys begge ender af din EA, så vidt jeg kan se på billederne fra din ombygning. Der er simpelthen ikke plads. Eller er der - og hvordan har du klaret den ? Så vidt jeg kan se på min egen model, skal der fræses endnu nogle millimetre af undervognen for at få plads til det.
VH Kresten
Kresten
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.173
Hej Peter,
Tak - har været igennem din "motor-side" - og også igen kigget på din EA-ombygning. Jeg mistænker, at du ikke har både rødt og hvidt lys begge ender af din EA, så vidt jeg kan se på billederne fra din ombygning. Der er simpelthen ikke plads. Eller er der - og hvordan har du klaret den ? Så vidt jeg kan se på min egen model, skal der fræses endnu nogle millimetre af undervognen for at få plads til det.
VH Kresten
Det er muligt, at du har ret. Jeg er ikke færdig med overdelen endnu, og har ikek lys i endnu.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com